ANDRÁSSY ÚT – AVAGY A VILÁGÖRÖKSÉGET MI IS ÖRÖKÖLTÜK

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tamás Kincső, OSZK, Analitikus Feldolgozó Osztály, osztályvezető A részdokumentumok szolgáltatása az ELDORADO-ban ELDORADO konferencia a partnerkönyvtárakkal.
Advertisements


Kamarai prezentáció sablon
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
Készítette: Boros Erzsi
Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Kutatások Intézete ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok.
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
Makrogazdasági és részvénypiaci kilátások
MATEMATIKA Év eleji felmérés 3. évfolyam
Humánkineziológia szak
Mellár János 5. óra Március 12. v
6) 7) 8) 9) 10) Mennyi az x, y és z értéke? 11) 12) 13) 14) 15)
Elektromos mennyiségek mérése
Utófeszített vasbeton lemez statikai számítása Részletes számítás
A tételek eljuttatása az iskolákba
Elektronikai Áramkörök Tervezése és Megvalósítása
Elektronikai Áramkörök Tervezése és Megvalósítása
Mérés és adatgyűjtés Szenzorok II. Mingesz Róbert
Ember László XUBUNTU Linux (ami majdnem UBUNTU) Ötödik nekifutás 192 MB RAM és 3 GB HDD erőforrásokkal.
VÁLOGATÁS ISKOLÁNK ÉLETÉBŐL KÉPEKBEN.
Műszaki ábrázolás alapjai
Védőgázas hegesztések
1. IS2PRI2 02/96 B.Könyv SIKER A KÖNYVELÉSHEZ. 2. IS2PRI2 02/96 Mi a B.Könyv KönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDevizaKönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDeviza.
VILÁGÍTÁSTECHNIKAI TÁRSASÁG LEDek alkalmazása a világítástechnikában
Szerkezeti elemek teherbírásvizsgálata összetett terhelés esetén:
Válság és/vagy kibontakozás? Forman Balázs Budapesti Corvinus Egyetem
Sárgarépa piaca hasonlóságelemzéssel Gazdaság- és Társadalomtudományi kar Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök I. évfolyam Fekete AlexanderKozma Richárd.
NOVÁK TAMÁS Nemzetközi Gazdaságtan
DRAGON BALL GT dbzgtlink féle változat! Illesztett, ráégetett, sárga felirattal! Japan és Angol Navigáláshoz használd a bal oldali léptető elemeket ! Verzio.
szakmérnök hallgatók számára
Kerékpártároló átadás
A évi demográfiai adatok értékelése
A háború és a modern fegyveres erő
Logikai szita Pomothy Judit 9. B.
Logikai szita Izsó Tímea 9.B.
Az LPQI rész a Partner Az LPQI-VES társfinanszírozója: Dr. Dán András Az MTA doktora, BME VET Meddőenergia kompenzálás elmélete és alkalmazása.
Az országos közúthálózat fejlesztése,
2007. május 22. Debrecen Digitalizálás és elektronikus hozzáférés 1 DEA: a Debreceni Egyetem elektronikus Archívuma Karácsony Gyöngyi DE Egyetemi és Nemzeti.
Matematika - 5. évfolyam © Kačmárová Fordította: Balogh Szilveszter.
Százhalombatta, november 24.
2011-ben a hazai gyorsforgalmi utak fejlesztése. úthálózat bővülése Gyorsforgalmi úthálózat bővülése.
7. Házi feladat megoldása
Gyorsjelentés a Kulturális Központok Országos Szövetsége tagintézményeinek felméréséről Kecskemét,
A gyorsforgalmi úthálózat bővülése 2003-ról 2006-ra KASSA felé SK A SLO HR YU RO UA V Tornyosnémeti LVOV, KIJEV felé Tisza POZSONY, PRÁGA felé M30.
Érettségi jelentkezések és érettségi eredmények 2008 Tanévnyitó értekezlet Érettségi jelentkezések - érettségi eredmények augusztus 29.
A pneumatika alapjai A pneumatikában alkalmazott építőelemek és működésük vezérlő elemek (szelepek)
HÍDÉPÍTÉS Acélszerkezetek
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
2006. Peer-to-Peer (P2P) hálózatok Távközlési és Médiainformatikai Tanszék.
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
Forgalomkorlátozások Budapesten. A Vasfüggöny átvágásának 20. évfordulója alkalmából megrendezésre kerülő központi állami megemlékezés miatt az alábbi.
Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet ELTE Társadalomtudományi Kar Empirikus Tanulmányok Intézete.
Infrastrukturális fejlesztési lehetőségek és között
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Mérés és adatgyűjtés laboratóriumi gyakorlat - levelező Sub-VI és grafikonok 1 Mingesz Róbert V
Biztonságkutató Mérnöki Iroda
Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok Módszertana Tanszék Humánökológia szakirány Város, közlekedés,
Topográfiai gyakorlatok Magyarország
Kvantitatív módszerek
Dunaújváros, mint interregionális térszervező központ
> aspnet_regiis -i 8 9 TIPP: Az „Alap” telepítés gyors, nem kérdez, de később korlátozhat.
A KÖVETKEZŐKBEN SZÁMOZOTT KÉRDÉSEKET VAGY KÉPEKET LÁT SZÁMOZOTT KÉPLETEKKEL. ÍRJA A SZÁMOZOTT KÉRDÉSRE ADOTT VÁLASZT, VAGY A SZÁMOZOTT KÉPLET NEVÉT A VÁLASZÍV.
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
„Gyorsabban az Európai Unióba” Sztráda Expressz program Közlekedési Múzeum, április 5.
Javaslat a közúthálózat- fejlesztési programra 2015-ig.
A közúthálózat fejlesztési programja 2015-ig. Az Európa Terv 1. A közművelődésért 2. A nemzeti értékek megbecsüléséért 3. A kulturális értékekért 4. A.
Pécs és térsége gazdasága Pólus és a K+F+I november 27. Dr. Síkfői Tamás.
ANDRÁSSY ÚT – AVAGY A VILÁGÖRÖKSÉGET MI IS ÖRÖKÖLTÜK
Előadás másolata:

ANDRÁSSY ÚT – AVAGY A VILÁGÖRÖKSÉGET MI IS ÖRÖKÖLTÜK Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet http://www.vki.hu/~tfleisch/ tfleischer@vki.hu Humánökológia szakirány ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok Módszertana Tanszék A „Város, közlekedés, társadalom” kurzus 4. órája Budapest, 2014. március 3.

Andrássy út – hová vezet ? Átvezetés az autópályáktól a Belvároshoz Tengelyek üzenete – gyorstalpaló történeti áttekintés kertekről, sétányokról és sugárutakról Hová vezet ? – az Andrássy út régi problémája A városligeti felőli vége A belváros felőli vége Keresztbe, ne hosszába ! – az Andrássy út szerepének egy lehetséges kiigazítása Andrássy út – a közlekedés útban van? Előadás az "Andrássy út és vidéke - világörökség a Terézvárosban" sorozatban 2002. április 11-én. A vitaesteket a Védegylet, a Magyar Nők Szövetsége és a Humanista Mozgalom szervezte. 2001. április 19. 19 p. http://www.vki.hu/~tfleisch/PDF/pdf02/ANDRASSY-UTBAN-VAN_020411.pdf

Reggelente huszonöt autópálya kapacitásának megfelelő autó akar bejutni London központjába. Az idejük felét az utasok torlódásban töltik. Nyolc bevezető autópálya megépítése nem oldott meg semmit.

Az Andrássy út – hová vezet ? BUDAPEST SK A SLO HR YU RO UA A gyorsforgalmi úthálózat 2002-ben Vác Tornyosnémeti Dunaújváros Eger Veszprém Győr Tatabánya Kaposvár Pécs Szekszárd Székesfehérvár Kecskemét Békéscsaba Nyíregyháza Miskolc Szeged Debrecen Füzesabony Emőd Polgár BÉCS felé POZSONY, PRÁGA felé IV Szolnok V Duna Tisza M30 M3 15 M1 M0 M2 M7 M5 M9 2002: négy autópálya vezet be a fővárosba. A hivatalos tervek további négy gyorsforgalmi utat kívánnak építeni „a problémák megoldására”.

Az Andrássy út – hová vezet ? BUDAPEST SK A SLO HR YU RO UA A gyorsforgalmi úthálózat 2002-ben Vác Tornyosnémeti Dunaújváros Eger Veszprém Győr Tatabánya Kaposvár Pécs Szekszárd Székesfehérvár Kecskemét Békéscsaba Nyíregyháza Miskolc Szeged Debrecen Füzesabony Emőd Polgár BÉCS felé POZSONY, PRÁGA felé IV Szolnok V Duna Tisza M30 M3 15 M1 M0 M2 M7 M5 M9 2002: négy autópálya vezet be a fővárosba. A hivatalos tervek további négy gyorsforgalmi utat kívánnak építeni „a problémák megoldására”.

Az Andrássy út – hová vezet ? BUDAPEST SK A SLO HR YU RO UA A gyorsforgalmi úthálózat 2002-ben Vác Tornyosnémeti Dunaújváros Eger Veszprém Győr Tatabánya Kaposvár Pécs Szekszárd Székesfehérvár Kecskemét Békéscsaba Nyíregyháza Miskolc Szeged Debrecen Füzesabony Emőd Polgár BÉCS felé POZSONY, PRÁGA felé IV Szolnok V Duna Tisza M30 M3 15 M1 M0 M2 M7 M5 M9 2002: négy autópálya vezet be a fővárosba. A hivatalos tervek további négy gyorsforgalmi utat kívánnak építeni „a problémák megoldására”.

Az Andrássy út „A Sugárút úgy feküdt Budapest testében, mint a Duna Magyarországéban. Mellette, nélküle, kívüle nem lehetett elmenni senkinek. A Sugárúttal Pesten nem versenyezhetett senki, a város reménysége volt…” (Krúdy Gyula a Sugárútról)

Az építészet változó viszonya a meglévőhöz http://www.alfanet.it/welcomeitaly/roma/itinerari/tivoliing/tivoli2ing Hadriánus császár villája Tivoliban, Róma mellett. Épült 118-133 között :

Kitérő a kertek felé Egyiptomi templomkert i.e. 2000. http://gardenvisit.com/s/styles01.htm Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner

Kitérő a kertek felé Udvarház i.e. 100. Egyiptomi templomkert i.e. 2000. http://gardenvisit.com/s/styles01.htm Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner

Kitérő a kertek felé Római villa i.sz. 100. http://gardenvisit.com/s/styles01.htm Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner

Kitérő a kertek felé Kolostorkert 1100. Római villa i.sz. 100. http://gardenvisit.com/s/styles01.htm Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner

Kitérő a kertek felé Korai reneszánsz kert 1450. http://gardenvisit.com/s/styles01.htm Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner

Kitérő a kertek felé Kifejlett reneszánsz kert 1540. Korai reneszánsz kert 1450. http://gardenvisit.com/s/styles01.htm Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner

Kitérő a kertek felé Korai barokk kert 1600. http://gardenvisit.com/s/styles01.htm Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner

Leon Battista Alberti terve három út találkozik a székesegyháznál. Róma XV. század. 1450 körül V. Miklós pápa tervet készíttet a Szt.Péter tér és Vatikán méltó kialakítására. Leon Battista Alberti terve három út találkozik a székesegyháznál. Forrás: <http://www.legolas.org/castle/city/ Rome-15th_Century.jpg>

Az egyik etalon: Róma belvárosa Forrás: Pogány Frigyes (1967) Róma. Corvina Budapest 392p.

Az egyik etalon: Róma belvárosa Piazza del Popolo középen a Corso

Kitérő a kertek felé Kifejlett barokk kert 1650. Korai barokk kert 1600. http://gardenvisit.com/s/styles01.htm Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner

Kitérő a kertek felé Tájképi kert 1794. http://gardenvisit.com/s/styles01.htm Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner

Kitérő a kertek felé Posztmodern kert 1972. Tájképi kert 1794. http://gardenvisit.com/s/styles01.htm Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner

XIV. Lajos és főkertésze LeNotre Versailles parkjának kialakítója. Forrás: http://www.lib.utexas.edu/maps/historical/versailles_1866.jpg A Handbook for Visitors to Paris, Second Edition, London, John Murray 1866. XVIII. század. XIV. Lajos és főkertésze LeNotre Versailles parkjának kialakítója.

Párizs 1741 Forrás :<http://www.legolas.org/castle/ cities.html>

Haussmann báró Párizs-terve 1853-ból

Az eredeti: Párizs Champs Elysées

Az eredeti: Párizs Champs Elysées

Egy követő: Berlin, Unten den Linden

Egy követő: Berlin, Unten den Linden

És egy kései követő:

És egy kései követő:

És egy kései követő: Bukarest Bulvardul Unirii

És egy kései követő: Bukarest Bulvardul Unirii

Pest-Buda 1848 márciusában

Az Andrássy út és a Belváros

A Sugárút terve a Körtér [=Kodály Körönd] és a Kereszttér [=Oktogon] között. Metszet Feszl Frigyes akvarellje nyomán

Andrássy út: A földalatti és megállója

Fodor Sándor miniszteri tanácsosnak, a Közmunkatanács mérnöki osztálya főnökének terve az Andrássy út meghosszabbítására (1907)

Fodor Sándor miniszteri tanácsosnak, a Közmunkatanács mérnöki osztálya főnökének terve az Andrássy út meghosszabbítására (1907)

A Kacsoh Pongrác úti csomópont

A Kacsoh Pongrác úti csomópont

A Kacsoh Pongrác úti csomópont

Az Andrássy út másik vége…

Az Andrássy út másik vége…

Az Andrássy út másik vége… Forrás: Osztrák-Magyar Monarchia irásban és képben Az Andrássy-út. Háry Gyulától Forrás: Osztrák-Magyar Monarchia irásban és képben

Az Andrássy út másik vége…

Az Andrássy út másik vége…

Az Andrássy út másik vége…

Az Andrássy út másik vége…

Az Andrássy út másik vége…

Az Andrássy út másik vége…

És mit lehetne tenni? Az Andrássy út nem gyalogossétány: az út léptéke járműforgalmat kíván. DE: nem hosszában kellene feltölteni, hanem keresztben ! Mentesítse a szomszédos utcákat, alakuljon ki a csillapított forgalmú zóna. A Lánchíd ledugózása: csak busz és taxi, kerékpár; illetve a járdán természetesen gyalogosforgalom

És mit lehetne tenni? Az Andrássy út nem gyalogossétány: az út léptéke járműforgalmat kíván. DE: nem hosszában kellene feltölteni, hanem keresztben ! Mentesítse a szomszédos utcákat, alakuljon ki a csillapított forgalmú zóna. A Lánchíd ledugózása: csak busz és taxi, kerékpár; illetve a járdán természetesen gyalogosforgalom Az M3 lekötése: már Gödöllőnél kezdődik, az M0 déli hídjára irányítva a forgalmat. (Sőt)

A tanulságok összefoglalása Nem ezek a javaslatok voltak a fő tanulságok! A megfogalmazott javaslat lehet hibás, esetleg nem vett figyelembe elegendő körülményt. Fontosabb összefoglalnivaló az elemzés egésze: az Andrássy út kialakítása, mint egy jellegzetes városépítési gesztus szemügyre vétele; ennek a gesztusnak a korábbi megjelenései, mondanivalójának korhoz kötöttsége vagy érvényessége Mit akarunk megőrizni a múltból? Egy reprezentatív útvonal reprezentativitását, vagy a városi szerepét, esetleg a forgalmi kapacitásait? Esetleg csak az épületeket, sőt azoknak is csak a homlokzati megjelenését? A környező városrésszel való kapcsolatot? A lakókat, az üzleteket, az intézményeket? Mindent?

ANDRÁSSY ÚT – AVAGY A VILÁGÖRÖKSÉGET MI IS ÖRÖKÖLTÜK Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet http://www.vki.hu/~tfleisch/ tfleischer@vki.hu KÖSZÖNÖM A FIGYELMET ! Humánökológia szakirány ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok Módszertana Tanszék A „Város, közlekedés, társadalom” kurzus 4. órája Budapest, 2014. március 3.