Barokk Zrínyi Miklós és a barokk eposz.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A barokk művészet Általános jellemzői Építészet Zene Irodalom
Advertisements

Köves Kaba Kedves Kuruczlányai
A görög epika.
Arany János: Toldi összefoglaló
Rákóczi vitézei Damjanich János Általános Iskola Intézményi Társulás Cibakháza, Nagyrév.
Barokk Zrínyi Miklós és a barokk.
Rodostói kakukkok.
Kazinczy Ferenc Magyar Nyelv Éve
A MŰNEMEK ÉS A MŰFAJOK RENDSZEREZÉSE
Az ellenreformáció és a barokk
Népszerű kultúra és magaskultúra
REALIZMUS.
A reneszánsz.
A reneszánsz irodalom Reneszánsz: Humanizmus:
Zrínyi Miklós Életrajz-életmű.
A XVII. század korstílusa
A táj, a természet szerepe Petőfi lírájában és Az apostolban
Forradalmi költészete
A középkori filozófia főbb kérdései
Készítette: Herczeg Jakab
A ROMANTIKA.
A 19. századi líra átalakulása
MÁTYÁS, AZ IGAZSÁGOS.
Szövetség A B A R O K K.
BAROKK.
(XVI. század- XVIII. elejéig)
Építészet, szobrászat, festészet
A Rákóczi – szabadságharc korának művészettörténeti stílusa, a BAROKK
B arokk, mint művészettörténeti stílus
A barokk, mint művészeti irányzat
A műeposz útja a római irodalomtól a barokkig
Zrínyi Miklós életműve
George Gordon Byron 26/A. Élete Született: London, 1788 Apai ágon főnemesi családból származott Apja,,Jack Byron kapitány’’, elszórta vagyonát, Franciaországban.
Pázmány Péter 22/A. 1. Életútja 1570-ben született (Nagy)Váradon Nemesi család sarja: apja, Pázmány Miklós bihari alispán Családja református, de anyja.
A rokokó.
A reformáció és ellenreformáció nevelésügye XVI-XVII. század
Az avantgárd művészeti irányzatok
ZRÍNYI MIKLÓS 1620.május november 18.
1434. Keszince v. Csezmicze – Medvevár
A barokk Tyukodi pajtások.
Dráma Irodalmi mű.
Ányos István Pál Készítette: Horváth Vivien. Amiről szó lesz… Élete Művei Stílusa Gróf Zrínyi Miklósról című verse Utóélete.
ISTEN KIRÁLYSÁGA Készítette: Jon A. Palmer. Isten királysága  Azért vagyunk a földön, hogy megváltoztassuk a forgatókönyveket…
Apokalipszis 12/C.
Mikes Kelemen.
Irodalom filmen. 1. Bevezetés A mozi, a film jelentősége a 20. századi európai (amerikai) kultúrtörténetben.
A barokk, a XVII.sz. korstílusa
Mikes Kelemen 22/C.
Kultúra a török hódoltság korában
Zenetörténeti korok.
A ROMANTIKA életérzése, világszemlélete stílusirányzata A XIX. század
Magyar reneszánsz Készítette : Szollár Péter.
Törökök Magyarországon
A királyi Magyarország a XVII. században.  Protestáns erdélyi nemesi család  12 évesen katolizál, később jezsuita lesz  Római teológia  A magyar főnemesség.
A barokk kor K észítette: D eák S zilvia (11.B). T T artalom  Általános jellemzés  Építészet  Képzőművészet  Szobrászat  Festészet  Zene  Irodalom.
Elemzés MNÁ   január 22-én írta Kölcsey Ferenc, ma ezt a napot a Magyar kultúra napjaként tartjuk számon.  Az alcím - „A magyar nép zivataros.
1532 Kőszeg 800 katona a végsőkig védte a várat,de elbuktak A törökök mégsem jutottak el Bécsig 1552 Temesvár 5 hétig védték a várat, de a segítség nem.
A barokk. A szó eredete: portugál „barocco” - szabálytalan alakú kagyló, gyöngy korstílus a században előzménye: katolikus megújulás a 16. század.
ELLENREFORMÁCIÓ és ZRÍNYI MIKLÓS
Barokk Zrínyi Miklós és a barokk eposz.
A várháborúk Magyarországon ( )
Barokk.
A magyar reneszánsz költője Készítette: Mócsánné Nagy Ágnes
LÍRA – EPIKA - DRÁMA.
Barokk.
Arany János:Toldi -összefoglaló
JÓKAI MÓR EGY MAGYAR NÁBOB.
Előadás másolata:

Barokk Zrínyi Miklós és a barokk eposz

Mikor? Hol? Az időtartama 1570 és 1750 közé tehető. - A kialakulásának első időszakában még együtt él a reneszánsszal ezt a stílus ötvözetet manierizmusnak nevezzük. - A kiindulási helye Spanyolország innen Portugáliába, Itáliába, majd egész Európában terjedt el.

A barokk a reneszánszt követő nagy korszak egész kultúrájának, művészetének és irodalmának legfőbb stílusa tehát korstílus. Maga a barokk szó az olasz barocco szóból származik, bonyolultságot, nyakatekertséget jelent, de gyöngyöt is. A szillogisztika egy szak szavaként is használták. A barocco okoskodás bonyolultsága, nyakatekertsége adott nevet ennek a művészi stílus irányzatnak, amelyet a különlegesség a normálistól való eltérés jellemez.

Társadalmi háttér A reneszánsz időszakában a megerősödött polgárság rést üt ugyan a feudalizmus rendszerén, de még nem válik a társadalom uralkodó osztályává. A XVI. századtól Európában új folyamat figyelhető meg, ismét a feudális rendszerek hatalma lesz a vezető, abszolút monarchiák jönnek létre.

Megindul a katolikus egyház támadása híveinek visszaszerzésére, ezt nevezzük ellenreformációnak. - Ennek megindítója a jezsuita rend lesz, amelyet 1540-ben Loyolai Szt. Ignác alapított. Ők a református módszereket alkalmazzák, az ellenreformáció terjesztésére.

A barokk előzménye: a MANIERIZMUS (olasz 'maniera' = mód) átmenet a reneszánszból a barokkba (kb. 1530-1600) modorosság, mesterkéltség jellemzi A barokk késői változata (XVIII. sz. vége): a ROKOKÓ (francia 'rocaille' = kagyló) "miniatűr barokk" könnyedebb, játékosabb formák rendkívül finom, aprólékos megmunkálás különösen a szobabelsők kialakításában, használati tárgyakon figyelhető meg festményeken, versekben gyakori az intimebb, erotikusabb téma

KÉPZŐMŰVÉSZET szenvedélyes mozgású, izgatott taglejtésű, végletes érzelmeket hordozó alakokat ábrázol tobzódik a színekben, formákban Allegorikusság a különböző művészeti területek egymásba olvasztása propagandisztikus

ÉPÍTÉSZET díszítő és szépítő elemek gyakori különválása látványosságra való törekvés görbe vonalak és körök alkalmazása (ugyanakkor megtörése is) belső dekoráció (kagylódísz)

ZENE szenvedélyesség, érzelem­telítettség nagy számú énekes vagy hangszer alkalmazása tömeghatásra való törekvés az opera, a kantáta és az oratórium keletkezése a hangszeres zene műformái: concerto, szvit, fúga

Az irodalomban A művekre a hosszúság, a körmondatokba való bonyolult szerkesztés a jellemző. A témáiban visszatér az Isten elvárásainak megfelelően élő ember figurája.

Ezekre a művekre a képszerű megfogalmazások bonyolult használata a jellemző, gyakran alkalmaz metaforákat. Gyakran alkalmaz erős érzelmi tartalmú kifejezéseket. Gyakran használ ellentéteket. Hangvételére a fennkölt, pátosz a jellemző.

Fő irodalmi műfajai Epika: Eposz ez a műfaj nagyon megfelel a barokk stílusához, mert hosszú terjedelmű, könnyen bonyolítható a történet, és mindig valamilyen különleges embert mutat be, mint maga a barokk is különlegeset. Dráma: A fő műfajai a komédia, a pásztorjáték és a hitvitázó drámák.

Fő témái: Az idő, azaz az élet mulandósága a földi ill. a túlvilági élet összehasonlítása valamint az életet az álmok tükrében mutatja be valamint az élet szeretet a pompa szeretet szembeállítása az elragadtatott halálvággyal.

A kor alkotói Cervantes - Don Quiote Calderon - Élet álom, Lope de Vega – drámái Tasso - A megszabadított Jeruzsálem Milton - Az elveszett paradicsom Zrínyi Miklós: Szigeti veszedelem

Magyar barokk

1620-as évek végén tűnik fel, Periódusai: a/ a barokk kezdetei (kb. 1600—1640 között); b/ a hősi barokk (kb. 1640—1690); c/ a kiteljesedés,a "misztikus barokk" (1690—1740); d/ a késő barokk: a rokokó (1740—1770).

A magyar barokk irodalom első nagy képviselője Pázmány Péter, legnagyobbja Zrínyi Miklós, a legolvasottabb szerzője a korban pedig Gyöngyösi István. A népies barokkban, pl. a kuruc kor verseiben stíluskeveredés jön létre. (Mikes Kelemen)

Műfajok Epika: a prédikáció és a vitairat, ájtatossági irodalom, memoárok. Líra: az anyanyelvű katolikus egyházi énekek jelennek meg gyűjteményeik az énekeskönyvek — kéziratos vagy nyomtatott könyvekben. Dráma. Hitvitázó drámák

Pázmány, az író, a vallástérítő Írói tehetségét, írásművészetét a hittérítés szolgálatába állította. Művei: Prédikációk Felelet Magyari Istvánnak Öt szép levél Alvinci Péterhez Keresztény imádságoskönyv (az első magyar katolikus imakönyv) Az isteni igazságra vezérlő kalauz (Kalauz) (A kor legjelentősebb teológiai összefoglalója) Kempis Tamás: Krisztus követése (fordítás) (A kor legjelentősebb aszketikus műve)

Zrínyi Miklós (1620–1664)

Művei a.)    Prózai művei: Tábori kis tracta: katonai kézikönyv egyetlen elkészült fejezete. Vitéz hadnagy: Katonai elmélkedések laza gyűjteménye;középpontjában az ideális hadvezér tulajdonságainak megrajzolásával. Mátyás király életéről való elmélkedése: Mátyást az ideális uralkodónak tartja Ne bántsd a magyart! Az török áfium ellen való orvosság

b.)    Verses művei: 1651-ben Bécsben jelent meg az Adriai tengernek syrenaia. A cím jelentése: Zrínyi Miklós magyar költő. Tudatos kötetkompozíció: tartalmazza első feleségéhez írt szerelmes verseit, az ún. idilliumokat, epigrammákat, a Feszületre című ódát, a Szigeti veszedelmet, s a kötetet a Peroratio (=záróbeszéd) zárja.

Szigeti veszedelem (1645–46 tele) A megírás körülményeiről a 9. ének első négy versszakában számol be, hivatkozva arra, hogy a műalkotáshoz szükséges nyugalmat állandóan megzavarja a kanizsai török.

A valóság és az írói szabadság Történelem A Bécs felé vezető hadjárat része – egy közjáték – a szigetvári ostrom csupán. Szulejmán halála megtöri ill. gyengíti a törökök hatalmát; bár folytatódnak a török harcok, a birodalom nem nyeri már vissza régi fényét. A belső vár is kigyulladt (a szárazság miatt). Zrínyi halála a kitörés miatt. Eposz A kereszténység és pogányság élet-halál harca, ahol a tét Magyarország és Európa megmaradása. Ez a mozzanat segíti Zrínyit, hogy a tárgy megfeleljen az eposzi konvencióknak (nagy formátumú tárgy). Zrínyi kezétől hal meg Szulejmán. A pokol tüzeként jelenik meg, a túlvilági erők bekapcsolásával. Nem végezhet vele emberi kéz, egy távoli golyó teríti le.

A mű jellemzői Műfaj: eposz A téma: dédapjának, a szigetvári hősnek 1566-os várvédelmét dolgozta fel témaként. A mű célja: példamutatás Történelmi háttér: az ország több részre szakadt, a magyar fõurak nem törõdtek a nemzet sorsával, a török veszély egyre komolyabb lett.

Mitől barokk eposz? Segélykérés, invokáció nem a Múzsához szól, hanem Szűz Máriához Zrínyi Miklóst, Szigetvár kapitányát a költő a barokk eszmének megfelelően mint Isten katonáját mutatja be, aki tudatosan vállalja a harcot. (Athleta Christi)

Monumentális képek, pl.: a hadsereg bemutatásában Alá- és fölérendeltség ellenére érvényesülő harmónia A cselekmény bonyolult és mozgalmas Tapasztalatain alapuló barokk realizmus, naturalizmus, pl.: halálnemek

Leírásokban megjelenő túldíszítettség /pl Leírásokban megjelenő túldíszítettség /pl.: Zrínyi ruhájának bemutatása / Az eposzban keresztény világkép jelenik meg Az eposz monumentális képei, hasonlatai, jelzői, barokkosan gazdag, színes nyelvhasználata (fegyveres erdők, oroszlánok, sasok, hihetetlen erők mozognak

Érzelmek nagy erejű ábrázolása: barátság, szerelem hűség, hit, hősiesség Tükörsorsok Csodás elemek állandó jelenléte (látomások, túlvilági jelenetek) Költői túlzások, Zrínyi öli meg Szulimánt Zrínyi Miklós nemcsak hazájáért, hanem a kereszténységért is küzd Zrínyi és seregének mennybemenetele tipikusan barokk motívum

Halála Véletlen?!