Hatvani forgalomszervezést megalapozó vizsgálatok és következtetések Márkus Miklós OPAKFI Zajvédelmi Szeminárium 2007 Sopron
Hatvan a megye harmadik legnagyobb települése központi szerepet tölt be négy megye határán az elmúlt évszázadban a tízszeresére növekedett lakóövezeteit az M3-as autópálya és több főút zaja érinti országos közutak a belterületen 3. számú és 21. számú elsőrendű főút 32. számú másodrendű főút számú versegi összekötőút számú selypi összekötőút számú boldogi bekötőút számú turai összekötőút két összekötő út a belterületen kívül számú kerekharaszti és számú atkári összekötőút
Feladat a város környezetében jelentős mennyiségű ipari beruházás valósult meg megnövekedett a város belterületén a nehéz-tehergépjármű forgalom 20/1984 (XII. 21.) KM rendelet az utak forgalomszabályozásáról a település lakókörnyezetének védelme érdekében a közút kezelője a 7,5 tonna megengedett össztömeget meghaladó tehergépkocsik behajtását korlátozhatja ha a települési önkormányzat kezdeményezi és rendelkezésre áll a település elkerülését lehetővé tévő útszakasz és a zaj- és rezgésterhelés az emberi egészségre és környezetre ártalmas felkérték a FONOR Kft-t a vizsgálatok elvégzésére
Vizsgálatok módszere környezeti zaj-, és rezgésterhelés vizsgálata MSZ ISO 1996:1995 szabványsorozat Akusztika. A környezeti zaj leírása és mérése MSZ :1998 szabvány A környezeti zaj vizsgálata és értékelése MSZ :1992 szabvány A közlekedési zaj mérése. Közúti zaj MSZ :1998 szabvány Rezgésmérés. Az emberre ható környezeti rezgések vizsgálata forgalmi felülvizsgálat és a környezeti zajterhelés számítása ÚT :2000 útügyi műszaki előírás Közúti közlekedési zaj számítása ÚT :2004 útügyi műszaki előírás Országos közutak keresztmetszeti forgalmának meghatározása
Vizsgálatok módszere a „fantasztikus ötlet” vizsgálatok a forgalmi csomópontokban is a közlekedési csomópontokban találkozó főutak forgalma összeadódik a környezeti zajterhelés várhatóan nagyobb lesz a csomópontban felmérhető egyszerre több közút forgalmi állapota is költséghatékony megoldás a vizsgálat útszakaszok és forgalmi csomópontok M1.a 3-as és 21-es elsőrendű főút csomópontjában M2.a 21-es főút és a 2111-es versegi összekötőút csomópontjában M3-4.a 3-as főút és a 32-es másodrendű főút csomópontjában M5.a számú selypi összekötőút M6.a számú boldogi bekötőút M7.a 3-as főút és a 3104-es turai összekötőút csomópontjában
Vizsgálatok módszere vizsgálatok május 16. és július 11. között közúti és környezeti tényezők alapján meghatározott 24 napon keresztül hosszú idejű vizsgálatok mintavételezéses módszerrel a mérésekkel párhuzamosan forgalomszámlálás a mérési időszakok alatt folyamatosan a forgalmi irányok és a járműkategóriák megkülönböztetésével adatok feldolgozása és elemzése vizsgálati eredmények forgalomszámlálási adatok mértékadó éves átlagos napi forgalmi adatok a vizsgálatok eredménye közúti közlekedésből származó egyenértékű A-hangnyomásszint a főúti korlátozás bevezetése után várható zajállapot
Nappali vizsgálati eredmények A mérési pontJK1JK2JK3L AM,kö (dB)L TH (dB)T (dB)Értékelés M1 3-as út / 21-es út NFM M2 21-es út / 2111-es összekötőút NFM M3 3-as út / 32-es út NFM M4 3-as út / 32-es út MF M es selypi összekötőút NFM M es boldogi bekötőút MF M7 3-as út / 3104-es összekötőút NFM
Éjszakai vizsgálati eredmények Mérési pontJK1JK2JK3L AM,kö (dB)L TH (dB)T (dB)Értékelés M1 3-as út / 21-es út NFM M2 21-es út / 2111-es összekötőút NFM M3 3-as út / 32-es út NFM M4 3-as út / 32-es út NFM M es selypi összekötőút NFM M es boldogi bekötőút MF M7 3-as út / 3104-es összekötőút NFM
Zajterhelés a napszakokban
Forgalom a napszakokban
Az M1 pont átlagos forgalma
Forgalmi csomópont modell indokolt lehet a tervezett főúti korlátozás bevezetése ha jelentős szerepe van a nehéz-tehergépjármű forgalomnak ehhez meg kell határozni a főúti korlátozás hatását az ÚT :2000 lehetővé teszi a csomópontok modellezését a kereszteződést egy adott számítási útszakaszra vonatkozóan két egymást követő útszakasszal kell figyelembe venni az adott megítélési pont zajterhelését egynél több ilyen számítási útszakasz is meghatározhatja a csomópontok számítása felvetett bizonyos kérdéseket… az M1 jelű vizsgálati helyszín modellezése három eltérő bonyolultságú szoftveres zajmodell (Muntag András) papíron két különböző bonyolultságú modell szabvány szerinti és leegyszerűsített modellezés eltéréseinek vizsgálata
Forgalmi csomópont modell durva szoftveres csomópont modell: 62,4 dB nyomvonalas szoftveres csomópont modell: 64,7 dB több sávos szoftveres csomópont modell: 67,0 dB durva szabvány szerinti becslés: 67,4 dB pontos szabvány szerinti számítás: 68,4 dB mérési eredmény: 68,1 dB a számítás célja nem a zajterhelés pontos meghatározása hanem a JK3 „kivonása” után várható zajcsökkenés mértéke ez a forrásra vonatkozó paraméter és nem terjedési tényező különbségek a felbontás összetettségében és a távolságokban az egyes hibák összegződnek és néha „kioltják egymást”
Harmonoise és Imagine 2002/49/EK európai direktíva stratégiai zajtérképek harmonizált számítási módszerekkel új számítási módszerek kidolgozása vált szükségessé Harmonoise projekt Harmonized, Accurate and Reliable Methods for the European Directive On the Assessment and Management of Environmental NOISE zajforrások modellezése (WP1.1) a referencia terjedési modell (WP2) a források és a terjedés leírása szigorúan szétválasztásra került a forrásmodell pontosabb és a terjedési modell forrás-független közúti és vasúti zaj egyazon terjedési modellel számítható Imagine projekt kiegészítő útmutatók, irányelvek és tanulmányok 2012-től már az új számítási módszerek alkalmazása
Harmonoise modell Zajforrás jármű típus működési kondíciók útburkolat típus Terjedés távolság levegő abszorpciós hatása talajhatás szél gradiens hőmérsékleti gradiens hangárnyékolás Zajterhelés L den hosszú távú becslés átlagolt adat
Mértékadó és mért adatok mértékadó forgalmi adatok Magyar Közút Állami Közútkezelő Fejlesztő Műszaki és Információs Kht. Az országos közutak évre vonatkozó keresztmetszeti forgalma a mértékadó forgalmi helyzethez tartozó zajállapot számítása össze kellett vetni a mért és mértékadó forgalmi adatokat a számlálóállomáson rögzített adat nem mért, hanem felszorzott megváltozik-e ezáltal a JK3 aránya a közúti forgalomban? a JK2 és JK3 mértékadó forgalmi adatok 2-3-szor nagyobbak! a mértékadó és mért adatok közötti eltérés mintegy 14 % ha a mértékadó adatokat megbízhatónak fogadjuk el, a közúti forgalomban részt vevő nehéz-tehergépjárművek aránya éves viszonylatban minden útszakaszra vonatkozóan jelentős mértékben megváltozik!
Mértékadó és mért adatok MÉRTMÉRTÉKADÓ Mérési pont JK1JK2JK3ÁllomásHatárszelvényekJK1JK2JK3 M M M Mérési pontÁllomásJK1JK2JK3Szórás M ,12-2,44-1,900,23 M ,03-3,17-0,860,11 M410220,13-2,43-3,050,09 A mért és mértékadó forgalmi adatok összevetése A mértékadó forgalom megbízhatóságának elemzése
Főúti korlátozás várható hatása Mérési pont NAPPALÉJJEL L AM (dB)ΔL A (dB)L AM (dB)ΔL A (dB) JK3 nélkülZajcsökkenésJK3 nélkülZajcsökkenés M166,12,158,83,2 M266,12,558,93,8 M364,62,257,33,5 M463,21,755,92,7 M563,61,056,61,7 M656,21,849,52,2 M766,91,459,62,3 A forgalomkorlátozással elérhető zajcsökkenés
Főúti korlátozás várható hatása a kb. 3 dB(A) zajcsökkenés közel a forgalom megfelezését jelenti ez a különbség az ott lakóknak nem igazán észrevehető megfelelő előkészítés nélkül a zajcsökkenés nem észrevehető a határérték feletti zajterhelés sem szűntethető meg mérsékelhető a túllépés és a veszélyes mértékű terhelés a nehéz-tehergépjárművek hiányának pszichikai hatása jelentős a lakossági panaszok többségében nem a zajártalommal kapcsolatosak más módon kötődtek a nehéz-tehergépjárművek jelenlétéhez elmegy a TV adás, leárnyékolják az ablakot / kertet stroboszkóp-hatása van az elhaladásoknak a szokásos pohárzörgés a kredencben
Főúti korlátozás várható hatása a városba beirányuló, illetve azt elhagyó forgalom mintegy a harmad része annak, ami a városon belül közlekedik 3-as út forgalma az alábbiak szerint alakul kb gépjármű halad át nappal a város nyugati határán kb gépjármű halad át a központban a 21-es út kereszteződésénél kb gépjármű halad át a város keleti határán a tehergépjármű forgalomhoz kötődő, a lakosságtól, illetve a környező ipari létesítményektől gyűjtött információk a JK3 teljes megszűntetése nem tükrözi a várható eredményt csak akkor legfeljebb, ha a városvezetés hajlandó lenne komolyabban belenyúlni a városon belüli forgalomba bár zajvédelmi szempontból nem jelentős az eredmény, de a pszichikai hatás számottevő
Köszönöm a figyelmet! Márkus Miklós