Zalaegerszeg Megyei Jogú Város gazdaságélénkítő elképzelései

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A helyi termékek szerepe a gazdaságfejlesztésben TAPASZTALATOK, PÉLDÁK, A FEJLŐDÉS LEHETSÉGES IRÁNYAI.
Advertisements

Az OTP Bank vállalkozói szektort támogató szerepe - az NYDOP
Az MFB Zrt. finanszírozási programjai.. Témakörök •MFB Zrt. bemutatása •Finanszírozási programjaink –MFB Önkormányzati Infrastruktúrafejlesztési Program.
Magyar Export-Import Bank Rt.
Otthonápolási feladatok költségei
Egy lépés a munkahely megszerzéséig képzési projekt az aktív munkakeresés témakörében fiatalok számára IFJÚSÁG, IFJÚSÁGPOLITIKA - ÚJ KIHÍVÁSOK előadó:
A Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Területfejlesztési Koncepció és a Területfejlesztési Stratégiai Program megújítása Szolnok, február 2. Jász-Nagykun-Szolnok.
ÉMOP 1.Prioritás Versenyképes helyi gazdaság megteremtése A turisztikai pályázatok gazdaságélénkítő hatása az Észak-Magyarországi régióban.
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat hosszú távú stratégiája, kapcsolata a releváns operatív programokkal.
PÁTOSZ nap Február 23.. Székesfehérvári Regionális Vállalkozásfejlesztési Alapítvány 20 éve a vállalkozásokért Célunk: a Közép-dunántúli régióban.
VÁLLALATI TANÁCSADÁS Közép-Dunántúli Régió Az OTP Bank vállalkozói szektort támogató szerepe - a KDOP-projekt bemutatása.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott.
1. 2 Az RFH cégcsoport • Az RFH csoport: 7 regionális társaság és megyei hálózat • 2000 óta működő, 100 %-ban állami tulajdonú pénzügyi szolgáltató és.
Zalaegerszeg Északi Ipari Park IV. INNOTECH Konferencia
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
Városrehabilitációs konferencia Mosonyi Balázs – ROP Irányító Hatóság április 29.
a Nyugat-dunántúli Operatív Program
Az OTP Bank vállalkozói szektort támogató szerepe - a DDOP
MUNKAERŐ-PIACI PARTNERSÉG
február 24. Gyutai Csaba. 2 3 Forrás: Nemzetközi Statisztikai Évkönyv, 2004, KSH, Bp., Ipari és Építőipari Statisztikai Évkönyv, 2005, KSH, Bp.
A magyar gazdaság helyzete, fejlesztési prioritások Varju László államtitkár Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium.
TÁMOP /2/B PROJEKT Network-Együttműködés-Tudástár szakmai támogató hálózat kiépítése a Dél-Dunántúli Régióban Szénássy Gábor projektmenedzser 2010.
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Tájékoztató jellegű információk!. Versenyképesség javítása külső befektetővel
Pénz, piac és partnerség Túlélés és fejlődés a közösség részeként április 24. Budaörs.
Tőkefinanszírozás Török József Üzletfejlesztési igazgató Kecskemét, november 28.
óta működő, 100 %-ban állami tulajdonú pénzügyi szolgáltató és tanácsadó cégcsoport. Az RFH küldetése, hogy KKV-k és Önkormányzatok számára biztosított.
1. Az RFH csoport bemutatása 2000 óta működő, 100 %-ban állami tulajdonú pénzügyi szolgáltató és tanácsadó társaság Cél a vállalkozások erősítésén keresztül.
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
„Szociális és Oktatási Önkéntes Tevékenység
A külföldi működő tőke szerepe a magyar gazdaságban avagy Mit adtak nekünk a Rómaiak? Havas István Amerikai Kereskedelmi Kamara, elnök Közgazdász Vándorgyűlés.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
A Dél-dunántúli régió helyzete, fejlesztési lehetőségei és az RFT szerepe a DDOP végrehajtásban Dr. Wekler Ferenc elnök szeptember 14.
AZ ÖNKORMÁNYZATOK PÁLYÁZATI AKTIVITÁSÁNAK VIZSGÁLATA A DÉL- DUNÁNTÚLI RÉGIÓBAN.
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
A Regionális Fejlesztési ZRt. szerepe, tevékenysége Záhony és térsége fejlesztésében Dr. Vajdáné dr. Horváth Piroska vezérigazgató.
Gazdaságfejlesztési Operatív Program
1 Megváltozott szerepben a megyei önkormányzatok! Tájékoztatás a megyei önkormányzatok feladatairól és azok szociálpolitikát érintő kapcsolódási pontjairól.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) NCA-ÖNSZ-08-C-0070 A Társadalmi Megújulás Operatív Programról: a HEFOP.
Regionális gazdaságfejlesztés prioritás Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
A foglalkoztatási paktumok célja Megismerni a térség foglalkoztatási helyzetét Összehangolni a térség gazdasági és humánerőforrás fejlesztési tevékenységeit.
1. Az RFH Zrt. bemutatása 2000 óta működő, 100 %-ban állami tulajdonú pénzügyi szolgáltató és tanácsadó társaság Cél a vállalkozások erősítésén keresztül.
Innovatív gazdaságfejlesztési központ Hargita megyében – Hargita Business Center – Vállalkozói inkubátorház.
A Munkaerő-piaci helyzet Miskolcon Kiss Gábor főosztályvezető.
BFH Európa Kft. Hollósi Szabolcs ügyvezető
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
Tájékoztató rendezvény Szombathely.
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
Schmidt Csaba polgármester október 24. Városi Fűtéskorszerűsítési Program Tatabánya.
A Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program aktuális pályázati lehetőségei aktuális pályázati lehetőségei szeptember 26. Szolnok.
Iparpolitikai és regionális szempontok a GKM Stratégiájában és az ÚMFT-ben Dr. Cservenyák Ildikó Főosztályvezető, GKM MRTT, V. vándorgyűlése október.
Mitől innovatív egy vállalkozás? Pályázati lehetőségek önkormányzatok számára.
MFB Rt. a hazai bankszektorban – A tulajdonos, a tulajdonjog gyakorló – A Bank társadalmi szerepvállalása – A Bank tevékenysége 2.
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
Vállalkozói mikrohitelek
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
ÉMOP – Üzleti infrastruktúra fejlesztése. Keretösszeg: „1” részcél: Ipari Parkok millió Ft „2” részcél: Ipari területek millió Ft „3” részcél:
SZEKSZÁRD MEGYEI JOGÚ VÁROS KÖZÖTT TERVEZETT FEJLESZTÉSEI
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
A magyar KKV-k regionális versenyképessége A KKV-k segítése – támogatás, avagy befektetés? Miklóssy Ferenc elnök Hajdú-Bihar megyei Kereskedelmi és Iparkamara.
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ február 5.
SZÉKESFEHÉRVÁR MEGYEI JOGÚ VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNAK 2012
Előadás másolata:

Zalaegerszeg Megyei Jogú Város gazdaságélénkítő elképzelései Doszpoth Attila alpolgármester Zalaegerszeg, 2011. február 24.

Célok „Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Középtávú Gazdasági Programja STRATÉGIA 2.1. Célkitűzések A Gazdasági Program általános és hosszú távú célja az életminőség javítása az egyéni és közösségi jövedelmek tendenciaszerű növekedése által. A Gazdasági Program specifikus célkitűzései: a helyi gazdaság jövedelemtermelő képességének javítása, a környezetminőség javítása, a foglalkoztatás és a humánerőforrás fejlesztése…”

Zalaegerszeg MJV költségvetési kihívásai A Költségvetés jellemzői (2010.12.31.): Működési hitel nélküli gazdálkodás 2,6 Mrd Ft fejlesztési hitelállomány Jelentős önként vállalt feladatkör (civil szervezetek segítése, kultúra, sport, szociális ellátás) Zalaegerszeg = Fejlődő, lakosság számban gyarapodó, regionális központként működő középváros Feladatok (2011-): Eladósodás megakadályozása Fiatalok visszavonzása Természet közeli, de pezsgő városi élet

Zalaegerszeg gazdasága számokban Foglalkoztatás (2011.01.20.): Regisztrált munkanélküli fő % (gazd. aktív népesség %-ban) Zalaegerszeg 2.929 7,24 Zala Megye 20.110 10,22 Forrás: ÁFSZ ZM. Előállított éves árbevétel (2009): ~ 605.000.000 eFt Iparűzési adó: ~ 3.400.000 eFt Városi költségvetés forró pontjai: Adósságszolgálat 300.000 -500.000 eFt/év Működési hitelfelvétel ? Szociális kiadások növekedése ? Megoldás: Min. 100.000.000 eFt/év plusz árbevétel megtermelése a városban

Gazdaságélénkítés elemei Gazdaság élénkítés közvetlen elemei: A város erőforrást ad a helyi gazdasági szereplők számára kedvezményes munkaerő kölcsönzés Gazdaság élénkítés közvetett elemei: A város biztosítja a fejlődéshez szükséges környezetet a gazdasági szereplők számára. befektetés támogató program ipari parki fejlesztések inkubátorház létrehozása gazdasági diplomácia Gazdasági Szenátus Deák Ferenc Új Városépítő Program Nyugat-dunántúli Gazdasági Tengely Városi versenyképességi szerződés

Munkaerő kölcsönzés Kontakt Humán Szolgáltató Nonprofit Kft (100 %-ban önkormányzati cég) Munkaerő kölcsönzési tevékenység 2010: 37 vállalkozás (17 új vállalkozás 2010-ben) Kölcsönzött munkaerő 76 fő 25 főt véglegesen megtartottak a vállalkozások Cél 2011-: Kölcsönzési tevékenység volumenének jelentős emelése

Befektetés támogató program A kezdet A program 2006 A rendelet 2006 2007 2011 A program aktualizálása

Déli Ipari Park csarnok kész tervezi valamikor egyelőre nem épít 1 2 3 12 4 5 6 csarnok kész 7 tervezi valamikor 8 9 egyelőre nem épít 10 11 SZABAD TELEK

Északi iparterület I. fázis N A Foglalkoztatott létszám: ~ 70 fő Motorway 2010. dec. Már működik Eladva Tárgyalás alatt Közmű fejlesztés 275 000 eFt Támogatás: 82 515 eFt Inkubátorház

Északi iparterület II. fázis II. Fázis – arcal az integrátor ipari park irányába… AJÁNLHATÓ TERÜLET ~350ha II Fázis I Fázis ~40ha II. Fázis – arccal az integrátor ipari park irányába…

Inkubátorház Elv: Kedvezményes telek biztosítása+pályázati támogatás 2009. júl. Alacsonyabb bérleti díjak Beruházás: 400.000 eFt Támogatás: 80 % 2009. dec. KIADVA 2010. júl. Jelenlegi állás: (2011.02.23) 92 %-os telítettség 2011-ben Inkubátorház bővítés

Gazdasági diplomácia www.amcham.hu www.duihk.hu Tervezett nagyköveti látogatások (USA, Finn, Indiai, Ausztrál) Tagság: Amerikai-Magyar Kereskedelmi Kamara Német-Magyar Kereskedelmi és Ipari Kamara

Gazdasági Szenátus A városban működő, meghatározó vállalkozások bevonása a város gazdasági irányításába. Ez jelenti: - a helyi gazdaságfejlesztési stratégia kialakításában való részvételt - a helyi gazdaságfejlesztési stratégia végrehajtásának támogatását - a városi közgyűlési döntések gazdasági nézőpontú véleményezését - a városvezetés informálását gazdasági trendekkel, információkkal - Zalaegerszeg gazdasági diplomáciájának segítését - Zalaegerszeg térségi szerepének erősítését - vállalkozás- és gazdaságközpontú városi kultúra megteremtésének segítését A szenátus gyakorlati tevékenysége: 1. Havonta (szükség szerint): a közgyűlés gazdasági jellegű határozatainak véleményezése 2. Negyedévente: 1 szenátusi tag a közgyűlésen beszél az aktuális „gazdasági klímáról” és trendekről (bankkal kiegészítve) 3. Félévente: ülésezés, a gazdaságfejlesztési program értékelése 4. Eseti: részvétel a város gazdasági diplomáciai tevékenységben

Deák Ferenc Új Városépítő Program A program elemei: Széchenyi tervre pályázó helyi vállalkozások tőkeellátottságának javítása Célirányos Intézmény fejlesztés Infrastruktúra fejlesztés Az eredeti elképzelés a Széchenyi tervhez való kapcsolódásról: Önerő Alap létrehozása (200 MFt) Városi cégen keresztül tőkejuttatás a sikeresen pályázó helyi KKV-k részére az önrész biztosításához A fejlesztés „termőre fordulása” után (4-5 év) a tőke részesedést visszavásárolja a vállalkozás, vagy a társtulajdonosok A PFÁSZ előzetes állásfoglalása szerint a tevékenység pénzügyi szolgáltatásnak minősül, amit csak arra jogosítvánnyal rendelkező vállalkozás végezhet.

Deák Ferenc Új Városépítő Program Módosított elképzelés a kitűzött cél eléréséhez: Pénzügyi szolgáltatást nyújtani tudó cég létrehozása (Városi kockázati tőke fejlesztő társaság) Önerő Alap megnövelése külső forrásból (400 MFt <) Az új elképzelés előnyei: Nagyobb rendelkezésre álló keret a KKV-k számára Szélesebb pénzügyi termék választék a Széchenyi terv igénybevétele esetén (tőkejuttatás, hitel, garancia stb.) Egyéb gazdaság élénkítő programok is indíthatók Az új elképzelés hátrányai: Magasabb működési költségek Nehézkesebb hozzáférés

Nyugat-dunántúli Gazdasági Tengely Együtt könnyebb Szinergiák kihasználása „Belső városi piac” bővítése Térség közlekedési infrastrukturális fejlődésének meggyorsítása Kapcsolódás a Széchenyi tervhez

Versenyképességi szerződés Széchenyi terv – 4. Vállalkozásfejlesztési program – Versenyképességi szerződések a foglalkoztatás növeléséért Szerződést köt: 1. lépés: Zalaegerszeg Megyei Jogú Város – Kormány Város és vállalkozásai haszna: gazdasági privilégiumokat megtestesítő eszköztár az állam a gazdasági övezetben szabályozási könnyítésekkel segít, információáramlás elősegítése révén járul hozzá a vállalkozások fejlesztéseihez fejlesztési források allokálásával célzott gazdasági növekedést eredményez Állam haszna: együttműködő partnert kap kiszámíthatóság vállalások lebontása felelősök kijelölése, kockázat helyi szintre delegálása

Versenyképességi szerződés Széchenyi terv – 4. Vállalkozásfejlesztési program – Versenyképességi szerződések a foglalkoztatás növeléséért 2. lépés: Zalaegerszeg Megyei Jogú Város – Helyi KKV-k Város haszna : gazdasági program működtetése foglalkoztatás növelés, iparűzési adó növekedés, működő, fejlődő, növekvő város Vállalkozás haszna: saját tevékenységére koncentrálhat anyagi, adminisztrációs segítség, kiszámíthatóság, helyben, „ismerősökkel” szerződik, nem ígéretek, hanem szerződés a vállalások fejében

Köszönöm a figyelmüket! Elérhetőségek: www.zalaegerszeg.hu tel.: +36(92)502 105