Pszichodráma a koreai sámánizmusban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Biblia Levelez ő Iskola „Idegen vagyok a földön, ne rejtsd el el ő lem parancsaidat”
Advertisements

A playback színház Szent Erzsébet Caritas Alapítvány RÉV Szenvedélybeteg-segítő Szolgálat Szekszárd, Munkácsy u. 7/A Telefon: 20/
A személyközpontú terápia kombinációja művészetterápiás elemekkel
A Családoktól tanulunk Kutatást végezte: Hegedűs Réka és Dávid Beáta 2005 Home-Start International Otthon Segítünk Alapítvány MTA Szociológiai Kutatóintézet.
Krisztus uralma alatt élni 3. András hadművelet Johan Lukasse írása nyomán Megváltóm és Királyom.
Konfliktusok fogalma, okai, kezelése
Készítette: Raczkó Viktória
Az őskori vallás.
Készítette: Dr. Szabó Péter Főosztályvezető
Könnyid István KETEG Alumni
KLASZTER A FOGYATÉKOS EMBEREKÉRT Szakmai konferencia Pécs, szeptember
Korea „népbetegsége” Rónyai Attila
KOREAI SÁMÁNIZMUS Történeti áttekintés
TÁMOP B-11/ „Életút a párkereséstől a jól működő családig”
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
Tiziano: III. Pál unokái körében Portréértelmezés.
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
Készítette: Molnár Fruzsina Eszter szociális munka III. évfolyam
A hatalom és felelősség kérdése a személyközpontú segítő kapcsolatban
Polgári szellem és értékrend Márai Sándor művében
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
BELÉPÉS A TUDAT ALATTIBA. meditáció kommunikáció tudat emelés.
Hogyan segítik a tanításkísérő szemináriumok az összefüggő egyéni szakmai gyakorlatot? ELTE PPK N. Kollár Katalin
A számítógép veszélyei és káros hatásai
Kognitív megközelítések
interperszonális személyiség-koncepciója
Kommunikáció az egyetemen c. konferencia ápr. 28.
Nemzetek közötti kommunikáció Bevezetés Kulcsszavak definiálása.
Új megközelítés - Anyaklubok Magyarországon Jónás Jánosné Szarvasi Fiatalok a Holnapért Egyesület április 3.
Kommunikáció beteg gyermekekkel
Borbély-Pecze Mariann / Borbély-Pecze Tibor Bors
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
Margitay – Mérnöketika KENŐPÉNZ ÉS KORRUPCIÓ 12. óra.
A haldokló beteg ápolása
Észak-Amerikai indiánok. Eredet Nincs egységes vélemény Nincs egységes vélemény Utolsó jégkorszak után Utolsó jégkorszak után Bering-szoros Bering-szoros.
Sámánizmus a koreai táncokban
 Több szövegváltozat  Jóslat: a házasság napja, megszegése  Álom: oszlop körül sárkányok, színes felh ő k és zene  A 7. gyerek is lány  tengerre.
Koreai sámánizmus A gwishinek
별신굿 탈놀이 Hahoe Byeolsingut Talnori Készítette: Tran Hong Hoa Keleti nyelvek és kultúrák- Koreai szakirány Harmadéves.
Lehet-e a 21. században családi szerepekről beszélni?
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Művészetterápia csoportban
LELKI EGÉSZSÉG CENTRUM BEMUTATÁSA
A kurzus céljai:  A szociális és foglalkozatási szakemberek közötti együttműködés fejlesztése.  Pedagógusok és foglalkozatási szakemberek közötti együttműködés.
Mindennapi veszteségeink
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
Valami ilyesminek? vagy … Ilyennek? Esetleg ilyennek?
Gazdasági Mediáció Konferencia április 28. vitából egyezség Varga Tamás, gazdasági mediátor Gazdasági Mediáció Konferencia Április 28. Varga.
A CSALÁDOK HITVALLÁSA.
A lótusz: A keleti kultúrában az egész-mivolt jelképe,
Kommunikáció szerepe a kapcsolattartásban
AZ ISKOLAI KÖZÖSSÉGI SZOLGÁLAT.  NAT 2012, EMMI-rendelet 2012  2016-tól az érettségi vizsga megkezdéséhez 50 óra közösségi szolgálat teljesítése szükséges.
Életed folyamán sok emberrel találkozol,
Első zenés bemutatóm magasröptű gondolatokkal és mandalákkal.
Gyermek- és ifjúságvédelmi alapismeretek
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Az ökoiskolák előtt álló jelenlegi kihívások és a lehetséges válaszlehetőségek.
N GUYEN K RISZTINA Koreai vallások, MA JINOGI KUT ( 진오기굿 )
Kovács Ramóna ELTE BTK Koreanisztika MA II
재수굿 (Jaesu-gut) Fedorcsenko Andrea Koreanisztika MA, 1.évf
TEST ÉS LÉLEK ÚTJA GONDOSKODÁS A DEMENCIÁBAN SZENVEDŐ IDŐSEINKRŐL.
Minden iskola alapvető érdeke, hogy eredményes és sikeres legyen! Mert:  Vonzónak kell lennie  Láthatóan jó eredményeket kell produkálnia  Az alapdokumentumokban.
Dramatikus technikák alkalmazása a tanári munkában Fodor Gábor 2009.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
DI DDIV DIVERSITY SPECTRUM LYNN GARDNER HEFFRON
Konfliktus fogalma: az értékek vagy érdekek összeütközése.
DRÁMAPEDAGÓGIA ÓVODAPEDAGÓGUSI SZEMMEL
Az ember tragédiája Rendezte: Paulay Ede.
Pszichodráma a koreai sámánizmusban
Rendezte: Dr. Németh Antal
A sámánizmus és a buddhizmus szinkretizmusa
Előadás másolata:

Pszichodráma a koreai sámánizmusban Ignácz Anita ELTE, koreai szak Koreai sámánizmus 2013.01.30.

Hivatkozások Blatner, Adam: A pszichodráma alapjai. Történet, elmélet, gyakorlat. Budapest, Animula 2004 Kister, Daniel A.: Korean Shamanist Ritual. Symbols and Dramas of Transformation. Budapest, Akadémia K. 1997 Jang Nam Hyuck: Shamanism in Korean Christianity. Seoul, Jimoondang International 2004 Howard, Keith : Bands, Songs and Shamanistic Rituals: Folk Music inKorean Society. Royal Asiatic Society 1990 Zile, Judy van : Perspectives on Korean Dance. Middletown, Wesleyan University Press 2001 Képek hivatkozásai: http://midwestpsychodrama.blogspot.hu/2011/07/theres-positive-link-with-psychodrama.html letöltve: 2013.01.29 www.ourstory.com letöltve: 2013.01.29 http://www.ichcap.org/kr/archives/unescoView2.jsp?ich_name=ICH_LIST3_KOR&idx=&listLIDX=71&searchtext= letöltve: 2013.01.29 http://plan.minsam.co.kr/xe/gege/1358 letöltve :2013.01.29

Mi is a pszichodráma? „A pszichológiai és a szociális problémák feltárásának az a módszere, amely eljátszatja a résztvevőkkel életük fontos eseményeit…” (Blatner) csoportos pszichoterápiás módszer múlt, jelen, jövő problémái önreflexió, saját magunk megismerése (színházi drámával ellentétben)

Jacob L. Moreno (1889-1974) Orvos, pszichiáter Bukarest, Bécs, USA Csoport-pszichoterápia fogalma Egyik első improvizációs színházcsoport megalapítása A pszichodráma bevezetője, 1930-40-es évektől (bár a módszer nem új)

A pszichodráma folyt. A pszichodráma szereplői, elemei (Moreno) Protagonista: probléma megoldását kereső személy, ált. főszereplő Rendező: a játékot vezető személy, terapeuta Segédek: a jelenet más szereplői, hogy a prot. mélyebben át tudja élni a helyzetet Közönség: mindenki más, aki nincs a színpadon Színpad: a jelenet helyszíne

A pszichodráma folyt. Protagonista kifejezhet elfeledett vagy kimondatlanul maradt érzéseket, gondolatokat Jelenet újraélése, mögöttes érzések felfedezése → Lelki gyógyulás, katarzis Verbális és nem verbális kommunikáció Javulás: önkifejezés, problémamegoldás, empátia fejlesztése Un. feltáró technikák pl. álmok megjelenítése, találkozás egy halott személlyel

A pszichodráma és a koreai sámánrituálék Főleg halotti rituálékra jellemző Megoldandó probléma, a kut alapja: Közeli ember, családtag halála Ősök, halottak szellemeivel való konfrontáció → az elhunyt nincs kiengesztelve, megtisztítva a han-tól, emiatt a családnak szerencsétlenséget, betegségeket okozhat Han: frusztráció, gyűlölet, neheztelés Amíg nem szabadul meg ezektől fenyegetést jelent az élőkre

A pszichodráma és a koreai sámánrituálék 2. Non-verbális kommunikáció — A halott megszemélyesítése Protagonista: kutot megrendelő személy Rendező: mudang Segédek: a mudang segítői lehetnek Közönség: családtagok, barátok Színpad: a kut helyszíne Halotti rituálék: élő és halott újra felveszi a kapcsolatot ssitkim-kut, chinogwi-kut, ogwi-kut

Ssitkim-kut 씻김굿 Délnyugati területek, Jindo Halott lelke nem távozik azonnal (köztes állapot) → megtisztítás szükséges, hogy segítő szellem legyen (ne ártó) Az elhunyt a mudangon keresztül fejezi ki érzelmeit, búcsúzik el Eredmény: Hantól való megszabadulás Gyászoló család megnyugvása

Chinogwi-kut, Ogwi-kut Szöul, keleti part Pszichológiai és szociális problémák A halott a sámánon vagy az egyik családtagon keresztül beszél Eredmény: Megbánt dolgok tisztázása, családi egység visszaállítása, megerősítése

Példák (Kister, 2004) Fiatal fiú első napján halászként belefulladt a tengerbe Kut során kiengesztelik korai halála miatt (lelkét visszahívják a tengerből) Édesanyja utoljára még hallja fia szavait, segít feldolgozni a tragédiát idős ember halála egy évvel későbbi Chinogwi-kut családi beszélgetés lehetősége (fiával és annak amerikai feleségével) Idős asszony első fiának feleségével feszült viszony meny transzállapotba esik végül elnyeri anyósa bocsánatát

Eredmény Könnyekben vagy nevetésben való felszabadulás, katarzis Szellemek megjelenésében való hit teszi lehetővé a gyógyulást Szellemi világ békéje az elsőszámú cél, nem terápiának látják

Egyéb „pszichoterápiás” rituálék Krízishelyzetek, bizonytalanság ideje alatt Betegség, gazdasási vagy házassági problémák miatt Családi jólét, harmonikus kapcsolatok, előbbre jutás, stb. Megerősít, biztonságérzetet ad

Köszönöm a figyelmet!