Konfliktuskezelés és vitarendezés Nagybörzsönyben

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az Európában élő körülbelül 10–12 millió roma közül sokan naponta szembesülnek az előítéletekkel, a tolerancia hiányával, a hátrányos megkülönböztetéssel.
Advertisements

Nehéz ügyfél-e a fiatalkorú?.  Fegyelmi eljárások  Elhúzódhat  Kérdéses a hatékonysága  Büntet  Tanult tehetetlenség  „Alternatív költsége van”
Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
Komplex kistérségi programok a gyerekszegénység csökkentéséért Kun Zsuzsa, MTA KTI Gyerekprogram Iroda.
KÖZÖSSÉGI HÁZ KISVASZAR 2012.
Ifjúsági Egészségnap április 7.. Célcsoport és célok •18-28 éves korosztály •A felsőoktatásban tanuló hallgatók •Egészségmagatartás fejlesztése.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
Rendszerszemléletű megközelítés az iskolai agresszió megelőzésében és kezelésében November 30. Ódry Színpad.
Jóvá Tett Hely Közösségi Foglalkoztató
Szociális munka a börtönben
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
PALLÓ zárókonferencia BMK, január 30. A közművelődési intézmények szerepe és lehetőségei a felnőttképzésben Felnőttképzési információs és segítő.
Modellkísérleti program az alapszolgáltatások funkcionális összekapcsolására TÁMOP /1 Kedvezményezett: Dunaújváros Megyei Jogú Város Önkormányzata.
Speciális szükségletek a foglalkoztathatóság nézőpontjából …a szociális munka lehetőségei és korlátai.
Tanácsadási szolgáltatások „ A jövő önkormányzatának alapja Pusztamonostoron – ÁROP-1.A.2/A számú forrás felhasználásával” projektben Bíró Gabriella.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
KÖZKÉZEN Felelősen a közösségért! Felelősen Fehérvárért! Farkas Tamás tanácsadó.
Eredmények és kételyek az iskolai agresszió megelőzésében Agressziókezelés a fővárosi fenntartású oktatási-, nevelési intézményekben október 6. NÉMETH.
Szociális és gyermekjóléti területhez kapcsolódó lehetséges szolgáltatások.
Leukó Ferenc Vezetői coaching.
Civil programok kommunikációja, a CSR-hez való kapcsolódás lehetséges módjai Dr. Győri Zsuzsanna KÖVET Egyesület október 24.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program számokban Időtartam: Költségvetés: € – Ft/év Magyarországon.
Kismama Karrier Központ és Alternatív Főiskola
Információs nap Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért Támop /2 Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért.
Fiatalok Lendületben Program Előzmények: Fiatalok Európáért, Ifjúság Program Időtartam: Költségvetés: € – 2,5.
Szilvási Léna szakmai vezető november 11.
Közösségfejlesztés és közösségi munka
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A TÁRSADALMI KOHÉZIÓT ERŐSÍTŐ BŰNMEGELŐZÉSI ÉS REINTEGRÁCIÓS PROGRAMOK MÓDSZERTANI MEGALAPOZÁSA” TÁMOP / kiemelt projekt Elítéltek többszakaszos,
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
Települési mediációs modellprojektek tapasztalatai Benedek László Június 19.
Resztoratív eljárások bevezetésének lehetőségei a pártfogó felügyelői munkában “A harmonikus szabad életért” Közösségi Szolgáltatások Alapítványa Negrea.
Esélyegyenlőség a dokumentumokban és a gyakorlatban Budapest, November 10.
Teleházak pályázati lehetőségei. TIOP 3-as prioritás A munkaerő-piaci részvételt és a társadalmi befogadást támogató infrastruktúra fejlesztése
MENTORTANÁRI ÉRTEKEZLET TÁMOP /1-2F MENTORTANÁRI ÉRTEKEZLET A MENTORTANÁROK TEVÉKENYSÉGE JANUÁR
1 A roma kisebbség iskolai helyzete Készítette: Keresztes Eszter Kommunikáció az egyetemen c. kurzus.
A JÓ PAP IS… – Képzések és tanácsadások szakembereknek, munkáltatóknak Előadó: Garadnay Tea FEMI vezető Budapest Esély Nonprofit Kft.
" Tudás és kompetencia" Szociális szakemberek és önkéntesek alternatív képzése a látássérültek munkaerő-piaci re/integrációjáért Veres Katalin projektvezető.
Resztoratív módszerek az iskolában
MIÉRT ÉS HOGYAN SEGÍTHETNEK A RESZTORATÍV MÓDSZEREK?
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban Biró Dániel Budapest május 7.
„Talpraállástól az intézményesülésig” Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei civil szervezetek komplex szervezetfejlesztése (TÁMOP / ) Vágvölgyi.
Nemzetközi együttműködések „A BAKONYÉRT” Egyesületnél.
Foglalkozási Rehabilitációs Szolgálat
A BARANYA PAKTUM MARKETINGTERVE. Környezetelemzés – Baranya megye fős lélekszáma az ország lakosságának 4%-át teszi ki Népesség fogyó tendenciája.
New View Beszámoló a tanárokkal történt interjúról.
Gazdasági Mediáció Konferencia április 28. vitából egyezség Varga Tamás, gazdasági mediátor Gazdasági Mediáció Konferencia Április 28. Varga.

A projekt általános szakmai célkitűzései
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
A Magyar Máltai Szeretetszolgálat szerepe a szociális város- és település-rehabilitációs folyamatokban.
A Roma-Net Helyi Támogató Csoport lehetőségei a szociális városrehabilitáció tervezésében és végrehajtásában Mini-konferencia ,
„Küzdelem a munka világából történő kirekesztődés ellen” A program komplexitásának pozitív tapasztalatai és megvalósításának nehézségei Kiss Imre - szakértő.
INNO-REÁL Szövetség Civil Ágazati-szakmai Stratégiai Terv május 21.
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Interkulturális mediáció bemutatása - ROMED2-ROMACT Interkulturális mediáció megvalósulása elméletben és gyakorlatban Jászfényszarun ROMED2-ROMACT programon.
SZERVEZETI MEDIÁCIÓ Mediációs Műhelytalálkozó Zajkás Gergely DHL Supply Chain.
Kistérségi gyerekesély programok MTA GYEP Iroda SZMI április 21.
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
TÁMOP / „GYÖNGYÖSSOLYMOS ÖSSZEFOG A CSALÁDOKÉRT, A MUNKÁÉRT!”
KÖZÖSSÉGI KONFLIKTUSKEZELÉS ÉS ESÉLYTEREMTÉS „ÉLHETŐ TELEPÜLÉS EGYENLŐ ESÉLYEKKEL” MANORKA KONFERENCIA IVÁNYINÉ SZABÓ ANDREA.
A projektek hosszú távú előnye – tartós foglalkoztatás A projekt generáló szerepe, a továbblépés lehetőségei, komplex fejlesztési elképzelések.
Gyerekszegénység Elleni Nemzeti program Szécsényi Gyerekesély programja Az alternatív vitarendezés lehetőségei és multiplikációja a programban.
Közösség-ifjúság-esélyteremtés Jászberény, szeptember 14.
MODELLKÍSÉRLETI PROGRAM AZ ALAPSZOLGÁLTATÁSOK FUNKCIONÁLIS ÖSSZEKAPCSOLÁSÁRA TÁMOP /1 Készítette: Horváth Éva.
LEADER, Identitás, Sport
Kóródi Miklós Autonómia Alapítvány
„Országos Foglalkoztatási Közalapítvány INFORMÁCIÓS NAP 2009” Gosztolai Géza OFA- Hálózat Közép-dunántúli Regionális Iroda Székesfehérvár, 2009.
A projektek hosszú távú előnye – tartós foglalkoztatás
Előadás másolata:

Konfliktuskezelés és vitarendezés Nagybörzsönyben Foresee Kutatócsoport 2010. Minden jog fenntartva. Konfliktuskezelés és vitarendezés Nagybörzsönyben Milyen esélyei vannak a közösségépítésnek egy olyan településen, ahol a konfliktusok forrása – a lakosság szerint – a roma lakosság? dr. Fellegi Borbála Foresee Kutatócsoport www.foresee.hu

Foresee Kutatócsoport 2010. Minden jog fenntartva.

Foresee Kutatócsoport 2010. Minden jog fenntartva.

Foresee Kutatócsoport 2010. Minden jog fenntartva. KIINDULÓ KÉRDÉSÜNK: AZ ALTERNATÍV VITA- RENDEZÉS ELVEI A KÖZÖSSÉG- FEJLESZTÉS ELVEI KÖZÖS ELVEK – KÖZÖS PONTOK? Foresee Kutatócsoport 2010. Minden jog fenntartva.

(NÉHÁNY) KÖZÖS ELV KIINDULÁSKÉNT: Foresee Kutatócsoport 2010. Minden jog fenntartva. (NÉHÁNY) KÖZÖS ELV KIINDULÁSKÉNT: Bizalom, őszinteség Önkéntes és aktív részvétel – alulról történő felelősségvállalás Külső és pártatlan szakember (mediátor, facilitátor) bevonása a döntéshozatalba A résztvevő felek megerősítése Autonómia: saját érdekek és szükségletek felismerése és képviselete „A kör szélesítése”: támogatók bevonása, a belső és külső emberi és anyagi erőforrások bővítése Foresee Kutatócsoport 2010. Minden jog fenntartva.

(NÉHÁNY) KÖZÖS ELEM KIINDULÁSKÉNT: Foresee Kutatócsoport 2010. Minden jog fenntartva. (NÉHÁNY) KÖZÖS ELEM KIINDULÁSKÉNT: A közösségi kötelékek (újra)építése és (újra)erősítése Együttműködés és partnerség: teamben való gondolkodás, tanulás, tervezés és dolgozás Hosszú távú fenntarthatóság Tapasztalati tanulás Kohézió-erősítés a kommunikáció segítségével Jövő-orientáció Foresee Kutatócsoport 2010. Minden jog fenntartva.

Háttérinformációk a programhoz Foresee Kutatócsoport 2010. Minden jog fenntartva. Háttérinformációk a programhoz 800 lakos, 20%-os roma lakosság 3 hónap (2009. febr-május) és 9,5M Ft támogatás az OBmB-től 10 fős szakmai team: mediátorok, közösségfejlesztők, szociális munkások, filmes stáb, fotós, kommunikációs szakember Egy 11 szervezetből álló konzorcium a Foresee Kutatócsoport vezetésével Foresee Kutatócsoport 2010. Minden jog fenntartva.

Foresee Kutatócsoport 2010. Minden jog fenntartva. A konfliktus gyökerei Bűncselekmények magas száma (rablás, lopás, rongálás) A békés együttélés szabályai Szegregáció Negatív előítéletek egymás iránt A romák „állatok”, minden rossz okozói Félelemben, rettegésben élés Foresee Kutatócsoport 2010. Minden jog fenntartva.

Foresee Kutatócsoport 2010. Minden jog fenntartva. Néhány ember még hisz a falu jövőjében! Foresee Kutatócsoport 2010. Minden jog fenntartva.

Foresee Kutatócsoport 2010. Minden jog fenntartva. Mit csináltunk? 1. Diagnózis 2. Tréning-sorozat 3. Alternatív vitarendezési (AVR) szolgáltatások 4. Közösségépítés 5. Evaluáció és disszemináció Foresee Kutatócsoport 2010. Minden jog fenntartva.

Foresee Kutatócsoport 2010. Minden jog fenntartva. 1. Diagnózis - 6 fókuszcsoport és 38 interjú: sérelmekről, szükségletekről, érdekekről, az elérhető erőforrásokról, a jövőképről Csoportok közötti konfliktusok (származás, vallás, betelepült – őslakos, politikai, személyes) Csoporton belüli: a roma közösségen belüli feszültségek Strukturális problémák: munkanélküliség, szegénység, aluliskolázottság, elvándorlás, elöregedés Kulturális különbözőségek Az iskola jövője: strukturális és személyi kérdés A létező erőforrások kihasználatlansága A kommunikáció és egymás megértésének hiánya E KONFLIKTUSOK KÖZÜL MELY TÍPUSÚAKBAN ALKALMAZHATÓ A MEDIÁCIÓ? EZEK MENNYIBEN TEKINTHETŐK SPECIÁLIS ROMA- KÉRDÉSEKNEK? Foresee Kutatócsoport 2010. Minden jog fenntartva.

A roma lakosság szükségletei (közül): Foresee Kutatócsoport 2010. Minden jog fenntartva. A roma lakosság szükségletei (közül): Foglalkoztatás Tiszteletteljes kommunikáció Megfelelő oktatás Tömegközlekedés Gyermekek számára szabadidő-tevékenységek, játszótér, közös terek EZEK MENNYIRE SPECIÁLIS „ROMA- SZÜKSÉGLETEK”? Foresee Kutatócsoport 2010. Minden jog fenntartva.

Foresee Kutatócsoport 2010. Minden jog fenntartva. NEHÉZSÉGEINK Az iskola passzivitása Roma képviselet bevonása a „20-80-as szabály" – a lakosság 20%-a végzi a munka 80%-át (részvétel a képzéseken, megbeszéléseken stb.) Hogyan csökkenthető a bevontak leterhelése? Hogyan növelhető a 20%? Hogyan elkerülhető a programok időbeli átfedése? Foresee Kutatócsoport 2010. Minden jog fenntartva.

Foresee Kutatócsoport 2010. Minden jog fenntartva. ERŐSSÉGEK A FALUBAN A probléma felismerése, tudatosítása Nyitottság a párbeszédre Néhány elkötelezett ember Közös jövőkép Bizalom a külső segítő team felé Foresee Kutatócsoport 2010. Minden jog fenntartva.

Foresee Kutatócsoport 2010. Minden jog fenntartva. 2. KÉPZÉS-SOROZAT Csapatépítés Tolerancia-erősítés Mediáció (30óra) + esetgeneráló csoport Implementációs és mediációs protokoll Foresee Kutatócsoport 2010. Minden jog fenntartva.

Foresee Kutatócsoport 2010. Minden jog fenntartva. 3. AVR: mediáció, társ-mediációs lehetőség és tanácsadási szolgáltatás konkrét esetekben A FELMERÜLT ESETEK Csoportos bántalmazás Iskolán belüli konfliktusok Az együttélési normákkal kapcsolatos konfliktusok Lopás, köztér-rombolás, betörések A falu jövőképe Diszkriminációs ügyek Közösségi terek hiánya, a meglévők használata .... Foresee Kutatócsoport 2010. Minden jog fenntartva.

DE AHHOZ, HOGY LEGYENEK FELKÉRÉSEINK MEDIÁCIÓRA… Foresee Kutatócsoport 2010. Minden jog fenntartva. DE AHHOZ, HOGY LEGYENEK FELKÉRÉSEINK MEDIÁCIÓRA… ELKERÜLHETETLEN A BIZALOM Foresee Kutatócsoport 2010. Minden jog fenntartva.

Foresee Kutatócsoport 2010. Minden jog fenntartva. A MOSOLYHOZ PEDIG SZÜKSÉG VAN….. KÖZÖSSÉG- ÉPÍTÉSHEZ MEDIÁCIÓHOZ + KÖZÖSEN…. Foresee Kutatócsoport 2010. Minden jog fenntartva.

4. KÖZÖSSÉG-ÉPÍTÉS ÉS A PÁRBESZÉD SEGÍTÉSE Helyi önkéntesek bevonása csoportfoglalkozásokba és csoportok vezetésébe Stratégiai megbeszélés a falu jövőjéről Gyerek-csoport Baba-mama csoport Aktív roma lakosok csoportja A helyi intézményhálózat működését és kommunikációját segítő csoport Csoport az iskola jövőjéért Játszótér-tervező csoport

5. EVALUÁCIÓ ÉS DISSZEMINÁCIÓ Foresee Kutatócsoport 2010. Minden jog fenntartva. 5. EVALUÁCIÓ ÉS DISSZEMINÁCIÓ Film Sajtómegjelenések Előadások szakmai fórumokon Utánkövetéses vizsgálat Cikkek és tanulmányok Hálózatépítés Foresee Kutatócsoport 2010. Minden jog fenntartva.

Foresee Kutatócsoport 2010. Minden jog fenntartva. A PROJEKT EREDMÉNYEI 14 képzett helyi önkéntes 7 okleveles mediátor Sikeresen lezárt mediációs ügyek Implementációs protokoll A csoportfoglalkozások és dialógusok pozitív hatása a lakosságra Magas elégedettség a programmal még olyanok részéről is, akik a program során lemorzsolódtak Az eredmények és a film széleskörű terjesztése Mo-n és nemzetközileg Foresee Kutatócsoport 2010. Minden jog fenntartva.

AMI TOVÁBBRA IS KÉRDÉS… Foresee Kutatócsoport 2010. Minden jog fenntartva. AMI TOVÁBBRA IS KÉRDÉS… Hogyan tudnánk a roma lakosságot hatékonyabban aktivizálni és a programban tartani egy hasonló projekt esetén? Hogyan tudnánk hatékonyabban segíteni a roma lakosságot, hogy részt vegyenek a közösségi párbeszédekben, és elhiggyék: valóban egyenrangú felek a folyamatban? Foresee Kutatócsoport 2010. Minden jog fenntartva.

AMIBEN BIZTOSAK VAGYUNK… Foresee Kutatócsoport 2010. Minden jog fenntartva. AMIBEN BIZTOSAK VAGYUNK… Az erőszak-mentes kommunikáció elve Folyamatos újratervezés a célcsoport szükségletei alapján Szakmaközi teamben való munka Az önkéntes részvétel elve A hosszú távú fenntarthatóság mint fókusz Hogy helyi lakosok egy kis csoportja is képes látható változást előidézni egy településen Hogy a fő feladat a bizalom kialakítása Foresee Kutatócsoport 2010. Minden jog fenntartva.

KONKLÚZIÓ HÁROM PONTBAN Foresee Kutatócsoport 2010. Minden jog fenntartva. KONKLÚZIÓ HÁROM PONTBAN 1. Bizalom nem építhető ki kizárólag a szociális munka, a közösség-építés vagy az AVR módszertanával. 2. E megközelítéseket kombinálni kell. Így a lakosok bizalmat nyernek egyéni biztonságérzetük megerősödésével, a közösségen belüli integrált szerepük megélésével és a konstruktív konfliktuskezelési módszerek alkalmazásával. Foresee Kutatócsoport 2010. Minden jog fenntartva.

Foresee Kutatócsoport 2010. Minden jog fenntartva. 3. Sokszor érdemes az „etnikai konfliktusként” címkézett konfliktusok mögé nézni és a valódi szükségleteket megvizsgálni. A másik csoport hibáztatása helyett talán egy univerzálisabb kérdés is feltehető: mi szükséges számunkra ahhoz, hogy tiszteletteljesen és békésen éljünk együtt a jövőben? Foresee Kutatócsoport 2010. Minden jog fenntartva.

Foresee Kutatócsoport 2010. Minden jog fenntartva. KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! További információ: dr. Fellegi Borbála Foresee Kutatócsoport www.foresee.hu A film megtekinthető itt: www.vagyunkmiis.foresee.hu Foresee Kutatócsoport 2010. Minden jog fenntartva.