A KÖZLEKEDÉSRENDÉSZET LEHETŐSÉGEI NAPJAINKBAN Óberling József r. ezredes ORFK Közlekedésrendészeti Főosztály vezetője A KÖZLEKEDÉSRENDÉSZET LEHETŐSÉGEI NAPJAINKBAN „Erős pillérek – Javuló közlekedésbiztonság” konferencia Budapest, 2009. október 20.
Magyarország Közlekedésbiztonsága 2008. „Egy igazán sikeres év!” A 2008. év „rekordjai”: 40 éve nem volt 1.000 fő alatt a közúti balesetben meghalt személyek száma (2008: 996 fő) 2001. óta nem volt ilyen alacsony a személysérüléses közúti balesetek száma Az elmúlt évtized legnagyobb mértékű éves csökkenése a közúti tragédiák számában 50 nap közúti tragédia nélkül!
Közúti balesetben meghalt személyek száma 1990-2008 3 3 3
Személysérüléses közúti közlekedési balesetek száma 2001 – 2008.
Ittasan okozott közúti balesetek 2001 – 2008.
2009. I-IX. hónap főbb közlekedésbiztonsági adatai Magyarországon a személysérüléses közúti közlekedési balesetek száma 7,05 %-kal csökkent (13.362 baleset) a balesetekben meghalt személyek száma 14,83 %-kal csökkent (715-ről 609-re) 106 fővel kevesebben vesztették életüket közútjainkon az ittasan okozott balesetek számában 3,70 %-os csökkenés tapasztalható Ittasan okozott balesetek aránya kissé nőtt: 12,08 %; 2009. és 2001. I-IX. havi adatok összehasonlítása: - a közúti balesetek száma 1,26 %-kal csökkent - a halálos áldozatok száma 30,0 %-kal csökkent!!! (870 fő helyett 609 áldozat)
A közlekedésbiztonsági helyzet javításának lehetséges akadályai Egyetlen év alapján tendenciát felállítani nem lehet Szabályozási háttér módosítása: eredmény az első időszakban További intézkedések hiánya: az eredményesség visszaeshet EU szinten nem érjük el az átlagos szintet (egymillió lakos/áldozat) Súlyos hiányosságok a jogkövető magatartásban Kedvezőtlen társadalmi környezet Figyelmeztető jelek (objektív felelősség elvének megtámadása, KRESZ módosítás, rendőrséget érő támadások stb.) Média: a „negatív” hírnek nagyobb a hírértéke Gazdasági válság negatív hatása A közlekedésrendészet feltételrendszerének hiányosságai
1000 közúti balesetre jutó halálos áldozatok száma A felmérés alapja: a személysérüléses közúti balesetek száma A mutatók a közúti balesetek súlyosságát ábrázolják Magyarország 2001-ben: 67 áldozat/1000 baleset Magyarország 2008-ban: 52 áldozat/1000 baleset Összehasonlításként (2007. évi adatok) United Kingdom: 17 áldozat/1000 baleset Ausztria: 19 áldozat/1000 baleset Lengyelország: 113 áldozat/1000 baleset
Főbb tevékenységi területek a közlekedésbiztonság javítására Három kiemelt terület: A legveszélyesebb közlekedési szabályszegések elleni fellépés Technikai eszközök széles körű alkalmazása A baleset-megelőzésben, azon belül különösen a kommunikációs tevékenységben rejlő lehetősé- gek kihasználása
Legveszélyesebb közlekedési szabálysértések elleni fellépés Sebességtúllépés Ittas járművezetés Biztonsági öv és gyermekbiztonsági rendszer használatának elmulasztása További kiemelt beavatkozási területek: Motorkerékpárosok Segédmotor-kerékpárosok Kerékpárosok Gyalogosok
Technikai eszközök széles körű alkalmazása Európai trend az emberi erő kiváltására, ill. a rendőri intézkedések megkönnyítésére Hatékonyabb, gazdaságosabb, biztonságosabb ellenőrzési módszer Európai tapasztalatok (TISPOL) + „best practice” A tradicionális „leállításos” ellenőrzési módszer ugyanakkor nem mellőzhető Magyarország: Légalkohol-mérők: 1996 óta Automata sebességellenőrzők: 2006 óta További technikai fejlesztések + a megkezdett programok megvalósítása 2009: 50 db lézeres és 200 db automata sebességmérő 500 db Dräger 6810 típusú és 170 db Dräger 7110 típusú légalkoholmérő berendezés beszerzése
Kommunikációs tevékenységben rejlő lehetőségek jobb kihasználása Kommunikáció: nagy lehetőségek tárháza Internet adta lehetőségek kihasználása - www.baleset-megelozes.eu honlap rendszeres frissítése - látogatottságának növelése - kapcsolatépítés népszerű honlapokkal (együttműködés, banner) Bulvársajtó fokozott jelentősége Sokkoló preventív kampányok alkalmazása - rövid, megdöbbentő spotok – főleg a fiatalok körében hatékony - a „három gyilkos” vonatkozásában kell alkalmazni - költségcsökkentés: külföldi spotok átvétele? Egyéb lehetőségek: - minden baleseti hírnél kitérni az övhasználatra stb.
Aktuális és további feladatok Országos „Táblavadász” akció 2009. október Országos hatáskörű „közlekedési kommandó” létrehozásának megvizsgálása ORFK-OBB működésének korszerűsítése: - célirányos tevékenység, megújuló elnökség, „Tanácsadó testület” ORFK-OBB költségvetésének a visszaállítása Balesetveszélyes útszakaszok és csomópontok felmérése, az adatok rendszeres aktualizálása Közlekedésbiztonsági folyamatok rendszeres elemzése
Köszönöm a megtisztelő figyelmet! www.baleset-megelozes.eu