Zalaba Piroska Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium országos földhivatali hálózat A TakarNet24 szerepe a földügyi infrastruktúra fejlődésében Zalaba Piroska főtanácsos Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium Földügyi és Térinformatikai Főosztály
Magyarországi sajátosságok 150 éves múlt, folyamatos működés 1972: telekkönyv + kataszter Rendszerváltás: kárpótlás, részaránykiadás lakásprivatizáció 3 millió új földrészélet, 2 millió új lakásingatlan Földhivatali ügyiratforgalom 50%-kal, adatszolgáltatási igény 60%-kal növekedett 1991: 136 db földhivatalban összesen 21 db számítógép Ingatlan-nyilvántartás szerepe felértékelődött
Fejlesztés igénye földhivatalok működésének korszerűsítése 1993-2003: jelentős beruházások az ingatlan-nyilvántartási szektor infrastruktúrájában. Földhivatalok Komplex földügyi feladatok földhivatalok működésének korszerűsítése ügyintézési idő csökkentése tulajdoni biztonság, hatékonyság növelése földügyek komplex irányítása földügyi információs szolgáltató rendszer SZOLGÁLTATÓ HIVATAL
A földügyi igazgatás szerkezete Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium Megyei földhivatalok 19 hivatal Földügyi és Térinformatikai Főosztály Fővárosi Földhivatal 1 hivatal Földmérési és Távérzékelési Intézet (FÖMI) Körzeti földhivatalok 118 hivatal 1., 2., 3. budapesti körzeti fh. 3 hivatal Átfogó modernizációs program IT rendszerek bevezetésével.
A korszerűsítés főbb lépései 1990: EU PHARE támogatás “Földhivatalok számítógépesítése” Komplex decentrális: adatbázisok létrehozása a vidéki körzeti földhivatalokban Körzeti TAKAROS: eljárások számítógépen BIIR: főváros ingatlan-nyilvántartási rendszere FKFH térképi rendszere (svájci projekt) TAKARNET: országos hozzáférés META: értéknövelt termékek előállítása Twinning: fenntarthatóság biztosítása, új stratégia
TAKAROS koncepción túlmutató stratégia kialakítására tett lépések Az egységes magyar ingatlan-nyilvántartási rendszer új intézményi stratégiája, PHARE „Sógorok” projekt (az ábrán a stratégia alkotó elemei) E-kormányzás, e-közigazgatás Ügyviteli és intézményi terv Intézményi és szervezeti felépítés Humán erőforrás irányítás Pénzügyi, kereskedelmi irányítás Marketing és értékesítés IT, inf. rendszerek Információ-kezelés Belső és külső kommunikáció Ingatlan-gazdálkodás Auditálás és minőség-biztosítás Kutatás és fejlesztés Változásokat irányító program Jogi keretek Eljárások Kül- detés Jövőkép Stratégia Stratégiai célok Operatív célok Megvalósítási terv Ügyfél-orientált szervezet Megfelelő minőségű termékek és szolgáltatások szabadon választott csatornán Fenntartható finanszírozás, reális ár E-kormányzás és EU elveinek megfelelően Digitális Földhivatal program kidolgozása
Digitális Földhivatal program távlati célkitűzései E-kormányzat, e-ügyintézés elveinek megvalósítása Teljes on-line ügyintézési folyamatot biztosító földhivatali szolgáltatás Földhivatali szolgáltatások az ügyfélkapun keresztül állampolgárok számára is 0-24 órás elektronikus szolgáltatás A földügyi szolgáltatások színvonalának növelése, az elektronikusan elérhető szolgáltatások bővítése és széles körben való hozzáférésének biztosítása Környezetkímélő, hatékony technológia és architektúra alkalmazása Üzemeltetés erőforrás igényének racionalizálása Logikai adatkapcsolatok más adatbázisokkal
Digitális Földhivatal terv fő elemei EKOP-1.1.3 Földhivatali ügyvitel teljes folyamatának korszerűsítése e-szolgáltatás, e-ügyintézés Technikai megközelítés Jogi szabályozás!!!
Megvalósítás ütemezése 2008. július 15: Pályázat benyújtása, aug. 11: Pályázat befogadása, okt. 9. Döntés a projekt támogatásáról 2008. november 28. Szerződéskötés 2009. március 5: Projekt nyitórendezvénye 2008 év vége - 2009. március vége: Részletes projektterv, rendszerterv 2010. június 30: Szoftverfejlesztések, adattisztítás befejezése 2010. szeptember 30: Projekt megvalósítás befejezése
A földhivatali e-szolgáltatások felhasználói
Földhivatali elektronikus szolgáltatások
Tulajdoni lap lekérdezések változása A TAKARNET működésének megkezdése óta a tulajdoni lap lekérdezések éves alakulása és összetétele: Papír alapú TAKARNET Összesen db 2003 90% 10% 4 025 026 2004 78% 22% 4 094 134 2005 72% 28% 4 890 197 2006 54% 46% 5 268 291 2007 42% 58% 5 821 023 2008 32% 68% 6 652 059 földhivatalok által kiadott tul. lapok 31%-a díjmentes TAKARNET-en kiadott tul. lapok 70%-a díjmentes
Digitális Földhivatal program első lépése Földhivatali adatok elektronikus non-stop szolgáltató rendszere Ügyfélkapun keresztül EKOP-1.1.3. Közvetlen célok: Központi adattárház elektronikus adatszolgáltatásokhoz 0-24 órás elektronikus szolgáltatás E-szolgáltatások felhasználói körének bővítése az Ügyfélkapun keresztül Esélyegyenlőség biztosítása a földhivatali szolgáltatásokhoz való hozzáférésben Statisztikai adatok szolgáltatása központilag Adattisztítás a körzeti földhivatali adatbázisok szintjén Elektronikus fizetési rendszer bevezetése
Esélyegyenlőség a földhivatali szolgáltatásokhoz való hozzáférésben Inytv.-ben meghatározott nyilvánosságnak új fórum biztosítása A nyilvánosságnak, mint biztonságot teremtő eszköznek kiterjesztése az elektronikus médiára Az ingatlan-nyilvántartás tartalma bárki számára közvetlenül megismerhető Elektronikus dokumentumok Tulajdoni lap másolat: nem hiteles, e-hiteles, szemle/teljes Térkép másolat E-hiteles földhasználati lap másolat Keresési szolgáltatások Ingatlan hrsz. alapján Ingatlan postai címe alapján Térkép alapján: cím, EOV/WGS koordináta szerint
Térkép alapú keresés
Ingatlan cím szerinti keresés
Szolgáltató adatbázisok A TakarNet24 szolgáltató rendszer felépítése Ügyfelek WEB szerver Ügyfélkapu Webes alkalmazások Szolgáltató adatbázisok Központi adatbázis Körzeti földhivatali adatbázisok replikációja KFH1 KFHN
A fejlesztés lényeges ismérvei FÖMI adottságai saját informatikai erőforrások országosan üzemelő rendszerek fejlesztésében, támogatásában szerzett gyakorlat Külső szakértők szerepe a fejlesztés módszertani támogatása, speciális ismereteket igénylő részfeladatokhoz szakértői háttér biztosítása Sokszereplős történet FÖMI, FVM, Földhivatalok, VÁTI, Külső szállítók, kapcsolódó rendszerek üzemeltetői (Ügyfélkapu, EFER)
Tapasztalatok A rendszer terjedelme az összes földhivatali rendszer adatbázisának online replikációja és abból szolgáltatások nyújtása új minőségi szintet képvisel új tervezési szemléletet igényel a rendszer üzemeltetéséhez, támogatásához kapcsolódó folyamatok megerősítése Projektszerű működés szükségessége a Támogatási Szerződés szigorú feltételeket szab az előrehaladás tervezése, nyomon követése nagy jelentőséggel bír az aktuális helyzethez igazodó döntések meghozatala (pl. EFER helyzete) ki kell alakítani a szervezet sajátosságait figyelembe vevő projektszerű működést nem lebecsülendő feladat!
Földhivatali Portál: www.foldhivatal.hu
Földhivatali Információs Rendszer