A közösségi közlekedési szolgáltatások fejlesztése Dr. Kerékgyártó János Főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Közlekedési Szolgáltatások Főosztálya Budapest, 2013. április 24.
A közösségi közlekedés kormányzati szempontrendszere Közlekedési Stratégia felülvizsgálata Intézmény-rendszer Kormányprogram Új Széchenyi Terv Széll Kálmán Terv Szabályozási keretrendszer Közösségi közlekedés szakpolitika Menetrend -hálózat Tarifa - finanszírozás Fejlesztési projektek
Közösségi közlekedés fejlesztési jövőképe - TÉMAKÖRÖK 1. Közösségi közlekedés stratégiai keretei 2. Közlekedésszervezési szint jövőképe 3. Szervezeti modell 4. Működési modell 5. Fejlesztési elképzelések
1. Közösségi közlekedés stratégiai keretei 2. Közlekedésszervezési szint jövőképe 3. Szervezeti modell 4. Működési modell 5. Fejlesztési elképzelések
Nemzeti Közlekedési Stratégia (NKS) a 2007-2014. időszakra vonatkozó EKFS felülvizsgálata közép- (2020), hosszú (2030) és nagytávra (2050) szól, összközlekedési szemléletben készül, modellezés alapján határozza meg az ország közlekedési koncepción alapuló jövőbeli stratégiáját, A 2014-2020. közötti programozási időszak megalapozása finanszírozása EU-s forrásból történik… Céldátum: 2014. április 30.
1. Közösségi közlekedés stratégiai keretei 2. Közlekedésszervezési szint jövőképe 3. Szervezeti modell 4. Működési modell 5. Fejlesztési elképzelések
A közösségi közlekedés közforrásokból történő finanszírozása 2005-2012.
I. Közlekedés-szervezési szint: 1. Új jogszabályi keretek: Személyszállítási törvény – 2012. július 1. Komplex jogszabály, szakmai, finanszírozási és versenyképességi szabályokat magában foglalja Homogén, konzisztens és kiszámítható szabályozási környezet 2. Piaci modell (összhangban a 1370/2007/EK rendelettel): Vasút: 10 éves közszolgáltatási szerződés közvetlen odaítéléssel 2014. január 1-jétől Közúti személyszállítás: a közszolgáltatási szerződések versenyeztetéssel történő odaítélése 2017. január 1-jétől
1. Közösségi közlekedés stratégiai keretei 2. Közlekedésszervezési szint jövőképe 3. Szervezeti modell 4. Működési modell 5. Fejlesztési elképzelések
Szakmai irányítás, tulajdonosi joggyakorlás – jelenlegi helyzet 100 feletti db települési önkormányzat NFM 4 magánfuvarozó Közszolgáltatási szerződés Tulajdonos Tulajdonos Közszolgáltatási szerződés MNV Zrt. Pálya szerződés Helyi szolgáltatók + Komp és rév Tulajdonos MÁV Zrt. GySEV Zrt. 24 Volán társaság GÉPÉSZET TRAKCIÓ MÁV START További társaságok 10
Intézményrendszer szintje 1. Teljeskörű piacfelügyelet a vasúti és autóbuszos menetrend szerinti közlekedésben (piafelügyelet és utasjogvédelem) 2. A közlekedési szolgáltatók szervezeti korszerűsítése méretgazdaságos, de még versenyképes társasági kereteinek kialakítása hatékonyságnövelés szolgáltatási szint emelése A közúti személyszállításban: felkészülés a szabályozott versenyre, regionális összevonás A vasúti személyszállításban: felkészülés a 10 éves közszolgáltatási szerződés megkötésére, valamint a pályaműködtetés és személyszállítási tevékenység szétválasztására
1. Közösségi közlekedés stratégiai keretei 2. Közlekedésszervezési szint jövőképe 3. Szervezeti modell 4. Működési modell 5. Fejlesztési elképzelések
A vasút prioritása, alágazatok összehangolása Menetrend – hálózat Vasúti közlekedés: Jelenlegi hálózatok és kapacitás fenntartása (7700 km) prioritás az elővárosi és távolsági közlekedésben Közúti személyszállítás: ráhordó/elhordó funkciók, kapacitás-kiegészítés, meghatározó szerep a regionális közlekedésben, alapellátás Városi elővárosi közlekedés: Integrált közlekedési rendszerek Hálózatok, menetrendek összehangolása A vasút prioritása, alágazatok összehangolása
Tarifa-rendszerek az egyéni közlekedéssel szemben versenyképest árak, korszerű árképzési rendszer, az egyéni közlekedéssel szemben versenyképest árak, regionális/országos/elővárosi tarifarendszerek kialakítása, felárak, mint a munkamegosztást befolyásoló eszköz átjárhatóság, átláthatóság, ITS
Finanszírozás Közszolgáltatási szerződéses keretrendszer Többcsatornás, egységes elvek mentén működő finanszírozás Helyközi finanszírozás Szolgáltatás Helyi finanszírozás Pályaműködtetés Középtávú fejlesztési lehetőségek, szolgáltatói likviditás, pénzpiaci költségek mérséklése Legalább 3 éves pénzügyi kötelezettségvállalás tervezhetőség A működési finanszírozás és a szociális funkciók szétválasztása Költségtérítési rendszer Szociális és üzletpolitikai kedvezménye Közszolgáltatási szerződéses keretrendszer
1. Közösségi közlekedés stratégiai keretei 2. Közlekedésszervezési szint jövőképe 3. Szervezeti modell 4. Működési modell 5. Fejlesztési elképzelések
Fejlesztési prioritások menetrend alapú hálózati fejlesztések, hálózati szük-keresztmetszetek megszűntetése, gördülőállomány fejlesztés (vasúti és autóbuszos) elektronikus jegyrendszer, elektronikus utastájékoztatási rendszerek menetrendi keresők és adatbázisok létrehozása (ITS), egyenlő esélyű hozzáférés Intermodalitás előmozdítása
A járműflotta ¾ része 30 évnél idősebb A jelenlegi járműhelyzet a MÁV-START Zrt.nél Aktuális helyzet MÁV-START 2712 db személyszállító járművel rendelkezik 420 motorvonat és motorkocsi 2292 személykocsi Az átlagéletkor 33 év MÁV-TRAKCIÓ 694 db mozdonnyal végzi feladatait 35 db korszerű villamos mozdony 659 db egyéb, zömmel elavult mozdony A járműflotta ¾ része 30 évnél idősebb 18 18
Motorvonat beszerzés EU forrásokból KÖZOP 5. prioritás: Tömegközlekedés fejlesztése a városokban és az elővárosi területeken 42 db villamos motorvonat beszerzése, minimum 200 ülőhellyel egységenként A motorvonatok beszerzési értéke: 68 mrd Ft A projekt kezdete:2012. 09. 04. Tervezett befejezés: 2015. 10. 15. Beszállítói szerződés és támogatási szerződés megkötésre került 19 19
Járműfejlesztési elképzelések (vasút) Beszerzések: Elővárosi villamos motorvonat-beszerzés (200 ülőhely, 42 db, folyamatban) További elővárosi, nagykapacitású motorvonatok beszerzése (300 ülőhely, 50 db) Saját gyártás: IC+ kocsik gyártása (2 db prototípus folyamatban, 300 db távlatilag) Regionális dízel motorvonatok gyártása Felújítás, komfort-javítás: Nemzetközi forgalmú kocsik felújítása CAF kocsik felújítása (70 db) Éjszakai kocsik kialakítása más funkciójú kocsikból (5+6 db) Halberstadti kocsik korszerűsítése (klíma, tárcsafék, WC, ajtó, utastájékoztatás, 300 db) Kisebb komfortjavító felújítások (elővárosi és távolsági kocsik, motorvonatok) Egyéb: ETCS beépítése mozdonyokba, motorvonatokba 20 20
Szolgáltatásfejlesztések 1. pályafejlesztések kihasználása menetidőcsökkentés járatszámnövelés InterCity-hálózat bővítés Tatabánya–Oroszlány óránként ütemesen. (eddig csúcsidőn kívül csak kétóránként járt) Budapest–Eger új InterCity vonatok Gyorsabb menetvonal: a menetidő 18 percet csökkent (két óránként, a vonatok sűrűsége nem változik) új pálya (2008) Ősztől Veszprém -20 perc, csúcsidei sűrítések új pálya (2013) Budapest–Békéscsaba Kiszámítható, óránkénti közlekedés, több IC, minden órában pótjegymentes eljutás is pályakorszerűsítés (2012-től) új pálya (2010) új pálya (2010) Budapest–Lajosmizse új, órás ütemes menetrend egész nap, vonatok menetideje egyik irányban 22 perccel csökken! (Eddig a csúcsiránnyal szembe közlekedő vonatok menetideje 22 perccel hosszabb volt) Ősztől Zalaegerszegre új InterCityk Nyártól a Balaton északi partjára új menetrendszerkezet, menetidőcsökkenés
Sátoraljaújhely, Sárospatak: Debrecen, Nyíregyháza: Szolgáltatásfejlesztés 2. Budapest előváros: növekvő pályakapacitás, zavarérzékenység-csökkentés Eger: InterCity óránként, Eger-Felsőváros bekapcsolása, -5 perc Sátoraljaújhely, Sárospatak: -40 perc Közvetlen InterCity Miskolc Eger Salgótarján Nyíregyháza Debrecen, Nyíregyháza: -30 perc Győr Debrecen Észak-Erdély, Székelyföld: Több magyarországi és romániai fejlesztés eredményeképpen több órát csökkenő menetidő Veszprém -10 perc Budapest Szombathely Tatabánya Szolnok Veszprém Zalaegerszeg: -30 perc Székesfehérvár Kecskemét Gyula: közvetlen budapesti intercityk -10 perc Zalaegerszeg Békéscsaba A távolsági alaphálózat javasolt fejlesztéseit tartalmazza a dia. A paramétereket menetrendalapon határoztuk meg, célként kitűzve, hogy egy órás ütemű követés, és az egyéni közlekedéssel versenyképes menetidő minden megyeszékhely és Budapest kapcsolatában elérhető legyen. A koncepció figyelembe veszi a csatlakozó vonalak lehetséges menetrendjét is, az integrált ütemes menetrend logikája szerint készült. A dián szereplő percadatok óránként közlekedő, az érintett csatlakozási pontokon megálló InterCity vonatok Budapestről számított menetidejét jelzik. Nagykanizsa Balaton déli partja: -15 perc Csökkenő zavarérzékenység Kaposvár Szeged -15 perc Szekszárd Szeged Villamosítás versenyképesség-növelés / szűk keresztmetszet feloldás céljából Pécs Kétvágányúsítás vagy kapacitásbővítés versenyképesség-növelés / szűk keresztmetszet feloldás céljából Kaposvár: közvetlen InterCityk kétóránként -15 perc Pécs: óránként ütemesen InterCity -15 perc Lassújelmentesítés vagy pályasebességemelés versenyképesség-növelés / szűk keresztmetszet feloldás céljából 22
Helyközi autóbuszos személyszállítás járműrekonstrukciós program: 6000 db helyközi autóbusz, 10 éves leírási időszak, 11,5 év átlagéletkor, Műszaki és környezetvédelmi szempontok évi 600-800 db autóbusz pótlása, Hazai és EU források bevonásának vizsgálata
Köszönöm a megtisztelő figyelmet!