országos földhivatali hálózat Úton a digitális földhivatal felé Zalaba Piroska főtanácsos Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium Földügyi és Térinformatikai Főosztály
Bevezetés földhivatalok működésének korszerűsítése Elmúlt 10-15 évben jelentős beruházások az ingatlan-nyilvántartási szektor infrastruktúrájában. földhivatalok működésének korszerűsítése ügyintézési idő csökkentése tulajdoni biztonság, hatékonyság növelése földügyek komplex irányítása földügyi információs szolgáltató rendszer SZOLGÁLTATÓ HIVATAL
A korszerűsítés főbb lépései 1990: EU PHARE támogatás “Földhivatalok számítógépesítése” Komplex decentrális: adatbázisok létrehozása a vidéki körzeti földhivatalokban Körzeti TAKAROS: eljárások számítógépen BIIR: főváros ingatlan-nyilvántartási rendszere FKFH térképi rendszere (svájci projekt) TAKARNET: országos hozzáférés META: értéknövelt termékek előállítása Twinning: fenntarthatóság biztosítása, új stratégia
TAKAROS információtechnológiai koncepció TAKAROS: Térképen Alapuló Kataszteri Rendszer Országos Számítógépesítése BIIR és a TAKAROS - FKFH és a körzeti földhivatalok rendszerei TAKARNET földhivatalokat összekötő hálózat, infrastruktúra META megyei földhivatalok informatikai rendszere Cél: Ingatlan-nyilvántartás hatékony vezetése, anomáliák felszámolása Biztonságos és egyszerűbb ingatlanforgalom, tulajdonbiztonság Információ biztosítása kormányzati, gazdaságpolitikai döntésekhez
TAKAROS koncepción túlmutató stratégia kialakítására tett lépések Az egységes magyar ingatlan-nyilvántartási rendszer új intézményi stratégiája, PHARE „Sógorok” projekt (az ábrán a stratégia alkotó elemei) E-kormányzás, e-közigazgatás Ügyviteli és intézményi terv Intézményi és szervezeti felépítés Humán erőforrás irányítás Pénzügyi, kereskedelmi irányítás Marketing és értékesítés IT, inf. rendszerek Információ-kezelés Belső és külső kommunikáció Ingatlan-gazdálkodás Auditálás és minőség-biztosítás Kutatás és fejlesztés Változásokat irányító program Jogi keretek Eljárások Kül- detés Jövőkép Stratégia Stratégiai célok Operatív célok Megvalósítási terv Ügyfél-orientált szervezet Megfelelő minőségű termékek és szolgáltatások szabadon választott csatornán Fenntartható finanszírozás, reális ár E-kormányzás és EU elveinek megfelelően Digitális Földhivatal program kidolgozása
Elektronikus ügyintézés A Ket. az online ügyintézést egyenrangúvá tette a hagyományos ügyintézéssel, elkészültek a végrehajtási rendeletek A Ket. a Központi Elektronikus Szolgáltató Rendszert határozza meg az e-ügyintézés központi alapinfrastruktúrájaként Az e-aláírás szabályozása kiegészült a közigazgatásban való használat szabályaival 2008: elektronikus közszolgáltatásról szóló törvényjavaslat - keretrendszer, feltételek, követelmények - egyetemes elérhetőség biztosítása a kormányzati közszolgáltatási központ útján - ügyintézést támogató lehetőségek biztosítása - kötelező csatlakozás az ügynethez (elektronikus közszolgáltatások infrastruktúrája) a közigazgatási szervek számára - e-Magyarország, e-ügynetpontok kialakítása - az alapszolgáltatások alanyi jogként díjmentesek
Digitális Földhivatal program távlati célkitűzései E-kormányzat, e-ügyintézés elveinek megvalósítása Teljes on-line ügyintézési folyamatot biztosító földhivatali szolgáltatás Földhivatali szolgáltatások az ügyfélkapun keresztül állampolgárok számára is 0-24 órás elektronikus szolgáltatás A földügyi szolgáltatások színvonalának növelése, az elektronikusan elérhető szolgáltatások bővítése és széles körben való hozzáférésének biztosítása Környezetkímélő, hatékony technológia és architektúra alkalmazása Üzemeltetés erőforrás igényének racionalizálása Logikai adatkapcsolatok más adatbázisokkal
Digitális Földhivatal koncepció Stratégiai célok Kettős: az elektronikus földhivatali nyilvántartás továbbfejlesztésével az ingatlan- nyilvántartás hatékonyságának növelése - ügyfél-orientáltabb ügyintézés biztosítása, - a szolgáltatások minőségének javítása másrészt a digitális földhivatal megépítésével a nemzeti téradat-infrastruktúra felügyelt alapjainak kidolgozása és biztosítása egyéb célra történő felhasználáshoz (EU Kataszteri Bizottság alapelveivel összhangban) ”Az egyes tagországokban a kataszterért felelős hatóságok hangsúlyozzák a kataszteri információ növekvő hasznát, és kerüljék el a kataszteri szervezetektől független, területi célú, újabb adatbázisok létrehozását. Úgy kell együttműködniük, hogy a területi információ felhasználható legyen az Európai Unió intézkedéseinek alkalmazásával összhangban.”
Digitális Földhivatal terv fő elemei EKOP-1.1.3 Földhivatali ügyvitel teljes folyamatának korszerűsítése e-szolgáltatás, e-ügyintézés Technikai megközelítés Jogi szabályozás!!!
A földhivatali e-szolgáltatások felhasználói
Földhivatali elektronikus szolgáltatások
Térképmásolat
Tulajdoni lap másolat szolgáltatás alakulása
Tulajdoni lap lekérdezések változása A TAKARNET működésének megkezdése óta a tulajdoni lap lekérdezések éves alakulása és összetétele: Papír alapú TAKARNET Összesen db 2003 90% 10% 4 025 026 2004 78% 22% 4 094 134 2005 72% 28% 4 890 197 2006 54% 46% 5 268 291 2007 42% 58% 5 821 023 2008 32% 68% 6 652 059 földhivatalok által kiadott tul. lapok 31%-a díjmentes TAKARNET-en kiadott tul. lapok 70%-a díjmentes
Földhivatali kihelyezett ügyfélszolgálatok bevásárló központokban Speciális TAKARNET alkalmazás – jobb ügyfél-elégedettség: Budapest: Lurdy-Ház Székesfehérvár: Auchan
Digitális Földhivatal program első lépése Földhivatali adatok elektronikus non-stop szolgáltató rendszere Ügyfélkapun keresztül EKOP-1.1.3. Központi adattárház kialakítása az elektronikus adatszolgáltatásokhoz Földhivatali szolgáltatások az ügyfélkapun keresztül állampolgárok számára is 0-24 órás elektronikus szolgáltatás Esélyegyenlőség biztosítása a földhivatali szolgáltatásokhoz való hozzáférésben Statisztikai adatok szolgáltatása központilag Egységes kódállomány kialakítása, adattisztítás a körzeti földhivatali adatbázisok szintjén Elektronikus fizetési rendszer bevezetése
Regisztrált TAKARNET felhasználók Azonosítási módszer: Engedélyezési eljárás, szolgáltatási szerződés Hozzáféréshez digitális aláírás Fizetési módszer: Hónap végén számla postán kiküldve Rendelkezésre állás: Munkaidőben Hivatalok, ügyvédek, közjegyzők, bankok, ingatlan forgalmazók, bíróságok, önkormányzatok stb. Az állampolgárok saját ügyeiket nem intézhetik közvetlenül.
Otthoni felhasználók interneten Azonosítási módszer: Központi ügyfélkapu Fizetési módszer: A szolgáltatás nyújtása előtti e-fizetés Rendelkezésre állás: 24 órában e-hiteles tulajdoni lap, tulajdoni lap változás figyelése, alapszolgáltatások Állampolgárok Az állampolgárok saját ügyeiket otthonról, és közvetlenül intézhetik, illetve ellenőrizhetik az ügyeiket intéző ügyvédeket, bankokat, hivatalokat.
TakarNet24 projekt szerkezete A projekteredmény cél/funkció struktúrája
Megvalósítás ütemezése 2008. április: Egyeztető tárgyalások az EKOP projektek lebonyolításáért felelős szervezetekkel (NFÜ, VÁTI) 2008. július 15: Pályázat benyújtása, aug. 11: Pályázat befogadása, okt. 9. Döntés a projekt támogatásáról 2008. november 28. Szerződéskötés 2009. március 5: Projekt nyitórendezvénye 2010. szeptember 30: Projekt megvalósítás befejezése
A szolgáltató állam koncepció érvényesülése Információ szabad áramlásának biztosítása Hatékonyabb, átláthatóbb és olcsóbb közigazgatás Idő és költségigényt befolyásoló tényezők: - Szolgáltatás iránti igény felismerését befolyásoló információk rendelkezésre állása - Lakóhely és intézmény elhelyezkedése - Közlekedési lehetőségek - Intézmény nyitva tartása Tevékenység TAKARNET TakarNet24 Idő (óra) Költség (Ft) Felismerés Esetleges Böngészés közben Tervezés 1 óra Azonnal Utazás 500 Ft Intézés 1,5 óra 2510 Ft 0,5 óra Utazás vissza Összesen 4,5 óra 3510 Ft
Tervezett e-szolgáltatások Elektronikusan aláírt térképmásolat Földhasználati lapok E-űrlapok bevezetése EKOP-1.1.3 kiemelt projekt: - non-stop üzemeltetés a teljes TAKARNET rendszerben - szolgáltatások állampolgároknak is Ügyfélkapun keresztül E-ügyintézés lehetőségeinek feltárása E-archiválás, újabb szolgáltatások, belső ügymenet továbbfejlesztése
Földhivatali Portál: www.foldhivatal.hu
Földhivatali Információs Rendszer