Hatvani forgalomszervezést megalapozó vizsgálatok és következtetések Márkus Miklós OPAKFI Zajvédelmi Szeminárium 2007 Sopron.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
38. Útügyi Napok, Hajdúszoboszló
Advertisements

Szakértői állásfoglalás a hatásterület és háttérterhelés meghatározásáról MÁRKUS MIKLÓS zaj- és rezgésvédelmi szakértő.
Tamás Kincső, OSZK, Analitikus Feldolgozó Osztály, osztályvezető A részdokumentumok szolgáltatása az ELDORADO-ban ELDORADO konferencia a partnerkönyvtárakkal.
Útépítéshez kapcsolódó zajvédelmi előírások és követelmények
KözOP sz főút Hévíz elkerülő és 71. sz
Somogy megyei projektek
5. számú főút és a jelű összekötő út közötti szakasz, lekötéssel a 43
A látható és kezelhető környezeti zaj
A PÁLYÁZAT Márkus Miklós szakértő Stratégiai zajtérképek és zajcsökkentési intézkedési tervek készítése Székesfehérvár 2013 Zárórendezvény.
A területi vízgazdálkodási tervek készítéséhez (vizeink minősítése érdekében) végzett laboratóriumi mérésekből levonható következtetések Krímer Tibor.
1 A ZAJKIBOCSÁTÁSI HATÁRÉRTÉKEK MEGÁLLAPÍTÁSÁNAK, VALAMINT A ZAJ- ÉS REZGÉSKIBOCSÁTÁS ELLENŐRZÉSÉNEK MÓDJÁRÓL SZÓLÓ 93/2007. ( XII. 18.) KvVM rendelet.
MNB Statisztika A külső finanszírozási igény/képesség változása
ZAJVÉDELEM Koren Edit 4..
Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.
© Gács Iván (BME)1/13 Kémények megfelelőségének értékelése Az engedélyezi eljárások egy lehetséges rendszere (valóság és fantázia )
Bite Pálné dr. VIBROCOMP Kft
Vizsgálati módszerek Közlekedési zaj mérésének alapelvei - közút
Vizsgálati módszerek Épületakusztika
Jákli Zoltán KÖZOP Lebonyolítási Osztályvezető Magyar Közút NZrt.
A levegőkörnyezet állapotának értékelése modellszámításokkal
Levegőtisztaság-védelem 1. előadás
Levegőtisztaság-védelem 1. előadás
1 Belső modellek a QIS4-ben Boziné Kristóf Katalin március 20.
2006. június 13.Környezetvédelmi Világnap - aktuális kutatási kérdések a környezetvédelemben 1 Zajtérképezés Magyarországon A stratégiai zajtérkép mint.
Változások a hazai zaj- és rezgésvédelmi védelmi szabályozásban
dr. Kovács Ferenc Közlekedési Helyettes Államtitkár
1 Az EMC témaköre, EMC Irányelv Zavarok frekvencia tartomány szerinti elhelyezkedése Az EMC megvalósításának módszere.
Köszöntöm a GÉMOSZ Közgyűlés résztvevőit! Központi Közlekedési Felügyelet Közúti Jármű Felügyelet Köszöntöm a GÉMOSZ Közgyűlés résztvevőit! Mihalek Miklós.
Kővári János országgyűlési képviselő,
Közlekedés-szervezési és Hálózatfejlesztési Tagozat
A REPÜLÉSI ZAJPANASZOK HÁTTERE Hajdú Sándor tagozatvezető helyettes tudományos főmunkatárs március 12. Járműtechnikai, Környezetvédelmi és Energetikai.
ELKÉPZELÉSEK ÉS VALÓSÁG a évi forgalmi adatfelvételek tükrében Albert Gábor tagozatvezető-helyettes március 12. Közlekedésszervezési és Hálózatfejlesztési.
Vasútszabályozási Osztály
A „stratégiai zajtérkép” és a zajtérkép értelmezése
A szakma helyzete, elért eredmények, koncepció, stratégia A szakma helyzete, elért eredmények, koncepció, stratégia Thoroczkay Zsolt főosztályvezető-helyettes.
1 CONNECT II.: Fejlesztési koncepció, migrációs út tervezése az ÁAK forgalomirányító központjához Perjés Tamás közlekedési igazgató COWI Magyarország.
EasyWay ITS Hungary workshop tervezett programja Házigazdai üdvözlés – Kovács Ákos MK vezérigazgató EasyWay áttekintés – dr. Lindenbach Ágnes ITS Hungary.
M0 útgyűrű déli szektor bővítése
számú főút Jászberény elkerülő szakasz II. ütem
86. számú főút burkolat megerősítése és négynyomúsítása a – szelvények között.
61. számú főút Somogy megyei szakaszainak 11,5 tonnás burkolat - megerősítése IV. szakasz ( km szelvények között) Lakossági fórum 2010.
61. számú főút Nagykanizsa elkerülő szakasz építése a km szelvények között Lakossági fórum március 11.
76. számú főút Zala megyei szakaszának ( km szelvények között) 11,5 tonnás burkolat megerősítése Lakossági fórum február 18.
61. számú főút Somogy megyei III. szakaszának 11,5 tonnás burkolatmegerősítése ( km szelvények között) Lakossági fórum március 10.
Lakossági fórum számú főút Zala megyei szakaszának (0+000 – ) km szelvények között) 11,5 tonnás burkolat megerősítése.
Gyakorlati alkalmazás
Gyakorlati alkalmazás
Márkus Miklós szakértő
A Balaton Régió környezeti állapotának értékelése
Országos Tisztifőorvosi Hivatal
Nemzetközi és hazai előírások az e-jármű tervezésekor és jármű átalakításkor Németh Erika
Rezgésakusztikai és Audio Laboratórium Department of Telecommunications Budapest University of Technology and Economics 1-es villamos átvezetése a Lágymányosi.
Hídtartókra ható szélerők meghatározása numerikus szimulációval Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Áramlástan Tanszék február.
Útépítési munkálatok és új forgalmi rend (a Kőrösi út, Kisfaludy, Bacsó B., Vasút, Csontos J. utcákban)
AZ ÁNTSZ HATÓSÁGI FELADATMEGOSZTÁSÁNAK ÉS MŰKÖDÉSI RENDSZERÉNEK VÁLTOZÁSAI
Infrastrukturális fejlesztési lehetőségek és között
10. ea..
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Biztonságkutató Mérnöki Iroda
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
hatásterület lehatárolása az IMMI 2011 szoftver segítségével
4. hét 2007.október 9.. Üzemi zajkibocsátás vizsgálata MSZ Fogalmak:  zajkibocsátási hangnyomásszint L AE : a mérőfelület egy pontjára vonatkozó.
Közúti és Vasúti Járművek Tanszék. A ciklusidők meghatározása az elhasználódás folyamata alapján Az elhasználódás folyamata alapján kialakított ciklusrendhez.
Immisszió Térképezés- Zaj 3. Előadás:
I MMISSZIÓ T ÉRKÉPEZÉS - Z AJ 1. ELŐADÁS 1. RÉSZ Á LTALÁNOS FOGALMAK Készítette: Győrfi András.
főosztályvezető-helyettes „A Balaton-régió közlekedési helyzete” fórum
A környezet védelmének általános szabályairól szóló évi LIII. tv.
Országos Tisztifőorvosi Hivatal
Az ED bevezetése és a közúti szabályozás kérdései
Körforgalmú csomópontok fejlődése, kialakításuk
Előadás másolata:

Hatvani forgalomszervezést megalapozó vizsgálatok és következtetések Márkus Miklós OPAKFI Zajvédelmi Szeminárium 2007 Sopron

Hatvan  a megye harmadik legnagyobb települése  központi szerepet tölt be négy megye határán  az elmúlt évszázadban a tízszeresére növekedett  lakóövezeteit az M3-as autópálya és több főút zaja érinti  országos közutak a belterületen  3. számú és 21. számú elsőrendű főút  32. számú másodrendű főút  számú versegi összekötőút  számú selypi összekötőút  számú boldogi bekötőút  számú turai összekötőút  két összekötő út a belterületen kívül  számú kerekharaszti és számú atkári összekötőút

Feladat  a város környezetében jelentős mennyiségű ipari beruházás valósult meg  megnövekedett a város belterületén a nehéz-tehergépjármű forgalom  20/1984 (XII. 21.) KM rendelet az utak forgalomszabályozásáról  a település lakókörnyezetének védelme érdekében a közút kezelője a 7,5 tonna megengedett össztömeget meghaladó tehergépkocsik behajtását korlátozhatja  ha a települési önkormányzat kezdeményezi  és rendelkezésre áll a település elkerülését lehetővé tévő útszakasz  és a zaj- és rezgésterhelés az emberi egészségre és környezetre ártalmas  felkérték a FONOR Kft-t a vizsgálatok elvégzésére

Vizsgálatok módszere  környezeti zaj-, és rezgésterhelés vizsgálata  MSZ ISO 1996:1995 szabványsorozat Akusztika. A környezeti zaj leírása és mérése  MSZ :1998 szabvány A környezeti zaj vizsgálata és értékelése  MSZ :1992 szabvány A közlekedési zaj mérése. Közúti zaj  MSZ :1998 szabvány Rezgésmérés. Az emberre ható környezeti rezgések vizsgálata  forgalmi felülvizsgálat és a környezeti zajterhelés számítása  ÚT :2000 útügyi műszaki előírás Közúti közlekedési zaj számítása  ÚT :2004 útügyi műszaki előírás Országos közutak keresztmetszeti forgalmának meghatározása

Vizsgálatok módszere  a „fantasztikus ötlet”  vizsgálatok a forgalmi csomópontokban is  a közlekedési csomópontokban találkozó főutak forgalma összeadódik  a környezeti zajterhelés várhatóan nagyobb lesz  a csomópontban felmérhető egyszerre több közút forgalmi állapota is  költséghatékony megoldás  a vizsgálat útszakaszok és forgalmi csomópontok  M1.a 3-as és 21-es elsőrendű főút csomópontjában  M2.a 21-es főút és a 2111-es versegi összekötőút csomópontjában  M3-4.a 3-as főút és a 32-es másodrendű főút csomópontjában  M5.a számú selypi összekötőút  M6.a számú boldogi bekötőút  M7.a 3-as főút és a 3104-es turai összekötőút csomópontjában

Vizsgálatok módszere  vizsgálatok május 16. és július 11. között  közúti és környezeti tényezők alapján meghatározott 24 napon keresztül  hosszú idejű vizsgálatok mintavételezéses módszerrel  a mérésekkel párhuzamosan forgalomszámlálás  a mérési időszakok alatt folyamatosan  a forgalmi irányok és a járműkategóriák megkülönböztetésével  adatok feldolgozása és elemzése  vizsgálati eredmények  forgalomszámlálási adatok  mértékadó éves átlagos napi forgalmi adatok  a vizsgálatok eredménye  közúti közlekedésből származó egyenértékű A-hangnyomásszint  a főúti korlátozás bevezetése után várható zajállapot

Nappali vizsgálati eredmények A mérési pontJK1JK2JK3L AM,kö (dB)L TH (dB)T (dB)Értékelés M1 3-as út / 21-es út NFM M2 21-es út / 2111-es összekötőút NFM M3 3-as út / 32-es út NFM M4 3-as út / 32-es út MF M es selypi összekötőút NFM M es boldogi bekötőút MF M7 3-as út / 3104-es összekötőút NFM

Éjszakai vizsgálati eredmények Mérési pontJK1JK2JK3L AM,kö (dB)L TH (dB)T (dB)Értékelés M1 3-as út / 21-es út NFM M2 21-es út / 2111-es összekötőút NFM M3 3-as út / 32-es út NFM M4 3-as út / 32-es út NFM M es selypi összekötőút NFM M es boldogi bekötőút MF M7 3-as út / 3104-es összekötőút NFM

Zajterhelés a napszakokban

Forgalom a napszakokban

Az M1 pont átlagos forgalma

Forgalmi csomópont modell  indokolt lehet a tervezett főúti korlátozás bevezetése  ha jelentős szerepe van a nehéz-tehergépjármű forgalomnak  ehhez meg kell határozni a főúti korlátozás hatását  az ÚT :2000 lehetővé teszi a csomópontok modellezését  a kereszteződést egy adott számítási útszakaszra vonatkozóan két egymást követő útszakasszal kell figyelembe venni  az adott megítélési pont zajterhelését egynél több ilyen számítási útszakasz is meghatározhatja  a csomópontok számítása felvetett bizonyos kérdéseket…  az M1 jelű vizsgálati helyszín modellezése  három eltérő bonyolultságú szoftveres zajmodell (Muntag András)  papíron két különböző bonyolultságú modell  szabvány szerinti és leegyszerűsített modellezés eltéréseinek vizsgálata

Forgalmi csomópont modell  durva szoftveres csomópont modell: 62,4 dB  nyomvonalas szoftveres csomópont modell: 64,7 dB  több sávos szoftveres csomópont modell: 67,0 dB  durva szabvány szerinti becslés: 67,4 dB  pontos szabvány szerinti számítás: 68,4 dB  mérési eredmény: 68,1 dB  a számítás célja nem a zajterhelés pontos meghatározása  hanem a JK3 „kivonása” után várható zajcsökkenés mértéke  ez a forrásra vonatkozó paraméter és nem terjedési tényező  különbségek a felbontás összetettségében és a távolságokban  az egyes hibák összegződnek és néha „kioltják egymást”

Harmonoise és Imagine  2002/49/EK európai direktíva  stratégiai zajtérképek harmonizált számítási módszerekkel  új számítási módszerek kidolgozása vált szükségessé  Harmonoise projekt  Harmonized, Accurate and Reliable Methods for the European Directive On the Assessment and Management of Environmental NOISE  zajforrások modellezése (WP1.1)  a referencia terjedési modell (WP2)  a források és a terjedés leírása szigorúan szétválasztásra került  a forrásmodell pontosabb és a terjedési modell forrás-független  közúti és vasúti zaj egyazon terjedési modellel számítható  Imagine projekt  kiegészítő útmutatók, irányelvek és tanulmányok  2012-től már az új számítási módszerek alkalmazása

Harmonoise modell Zajforrás jármű típus működési kondíciók útburkolat típus Terjedés távolság levegő abszorpciós hatása talajhatás szél gradiens hőmérsékleti gradiens hangárnyékolás Zajterhelés L den hosszú távú becslés átlagolt adat

Mértékadó és mért adatok  mértékadó forgalmi adatok  Magyar Közút Állami Közútkezelő Fejlesztő Műszaki és Információs Kht.  Az országos közutak évre vonatkozó keresztmetszeti forgalma  a mértékadó forgalmi helyzethez tartozó zajállapot számítása  össze kellett vetni a mért és mértékadó forgalmi adatokat  a számlálóállomáson rögzített adat nem mért, hanem felszorzott  megváltozik-e ezáltal a JK3 aránya a közúti forgalomban?  a JK2 és JK3 mértékadó forgalmi adatok 2-3-szor nagyobbak!  a mértékadó és mért adatok közötti eltérés mintegy 14 %  ha a mértékadó adatokat megbízhatónak fogadjuk el, a közúti forgalomban részt vevő nehéz-tehergépjárművek aránya éves viszonylatban minden útszakaszra vonatkozóan jelentős mértékben megváltozik!

Mértékadó és mért adatok MÉRTMÉRTÉKADÓ Mérési pont JK1JK2JK3ÁllomásHatárszelvényekJK1JK2JK3 M M M Mérési pontÁllomásJK1JK2JK3Szórás M ,12-2,44-1,900,23 M ,03-3,17-0,860,11 M410220,13-2,43-3,050,09 A mért és mértékadó forgalmi adatok összevetése A mértékadó forgalom megbízhatóságának elemzése

Főúti korlátozás várható hatása Mérési pont NAPPALÉJJEL L AM (dB)ΔL A (dB)L AM (dB)ΔL A (dB) JK3 nélkülZajcsökkenésJK3 nélkülZajcsökkenés M166,12,158,83,2 M266,12,558,93,8 M364,62,257,33,5 M463,21,755,92,7 M563,61,056,61,7 M656,21,849,52,2 M766,91,459,62,3 A forgalomkorlátozással elérhető zajcsökkenés

Főúti korlátozás várható hatása  a kb. 3 dB(A) zajcsökkenés közel a forgalom megfelezését jelenti  ez a különbség az ott lakóknak nem igazán észrevehető  megfelelő előkészítés nélkül a zajcsökkenés nem észrevehető  a határérték feletti zajterhelés sem szűntethető meg  mérsékelhető a túllépés és a veszélyes mértékű terhelés  a nehéz-tehergépjárművek hiányának pszichikai hatása jelentős  a lakossági panaszok többségében nem a zajártalommal kapcsolatosak  más módon kötődtek a nehéz-tehergépjárművek jelenlétéhez  elmegy a TV adás, leárnyékolják az ablakot / kertet  stroboszkóp-hatása van az elhaladásoknak  a szokásos pohárzörgés a kredencben

Főúti korlátozás várható hatása  a városba beirányuló, illetve azt elhagyó forgalom mintegy a harmad része annak, ami a városon belül közlekedik  3-as út forgalma az alábbiak szerint alakul  kb gépjármű halad át nappal a város nyugati határán  kb gépjármű halad át a központban a 21-es út kereszteződésénél  kb gépjármű halad át a város keleti határán  a tehergépjármű forgalomhoz kötődő, a lakosságtól, illetve a környező ipari létesítményektől gyűjtött információk  a JK3 teljes megszűntetése nem tükrözi a várható eredményt  csak akkor legfeljebb, ha a városvezetés hajlandó lenne komolyabban belenyúlni a városon belüli forgalomba  bár zajvédelmi szempontból nem jelentős az eredmény, de a pszichikai hatás számottevő

Köszönöm a figyelmet! Márkus Miklós