ŐSZINTÉN A TÁJÉPÍTÉSZ OKTATÁSRÓL december Dr. Csemez Attila Tájépítészeti Kar
TÁJÉPÍTÉSZETI KAR 2
3 Tisztelt Jelenlévők! Kedves Hallgatóság! 1.Mit illik tudni oktatásunk legfontosabb állomásairól? 2.Milyen a jelenlegi kari felépítés? 3.Milyen a képzési szerkezet? 4.Hogyan alakult az oktatói és a hallgatói létszám? 5.Hol tudnak hallgatóink elhelyezkedni? 6.Milyen eredményesen vesznek részt a TDK-kon hallgatóink? 7.Milyen a Kar országos szintű minősítése? 8.Hogyan ítéljük meg tevékenységünket (önminősítés)? TÁJÉPÍTÉSZETI KAR
4
5 17 éve – 1992-ben – történt Mőcsényi Mihály professzor úr rektorként kellő súllyal képviselhette a Kar önállóvá válását, amelyet a kormány 1059/1992. (X. 27.) számú határozata alapján szeptember elsejével „visszamenőleg” sikerült megalapítani. 1.Mit illik tudni oktatásunk legfontosabb állomásairól?
TÁJÉPÍTÉSZETI KAR 6 27 éve – 1982-ben – történt A Környezetgazdálkodási és Dendrológiai Intézet megalakulása A Táj- és Kertépítészeti Tanszék megosztásával létrejött a Kerttervezési Tanszék és a Tájrendezési Tanszék 1.Mit illik tudni oktatásunk legfontosabb állomásairól?
TÁJÉPÍTÉSZETI KAR 7 47 éve – 1963-ban – történt A Földművelésügyi Minisztérium Ormos Imre professzor autoritására való tekintettel (28/1963. FM utasítás) a Kertépítészeti Szak létrehozását a Kertészeti és Szőlészeti Főiskolán engedélyezte. 1.Mit illik tudni oktatásunk legfontosabb állomásairól?
TÁJÉPÍTÉSZETI KAR éve – 1908-ban – történt Rerrich Béla műépítészt január 13-án nevezték ki a Magyar Királyi Kertészeti Tanintézet rendes tanárává. 1.Mit illik tudni oktatásunk legfontosabb állomásairól?
TÁJÉPÍTÉSZETI KAR éve – 1898-ban – történt 1898 őszi félévben oktatta először Révész István a Kerttervezés című tantárgyat az 1896/97. tanévre beiratkozott hallgatóknak a harmadik tanévben. 1.Mit illik tudni oktatásunk legfontosabb állomásairól?
TÁJÉPÍTÉSZETI KAR 10
TÁJÉPÍTÉSZETI KAR 11 2.Milyen a jelenlegi kari felépítés? Kert- és Szabadtértervezési Tanszék Kertművészeti Tanszék Kerttechnikai és Műszaki Tanszék Tájtervezési és Területfejlesztési Tanszék Tájvédelmi és Tájrehabilitációs Tanszék Településépítészeti Tanszék Tájanalítikai Laboratórium Dékáni Hivatal Tanulmányi Osztály Szarvasi Arborétum
TÁJÉPÍTÉSZETI KAR 12
TÁJÉPÍTÉSZETI KAR 13 3.Milyen a képzési szerkezet? BSc150 fő kapacitás Tájrendező és kertépítő mérnök szak –Kertépítő szakirány –Tájrendező szakirány –Településüzemeltető szakirány MSc Tájépítészeti szak60 fő kapacitás Településmérnöki szak40 fő kapacitás PhD Tájépítészeti és Tájökológiai Doktori Iskola20 fő kapacitás
TÁJÉPÍTÉSZETI KAR 14 Év Fő Év Fő Év Fő Hogyan alakult az oktatói és a hallgatói létszám? Oktatói létszám alakulása 1993–2010
TÁJÉPÍTÉSZETI KAR 15 4.Hogyan alakult az oktatói és a hallgatói létszám? Oktatói létszám alakulása 1993–2010
TÁJÉPÍTÉSZETI KAR 16 Év Fő Év Fő Év Fő Hogyan alakult az oktatói és a hallgatói létszám? Hallgatói létszám alakulása 1993–2010
TÁJÉPÍTÉSZETI KAR 17 4.Hogyan alakult az oktatói és a hallgatói létszám? Hallgatói létszám alakulása 1993–2010
TÁJÉPÍTÉSZETI KAR 18 Év Fő Év Fő Év Fő Hogyan alakult az oktatói és a hallgatói létszám? Diplomát szerzett hallgatók létszámának alakulása 1993–2010
TÁJÉPÍTÉSZETI KAR 19 4.Hogyan alakult az oktatói és a hallgatói létszám? Diplomát szerzett hallgatók létszámának alakulása 1993–2010
TÁJÉPÍTÉSZETI KAR 20 Év Fő Év Fő Év Fő Hogyan alakult az oktatói és a hallgatói létszám? Tájépítészeti és Tájökológiai Doktori Iskola PhD hallgatók (tájépítész oldal) létszámának alakulása 1993–2010
TÁJÉPÍTÉSZETI KAR 21 4.Hogyan alakult az oktatói és a hallgatói létszám? Tájépítészeti és Tájökológiai Doktori Iskola PhD hallgatók (tájépítész oldal) létszámának alakulása 1993–2010
TÁJÉPÍTÉSZETI KAR 22 5.Hol tudnak hallgatóink elhelyezkedni? Rövid válasz:„bárhol” és „mindenütt” Konkrétan: tervezőirodák, önkormányzatok, kutatóintézetek (pl. MTA RKK-k), országos hatáskörű szervezetek (pl. minisztériumok), civilszervezetek (pl. WWF), tervező és/vagy kivitelező vállalkozások.
TÁJÉPÍTÉSZETI KAR 23 Előadók száma I.II.III.KülöndíjÖsszes díjazott helyezés 2003 OTDK OFKD OTDK OFKD OTDK OFKD OTDK OFKD Milyen eredményesen vesznek részt a Tudományos Diákköri Konferenciákon hallgatóink? (2003–2010)
TÁJÉPÍTÉSZETI KAR 24 7.Milyen a Kar országos szintű minősítése? A TÁJÉPÍTÉSZETI KAR RANGSOROLÁSA a HVG Diploma és 2011 adatai alapján ÖSSZESÍTETT RANGSOR ÖSSZESÍTETT HALLGATÓI RANGSOR ÖSSZESÍTETT OKTATÓI RANGSOR HALLGATÓI RANGSOR Középiskolai minőség Jelentkezők száma 101 (223 fő)106 (169 fő)98. (245 fő)105. (244 fő) Jelentkezőkből bejutott 117. (46,2%)126. (68,1%)106. (38,4%)124. (38,9%) Felvettek pontátlaga 14. (137,75 pont)59. (397,1 pont)50. (410,9 pont)67. (403,3 pont) Nyelvvizsgával felvettek 20. (99%)43. (85,2%)6. (98,9%)47. (92.6%) OTDK helyezésre jutó nappali hallgatók 51. (205)63. (236)38. (119)37. (116) PhD képzés 79. (14 fő, 1 fok.)71. (15 fő, 4 fok.)79. (22 fő, 1 fok.)78. (25 fő, 1 fok.) OKTATÓI RANGSOR Egy minősített oktatóra jutó hallgató 94. (47 fő)107. (47 fő)93. (38 fő)118. (43 fő) PhD/DLA fokozatúak 118. (13 fő, 46,4%)88. (15 fő, 53,6%)80. (13 fő, 38,2%)134. (11 fő, 30,6%) Kandidátusi fokozatúak 70. (6 fő, 17,6%)97. (5 fő, 13,9%) MTA doktor 47. (3,6%)39. (3,6%)79. (2,9%)79. (2,8%)
TÁJÉPÍTÉSZETI KAR 25 8.Hogyan ítéljük meg tevékenységünket (önminősítés)? Erősségek A naprakész szakterületi ismereteket (saját, hazai és nemzetközi) folyamatosan átadjuk. A szakmai szervezetekben szerzett tapasztalatok naprakész átadása. Aktuális feladatokat adunk a hallgatóinknak. A hallgatóságot bevonjuk a tanszéki/kari kutatómunkába. A tantárgyak összeállítása sokszínű, interdiszciplináris. Magas a fiatal oktatók aránya, jelentős a nyelvismeretük, jó nemzetközi kapcsolatokkal rendelkeznek. Magas a külföldiekkel közösen készített projektek száma. „Tervezés-orientáltan” oktatunk.
TÁJÉPÍTÉSZETI KAR 26
TÁJÉPÍTÉSZETI KAR 27 8.Hogyan ítéljük meg tevékenységünket (önminősítés)? Gyengeségek Nincs minden tantárgy szakkönyvvel, jegyzettel lefedve. Nincsen kellő idő a feladatok egyéni konzultálására. Átfedések tapasztalhatók bizonyos tantárgyak között. A viszonylag magas létszám miatt más jellegűvé vált az oktatás. A BSc-sek elhelyezkedése nincs egyértelműen megoldva. Nincs még angol nyelvű képzés. Nem megfelelő a szakma presztizse (gyenge a lobbi). A hallgatói önbizalom erősítésre szorul. Nincsen öt éven belül védett PhD disszertáció.
TÁJÉPÍTÉSZETI KAR 28