Nincs egyetem könyvtár nélkül Szent István Egyetem Kosáry Domokos Könyvtár és Levéltár MSZ EN 9001:2009 tanúsítvány átadás 2011. szeptember 29. Bazsa György,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A könyvtárak és a könyvtárosok szerepváltozásai
Advertisements

Országos könyvtári fejlesztések a tanulás támogatására
Modern múzeum = modern könyvtár? május 14. Dr. Bereczki Ibolya Szabadtéri Néprajzi Múzeum
2006. szeptember 20. Vámospércs "Új szolgáltatások a könyvtárban az Internetre építve" Moldován István OSZK MEK osztály
TIOP / „A minőségi szolgáltatás feltételeinek megteremtését és a Vas megyei tudásvagyon egyenlő esélyű hozzáférését támogató informatikai.
Az Internet Fiesta a könyvtárakban 2002 dr. Bakonyi Péter Országos Könyvtári Kuratórium elnöke.
Partiumi Keresztény Egyetem - Nagyvárad -
E URÓPAI D OKUMENTÁCIÓS K ÖZPONTOK. Az Európai Dokumentációs Központok (EDK) Az Európai Dokumentációs Központok (EDK) hálózatát az Európai Bizottság hozta.
Alapképzések a Debreceni Egyetem Informatikai Karán
A SZIP – a mai modern informatikai technológiákat alkalmazva – lehetővé teszi, hogy a drogprevenció, -ellátás, -kutatás területén tevékenykedő szervezetek.
E-LEARNING ÁLTAL TÁMOGATOTT KÖNYVTÁRI MUNKAFOLYAMATOK
2005. november 18. Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület Tevékenységi Prezentáció VIDÉKFEJLESZTÉSI FÓRUM Jászfényszaru Molnár Katalin elnök.
Kórházi könyvtárak MOKSZ elnökségi értekezlet Budapest, szeptember 19. dr. Kührner Éva PhD.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
A lokális szint és a könyvtári hálózat összjátéka, kulturális találkozási lehetőségek Németh Márton MKE Baja 2010 július 16. Hálózati Könyvtári Szolgáltatások.
Dr. Élő Gábor július 9. MKE HKSZ 15. Országos Konferenciája
Könyvtári digitális tartalmak az oktatási multimédiák számára
2009. október 12. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak 1 NEMZETKÖZI TARTALOMIPAR ÁGAZATOK ÉS TRENDEK 6. előadás.
Egyetemi Könyvtárigazgatók Kollégiuma június 3. Szent István Egyetem, Gödöllő Egyetemi könyvtárak a minőségi oktatásért és kutatásért Bazsa György,
Országos Széchényi Könyvtár
Informatika.
Az elektronikus információszolgáltatás gyakorlata és tapasztalatai a Berzsenyi Dániel Főiskola könyvtárában Szombathely, október 18. Barki Katalin.
Az Óbudai Egyetem Könyvtárának bemutatója lib.uni-obuda.hu 2011.szeptember.
SZOLGÁLTATÁSOK A különféle könyvtár típusok
Széchenyi István Egyetem, Győr
Az iskolai könyvtár szolgáltatás típusai
„A finnugor örökség digitalizálása és automatizált feltárása” szeptember 14. Hungarológia és a Magyar Elektronikus Könyvtár Moldován István Országos.
Az Országos Széchényi Könyvtár elektronikus szolgáltatásai.
A Magyar Elektronikus Könyvtár új szolgáltatásai és működése Moldován István OSZK MEK osztály Somogyi Károly Városi és Megyei Könyvtár.
Újjászülető oktatási tartalmak a nemzeti könyvtárban Moldován István MultiMédia az oktatásban konferencia Zsigmond Király Főiskola,
Hatékonyság – Esély - IntegrációHatékonyság – Esély - Integráció TÁMOP /2-C SZEPTEMBER 30.
Nemzeti Közszolgálati Egyetem
2009. november 23. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak 1 NEMZETKÖZI TARTALOMIPAR ÁGAZATOK ÉS TRENDEK 11. előadás.
2009. október 5. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak 1 NEMZETKÖZI TARTALOMIPAR ÁGAZATOK ÉS TRENDEK 5. előadás.
Bánkeszi Katalin A számítógép és az Internet hatása az olvasáskultúrára (konferencia) Változó olvasói igények – változó könyvtáros világ.
A könyvtár: elektronikus információk tárolója, közvetítője, előállítója Koltay Klára
és segíteni az embereket, akik hozzá akarnak férni ezekhez.
Doktori iskolák akkreditációja Bazsa György, a MAB elnöke Országos Doktori Tanács ülése Debrecen, december 12.
Doktori iskolák akkreditációja Bazsa György, a MAB elnöke Az Országos Doktori Tanács ülése Debrecen, december 12.
Kutatókönyvtár az íróasztalon Nyílt folyóirat-adatbázisok Kutatók Éjszakája
A Magyar Elektronikus Könyvtár új szolgáltatásai és működése Moldován István OSZK MEK osztály Balassi Bálint Megyei Könyvtár Salgótarján,
A TDK és a doktori képzés kapcsolatrendszerének fejlesztése Dr. Csernoch László az Országos Doktori Tanács elnöke.
Könyvtárak.
Prof. Dr. Neményi Miklós tudományos és külügyi rektorhelyettes A doktori és publikációs adatbázis kialakításának elvei és megvalósítása Nyugat-magyarországi.
A Nemzeti Könyvtár internetes szolgáltatásai benne a Magyar Elektronikus Könyvtárról bővebben Góczán Andrea augusztus 2.
Az Óbudai Egyetem Könyvtárának bemutatója lib.uni-obuda.hu szeptember.
MERRE TART A MAGYAR FELSŐOKTATÁS? Dr. Molnár Károly Budapest,
A kutatóegyetemek helye az innovációban (Ahogy mi látjuk) Dr. Greiner István alelnök Magyar Innovációs Szövetség június 22.
Magyar Orvosi Bibliográfia (MOB) és Magyar Tudományos Művek Tára (MTMT) Áncsán Gizella Központi Irodalomkutatás.
Dr. Hegyi Ádám adjunktus SZTE BTK Kulturális Örökség és Humán Információtudományi Tanszék Könyvtár- és informatikai alapismeretek.
A Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület tevékenységének bemutatása GYURKÓ BÉLA (megyei kapcsolattartó)
Társadalmi felelősségvállalás a felsőoktatásban Horváth Ágnes.
Az Open Access hazai és helyi vonatkozásai International Open Access Week October 21-27, 2013.
Tudományos publikációk nyilvántartása az MTMT-ben Áncsán Gizella Semmelweis Egyetem Központi Könyvtár Magyar Fül-, Orr-, Gége és Fej-,
Új információszerzési szokások az egészségügyben Felmérés az orvosi könyvtárak használóinak szokásairól dr. Kührner Éva Ph.D. Informatio Medicata 2007.
Adatbázisok használata a tájékoztatási gyakorlatban Dr. Nagy Enikő Csomád,
Könyvtártípusok és funkcióik. Könyvtár dokumentumtár információtár.
Könyvtártípusok és funkcióik NEMZETI KÖNYVTÁR szakkönyvtár közkönyvtár felsőoktatási könyvtár egyházi könyvtár Iskolai könyvtár.
Kérdésemre hol a válasz?
Lente Tamás Méliusz Juhász Péter Könyvtár
Használd jól a könyvtári katalógust!
Magyar Tudományos Művek Tára
Kérdésemre hol a válasz?
Magyar Tudományos Művek Tára (MTMT)
Magyar Tudományos Művek Tára
Elérhető magyar irodalom – olvasás? digitalizálás?
Magyar Orvosi Bibliográfia (MOB) és Magyar Tudományos Művek Tára (MTMT) Áncsán Gizella Központi Könyvtár, 2014.
MAGYAR IGAZSÁGÜGYI AKADÉMIA JOGI SZAKKÖNYVTÁRA
A digitálisan született tartalmak megőrzése
Újjászülető oktatási tartalmak a nemzeti könyvtárban
Előadás másolata:

Nincs egyetem könyvtár nélkül Szent István Egyetem Kosáry Domokos Könyvtár és Levéltár MSZ EN 9001:2009 tanúsítvány átadás szeptember 29. Bazsa György, a MAB elnöke

A könyvtárról – 1995-ben: Két-három évtizeden át: „csak” profilbővülés (bibliotéka, majd fono-, video-, médiatéka) A század végén: funkcióváltás  korszakváltás •klasszikus könyvtári funkciók élnek, •információrobbanás: követhetetlen, kezelhetetlen? •a megoldás esélye: a számítógép, CD-k, adatbázisok, multimédia •a megoldás módja: könyvtári-informatikai hálózatok (helyi, országos, nemzetközi)

Az eredmény és következmény: •library and information science •épül/kiépül az „informatéka” •új „olvasói” kultúra alakul •bővül a hozzáférhető könyvtár mérete: tanszéki → egyetemi → világhálózat •bővül a hozzáférés „topológiája”: munkaasztali, otthoni hálózati komputer •bővül: a könyvtárosi funkció: informatikus könyvtáros – szakmai szemléletváltás •„bővülnek” a költségek, de nem a források •bővül a jövőbeli funkció – de merre?

Tudás [=? a tudomány]: igen tág fogalom egyéni tudás – kollektív tudás (az emberiségé) •egyéni: kevesebb, de több is (képességek + készségek + gének) •kollektív (könyvtári): hatalmas mennyiségű – megfogalmazott és rögzített (írás, kép, hang) Tudomány: felkészült szakemberek szervezett csoportjai által felismert, szabatosan meg- fogalmazott, ellenőrzött, elfogadott, rendsze- rezett, rögzített – és előbb-utóbb a társada- lomban is megjelenő és ott alkalmazott – ismeretek egyre bővülő, megújuló összessége.

Egyetem: •a kutatásnak (az új ismeretek létrehozásának, a tudomány bővítésének és fejlődésének), •az oktatásnak (a tudomány terjesztésének és az értelmiségi szakemberek képzésének), •a doktor-képzésnek (a tudósutánpótlás, a szellemi elit megalapozásának) és •mindezek társadalmi hasznosulásának (ez jól megy az USA-ban, kevésbé jól Európában, nálunk) intézménye. Az (európai) egyetem közel ezer éve van, működik, megmaradva változik, alkalmazkodik – de a fenti funkció-együttesben belátható ideig mással nem helyettesíthető!

Könyvtár (olykor levéltárral együtt) :  „tár”: hagyományosan az írásban (és képben) rögzített tudás (információ) nyilvános tárháza, azaz a tudás megőrzésének és hozzáférésének intézménye – egyre újabb adathordozókkal és funkciókkal (közösségi adatbázis, repozitórium); dokumentálja a tudás/tudomány bővülésének, fejlődésének folyamatát és aktuális állapotát is.  „hely”: •olvasó és oktatóhely a hallgatóknak, •kutatóhely az oktatóknak, (külső) kutatóknak, doktoranduszoknak – és a könyvtárosoknak, •munkahely a könyvtárosoknak, web-hely – mindenkinek

 szolgáltató – széles skálán : •helyben olvasás, kutatás, •(könyvtárközi) kölcsönzés, •forrásfelkutatás, •fordítás, •tanácsadás, •tájékoztatás [információ-menedzser]; •(saját) kiadvány-szerkesztés, kiadás, terjesztés, •kiállítás-rendezés, •reprográfia, •kötészet;  + hálózati (konzorciumi) résztvevő, partner;  + közösségformáló (rendezvény)fórum – lehet;  + köznevelő, példaadó: ahogyan mindezt teszi.

Tudás – egyetem – könyvtár kölcsönhatásai (átfedés): a partnerség tudás könyvtáregyetem K KK E E E

Kölcsönhatások, partnerség - 1 egyetem  könyvtár: nincs egyetem könyvtár nélkül •az egyetemi (főiskolai) oktatás és kutatás egyik nélkülözhetetlen eleme és bázisa; •az egyetem minőségének fontos mércéje; •könyvtáros képzés – könyvtári tanszékek; •önálló honlap – szolgáltatások sokaságával;

Kölcsönhatások, partnerség – 2 könyvtár  könyvtár: már régóta nincs könyvtár könyvtári kapcsolatok nélkül – a könyvtárak egymás partnerei (néha riválisai) Kölcsönhatások, partnerség – 3 egyetem  egyetem: bonyolult partneri és rivalizáló verseny-kapcsolatok (mi tudjuk)

Kölcsönhatások, partnerség - 4 •egyetem  könyvtár  informatika Kölcsönhatások, partnerség – 5 •magyar könyvtárak  külföldi könyvtárak •világhálós kapcsolatok: új dimenziók Kölcsönhatások, partnerség – 6 •könyvtár  pénzforrások (szponzorok) •könyvtár  kiadók, könyvterjesztők •könyvtár  egyetem  társadalom (gazdaság, kultúra, közoktatás stb., stb.)

Könyvtárkultúra funkciók: a) Idehozni, elérni (mind)azt, amit mások közöltek. •állomány: nyomtatott, digitalizált (multimédiás) •katalógus – keresési technikák •hozzáférés: ­a könyvtárban, az intézményben, városban ­könyvtárközi úton ­online – térben és időben szinte korlátlanul

b) Megmutatni mindazt, amit mi közöltünk!  egyén(en)ként: publikációs és hivatkozási listák, egyéni honlapok (korábban bibliográfiák) – kérik!  intézményként: honlap, adatbázis, archívum, repozitórium – számuk növekszik – közpénz!  nagyobb tudományos közösségenként: - MTA: Köztestületi Publikációs Adatbázis (KPA), Tudományos Publikációs Adattár (TPA); - Magyar Tudományos Művek Tára (MTMT); - HUNOR (HUNgarian Open Repositories); - MATARKA, MANCI, MOKKA stb. stb. stb.! ???

c) Megtanítani, terjeszteni, hogyan kell mindezt használni és művelni!  a szakirodalom követésében  az adatbázisok kezelésben és  feltöltésében (MTMT, HUNOR stb.)  a személyes honlapok készítésében stb. Ezt a nyílt könyvtárkultúrát kell segíteni, kiépíteni  a hallgatókban,  az oktatókban, kutatókban  és az informatikus könyvtárosokban is! Ezzel is segítik a könyvtárak az oktatást és kutatást!

Quo vadis [tudás – egyetem – könyvtár] ? → a tudás társadalma, az informatikai társadalom felé •a tudás: az ismeretanyag mennyisége exponen- ciálisan nő – már nem a teljes lexikális tudás, hanem a tudás, az ismeret megtalálásának, szelektálásának, majd megszerzésének útját- módját-helyét fontos tudni; •az egyetem: funkciója lassan tágul, képzési rendszere átalakul, társadalmi kapcsolatai bővülnek; a tömeg- és elitképzés, a menedzsment, a finanszírozás megoldásra vár; •a könyvtár: a legdinamikusabban változó, változni kényszerülő sokszínű intézménytípus – bonyolult kontextus, sokféle igény, kevés pénz.

Kívánok ezen az úton szép eredményeket, sok sikert! Az elismerő minősítéshez gratulálok!