A digitális ingatlan-nyilvántartás szolgáltatásfejlesztése Toronyi Bence Főigazgató Földmérési és Távérzékelési Intézet
A földügyi igazgatás nemzetközi irányai Nemzetközi szinten elfogadott tény a földügyi szakemberek és a gazdasági élet szereplői részéről, hogy a földügyi igazgatás jogi és intézményi rendszere a gazdasági növekedés és a fenntartható fejlődés egyik legfontosabb infrastruktúrája A föld- ingatlan tulajdonokat a földügyi igazgatás intézményei, a kataszter, ingatlan-nyilvántartás, ill. ezek integrálása révén létrejött intézmények tartják nyilván, vezetik a jogi és térképi változásokat Garantálják az ingatlanokhoz fűződő tulajdon és egyéb jogok biztonságát Adat és egyéb szolgáltatásokat nyújtanak a gazdasági élet szereplői és a társadalom részére A földügyi igazgatás a központi eleme annak az infrastruktúrának, mely a jó földmenedzsmentet támogatja. A földügyi igazgatás a tulajdonjog, földérték, földhasználat, és azok erőforrásainak rögzítését és terjesztését szolgáló folyamatok összessége. Ezek a folyamatok tartalmazzák az ingatlanjogok, és az ingatlanok értékéhez és használatához kapcsolódó egyéb jogok és tények meghatározását. Ehhez kapcsolódva tartalmazza még a fenti jogok és tények felmérését, általános leírását, részletes dokumentálását, és információk biztosítását a földpiac támogatása érdekében. A földügyi igazgatás négy fő, független összetevővel – a földbirtoklás és a kapcsolódó jogok, földérték, földhasználat és földfejlesztés – foglalkozik a teljes föld erőforrás menedzsment szempontjából. 2
Egy globális földügyi igazgatási perspektíva[1] Földinformáció Kataszteri és Topográfiai Adatok Térbeli adatinfrastruktúra Birtoklás és egyéb jogok Tulajdon, Jelzálog és Szolgalmi jogok Jogok biztosítása Földérték Földérték meghatározása Ingatlanadó beszedése Földhasználat Politika és Tervezés Földhasználat ellenőrzése Ingatlan fejlesztés Építménytervezés és engedélyeztetés Szabályozás és megvalósítás Fenntartható Fejlődés Gazdasági, Társadalmi és Környezeti Hatékony földpiac Hatékony földhasználat irányítás · A birtoklás és egyéb jogok: A földhöz kapcsolódó jogok rögzítése és biztosítása. A földrészlethatárok elhatárolása. Az ingatlan vagy használatának átruházása eladás, vagy bérlet útján. A földrészlethatárokhoz és jogokhoz kapcsolódó döntések és viták kezelése · Földérték: A föld és ingatlan értékének meghatározása. Ingatlan adóztatás. A földértékhez és adózáshoz kapcsolódó viták rendezése. · Földhasználat: A földhasználat ellenőrzése a tervezési politikák és földhasználati szabályozások figyelembe vételével országos és helyi szinten. A földhasználati szabályozások kikényszerítése. A földhasználati konfliktusok kezelése. · Földfejlesztés: Új infrastruktúrák építése. Az építménytervezések megvalósítása. A földhasználat változás irányítása engedélyeztetések és tervezési engedélyek segítségével. [1] Forrás: Stig Enemark: Building Land Information Policies. Proceedings of UN/FIG Special Forum on Building Land Information Policies in Americas, Aguascalientes, Mexico, 26-27 October 2004. 3
Nemzetközi kapcsolatok Termékek: EuroDEM (50m) EuroBoundaryMap EuroGlobalMap Kidolgozás alatt: EuroGeoNames State Boundaries of Europe Projektek: ESDIN Kataszteri pilot A magyar földügyi igazgatás képviselete A jelenlegi magyar elnökség támogatása Az ISO 19152 szabványjavaslat (Land Administration Domain Model, LADM) kidolgozásában való részvétel A magyar földügyi igazgatás adatmodellje, mint melléklet szerepel
A magyar földügyi igazgatás A magyar földügy, egységes ingatlan-nyilvántartása megfelel a korszerű nemzetközi szakmai trendeknek A magyar rendszer többcélú földügyi rendszer, mely a hagyományos kataszteri és ingatlan-nyilvántartási adatok karbantartása, szolgáltatása mellet, egyéb szakmai feladatokat is ellát Felelős a topográfiai térképek készítéséért, geodéziai alaphálózatok és az adminisztratív határok karbantartásáért, vezeti a földhasználat nyilvántartást és nem utolsósorban, támogatja, végrehajtja az állam aktuális földbirtok politikai elképzelését 5
Digitális Földhivatal koncepció Stratégiai célok Kettős: Az elektronikus földhivatali nyilvántartás továbbfejlesztésével az ingatlan- nyilvántartás hatékonyságának, minőségének, biztonságának növelése - ügyfél-orientáltabb ügyintézés biztosítása, - a szolgáltatások minőségének javítása Másrészről a digitális földhivatal megépítésével a nemzeti téradat management alapjainak kidolgozása és biztosítása egyéb célra történő felhasználáshoz (EU Kataszteri Bizottság alapelveivel összhangban)
Digitális Földhivatali koncepció 1. Felmérés, Analízis, Javaslat, Döntés, Rendszertervezés TAKARNET24 2. Központi, Non-stop Földügyi nyilvántartási szolgáltatások 3. Ügyfélkapu I. (Belépés) 5. Gazdasági Statisztikai szolgáltatás 4. Központi Tranzakciós rendszer 6. Elektronikus Dokumentum kezelés EKOP pályázat 7. Ügyfélkapu II. (On-line ügykezelés) 8. On-line kapcsolat az egyéb közigazgatási rendszerekkel
Digitális Földhivatal program első lépése Földhivatali adatok elektronikus non-stop szolgáltató rendszere Ügyfélkapun keresztül EKOP-1.1.3. Központi adattárház kialakítása az elektronikus adatszolgáltatásokhoz Földhivatali szolgáltatások az ügyfélkapun keresztül állampolgárok számára is 0-24 órás elektronikus szolgáltatás Statisztikai adatok szolgáltatása központilag Egységes kódállomány kialakítása, adattisztítás a körzeti földhivatali adatbázisok szintjén Elektronikus fizetési rendszer bevezetése
A TakarNet24 projekt jelenlegi állása Befejezett feladatok: A FÖMI központi szerverparkja beüzemelésre került Az informatikai alkalmazás határvédelmi tűzfal rendszere elkészült Központ adattárház elkészült A kódharmonizációs programfejlesztések befejeződtek, a kódharmonizációs földhivatali feladatok véget értek A központi kódadatbázis felállítása megtörtént, a központi kódkiosztás a FÖMI-ből történik Az adatbázis migráció és az adatbázisok konzisztenciájának létrehozása befejeződött
A TakarNet24 projekt jelenlegi állása Befejezett feladatok: A budapesti 1. és 2. számú, valamint a vidéki körzeti földhivatalokból az elsődleges adatbázis replikáció teljes körűen működik A TAKARNET belső felhasználók részére készült alkalmazás (tulajdoni lap, földhasználati lap, térképi adatszolgáltatás) tesztelése megtörtént A földügyi ágazat részére statisztikai információkat szolgáltató alkalmazás elkészült Az ügyfélkapun keresztüli szolgáltatások alkalmazás fejlesztése, elektronikus fizetési rendszer bevezetése 2011. január 17-től a kormányhivatalok ügyfélszolgálatain (29 helyen) ügyfélkapun keresztül magánszemélyek elérhetik a szolgáltatásokat
A TakarNet24 projekt jelenlegi állása Folyamatban lévő feladatok: Ingatlanok azonosítása térkép alapján A szolgáltatás terheléses és katasztrófa tűrési tesztje A rendszer teljes körű auditja A regisztrált felhasználók folyamatos integrálása az új szolgáltatói környezetbe A kommunikációs hálózat sávszélességének növelése A projekt befejezésének tervezett határideje 2011. június 30.
2011. Június 30-a után elérhető új szolgáltatások Regisztrált és magán ügyfelek a TAKARNET rendszert 7*24 órában érhetik el Magánszemélyek ügyfélkapun keresztül érhetik el a szolgáltatásokat Tulajdoni lap első része (havonta 20 db ingyenes) E-hiteles tulajdoni lap másolat (teljes, szemle) Nem hitelesített tulajdoni lap másolat (teljes, szemle) Térképmásolat (nem hitelesített) (2011. január 17-től 29 kormányablakban már elérhető) Térképi kereső (Térkép alapján választható ki az ingatlan)
Tervezett új szolgáltatások Magánszemélyek ügyfélkapun keresztül elérhető szolgáltatásai Földhasználati lap Magán földmérők részére adatszolgáltatás változási vázrajzok készítéséhez Ingatlan változásfigyelés regisztrálása Regisztrált ügyfelek által elérhető szolgáltatások Földmérési adatszolgáltatás változási vázrajzok készítéséhez Strukturált adatszolgáltatás (XML, DXF, DAT) Kereskedelmi tanúsítók által kiállított tanúsítványok elfogadása Kereskedelmi tanúsítók által kiállított tanúsítványok elfogadása azt jelenti, hogy a regisztrált ügyfelek ne csak a mi általunk kibocsájtott tanúsítvánnyal tudjon belépni, hanem mi is elfogadjuk a kereskedelmi tanúsítók által kibocsájtottakat is. Ez az ügyfeleknek könnyebbség. 13
Tervezett új szolgáltatások 2011. január 1-től a jogszabályi változások a FÖMI részére lehetővé teszik egyedi megállapodások alapján több települést érintő adatok szolgáltatását Az elektronikusan szolgáltatott adatok formátuma a megrendelő igényekhez igazodva lehet XML, DXF,SHAPE, DAT, XLS… Az adatszolgáltatás tartalma lehet teljes, illetve a megrendelő igényéhez igazodó tartalmú részleges (nem teljes tulajdoni lap, földhasználati lap …) Az adatszolgáltatás gyakorisága lehet egyszeri, de lehetőség van meghatározott időközönkénti adatfrissítésre
E_mail: foigazgato@fomi.hu Köszönöm a figyelmet E_mail: foigazgato@fomi.hu HUNAGI konferencia 2011. március 3.