A referencia intézmények szolgáltatói szerepe Gyurina Éva SMÖ Duráczky EGYMI és Nevelési Tanácsadó Kaposvár
Referencia intézménnyé válni nem egy pályázati lehetőség kihasználása, hanem hosszú fejlődési, fejlesztési folyamat eredménye.
Ami nélkül nem megy… Elkötelezett vezetés és nevelőtestület Támogató fenntartó Minőségi munka Innovációk Folyamatos szervezetfejlesztés Pályázati lehetőségek feltárása Átlátható, kiszámítható finanszírozás !?
Út a referencia intézménnyé válás felé... I. Úton, útfélen.. Demográfiai csökkenés, integráció terjedése a.) gyermeklétszám csökkenése a óvodákban és iskolákban b.) létszámcsökkenés a testi-, érzékszervi és értelmi fogyatékos gyermekeket oktató-nevelő intézményekben
„ A lét a tét ” Kiút keresése + szülői érdekérvényesítés Többségi intézmények: SNI gyermekek, tanulók együttnevelése a többségi intézményekben Gyógypedagógiai intézmények: új feladatok felvállalása, szolgáltatások bővítése SNI tanulók integrált nevelésének-oktatásának speciális pedagógiai megsegítése
Út a referencia intézménnyé válás felé II. Törvényi háttér meghatározza pl.: A sajátos nevelési igényű gyermek fogalmát és a kötelezően biztosítandó ellátást Az integráció feltételeit A szakszolgálati feladatokat, szakmai szolgáltatásokat Az utazótanárok feladatait …stb.
Önmeghatározás Nevelőtestületen és a TÁMOP 3.1.6 pályázat menedzsmentjén belül is szakmai vita: Mi az EGYMI??? A Ktv. meghatározza a fogalmát + az ellátandó feladatokat, de az értelmezés eltérő. Egységes álláspont kialakítása: az intézmény egésze az EGYMI! Új név: SMÖ Duráczky EGYMI és Nevelési Tanácsadó
113 év dióhéjban Intézményi feladatok, innovációk I. Hallássérült gyermekek óvodai nevelése, iskolai oktatása a Dél- Dunántúlon Halmozottan fogyatékos hallássérült gyermekek óvodai-, iskolai nevelése-oktatása A korai gondozás-fejlesztés, gyógypedagógiai tanácsadás Konduktor alkalmazása, mozgássérült gyermekek ellátása Audiológiai állomás létrehozása Hallássérült tanulók az általános iskolában „kéttanáros modell” (már a ’90-es évek második felében!) Logopédiai ellátás megszervezése Kaposváron és a környező településeken Integrált hallássérült gyermekek, tanulók utazótanári segítése Dél- Dunántúlon Látássérült gyermekek ambuláns és utazótanári gondozása Somogy megyében
Intézményi feladatok, innovációk II. Logopédiai óvodai csoport/ok indítása Logopédiai iskolai osztályok az 1. és 2. évfolyamokon.. …majd a 3. és 4. évfolyamokon is Közreműködés a kistérségi logopédiai ellátásban Bővülő szakszolgálati feladatok és szolgáltatások Logopédiai iskola felső tagozat indítása Pályázati lehetőségek először a szakszolgálatoknál, majd.. ..intézményi szinten Partnerségben a szülőkkel Partnerségben a befogadó intézmények pedagógusaival – tudásmegosztás Intézmények közötti szakmai munkaközösségek, műhelyek 2009/10 és 2010/11: TÁMOP, TIOP, FSZK, TEMPUS KA , KÖZOKA pályázatok írása, megvalósítása
Fontosabb innovációk Tananyag adaptációk (fizika, biológia, anyanyelv) E-tananyag fejlesztések „Beszédmester” szoftver Tankönyvírás hallássérült gyermekek számára Komplex gyakorlóanyag hanghibákra (óvoda) Dél-dunántúli Halláscentrum létrehozása a Kaposi Mór Oktató Kórházzal Szülőklub Fecsketábor Intenzív felkészítés bentlakással
Referencia Intézmények a mindennapokban Szemléletük, szakmai munkájuk, pedagógiai kultúrájuk, eszközrendszerük példaértékű Nyitott intézmények,működésük tanulmányozható, mely komplex módon vagy elemeiben átvehető (hospitálás, adaptív tanulás) Több „Jó gyakorlattal” rendelkeznek, melyeket képesek megosztani az érdeklődőkkel Részt vesznek szakmai műhelyek szervezésében, működtetésében A csatlakozó intézmények munkáját hiteles példákkal, ha szükséges egyéni támogatási formákkal segítik
Mert kell egy csapat… Antalné Peti Zsuzsanna Nagyné Tóth Ibolya Nagyné Heidenwolf Erzsébet Minnics Antal Szabó János Valamint a nevelőtestület tagjai.
Intézményünk és innovációink képekben
Megújúlt óvodánk átadása
Tanuszodánk
Egységes szakszolgálatunk munkája
Audiológiai állomásunk
Nyitott intézmény
Innovációink
„Anyanyelvecske” tankönyvcsalád
Köszönöm megtisztelő figyelmüket!