Freud és a tudattalan felfedezése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Érték-e még a család? SzülőSuli 1.
Advertisements

Lukács Oktatási Központ -
A pszichoanalízis Freud és kora.
Mobil egészségipar Mi a mobil és miért?
Carl Gustav Jung ( ) orvosi egyetem
1 A négy kvadráns: Az emberi valóságok integrált térképe.
A személyiség.
A harmadik erő elméletei
BEVEZETÉS A PSZICHIÁTRIÁBA
BELÉPÉS A TUDAT ALATTIBA. meditáció kommunikáció tudat emelés.
A képzőművészet-terápia
A PSZICHOLÓGIA TÉMÁI, TÖRTÉNETE, NÉZŐPONTJAI, MÓDSZEREI
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
(1856. máj. 6 Freiberg–1939. szept. 23. London)
A szociális munka elméletek főbb jellemzői-I. Pszicho-dinamikai elméletek Malcolm Payne: Modern Social Work Macmillan Press Ltd, 1991 (81.o.)
Sigmund Freud és a klasszikus pszichoanalízis
Franz Alexander, a pszichoszomatika zsenije…
A magyar pszichoanalitikus mozgalom kezdete
A mentális betegségek osztályozása,
Bevezető előadás. Összegzően meghatározhatjuk úgy is a személyiséget, mint az egyén jellegzetes gondolkodási, érzelmi és viselkedéses mintáit, melyek.
kultúrfilozófiai pszichoanalízise
Ferenczi Sándor.
A személyiség pszichikus struktúrája
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
Egy eklektikus szerző humanisztikus oldala
Alfred Adler individuálpszichológiája
A kognitív-tapasztalati self-elmélet
Freud motivációs elmélete A strukturális modell
A modern világirodalom
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A pszichológiai fejlődés
Bevezetés a pszichológiába
Személyiség- pszichológia II
IPARÁGAK VÁLTOZÁSA : HELYI GAZDASÁGFEJLESZTÉS EVOLUCIONISTA SZEMSZÖGBŐL Bajmócy Zoltán egyetemi adjunktus Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar.
KONFLIKTUSPSZICHOLÓGIA
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
Pszichoterápia Dr. Berghammer Rita SE Magatartástudományi Intézet
A modern fogyasztói étosz rejtélye
Az ‘ősi lélek’ és a mai társadalom Előadás a MEH-MTA humánetológiai fórumon február 27 Pléh Csaba BME Kognitív Tudományi Tanszéke és MTA.
Életközép - krízis Tóth Sándor Pécs,
Sigmund Freud Museum Bécs
A pszichológia főbb területei
Bevezetés a pszichológiába
ÖRÖKLÉS, KÖRNYEZET, NEVELÉS
A pszichikumról általában
FIATALKORI BŰNÖZÉS ÉS VIKTIMOLÓGIA
Csabai Márta* és Molnár Péter** *MTA Pszichológiai Kutatóintézet;
Az egészségügy, a foglalkoztatás, a szociális ellátás találkozási pontjai avagy: Hova változzunk? dr. Harangozó Judit SE Közösségi Pszichiátriai Centrum,
A pszichológia mint tudomány
Személyiségelméletek
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Éntudat – identitástudat - énkép
A PSZICHIÁTRIA ALAPVONALAI
Művészetterápia csoportban
GYERMEKKORÚ ELKÖVETŐK BÜNTETŐJOGI BELÁTÁSI KÉPESSÉGE
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Az emberi agresszió.
Munkamegosztás és együttműködés Iskolapszichológia a nevelési tanácsadó ellátó rendszerében Horváth Ágnes Klinikai szakpszichológus Zuglói Nevelési Tanácsadó.
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
A CSALÁDOK HITVALLÁSA.
A pszichoanalízis Freud és kora.
GÉNEK ÉS VISELKEDÉS.
Személyiségfejlődési zavarok
Bev. Pszi 3 Illés Anikó.
Freud motivációs elmélete A strukturális modell
A FEJLŐDÉSLÉLEKTAN TÁRGYA, JELENTŐSÉGE, MÓDSZEREI
A SZEMÉLYISÉG FOGALMA, SZERKEZETE, MŰKÖDÉSE, ELMÉLETEI
A felnőttek tanításának tanulásának, értékelésének pszichológiai aspektusai Előadó: Ludányi Ágnes.
Előadás másolata:

Freud és a tudattalan felfedezése Flectere si nequeo superos, Acheronta movebo. (Hogyha pedig nem lágyul a menny: Acherónt verem én fel.) Sigmund Freud: Álomfejtés, 220. o. Pszichológiatörténet PPKE 2013 ősz 6. óra Pléh Csaba

Mitől tudattalan s miért éppen Freud? A pszichoanalízis kettős előzményei: nem tudatos jelenségek s a mentális betegség A pszichoanalízis sokrétűsége Az analitikus ellentmondásai A pszichoanalízis társadalmi gyökerei s társadalmi hatása El Freudtól. Adler, Jung A magyarok: a budapesti iskola és Szondi

Két előzmény A nem tudatos folyamatok Whyte: először azonosítjuk a lelket a tudattal, hogy azután újra szétválasszuk Racionális és irracionális hagyomány A mentális zavar modelljei Mágia, orvosi, lélektani A tébolyda létrejötte Organikus pszichiátria A hisztéria és a hipnózis „divatja”

Negatív és pozitív tudattalan hagyomány halvány, nem fókuszban Irracionális szerveződés észlelés, tanulás mozgató erő, érzelem kísérleti modell spekulatív, kultikus Helmhholz, Wundt Schelling,Schopenhauer

E. Hartmann (1842-1906) háromféle tudattalan és a naturalista/romantikus világkép kettőssége 1869

A klinikai gondolkodás története Mágia: titkos erők okozzák. „modernitásban” Messmer és a delejezés Foucault: az „elidegenedett” fokozatosan válik mentálisan különössé. A betegek felszabadítása egyben a betegég kalodájába helyezésük Az organikus szemlélet: betegség osztályok, kórélettani ok kell legyen Kraepelin első osztályozásai

Emil Kraepelin (1856-1926) Rendszerező pszichiátria Lipcse Flechsig tanítvány Majd Tartui Egyetem klinikája Nagyhatású tankönyv

A funkcionális pszichiátria kezdetei Charcot és Bernheim hipnózis vitái: általános vagy hisztériás vonás-e? A hisztéria megjelenése: a disszociáció mint az osztatlan Ego megkérdőjelezése és a funkciós zavar kérdése

Jean-Martin Charcot (1825-1893) neurológus Pitié-Salpêtrière Hospital A Salpêtrière orvosi színháza és foto győzelmei

Freud és kora Az élet harcai: tudomány s megélhetés Az önálló terápia mint függetlenség garancia A kor: császár-apa-gyerek, család és birodalom analógiák Dekompoziciók kint és bent. A Monarchia és Mach

A rajzoló Freud: Kezdetben voltak a sejtek

A finom részletező

Egyre elvontabb lesz Freud Kezdetben halak, agytörzs sejtek Neurális hálókról gondolkodva egyre elvontabb lesz Végül már csak mentális világ lesz rajzolatban És architektúra

Freud Bécse

Freud különlegességei Egyesíti a pozitív és a negatív hagyományt: másik szervező elve van a tudattalan folyamatoknak, de ez megismerhető Az embert mozgató tényezők előtérbe állítása A klinikai gondolat egyesítése a tudattalan kutatásával Gyakorlati, természettudós és humanista

A sikeres mozgalom

A pszichoanalízis három szintje Gyógyító eljárás: a személyiség gyógyítása interakción alapul A neurózisok elmélete: elfojtás tana Metapszichológia: a lelki élet sajátos építkezése és fejlődése, általános és fejlődéslélektan Bonus: társadalomelmélet, művészetértelmezés

Az analízis mint terápiás gyakorlat A „beszélgető kúra”: kapcsolattal gyógyít Szakítás a hipnózissal: a saját, átélt élmény és a vállalás jelentősége „Ismerd meg önmagadat elve”: a tudás gyógyít, ha újraélés kíséri A katarzis jelentősége: érzelmi újrakreálása kell a kapcsolatnak A csábítás elméket vitái: a környezet vagy a gyermek a trauma forrása?

egy tévedésemről kell megemlékeznem, melybe egy ideig beleestem és mely az egész munkámra nézve majdnem végzetessé vált. Az akkori technikai eljárásomat jellemző ösztökélés következtében legtöbb betegem olyan gyermekkori jelenetekről számolt be, melyek szerint egy felnőtt ember csábításának estek áldozatul. Nőbetegeknél úgyszólván mindig az apa szerepelt, mint csábító. Én elhittem ezeket a közléseket és azt következtettem belőlük, hogy ezekben a kora gyermekkori elcsábításokban megtaláltam később fellépő neurózis gyökerét. ... a neurózis számára a lelki valóság többet jelent a tényleges valóságnál. Azt ma sem hiszem, hogy én szuggeráltam vagy rátukmáltam volna betegeimre ezeket a csábítási fantáziákat. Itt találkoztam először az Ödipusz-komplexussal, mely később oly nagy jelentőséget nyert, de amelyet ebben a fantasztikus álruhában még nem ismertem fel. S. Freud: Önéletrajzi írások, Cserépfalvi, 1989, 41. o.

A neurózis elmélete Az elfojtás jelentősége: aktív folyamat, melynek eredményeként zárványok zavarnak Folytonosság a normális és a neurotikus között: tévcselekvés, álom. Vágyteljesítés és szimbolika. A tünetek jeltana. Egyéni pszichodinamika és társadalom: őstörténeti és mai kitejesztések (tabu, autoritáriánizmus) A terápiás társadalom eszménye

A freudi szimbolika Valahányszor megbotránkoztató és felületes asszociáció köti össze egyik pszichés elemet a másikkal, létezik egy korrekt és mélyreható kapcsolat is a kettő között, amelyet a cenzúra ellenállása elnyomott.

A pszichoanalízis kettősségei A tudattalan megismerése – kultusza a felismeréssel a tudat lesz az úr? Racionális – irracionális észre törekszünk csak elbukunk? Természettudós-hermenuta van-e kész forgatóköny mindenkire? Oksági-megértő jel-értelmezés-e a folyamat csupán? Determinista-indeterminista hol az egyén felelőssége?

Magyarázati modellek a modern funkcionális pszichopatológia történetében Képviselők Magyarázat Jackson, Freud, Hermann regresszió: neurális hierarchia, felszabadulási tünetek, regresszió Charcot, Janet, Freud disszociáció: moduláris szétesés, részkomponensek önűllósulása Pavlov, Freud hajlékony idegrendszer: tanulási problémák (kísérleti neurózis), élettörténet, sztenderd társadalomtudomány Freud: dinamikus elmélet proximális és disztális átfedése: élettörténet és törzsfejlődés

A freudi metapszichológia elvei (D. Rapaport nyomán) (1) A dinamikus nézőpont lelki életünket tudattalan erők és konfliktusok irányítják (2) Az ökonómiai szempont: energiák felhalmozódása, kisülése, kanalizációja. hidraulikus modell. (3) A strukturális vagy topográfiai szempont: a lelki életben lassan változó konfigurációk vannak, melyek uralják a lelki jelenségek szerveződését. (4) A genetikus szempont: fejlődés, korábbi megoldási módok fennmaradása (5) Az adaptív szempont: vannak konflktusmentes Én-funkciók

A lelki élet architektúrája Két topográfia Tudat-tudatelőttes-tudattalan Id-Ego-Superego ennek kapcsolata a monoteista apaelvű vallásokkal

A fejlődési modell Szakaszok vannak, egészen Eriksonig tartó értelmezés A libidófejlődés szakaszai Haeckel-féle megismétlés: Ferenczi A megoldási módok fennmaradnak: fixáció és regressszió A család döntő szerepe. Adlernél versengés

A budapesti iskola Az „anyai” modell: megértő, elfogadó A nyelvzavar:Ferenczi A biológiai gondolat: Hermann Imre és az etológiai magyarázat Az Én különleges törékenysége: Bálint Mihály Társadalmi érzékenység

A mélylélektan alternatív útjai Jung: a kulturális minták szerepe Adler: a család és versengés. Ma: Sulloway, a született lázadó a 2. gyermek Szondi: az ösztönök megsokszorozása

Amerikai modellek és a neofreudizmus A frankfurti hatás: szeretet és lázadás, Fromm és Marcuse Az interakciós mozzanat: analitikus szociálpszichiátria Társadalomtudomány: Adorno és mások, az analitikus fogalmak a társadalom magyarázatában. Elfojtás és társadalomelmélet. Az életen át tartó fejlődés: Erikson

A biológus Freud újra felfedezője: Sulloway

Sulloway egyik példája Születési sorrend és lázadás Elsőszülött: konzervatív, apa minta Másodszülött: elfoglalt hely, ezért lázad, jobb híján, liberális lesz Darwin 5. gyerek

Evolúciós patológia mint új gondolat „Evolvált” mechanizmusokat tesznek fel a tünetek mögött. Új elemzéseket ajánlanak a betegség pszichodinamikájáról pl. depresszió és agresszió. A genetikai elemzést összekapcsolják a lelki zavarok disszociatív felfogásával (moduláris koncepció) A kórformákat mint adaptációk versengését is értelmezik.

Utódszám csökkentő, pl. kényszer. Hogyan maradt fent Néhány alapvető betegség típus az adaptáció szempontjából (McGuire és mtsai, 1997 nyomán) Betegség jellege Evolúciós kérdés Utódszám csökkentő, pl. kényszer. Hogyan maradt fent Reprodukció után jelenik meg, pl. Alzheimer Ezért maradt fent Variációi előnyösek is lehetnek depresszió, fóbia, szorongás Mi a konkrét előny az egyes variációknál Kulturális változat. P. diszlexia Más téren lehet adaptív.