A Torz(ító)szülött.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A sportiskolába járó tanulók szüleinek válaszai a kérdőíves felmérésre (1245 válaszadó)
Advertisements


Kamarai prezentáció sablon
Jelige: „Isa, por es homou vogymuk.”
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
Educatio Press Magyar Oktatási Hírügynökség. Előzmények, célok:  Az országban több mint 400 ezer felsőoktatási hallgató van.  A felsőoktatási területhez.
Jobbágy Tamás MEC MediaLab
Mediatizált valóság és bulvarizálódás
Híradók a közvéleményben június 16. Az adatok forrása : június 6-9. között készült 1000 fős telefonos kutatás.
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
GAZDASÁGPSZICHOLÓGIA
MATEMATIKA Év eleji felmérés 3. évfolyam
Humánkineziológia szak
Mellár János 5. óra Március 12. v
10 állítás a gyerekek internethasználatáról
Elektromos mennyiségek mérése
Az új történelem érettségiről és eredményeiről augusztus Kaposi József.
A Torz(ító)szülött. Befolyásolási stratégiák Befolyásolás Befolyásolás Meggyőzés Meggyőzés Rábeszélés Rábeszélés Kényszer Kényszer Manipuláció Manipuláció.
Utófeszített vasbeton lemez statikai számítása Részletes számítás
A tételek eljuttatása az iskolákba
Elektronikai Áramkörök Tervezése és Megvalósítása
VÁLOGATÁS ISKOLÁNK ÉLETÉBŐL KÉPEKBEN.
Védőgázas hegesztések
1. IS2PRI2 02/96 B.Könyv SIKER A KÖNYVELÉSHEZ. 2. IS2PRI2 02/96 Mi a B.Könyv KönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDevizaKönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDeviza.
Szerkezeti elemek teherbírásvizsgálata összetett terhelés esetén:
Az építőipar fejlődése és válsága Dél-Dunántúlon.
Sárgarépa piaca hasonlóságelemzéssel Gazdaság- és Társadalomtudományi kar Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök I. évfolyam Fekete AlexanderKozma Richárd.
A GYERMEKVÁLLALÁS HATÁSA A CSALÁDI JÖVEDELEMRE MAGYARORSZÁGON Reizer Balázs Béla és Seres Gyula Szociális munka, szociálpolitika szekció április.
NOVÁK TAMÁS Nemzetközi Gazdaságtan
DRAGON BALL GT dbzgtlink féle változat! Illesztett, ráégetett, sárga felirattal! Japan és Angol Navigáláshoz használd a bal oldali léptető elemeket ! Verzio.
A közép- és emelt szintű vizsga tanári értékelése
szakmérnök hallgatók számára
A szelektív gyűjtés helyzete, eredményei Kommunikációs kihívások
A évi demográfiai adatok értékelése
A évi demográfiai adatok értékelése
A háború és a modern fegyveres erő
Logikai szita Pomothy Judit 9. B.
Logikai szita Izsó Tímea 9.B.
4. Feladat (1) Foci VB 2006 Különböző országok taktikái.
2007. május 22. Debrecen Digitalizálás és elektronikus hozzáférés 1 DEA: a Debreceni Egyetem elektronikus Archívuma Karácsony Gyöngyi DE Egyetemi és Nemzeti.
7. Házi feladat megoldása
Gyorsjelentés a Kulturális Központok Országos Szövetsége tagintézményeinek felméréséről Kecskemét,
Érettségi jelentkezések és érettségi eredmények 2007 Érettségi jelentkezések - érettségi eredmények.
Érettségi jelentkezések és érettségi eredmények 2008 Tanévnyitó értekezlet Érettségi jelentkezések - érettségi eredmények augusztus 29.
Internetezés és társadalmi státusz Forrás: TÁRKI Omnibusz december, Medián június Internet-használók aránya a háztartások egy főre jutó jövedelmi.
Máth András, Ringier tanácsadó – OAG Szakmai Nap Marketing és kutatás hogyan segíthet a kutatás.
1 Válság a fejekben is Nem látják át és nem veszik igénybe a fogyasztóvédelmi intézményrendszert a magyarok - Gulyás Emese - Tudatos Vásárlók Egyesülete.
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
2006. május 15P2P hálózatok 1 Fóliák a vizsgára: 1. előadás  Bevezető: 11-16, 21,  Usenet: előadás:  Bevezető: 3-8  Napster: 
2006. Peer-to-Peer (P2P) hálózatok Távközlési és Médiainformatikai Tanszék.
Tanulói utánkövetés 2009/2010. A 2009/2010-es tanévben iskolánkban 210 tanuló végzett. 77 fő a szakközépiskola valamelyik tagozatán 133 fő szakmát szerzett.
Adalékok a magyar tizenévesek vallásosságáról a rendszerváltás után Csákó Mihály CSc egyetemi docens WJLF Pedagógiai Tanszék.
Nyitott Kapuk 2010 Beiskolázási kérdőívek értékelése.
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Érettségi eredmények Vizsgázók száma: 114 fő Rendes vizsga: 82 fő Előrehozott vizsga: 32 fő (30+2) Összes értékelt tantárgyi vizsga: 495 Összes.
GAZDASÁGI ADOTTSÁGOK ÉS FEJLŐDÉSI IRÁNYOK A délkelet-európai országok Novák Tamás MTA – VKI május 16.
Kvantitatív módszerek
A depriváció szociológiája Gyermekszegénység Nemzetközi tendenciák Fejletlen világ.
A vezetésről.
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
BMRB International Correspondence Analysis
> aspnet_regiis -i 8 9 TIPP: Az „Alap” telepítés gyors, nem kérdez, de később korlátozhat.
A KÖVETKEZŐKBEN SZÁMOZOTT KÉRDÉSEKET VAGY KÉPEKET LÁT SZÁMOZOTT KÉPLETEKKEL. ÍRJA A SZÁMOZOTT KÉRDÉSRE ADOTT VÁLASZT, VAGY A SZÁMOZOTT KÉPLET NEVÉT A VÁLASZÍV.
A TÁRSADALMI JÓL- LÉT KÉRDÉSEINEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA EGYES SZOLGÁLTATÓ SZEKTOROKBAN Készítette: Folmegné Czirák Julianna
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
Az ÉMGK tagvállalatainak szakképzési igényei Miskolc, június. 09. Dr. Barkóczi István – ÉMGK elnök.
A 99,4 SUNSHINE FM BEMUTATÁSA, FELÉPÍTÉSE
Előadás másolata:

A Torz(ító)szülött

Befolyásolási stratégiák Meggyőzés Rábeszélés Kényszer Manipuláció Tömegmanipuláció: propaganda – demagógia Hazugság Tömeg- és virtuális tömeghatások

A média minőségi jellege : A 1. tudás (nyelvi, újságíró-szakmai, adott tevékenységi területtel összefüggő: jogi, gazdasági, politikai, pszichológiai, társadalmi stb.) 2. tényfeltárás-oknyomozás (háttér elemzése és kutatása) 3. érdekérvényesítő magatartás, ellenállás a nyilvánosságot korlátozó kényszereknek 4. etikus szakmai magatartás (pl. PR és reklám-mentes újságírói életvitel)

1. Mit gondol, milyen hatással van az Ön munkája a közönségre, a nyilvánosságra? 2. Tud-e említeni bármilyen elméletet, szakirodalmat, ami a média hatásaival, társadalmat és kultúrát érintő problematikájával foglalkozik? kérdések: 100 válaszadó   válasz válaszkerülés 1-es 88 12 igen nem 2-es 21 79 pót 27 52

Kommunikációs tudásviszonyok Idegen-nyelv ismeret minőségi aránya Nyelvismeret minősége Arány Magas szintű idegen-nyelv ismeret 21% Idegen-nyelv ismeret (iskolai) 44% Nem beszél idegen nyelven 35% Idegen-nyelv ismeret korosztályi bontásban Korosztály Arány 55-… 58% 35-54 74% 21-34 79%

Tudásviszonyok és szakmaiság Média-tematizáltság szakmai bontásban: Végzettségek jellege és aránya: Szakmai témák szerint Arány Jogi-politikai 28% Gazdasági 21% Kultúra-művelődés 9% Egészség 3% Sport 11% Bulvár-magánéleti 23% Egyéb 5% Végzettség Arány Tanári 51% Jogi-politológiai 18% Gazdasági 13% Egyéb 4% Középfokú 14%

Származás és jelenlegi jövedelem Szülői háttér Munkás-irodai Értelmiségi Nagyvárosi 19 52 Városi 7 11 Falusi 3 8 Jövedelmi szint 100-as értékhez viszonyítva: Újságírók részaránya: 100 értékből: Budapesti részarány Megyei jogú városi r.arány 9% 55 egység 83% 17% 29% 38 egység 65% 32% 62% 7 egység 1% 64%

Médiajelenlét és foglalkozás Újságírók jelenléte különféle médiumokban Média szám Arány 4 v több 32% 3 44% 2 18% 1 6% Újságírók foglalkoztatottsága szakmai bontásban: Szakma Arány Média 37% Reklám 49% Egyéb 14%

Média-arányok Rádióhallgatás Bulvár 3.40h EU15: 4.15 94% EU15: 65% Tévénézés 5.30h EU15: 4.10h 89% EU15: 62% Újságolvasás 0.30h EU15: 0.20h 65% EU15: 75% Internetezés Internet-non információ 1.10h EU15: 3.20h 32% EU15: 45%

2006 tavasz Orvosok Tanárok Fegyveres erők Rendőrök Papság Ügyvédek Újságírók Felsővezetők Politikusok   3.1 2.9 2.8 2.7 2.5 2.2 1.7 Válaszadók aránya, akik bíznak az egyes szakmák képviselői** (adatok százalékban kifejezve) Minden ország 82 81 68 65 61 52 39 35 17 Nyugat-Európa 85 78 73 54 33 32 14 Magyarország 88 87 72 71 53 66 37 48 26 Közép- és Kelet-Európa 77 84 49 60 42 USA 69 41 44 36 25

Tartalomelemzés Televízió Országos mérsékelt napilap Megyei napilap (Észak-Dunántúl) Rádiók Adatok százalékban

TV: Duna Műfaj: Össz n=232 Ált tájék 69.0 Tényfeltáró-okny. 1.0 Felvilágos(tud) 15.0 Szenzációhajh 14.0 Műv.nyújt 1.8 Hatás: Protokoll 78 1 Szórakoztató 21 Hirdető támogató 48 Vizualitás Konkrét 15 Illusztrált 35 Álszitu 28 Fotó 22 Vizual hatás Info Figyelemfelkető 13 65 M1 Műfaj: Össz n=254 Ált tájék 58.0 Tényfeltáró-okny. 1.0 Felvilágos(tud) 18.0 Szenzációhajh 17.0 Műv.nyújt 6.0 Hatás: Protokoll/sajttáj. 69 Tényfeltáró-okny 1 Szórakoztató 30 Hirdető támogató 45 Vizualitás: Konkrét 13 Illusztrált 37 Álszitu 31 Fotó 19 Vizual hatás Info 20 Figyelemfelkeltő 18 Protokoll 62

Hír TV Műfaj: Össz n=247 Ált tájék 52 Tényfeltáró - okny. 4 Felvilágos(tud) 19 Szenzációhajh 24 Műv.nyújt 1 Hatás: Protokoll 58 Tényfeltáró-okny. 5 Szórakoztató 37 Hirdető támogató 38 Vizualitás Konkrét Illusztrált 28 Álszitu 35 Fotó 18 Vizual hatás Info Figyelemfelkető 22 40 TV: ATV Műfaj: Össz n=247 Ált tájék 53 Tényfeltáró - okny. 5 Felvilágos(tud) 10 Szenzációhajh 29 Műv.nyújt 1 Hatás: Protokoll 67 Tényfeltáró-okny. Szórakoztató 32 Hirdető támogató 38 Vizualitás Konkrét 15 Illusztrált 28 Álszitu 31 Fotó 18 Vizual hatás Info 34 Figyelemfelkető 25 41

TV: TV2 Össz n=318 Ált tájék 49 Tényfeltáró-okny 1 Felvilágos(tud) 7 Szenzációhajh 43 Műv.nyújt - Hatás: Protokoll Tényfeltáró-okny. Szórakoztató 50 Hirdető támogató 42 Vizualitás Konkrét 12 Illusztrált 36 Álszitu 39 Fotó 13 Vizual hatás Info 25 Figyelemfelkeltő 31 45 RTL Klub Műfaj: Össz n=312 Ált tájék 49 Tényfeltáró- okny. 1.0 Felvilágos(tud) 7.0 Szenzációhajh 42 Műv.nyújt - Hatás: Protokoll Tényfeltáró-okny. 1 Szórakoztató 50 Hirdető támogató 41 Vizualitás Konkrét 18 Illusztrált 30 Álszitu 37 Fotó 15 Vizual hatás Info 23 Figyelemfelketlő 35

Napilap:MH Műfaj: Össz n=783 Ált tájék 53 Tényfeltáró 3 Felvilágos(tud) 22 Szenzációhajh 15 Műv.nyújt 7 Hatás: Protokoll 68 Tényfeltáró-okny 4 Szórakoztató 28 Hirdető támogató 26 Vizualitás Konkrét Illusztrált 69 Álszitu 9 Vizual hatás Info Figyelemfelkeltő 21 64 Napilap:MN Műfaj: Össz n=714 Ált tájék 56 Tényfeltáró 2 Felvilágos(tud) 19 Szenzációhajh 12 Műv.nyújt 5 Hatás: Protokoll 77 Tényfeltáró-okny. 3 Szórakoztató 20 Hirdető támogató 29 Vizualitás Konkrét 23 Illusztrált 69 Álszitu 8 Vizual hatás Info 17 Figyelemfelkeltő 71

Napilap:Népszava Műfaj: Össz n=722 Ált tájék 54 Tényfeltáró 3 Felvilágos(tud) 18 Szenzációhajh 16 Műv.nyújt 4 Hatás: Protokoll 64 Tényfeltáró-okny Szórakoztató 33 Hirdető támogató 22 Vizualitás Konkrét 24 Illusztrált 68 Álszitu 8 Vizual hatás Info 23 Figyelemfelkeltő Napilap:NSZ Műfaj: Össz n=756 Ált tájék 54 Tényfeltáró-okny. 3 Felvilágos(tud) 22 Szenzációhajh 16 Műv.nyújt 5.0 Hatás: Protokoll. 69 Szórakoztató 28 Hirdető támogató 30 Vizualitás Konkrét Illusztrált 71 Álszitu 7 Vizual hatás Info 17 Figyelemfelkeltő 24 Protokoll 59

Megyei:24 óra Műfaj: Össz n=339 Ált tájék 64 Tényfeltáró-okny. 2 Felvilágos(tud) 10 Szenzációhajh 24 Műv.nyújt Hatás: Protokoll 62 Szórakoztató 36 Hirdető támogató 31 Vizualitás Konkrét 20 Illusztrált 68 Álszitu 12 Vizual hatás Info 16 Figyelemfelkeltő 18 66 Napilap Metro Műfaj: Össz n=502 Ált tájék 55 Tényfeltáró-okny. 3 Felvilágos(tud) 9 Szenzációhajh 32 Műv.nyújt 1 Hatás: Protokoll 64 2 Szórakoztató 34 Hirdető támogató 51 Vizualitás Konkrét 21 Illusztrált 71 Álszitu 8 Vizual hatás Info 16 Figyelemfelketlő 23 61

Megyei:Kisalf. Műfaj: Össz n=415 Ált tájék 54 Tényfeltáró-okny. 2 Felvilágos(tud) 11 Szenzációhajh 32 Műv.nyújt 1 Hatás: Protokoll 59 Tényfeltáró-okny Szórakoztató 39 Hirdető támogató Vizualitás Konkrét 16 Illusztrált 72 Álszitu 12 Vizual hatás Info 15 Figyelemfelkeltő 24 61 Megyei:Vas né Műfaj: Össz n=375 Ált tájék 61 Tényfeltáró-okny. 2 Felvilágos(tud) 10 Szenzációhajh 25 Műv.nyújt Hatás: Protokoll 68 Szórakoztató 30 Hirdető támogató 36 Vizualitás Konkrét 20 Illusztrált 71 Álszitu 9 Vizual hatás Info 14 Figyelemfelkeltő 18

Megyei:F. Napl Műfaj: Össz n=382 Ált tájék 64 Tényfeltáró-okny. 1 Felvilágos(tud) 11 Szenzációhajh 22 Műv.nyújt 2 Hatás: Protokoll 69 Szórakoztató 29 Hirdető támogató 35 Vizualitás Konkrét 16 Illusztrált 73 Álszitu Vizual hatás Info 12 Figyelemfelkeltő 19 Megyei:Ve. Napl Műfaj: Össz n= 341 Ált tájék 65 Tényfeltáró-okny. 2 Felvilágos(tud) 11 Szenzációhajh 20 Műv.nyújt Hatás: Protokoll 68 1 Szórakoztató 31 Hirdető támogató 33 Vizualitás Konkrét 21 Illusztrált Álszitu Vizual hatás Info 15 Figyelemfelkeltő 19 66

Rádió:Sláger Műfaj: Össz n= 197 Ált tájék 67 Tényfeltáró-okny. Felvilágos(tud) 3 Szenzációhajh 29 Műv.nyújt 1 Hirdető támogató 71 Hatás:: Protokoll 68 Szórakoztató 32 Rádió:Kossuth Műfaj: Össz n= 498 Ált tájék 61 Tényfeltáró-okny. 4 Felvilágos(tud) 22 Szenzációhajh 9 Műv.nyújt Hirdető támogató 42 Hatás: Protokoll 74 Szórakoztató 17 R:Juventus Műfaj: Össz n= 211 Ált tájék 71 Tényfeltáró-okny. Felvilágos(tud) 2 Szenzációhajh 26 Műv.nyújt 1 Hirdető támogató 62 Hatás: Protokoll 64 Tényfeltáó-okny. Szórakoztató 36 Rádió:Danubius Műfaj: Össz n=178 Ált tájék 69 Tényfeltáró-okny. Felvilágos(tud) 2 Szenzációhajh 29 Műv.nyújt Hirdető támogató 66 Hatás: Protokoll 67 Szórakoztató 33

Média-analízis tartalom elemzés Magas protokollaritás, erős általános tájékoztatás Erős szenzációkeltés a kereskedelmi médiában, bulvárban, közszolgálatban is Alacsony tényfeltáró-oknyomozó arány valamennyi médiában (katasztrófális „0” arány a kereskedelmi rádiókban és a megyei napilapokban) Magas „behívós műsor” arány (Tényfeltárás-pótlás) Napkelte, Reggeli, Mokka, ATV, Hír Tv Magas bulvár háttérelemzés RTL, TV2, bulvár-lapok Erős show-műsor irányultság (show-k, és hírműsorok) Erős hirdető támogató szerkesztőségi gyakorlat

Vizualitás-elemzés álszituációk és illusztrációk: a kereskedelmi tv-nél alacsony konkrét jelleg (kicsi média-jelenlét) illusztráció magas aránya a napilapoknál szenzációkeltő hatás: a kereskedelmi médiumoknál (max. arányú) informativitás a közszolgálati tévécsatornákat kivéve mindenütt a leggyengébb protokoll jelenléte magas - a napilapok és az országos közszolgálati televíziók kimagaslóak a képhiány a televíziók híradóinál (fényképek) a nyilvánosságot szolgáló szem hiányzik, nincs hitelesítés + szenzációhajhász jelleg: erős: Találkozások, Fókusz, az Aktív, XXI. század, a Nyom nélkül, a Dosszié, RTL Híradó, TV2 Tények gyenge: az országos napilapok mellett a Kossuth Rádió hírmagazinjaiban

Konfliktus: Gazdasági racionalitás ↔ Média szakmaiság Média-stratégia: megfelelés a gazdasági és érdekszférának megfelelés a fogyasztói igényeknek A gazdasági kényszer és média befolyásol politikai és gazdasági szintéren - előnyszerzés közönségigény + médiamanipuláció = kulturális kondicionálás ► kreált igények Közönség: hivatkozási alap a gazdasági és érdekszféráknál

Kulturális kondicionálás a hírszolgáltatásban Hírszolgáltatás kritériumai Szenzáció Rövidség Érthetőség Szórakoztatás Sugalmazott Sztereotípia Előítélet Benyomás Bulvár hatás és igény Manipulációs hatás- mechanizmus Felületesség igénye a hírfogyasztásában Közönség megerősítés - feedback Igénnyé válás: gyors és kvázi megértés + szórakoztatás Elfogadott rövidség, előítélet, sztereotípia

Média-kondicionálás Üzenet Társadalmi elvárások és nyomás Valóság konstrukciók Normák értékek Társas hatás

Mediatizált valóság és bulvarizálódás Virtuális jelleg Info-áradat – bizonytalan hitelesség Média-függő döntéshozatal Hírérték mint piaci árfolyam Bulvarizálódás: Szenzációfókusz + infotainment Média minőség csökkenés Magánéleti tematizáltság – közéleti közöny Média-kontroll ►Média-követés

A média realitást torzító hatása Médiahatás Vágyak Valóság torzulás Realitás Média-kitettség

Média információ áramlása

Információ és reklámfogyasztás egyenlőtlenségi háromszöge Reklám befolyásoló ereje Szervezeti info Internet Napilap TV-R Bulvár-pl Elit Közép Alsó-közép Alsó Periféria Társ 10% Társ 45% Társ 30% 10% 5%

Személyiség-befolyásolhatóság koronként Szabadság korlátozása Szabadság kiteljesedése N L 4. XXI. 1. XVIII 2. XIX 3. XX. Kívülről irányított személyiség Tradicionális személyiség Belülről vezérelt személyiség Tradicionális elvárások Tömegmanipulációs irányítás