Térbeli evolúciós mátrixjátékok

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szén nanocsövek STM leképezésének elméleti vizsgálata
Advertisements

Potenciál játékok A játékoknál minden játékosnak saját nyereménye van és azt kívánják maximálni. A potenciál játékoknál létezik egy V(s1, …, sN) potenciálfüggvény,
Evolúciós potenciál játékok
I. előadás.
5. hét: Solow-modell Csortos Orsolya
Az együttműködés természete Szabó György MTA Műszaki Fizikai és Anyagtudományi Kutatóintézet H-1525 Budapest, POB. 49. Honlap:
Kvantitatív Módszerek
Fe Fe C - 3 állapotábra - 1. Faller Antal, SOPRON.
Kötelező alapkérdések
Kalman-féle rendszer definíció
A H N J B D F C E G S P Q M O C% T K S’ E’ C’ K’ F’ D’ L P’ δ
Előadó: Szabó Márton (iwiw) Katalógus → házi feladatnak beszámít
Az együttműködés előnyei és hátrányai: játékelméleti elemzés
Címkézett hálózatok modellezése
Bayes hálók október 20. Farkas Richárd
Lineáris és nemlineáris regressziók, logisztikus regresszió
Hálózati Biológia A sejt funkcionális működésének megértése.
ELTE Matematikai Intézet
Véletlen logikai hálózatok. Bevezető Logikai változó: Bináris változó. Két lehetséges értéke van: 0 és 1, néha ±1 {σ 1, σ 2,..., σ N }, σ i : {0,1}, i.
Játékelmélet Nash, dominancia.
Vámossy Zoltán 2006 Gonzales-Woods, SzTE (Kató Zoltán) anyagok alapján
Szélességi bejárás A szélességi bejárással egy irányított vagy irányítás nélküli véges gráfot járhatunk be a kezdőcsúcstól való távolságuk növekvő sorrendjében.
Fogolydilemma (3. előadás)
1 Fertőzés terjedése egydimenziós rácson (Contact Process) Az ismétlődő elemi folyamatok véletlenül választott x rácspontokon: gyógyulás: s x =1→0 1/(1+λ)
Evolúciósan stabil stratégiák előadás
Dinamikus klaszterközelítés Átlagtér illetve párközelítés kiterjesztése N játékos egy rácson helyezkedik el (periodikus határfeltétel) szimmetriák: transzlációs,
Játékelméleti alapfogalmak előadás
Az evolúciós játék bonyolódik
Fogolydilemma játékok három stratégiával önkéntes fogolydilemma játék Nyereménymátrix: A három stratégia ciklikusan dominálja egymást: C legyőzi L-t L.
1 Ismételt fogolydilemma játék sztochasztikus reaktív stratégiákkal 4. előadás Axelrod számítógépes versenyének megismétlése A nyereménymátrix és a stratégiák:
Ismételt fogolydilemma játék sztochasztikus reaktív stratégiákkal. 4
Gyengén nemlokális nemegyensúlyi termodinamika, … Ván Péter BME, Kémiai Fizika Tanszék –Bevezetés –Elvek: II. főtétel és mozgásegyenletek –Példák: Hővezetés.
Az Alakfelismerés és gépi tanulás ELEMEI
ma már nem a vizsgált téma, hanem a használt módszerek teszik a fizikát dominál az átlagos viselkedés!!! alkalmazhatjuk a statisztikus fizika módszereit.
Idősor elemzés Idősor : időben ekvidisztáns elemekből álló sorozat
Problémás függvények : lokális optimalizáció nem használható Globális optimalizáció.
Versengő társulások Mi történik egy olyan térbeli modellben, ahol sok stratégia létezik? Lokálisan csak a stratégiák kis hányada lehet jelen. => az evolúciós.
Evolúciós játékelmélet
Gazdaságstatisztika 11. előadás.
Ipari katasztrófák nyomában 11. előadás1 Monte-Carlo módszerek.
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Dr Jedlovszky Pál ELTE TTK
Belső állapotú bolyongások által meglátogatott pontok száma Nándori Péter (V.) Témavezető: Dr. Szász Domokos (BME MI)
Új technológiák elterjedésének modellezése
Torlódás (Jamming) Kritikus pont-e a J pont? Szilva Attila 5. éves mérnök-fizikus hallgató.
Készítette: Tóth Sándor 4. éves Mérnök-fizikus
A Van der Waals-gáz molekuláris dinamikai modellezése Készítette: Kómár Péter Témavezető: Dr. Tichy Géza TDK konferencia
I. előadás.
Diszkrét molekuladinamika és alkalmazásai Gyimesi Gergely május 10.
Kommunikációs Rendszerek
Valószínűségszámítás III.
A HATÁROZOTT INTEGRÁL FOGALMA
Valószínűségszámítás II.
Többdimenziós valószínűségi eloszlások
Komplex rendszerek – Evolúciós modellek
2005. Információelmélet Nagy Szilvia 2. A forráskódolás elmélete.
Szimuláció.
Csoportkeresési eljárások Vassy Zsolt. Tematika Girvan Newman klaszterezés Diszkrét Markov lánc: CpG szigetek Rejtett Markov lánc ADIOS.
Megerősítéses tanulás 5. előadás
Kinetikus Monte Carlo  Bevezetés  Véletlen bolyongás  Residence time algoritmus.
Mesterséges intelligencia 8. Stratégiai játékok A játék kimenetelére a játékosoknak ellenőrizhető módon van befolyásuk. Pl.: sakk, dáma, póker stb. A.
Szimuláció. Mi a szimuláció? A szimuláció a legáltalánosabb értelemben a megismerés egyik fajtája A megismerés a tudás megszerzése vagy annak folyamata.
Bevezetés a játékelméletbe
Korreláció, regresszió
Komplex rendszerek – Evolúciós modellek
Kockázat és megbízhatóság
Magerők.
Nem módosítható keresések
Valószínűségi változó, eloszlásfüggvény
Axelrod kultúra-terjedési modellje
Előadás másolata:

Térbeli evolúciós mátrixjátékok N játékos egy rácson helyezkedik el (periodikus határfeltétel) Az x helyen tartózkodó játékos lehetséges (tiszta) stratégiái: Az x játékos nyereménye a szomszédoktól származik, azaz párkölcsönhatások összege: Feltételezzük: a stratégiák és a nyereménymátrixok függetlenek a helytől

Evolúciós szabályok ismétlődő térbeli játékoknál A játékosok módosíthatják a stratégiájukat Az új stratégia kiválasztása nyereményfüggő Sokféle szabály létezik: szinkronizált vagy véletlen sorrend a frissítésben determinisztikus vagy zajos játékosok intelligenciája (memóriája) is befolyásolja az eredményt lokális vagy globális, etc. Testvéries (partnership) játékoknál (A=A+), ha az evolúciós szabály „Glauber”-típusú, akkor a stratégiaeloszlás a Boltzmann eloszláshoz fejlődik és érvényes a termodinamikai leírás. Az x játékos stratégiaváltásának valószínűsége:

Evolúciós Fogolydilemma játék rácson Két stratégia: C (önzetlen, feltétlen együttműködő) D (önző, megrögzött élősködő) Játék a legközelebbi szomszédokkal, a nyereményt összegezzük Átskálázott nyereménymátrix: Determinisztikus és szinkronizált evolúciós szabály sejtautomata modell, (S=0) Nowak és May, 1993 első- és másodszomszéd, ill. önkölcsönhatás (z=9) diszkrét idő: t=0, 1, 2, … t időpontban ismerjük a játékosok nyereményét (függ a konfigurációtól) t+1 időpontban minden játékos átveszi a legsikeresebb szomszéd stratégiáját Szimulációk Egy D a C-tengerben Véletlen kezdőfeltétel b=1.81 b=1.85 b=1.1 b=1.31 b=1.56

Szimulációs eredmények C sűrűsége: ρ önkölcsönhatással illetve önkölcsönhatás nélkül (az önkölcsönhatás C-nek kedvez) Függés a kezdeti C sűrűségtől (b=1.61) b-függés [ρ(t=0)=1/2] Esetlegesség (véges-méret hatás) Töréspontok b-ben: Házi feladat

Nowak és May sejtautomata modelljének üzenetei: - C fennmaradhat, mert az egyenes határvonalak mentén C invázió jelenik meg. C kolóniák kialakulása segíti C fennmaradását. - Az érdes határvonalak a D inváziónak kedveznek. - Véletlen kezdőállapotból indulva C és D együtt is létezhet - gyakori a kezdőfeltételtől függő befagyott, ill. határciklus állapot. Hiányosságok és nehézségek: - mesterkélt mintázatok, mint minden sejtautomata modellben S. Wolfram négyféle tipikus viselkedést különböztet meg - homogén állapot - befagyott és/vagy oszcilláló (határciklus) állapot - véletlenszerű viselkedés - folytonos változás hosszú-távú korrelációkkal - kis zaj is jelentősen módosítja a kialakult állapotot - analitikusan nehezebb kezelni

Pár-összehasonlító sztochasztikus evolúciós (utánzási) szabály - véletlenül kiválasztunk egy első-szomszéd párt: (x,y) - mindkettőnél meghatározzuk az egyéni nyereményt: Ux, Uy - x átveszi y stratégiáját egy nyereménykülönbségtől függő valószínűséggel: ahol T a bizonytalanságok (zaj) mértékét jellemzi. A zaj forrása: változó nyeremény, döntési hibák, szabad akarat, stb. - ez a dinamikai szabály abszorbáló állapotok kialakulásához vezet, mert a homogén állapotban nincs változás - a rendszer véletlen kezdőállapotból indul és tart egy stacionáris állapothoz (független a kezdő állapottól) - a stacionáris állapotot jellemezhetjük: stratégiák koncentrációjával párkorrelációkkal korrelációs hossz, stb.

Átlagtér közelítés (véletlen párösszehasonlító dinamikus szabálynál) A kiválasztott x és y játékos véletlenül választ k szomszédot az N játékosból (N→∞) Stratégiaátadás akkor lehetséges, ha az egyik C (ρ vsz-gel), a másik pedig D [(1-ρ) vsz-gel] C és D játékos várható (átlagos) nyereménye, ha feltételezzük, hogy c=0: Pár-összehasonlító dinamikai szabály esetén ρ-ra a következő diff. egy. származtatható: Azaz ρ→0, mivel UD>UC (b>1) A stacionáris megoldás (β értékétől függetlenül): Véletlenül változó vagy „teljes” kapcsolatrendszer esetén az utánzás nem képes fenntartani az együttműködést a Fogolydilemma helyzetekben (globalizáció káros hatása).

Replikátor dinamika társadalmi dilemmáknál: Az átlagtér közelítés egyenlete általánosan (tetszőleges S és T esetén) is tanulmányozható: Négyféle megoldás: 1) harmony: ρ=1; 2) hawk-dove: 0 < ρ < 1 3) stag hunt: ρ=0 vagy 1 4) prisoner’s dilemma: ρ=0 Nash egyensúly: stacionáris megoldás:

Monte Carlo szimuláció a négyzetrácson (z=4) Háromféle együttlétezés: 1. „magányos” D-k egyesülő-elágazó bolyongása 2. ρ≈0.5 3. C csoportok egyesülő-elágazó bolyongása Átlagtér közelítés kiterjesztése: pontozott: párközelítés; szaggatott: 4-pontos közelítés; folytonos: 9-pontos közelítés b=0.95 b=1.01 b=1.035 Számszerű eredmény, ha K=0.4 Két kritikus átmenet (bc1 ill bc1-nél) C és D kihalása az ún. „irányított perkolációs” univerzalitási osztályba tartozik Divergáló fluktuáció, korrelációs távolság, és idő. Súlyos nehézségek a szimulálásnál.

Szimulációs eredmények összehasonlítása z=8 , azaz első- és másodszomszéd kh. (önkölcsönhatás nélkül) - NM sejtautomata ( □ ) - véletlen pár-összehasonlítás T=0.03-nál (♦) NM sejtautomata lépcsős viselkedés magasabb ρ és bc2 Véletlen pár-összehasonlítás folytonosan változó és alacsonyabb ρ illetve bc2 A sztochasztikusság erősen csökkenti C életképességét.

Állapotábra a négyzetrácson Homogén C, homogén D, vagy C+D állapot a zaj (K) és a kísértés (b vagy T) függvényében MC szimuláció eredménye (□) Létezik optimális „hőmérséklet” Párközelítés: nem látható (magasan feljebb) 4-pontos közelítés (szaggatott vonal): 9-pontos közelítés. (folytonos vonal)

Példák különböző kapcsolatrendszerekre Reguláris szerkezetek 1.) négyzetrács 2.) kagomé rács, etc. 3.) Bethe rács (végtelenül nagy Caley-fa) 4.) reguláris véletlen gráf 5.) reguláris kisvilág modell 6.) reguláris Watts-Strogatz modell Nem-reguláris szerkezetek 7.) higított rács 8,)Erdős-Rényi véletlen gráf 9.) Watts-Strogatz modellek 10.) skálamentes gráfok Albert-Barabási hálózat Dorogovtsev-Mendes-Samukhin hálózat

D Állapotábrák összehasonlítása (z=4) Szimuláció: □ : négyzetrács Δ : kagome rács + : véletlen reguláris gráf (Bethe rács) ◊ : 4-pontos klikkek négyzetrácsa ▼ : RRG2 D RRG2 Kétféle állapotábra Mi okozza a különbözőséget? Nagy zaj esetén hátrány a térbeliség (?) C+D

C stratégiák terjedése átlapoló háromszögek közvetítésével C (○) triplett D (●) tengerben (stabil társulás, ha K→0) Mindegyik C-nél UC=2 Szomszédos D-nél UD=b Távolabbi D-nél UD=0 Ez a szerkezet segíti C terjedését az átlapoló háromszögeken keresztül. Ugyanez a mechanizmus nem működik a négyzetrácson C kvartett esetén Mindegyik C-nél UC=2 Szomszédos D-nél UD=b Távolabbi D-nél UD=0 A C négyszög szétesik Az MC szimulációk szerint C terjedését az átlapoló háromszögek akkor is segítik, ha az átlapoló háromszögek két közös ponttal rendelkeznek (pl. fck, tck). Kivétel: ha az átlapoló háromszögek egydimenziós szerkezetet alkotnak.

Néhány tipikus K-b állapotábra rácsokon (1) Négyzetrács z=8 (kagome) (2) Négyzetrács z=4 bc1 és bc2 → 1, ha K → 0 vagy ∞ (3) Inhomogenitás az utánzásnál bc1 és bc2 → b0>1, ha K → ∞ (4) Egydimenziós lánc, z=4 Rácsok (1):négyzet (z=8) (2) négyzet (z=4) háromszög (z=6) Bethe (vagy VRG, ha N→∞) tércentrált köbös egyszerű köbös (z=6) kagome 4-pontos klikkek négyzetrácsa RRG2 hatszög (z=3)

Szociális dilemma négyzetrácson rácson utánzásos dinamikánál (z=4) A nyereménymátrix paraméterezése: Szimulációs eredmények, ha K=0.25: C gyakorisága: ρ Abszorbáló állapotok: ρ=0 vagy 1 DP átmenet, ha ρ → 0 vagy 1 Elsőrendű átmenet a Szarvasvadászat (SH) tartományban. Más rácson jobban érvényesül a térbeliség.

Házi feladatok 7.1. Határozzuk meg a töréspontok helyzetét a b-tengelyen a NM sejtautomata modellben, ha nincs önkölcsönhatás! 7.2. Milyen időfüggést követve tűnik el a C stratégia sűrűsége az átlagtér közelítés szerint? (Oldjuk meg a 7. oldalon látható mozgásegyenletet!) 7.3. Hogyan változik az átlagtér közelítés mozgásegyenlete (7. old.), ha figyelembe vesszük, hogy az utánzásban érintett játékosok az egyik játékot egymással játszották? Hogyan módosul az eredeti megoldás, ha k szomszédot tételezünk fel?