Javaslatok a zöld államháztartási reformra Lukács András Levegő Munkacsoport www.levego.hu „A környezetvédelmi szempontból káros támogatások és megszüntetésük.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Zöld válságkezelés és gazdaságélénkítés Környezetgazdászok javaslatai (Szeged, Vándorgyűlés, 2010 okt.1.)
Advertisements

A kamionforgalomról Lukács András Levegő Munkacsoport Budapest, december 15.
GKI Zrt., Bér- és bérteher-reform Akar László vezérigazgató március 10.
Jövő Internet technológiák és alkalmazások kutatása Magyarországon A Magyar Tudomány Hónapja Jövő Internet technológiák és alkalmazások kutatása Magyarországon.
1 Az egészségügy tematizálása a médiában Marketing, public relations és reklám az egészségügyben VII. Országos Konferencia Budapest - Hotel Platánus, 2004.
Az Új Széchenyi Terv Közép-magyarországi regionális környezetvédelmi konferencia Budapest, november 11. Dr. Nikodémus Antal főosztályvezető Nemzetgazdasági.
Az egészségügy finanszírozásának problémái Adalékok a járulékreform kéréseihez Dr. Kincses Gyula ESKI.
IX. Adójogi Konferencia, Tapolca, ápr Mihályi Péter A magyar járulékrendszer problémái.
A Nemzeti Fejlesztési Terv Logisztika a gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Szeptember 12. Jobbágy Valér Nemzeti Fejlesztési Terv és EU Támogatások.
Nem anyagi érték (Kultúra, tudomány) A hagyomány, a művészet és a tudomány értékteremtő erő, vagy díszlet? – Életet adó gyökér, vagy karanténbeli őskövület,
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
A FIDESZ-KDNP ÉVI ADÓEMELÉSEI. KORMÁNYZATI JAVASLATRA BEVEZETETT ADÓEMELÉSEK Dr. Matolcsy György, nemzetgazdasági miniszter NŐ A SZEMÉLYI.
ADÓZÁSI, JOGI,KERESKEDELMI ÉS KULTURÁLIS KÖRNYEZET HORVÁTORSZÁGBAN.
FOLYTATÁS, VAGY ÚJRAKEZDÉS? FOLYTATÁS, VAGY ÚJRAKEZDÉS? VARGA MIHÁLY Miniszterelnökséget vezető államtitkár.
NFT I NFT II Hosszú távú cél: az életminőség javítása Általános cél: Az EU átlaghoz viszonyított jövedelmi különbségek mérséklése specifikus.
1 SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ AZ APEH TEVÉKENYSÉGÉRŐL BUDAPEST, JANUÁR 30.
Környezeti szemléletformálás
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
Az államháztartás Vázlat - nem elégséges tananyag!
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
EU KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS A CSATLAKOZÁS MAGYAR VONATKOZÁSAI Dr. Fogarassy Csaba
ADÓ Farkas Gábor Szenior Menedzser február 28. Adózás 2006.
Az egészségügy ma és a távlatok
Mit ér a forint az egészségügyben ?
Az önkormányzati gazdálkodás szabályai Debrecen,
1Magyar Közgazdasági Társaság Előadó: Magyari László Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Budapest, november 6. A MAGYAR NEMZETGAZDASÁGI.
A magyar költségvetés kiadási szerkezete nemzetközi összehasonlításban
Fiskális Politika Államháztartás - központi költségvetés - társadalombiztosítási alapok - egészségbiztosítási alap - nyugdíjbiztosítási alap - elkülönített.
A közúti fuvarozás helyzete Napi Gazdaság Konferencia Karmos Gábor - főtitkár.
Az egykulcsos adó bevezetésének várható hatásai
2008. Június 3. F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n „Családi Kasszasikerek” Öngondoskodás Program 2009.
A KvVM civilpolitikája a civilek szemszögéből Hajtman Ágnes Levegő Munkacsoport Budapest,
Tapasztalatok az NFT „Közlekedés, energia” munkacsoportjával kapcsolatban Lukács András Levegő Munkacsoport „Civil szervezetek feladatai és lehetőségei.
Kis- és középvállalkozások adózási, gazdálkodási környezetének 2006-os, illetőleg középtávú változásai Dr. Katona Tamás politikai államtitkár Pénzügyminisztérium.
Kormányszóvivői tájékoztató. Tájékoztató a gazdaságról Dr. Veres János pénzügyminiszter szeptember 14.
Közművelődési Intézményvezetők Fóruma Budapest, 2007 október 30. / A BNE és a BMK közös fóruma / Változások - kihívások - kitörési pontok.
Környezetvédelmi szempontból káros támogatások a közlekedés terén Pavics Lázár Levegő Munkacsoport „A környezetvédelmi szempontból káros támogatások és.
Az Állami Számvevőszék szerepe a környezetre káros támogatások ellenőrzésében Dr. Báger Gusztáv egyetemi tanár, főigazgató Állami Számvevőszék Fejlesztési.
Republikon november 24. P alócz Éva A magyar gazdaságpolitika mozgástere a válság után Republikon november 24. P alócz Éva KOPINT-TÁRKI Zrt.
Szép esténk lesz…? Varga Mihály október 14. Fidesz- Magyar Polgári Szövetség Országgyűlés Képviselőcsoport Gazdasági Kabinet FIDESZ GAZDASÁGI KABINET.
A tőzsde idén megduplázta tavalyi profitját!. „Kölcsönvett” lendület Mennyibe kerül a magyar társadalomnak a Gyurcsány-kormány első 100 napja.
Válság felé sodródik a magyar gazdaság A gazdaság állapota 4 Tovább csökkent a gazdasági növekedés, a legfrissebb adatok szerint 2,4 %-ra esett vissza.
A Fidesz - Magyar Polgári Szövetség Új munkabarát és vállalkozásfejlesztő adópolitikai elképzelései Új munkabarát és vállalkozásfejlesztő adópolitikai.
Fékezés vagy lendület? Tovább nehezedik a hazai munkahelyteremtő mikro-, kis- és középes vállalkozások helyzete Varga Mihály, 2004.október 10.
ADÓTÖRVÉNYVÁLTOZÁSOK Évi LXXVII tvr.. SZJA ADÓTÁBLA A évtől az összevont adóalapba tartozó jövedelmek esetében a személyi jövedelemadó alapja.
A Munkaerő-piaci helyzet Miskolcon Kiss Gábor főosztályvezető.
Mátrai Balázs vidékfejlesztési szakértő Magyarországi LEADER Központ
Az energiapolitika és a közlekedési szektor Lukács András Levegő Munkacsoport Energia[forradalom]: A fenntartható energiagazdálkodás lehetőségei.
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
Vajon a környezet pusztítása helyett a környezetileg is fenntartható társadalom kialakítását támogatja-e majd az állam évi több ezer milliárd forinttal?
Infrastrukturális fejlesztési lehetőségek és között
Az EU és a civil szervezetek kapcsolata Lukács András Levegő Munkacsoport „Civil szervezetek feladatai és lehetőségei az EU-tagság kapcsán” Budapest, 2005.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
A sertéstenyészés területén elérhető támogatások Hangsúly a hitelképességen és az innováción.
Az épített környezetre káros támogatások és mulasztások „A környezetvédelmi szempontból káros támogatások és megszűntetésük lehetőségei” MTA,
Biztonság és Partnerség Társadalmi vita - Zárókonferencia szeptember 2. Budapest Az egészségügy feladatai 2010-ig Dr. Székely Tamás miniszter.
Emberi erőforrás fejlesztési operatív program
Összehasonlító példák ‏ 2015/2016 II. Dr Lakatos Mária: ADÓZÁS I.
Készült a PH Gazdasági Igazgatóságán „Szolnok tovább épül” Összefoglaló a 2016.évi költségvetésről 16,5 milliárd bérek 3,9 milliárd fejlesztés 5,7 milliárd.
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI PICHLER BALÁZS FŐOSZTÁLYVEZETŐ.
Új egyensúly Sikerek és kihívások. 2 Felzárkózik a gazdaság.
Új egyensúly Tervezettnél jobban csökken az államháztartás hiánya.
Kormányszóvivői Iroda Cselekedni most és mindenkiért Adatok és tények a Medgyessy-kormány egy évéről május 24.
Összehasonlító példák
Bérek könyvelése Schalkhammer-Kenyeres Márta
Az államháztartás.
Heves megye gazdasági helyzetképe, I. negyedév
Átlag család költségvetése. A család funkciói A család funkcióit általában így foglaljuk össze: · reprodukciós funkció · gazdasági funkció · szocializációs.
Nyugdíjreformok Magyarországon: kihívások és válaszok
Költségvetés.
Előadás másolata:

Javaslatok a zöld államháztartási reformra Lukács András Levegő Munkacsoport „A környezetvédelmi szempontból káros támogatások és megszüntetésük lehetőségei” konferencia Magyar Tudományos Akadémia, Budapest szeptember 2-3.

Magyarországon minden forint nettó bérre még egy forint bérteher (szja, tb-járulék stb.) jut. Az államháztartás összes bevételét tekintve – a bért közvetlenül terhelő adók és járulékok: >50% – a környezetvédelmi jellegű adók: <8%

Magyarországon még legalább 1 millió főt kell foglalkoztatunk: • versenyképességünk így jelentősen növelhető, • ez felel meg az EU követelményeinek. Ez a legfőbb tartalékunk. A szakképzett munkaerőre jellemző: ha van munkája, fejlődik; ha nincs, elvész. Tehát állandóan munkát kell biztosítani, ellenkező esetben óriási kár éri az országot.

* Azt mutatja, hogy Magyarországon hány százalékkal rosszabb az előző oszlopban található mutató, mint az adott országban. Forrás: Magyar Statisztikai Évkönyv, 2001

A foglalkoztatást növelni kell. Ez csak akkor lehetséges, ha csökkentjük a fajlagos bérterhet. Ennek feltétele, hogy megszüntessük a környezeti szempontból káros támogatásokat, aminek legfontosabb eleme az ökoszociális adóreform.

Konkrét javaslataink a évi állami költségvetéshez

1. Többletbevételek, kiadáscsökkentések (példák)

Autópálya-építések visszafogása 300 milliárd Ft  Az autópálya-építések állami támogatása jelentősen rontja a környezetvédelem jogszabállyal biztosított szintjét, ezért az AB 28/1994. sz. határozata alapján alkotmányellenes.  Az autópálya-építések jelentős összegeket vonnak el azokról a területekről, ahol azok sokkal jobban hasznosulnának.  Az autópálya-építések olyan közlekedési rendszer bővítését jelentik, amelyről az Európai Unió és az OECD is megállapította, hogy fenntarthatatlan.

Gazdaságosak-e az autópályák? Levegő Munkacsoport Budapest, 2003

A személygépkocsi-használat elszámolásának szigorítása 200 milliárd Ft Fokozatosan, de mielőbb fel kell számolni a jelenleg tömegesen folytatott bűncselekményt (Btk § – adócsalás) – különösen ennél a súlyosan környezetszennyező és egészségkárosító tevékenységnél.

Üzemanyag-turizmus visszaszorítása 40 milliárd Ft A személy- és teherautók, valamint az autóbuszok gyárilag beépített tartályában évente annyi üzemanyagot hoznak be külföldről, ami megfelel a hazai felhasználás 30%-ának.

Az üzemanyagok jövedéki adójának szinten tartása 30 milliárd Ft Ez EU-követelmény is!

Az üzemanyagok jövedéki adójának szinten tartása Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) nem ad meg levegőminőségi határértékeket a dieselüzemű járművek kipufogógázaira, mert álláspontja szerint nincs olyan alacsony koncentrációjuk, amely biztosan nem károsítja az egészséget.

„Középtávon kívánatos lenne, ha a benzin és a gázolaj adója minden üzemanyag-fogyasztó számára azonos lenne.” Európai közlekedéspolitika 2010-ig: itt az idő dönteni (Az Európai Bizottság Fehér könyve,

A belföldi gépjárműadó emelése (különösen: nagy értékű autók, pl. luxusterepjárók) 25 milliárd Ft

Nehéz tehergépjárművek „svájci” útdíjának bevezetése 40 milliárd Ft

2001 – Svájc 2004 – Ausztria 2005 – Németország 2006 – Csehország 2006 – Szlovákia? (Nehéz) tehergépkocsik útdíja New Scientist

A 10 tonna tengelyterhelést meghaladó gépjárművek túlsúlydíjának emelése 20 milliárd Ft A 10 tonna tengelyterhelést meghaladó gépjárművek az összes gépjármű kevesebb, mint 1%-át teszik ki. Ugyanakkor 50%-kal növelik az utak rongálását. A kormány 300 milliárd forintot irányoz elő, hogy a fő közlekedési utakat e járművek igényei szerint megerősítsék. Ezt nem közpénzekből kellene fedezni, hanem „a használó fizet” elv alapján.

Külföldi kiküldetések napidíjának egységesítése 6 milliárd Ft Jelenleg a közúti fuvarozók jóval kedvezőbben számolhatják el külföldi kiküldetésük napidíját, mint az egyéb területeken dolgozók. Ez súlyosan sérti a tisztességes piaci versenyt,

Személygépkocsik regisztrációs díjának emelése (különös tekintettel a nagy értékű járművekre) 40 milliárd Ft Dániában a regisztrációs díj az autó árának 218%-a. Koppenhágában a munkába járók 30%-a kerékpárral megy a munkahelyére.

Külföldi autóbuszok utáni áfa beszedése 5 milliárd Ft Ausztriában és Szlovákiában is beszedik a külföldi autóbuszok utasai után az áfát. A jelenlegi helyzet a magyarországi utasszállítás versenyképességét rontja.

Repülőtér-fejlesztési támogatások megszüntetése Repülőtéri adó bevezetése 15 milliárd Ft

Bányajáradék emelése 43 milliárd Ft Szénhidrogének után: 40 milliárd Ft Nem szénhidrogének után: 3 milliárd Ft

A földvédelmi járulék emelése és kiterjesztése Magyarországon a zöldterületek pusztításának és az e téren szinte általánossá vált súlyos korrupciónak egyik fő oka, hogy az ingatlan értéknövekedésekor a megnövekedett haszon a tulajdonos zsebébe vándorol, a társadalmat ért kárt viszont a közösség viseli. 50 milliárd Ft

Fotó: WWF Magyarország Lakóövezetté nemrég átminősített terület a Pilisben

Földvédelmi járulék emelése és kiterjesztése A zöldterületek beépítése miatt keletkező károk, különösen a városi terjeszkedéssel összefüggésben: • értékes zöldterületek pusztulása, • átszellőző csatornák „elépítése”, • megnövekedett közlekedési igények és az ezzel járó környezetszennyezés, • többlet infrastruktúra – víz, csatorna, egészségügyi ellátás, iskola stb. – iránti igény, • a más helyütt már meglévő infrastruktúra kihasználtságának – és így a hatékonyságának – romlása.

Budaörsi látkép Fotó: WWF Magyarország

Földvédelmi járulék emelése és kiterjesztése A földvédelmi járulékot – elvben – akkor kell fizetni, ha mezőgazdasági vagy egyéb zöldterületet más jellegű (például építési, közlekedési) övezetté minősítenek át. A földvédelmi járulék azonban jelenleg olyan alacsony, hogy nem ösztönöz a termőföld, a zöldterületek megőrzésére. Ezért a járulék mértékét sokszorosára kell emelni és a mentességeket meg kell szüntetni. Ez az intézkedés azért is hasznos, mert a zöldmezős beruházások helyett a barnamezős (a felhagyott ipari és egyéb leromlott, zöldfelülettel nem fedett területen történő) beruházások megvalósítását is ösztönözné.

A lakástámogatások környezeti szempontú átalakítása 20 milliárd Ft Ne lehessen lakástámogatást kapni, amennyiben például: • az építés termőföld megsemmisítésével vagy növényzet károsításával történik; • a lakástól 500 méteren belül nincs olyan tömegközlekedési megállóhely, ahol csúcsidőben legalább 15 percenként megáll egy járat; • a lakás telke nincs ellátva folyóvízzel és biológiai szennyvíz-tisztítást biztosító csatorna-rákötési lehetőséggel stb.

A földvédelmi járulék emelésével és a lakástámogatások környezeti szempontú átalakításával az állam és az önkormányzatok a jövőben évente több száz milliárd forintot takaríthatnak meg. (A lakosságnak is jelentős megtakarítást jelent.)

30 milliárd Ft A fekete gazdaság visszaszorítása az igazságszolgáltatás, VPOP, APEH, rendőrség, környezet- és természetvédelmi hatóságok stb. megerősítésével és érdekeltségének növelésével

Pornó- és erőszaktartalmú termékek kulturális járulékának megfizettetése 5 milliárd Ft Végrehajtási utasítás hiánya miatt az APEH gyakorlatilag nem szedi be a pornó- és erőszaktartalmú termékek és szolgáltatások törvényileg előírt, 25%-os kulturális járulékát.

Termékdíjak, környezetterhelési díjak emelése és kiterjesztése

Ö Összes államháztartási többletbevétel, illetve kiadáscsökkentés (egyéb, itt fel nem sorolt tételekkel együtt) >1000 milliárd forint

2. Többletkiadások, bevételcsökkentések (példák)

„A kormány fordulatot hajt végre a modern társadalom alapját jelentő oktatásban és képzésben, a kultúrához, az informatikához, a tudományhoz és az innovációhoz való viszonyában. A kormány programjának középpontjában a tudásalapú társadalom megteremtése áll.” (Idézet a Kormányprogramból)

JavaslatMilliárd Ft Társadalombiztosítási járulék csökkentése200 Személyi jövedelemadó csökkentése100 Oktatási, kulturális, egészségügyi kiadások növelése300 Környezetvédelmi tudatformálás, oktatás 30 Tömegközlekedés javítása (vasút nélkül) 70 Vasúti közlekedés versenyhelyzetbe hozása100 Energiahatékonyság javítása 50 Agrár-környezetvédelem elterjesztése 50 Lakáspolitika átalakítása100 Összesen1000

A várható hatások  Nő a foglalkoztatottság.  Emelkedik a családok jövedelme.  Javul a környezet állapota.  Jobb lesz a lakosság egészsége.  Növekszik a versenyképesség. Ezek a hatások egymást erősítik.

Köszönöm a figyelmüket!