A KÖZOP által támogatott közlekedés-fejlesztések 2007-2015 Tasi Marianna főosztályvezető, KÖZOP Irányító Hatóság NFM
KÖZOP keretek (2007-2015) 1 872,46 Prioritási tengely A prioritás kerete (M EUR) (Milliárd Ft) Százalékos megoszlás 1. Prioritás Az ország és a régióközpontok nemzetközi közúti elérhetőségének javítása 1 212,41 339,47 18,13% 2. Prioritás Az ország és a régióközpontok nemzetközi vasúti és vízi úti elérhetőségének javítása 2 024,83 566,95 30,28% 3. Prioritás Térségi elérhetőség javítása 1 601,74 448,49 23,95% 4. Prioritás Közlekedési módok összekapcsolása, gazdasági központok intermodalitásának és közlekedési infrastruktúrájának fejlesztése 161,05 45,10 2,41% 5. Prioritás Városi és elővárosi közösségi közlekedés, környezetbarát fejlesztések 1 619,60 453,49 24,22% 6. Prioritás Technikai Segítségnyújtás 67,71 18,96 1,01% Összesen: 6 687,34 1 872,46 100,00%
Összes megítélt KÖZOP többlet kötelezettségvállalás Hazai tÚLVÁLLás (2007-2015) Prioritási tengely Összes megítélt KÖZOP többlet kötelezettségvállalás (Mrd Ft) Összes megítélt KÖZOP többlet kötelezettségvállalás (%) az OP (TOP UP-pal csökkentett és az árfolyamváltozásból eredően növelt) kerethez viszonyítva 1. Prioritás 32,3 9,21% 2. Prioritás 42,4 7,17% 3. Prioritás 237,2 51% 4. Prioritás 1,21 2,56% 5. Prioritás 77,4 16,54% 390,51
TSZ-szel rendelkező projektek Kifizetésben részesült projektek ElőrehalaDÁS Kiemelt projektek TSZ-szel rendelkező projektek Kifizetésben részesült projektek Lezárt projektek száma Közkiadás Mrd Ft 1. prioritás 2013. 12.31. 24 374,13 219,96 - Előrehaladás 2013-ban* 4 -18,42 10 14,25 2. prioritás 2013. 12.31. 39 703,22 33 336,22 5 2,6 Előrehaladás 2013-ban 214,7 6 141,35 3 1,39 3. prioritás 2013. 12.31. 152 775,26 120 164,95 18 12,45 34 459,7 11 43,49 9 7,54 4. prioritás 2013. 12.31. 33,03 7 28,43 1,13 1 0,72 1,19 -0,03 5. prioritás 2013. 12.31. 64 534,33 43 249,82 2,27 15 27,32 12 45,37 2
N+3-as célok teljesülése 2013-ban – N+3-as célok teljesülése 2013-ban Elszámolás az Európai Bizottsággal 2013.12.31-ig N+3-as cél teljesítése ERFA Bizottsági előleg és TOP- UP Benyújtott Összesen Cél Cél teljesítése (cél/összesen) időközi kifizetési kérelem 2013 2014 millió EUR % 162,01 428,79 590,80 818,53 1 130,33 72% 52% Elszámolás az Európai Bizottsággal 2013.12.31-ig N+3-as cél teljesítése KA Bizottsági előleg és TOP- UP Benyújtott Összesen Cél Cél teljesítése (cél/összesen) időközi kifizetési kérelem 2013 2014 millió EUR % 578,14 2 118,89 2 697,03 2 718,35 3 592,00 99% 75%
ERFA N+3-as célok teljesülése 2013-ban
Mi is történt? Lassú projektvégrehajtás Probléma Válasz Lassú projektvégrehajtás Munkacsoportok, monitoring értekezletek, retrospektív projektek, NAGYPROJEKTEK (32 KÖZOP nagyprojekt Európai Bizottságnak Brüsszelbe kiküldve, ebből 15 db. 2013. szeptember-októberben) NIF ÁFA per 2012-es elvesztése Túlvállalás, gyorsan indítható projektek (motorvonat, közlekedésbiztonság) Lemorzsolódás, szabálytalanság, problémás jogalkalmazás Megerősített főbb kedvezményezettek, minőségbiztosítás,környezetvédelmi teljesítményértékelések Stratégia újra és újragondolása Nagy közbeszerzési csomag megindítása: 1063/2013. (II. 18.) Korm. határozata alapján felgyorsult a szabad keretek lefedése új projektekkel és szakaszolt projektekkel EU-s ellenőrzési ellenőrzési rendszer időigénye Kifizetések gyorsítása, eljárásrendek áttekintése, szállítói előlegek, anyagköltségek elszámolása
Első eredmények Siófok, 2012. október: A már támogatott projektek beindításával, felpörgetésével a hazai költségvetési hiány jelentősen csökkenthető volna, ehhez szükséges a közbeszerzések mielőbbi kiírása, a szállítói előlegek megemelése KÖZOP Éves jelentés 2013 A 2013. végi indikátor számításoknak megfelelően az eddig a program keretein belül megépített új utak hossza 182 km (OP célérték 319.3 km), melyből a megépített TEN-T utak hossza 114,1 km (OP célérték 170,4 km). A fejlesztett/felújított utak hossza 269 km (OP célérték 311,2 km). Megépített új TEN-T vasútvonal hossza 20 km (OP célérték 23 km), továbbá 179 km hosszan történt vasútfejlesztés (OP célérték 292 km). A megépített kerékpárutak hossza 126.1 km (OP célérték 313,1 km). www.index.hu 2014. május. 15. „8 éves rekord: 3,5 százalékkal nőtt a GDP A KSH első, gyorsbecslése alapján Magyarország bruttó hazai terméke 2014. első negyedévében 3,5 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához viszonyítva, a naptárhatással igazított növekedés 3,4 százalék. A növekedést a statisztikai hivatal szerint alapvetően az ipar és az építőipar teljesítményének növekedése okozta. A frissen publikált eredmény jelentősen meghaladja a piaci elemzők 2,7 százalékos piaci várakozásait.„
Közlekedésbiztonság Az M3-as autópályán 140 kilométer hosszon a vadvédő kerítések magasítását, illetve földbe süllyesztése megtörtént, 40 darab új vadkiugró rámpát és 80 darab új vadkibúvó kaput is kialakítottak burkolatrovátkolást (grooving) végeztek el a kivitelezők, amelynek következtében a jövőben ezeken a szakaszokon csökkenhet a vízátfolyások kialakulása, változtatható jelzésképű táblát és térfigyelő kamerát telepítettek, korszerű elválasztó fal kialakítása folyamatban.
Debreceni Villamos A projekt műszaki tartalma: A debreceni villamoshálózat bővítése a 2-es villamos-viszonylat megvalósításával: 7,8 km új villamos pálya építése; 12 db akadálymentesített megálló kialakítása, új kocsiszín, áramátalakító és kapcsolódó infrastruktúra megépítése; 18 db új akadálymentesített jármű beszerzés
Szajol-Püspökladány és Szolnok - Szajol vonalszakasz
A jelen: Lehetőségek és Veszélyek Szabálytalanságok, elzárt pénzcsapok Lassan haladó, eredménytelen,nem működő projektek Észlelése EU döntésre váró Nagyprojektek Intézményi átalakulások 2014-2015 két időszak átfedése KÖZOP Zárás, IKOP, CEF indítás
Szabálytalanságok Van még hova fejlődni: Pótmunkák ütemezettség Szabályosság Válasz: 2013-ban 506 db helyszíni ellenőrzés, műszaki és pénzügyi szempontú 2013 folyamán az IH-hoz összesen 31 új szabálytalansági gyanú érkezett (2012-ben 123!) A 31 szabálytalansági gyanúból 7 pénzügyi korrekció, amelyből 1-et az Európai Bizottság, 6-ot az EUTAF állapított meg Fokozott monitoring
Működő szakaszok, mérföldkövek! A jövő: Szakaszolás Érintett IKOP prioritás KÖZOP szakaszolt projektek száma (db) Szakaszolt projektek IKOP-ot terhelő kifizetése (Mrd Ft) KÖZOP feszített projektek száma (db) Feszített ütemtervű projektek IKOP- ot terhelő kifizetése (Mrd Ft) IKOP még szabadon felhasználható kerete (Mrd Ft) 1. Nemzetközi (TEN-T) közúti elérhetőség javítása 4 111,1 12 34,0 154,6 2. Nemzetközi (TEN-T) vasúti és vízi úti elérhetőség javítása 3 49,7 7 17,4 367,5 3. Fenntartható városi közlekedés fejlesztése, elővárosi vasúti elérhetőség javítása 1 9,3 27,9 220,9 4. Közlekedési rendszer energiahatékonyságának javítása Összesen 8 170,0 23 81,8 782,4 Működő szakaszok, mérföldkövek!
Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program Finanszírozás forrása A jövő: 2014-2020 Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program Finanszírozás forrása Uniós támogatás ( teljesítmény tartalékkal) (EUR) Uniós támogatás az OP teljes költségvetésének arányában (%) 1. Nemzetközi (TEN-T) közúti elérhetőség javítása Kohéziós Alap 863 122 401 29,0% 2. Nemzetközi (TEN-T) vasúti és vízi elérhetőség javítása 1 259 035 159 42,3% 3. Fenntartható városi közlekedés fejlesztése, elővárosi vasúti elérhetőség 743 176 808 24,9% 4. Közlekedési energia- hatékonyág javítása Európai Regionális Fejlesztési Alap 113 435 903* 3,8% *Partnerségi Megállapodás függvényében Az IKOP támogatásokat kiegészíti az 1316/2013/EU rendelet alapján felhasználható, szinte kizárólag TEN-T törzshálózati fejlesztéseket szolgáló Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF), amelynek uniós támogatása (nemzeti boríték) 1 075 millió EUR. Az IKOP támogatási forrásai a CEF forrásokkal együtt a KÖZOP 2007-2013-ra allokált forrásainak 3/4-ét teszik ki.
IKOP 1286/2014. (V. 5.) Korm. határozat a 2014–2020. évekre szóló Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program tervezete jóváhagyásáról és azzal összefüggő egyes kérdésekről EU felé történő benyújtás előtt TEN-T és Kötöttpálya a fókuszban Közúton a megyeszékhelyek és határok elérése a cél Eljárások változnak, elvében azonos EU elvárások Érett projektek kerülhetnek be Csökkenjen a közút aránya Költséghatékonyság, kisebb adminisztráció TEN-T
Köszönöm a Figyelmet! Tasi Marianna Nemzeti Fejlesztési Minisztérium marianna.tasi@nfm.gov.hu