ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÓ PROGRAMOK HATÁSVIZSGÁLATA

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Fehér Péter PhD Edutus Főiskola Budapest
Advertisements

Az Országos Kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Tamás Kincső, OSZK, Analitikus Feldolgozó Osztály, osztályvezető A részdokumentumok szolgáltatása az ELDORADO-ban ELDORADO konferencia a partnerkönyvtárakkal.
AZ EPICT TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS HATÁSVIZSGÁLATA IKT-METRIA FELVÉTELEK ALAPJÁN Az IKT-metria mérőeszköz.

„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
Készítette: Boros Erzsi
SZÜLŐI IGÉNY- ÉS ELÉGEDETTSÉG-MÉRÉS
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
Pályaválasztás 2014/15.
A tanári munka sikerességének vizsgálata a pedagógiai attitűdök, a tanár-diák viszony és az iskolai élmények összefüggésrendszerében Indoklás.
Iskolai teljesítmény pszichológiai determinánsai
Félévi értekezlet a Than Károly Gimnázium és Szakközépiskolában
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
MATEMATIKA Év eleji felmérés 3. évfolyam
Humánkineziológia szak
3. Két független minta összehasonlítása
Tanulmányi eredmények Bornemisza Péter Gimnázium
a szülői elégedettségmérés legfontosabb eredményeiről
ISKOLÁK Az iskolai oktatásban 48 olyan intézmény vesz részt, ahol a komi- permják nyelvet anyanyelvként lehet tanulni. Ez 38,1%-a az iskolák összes számának.
Az új történelem érettségiről és eredményeiről augusztus Kaposi József.
Utófeszített vasbeton lemez statikai számítása Részletes számítás
A tételek eljuttatása az iskolákba
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia Eger, november 7-9. A természettudományos tudás és alkalmazásának.
VÁLOGATÁS ISKOLÁNK ÉLETÉBŐL KÉPEKBEN.
TÓPARTI GIMNÁZIUM ÉS MŰVÉSZETI SZAKKÖZÉPISKOLA A évi ORSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉS eredményei A felmérés időpontja: május 29.
Együttgondolkodva a kisiskolásokért Alsó tagozatos munkaközösség-vezetők tanácskozása KPSZTI március 12.
1. IS2PRI2 02/96 B.Könyv SIKER A KÖNYVELÉSHEZ. 2. IS2PRI2 02/96 Mi a B.Könyv KönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDevizaKönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDeviza.
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola szeptember.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Szerkezeti elemek teherbírásvizsgálata összetett terhelés esetén:
Sárgarépa piaca hasonlóságelemzéssel Gazdaság- és Társadalomtudományi kar Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök I. évfolyam Fekete AlexanderKozma Richárd.
A neveltségi szint mérése
2010 évi országos kompetenciamérés elemzése Vajda Péter Ének-zenei Általános és Sportiskola „Az egyetlen dolog, ami rosszabb annál, hogy beszélünk róla,
NOVÁK TAMÁS Nemzetközi Gazdaságtan
DRAGON BALL GT dbzgtlink féle változat! Illesztett, ráégetett, sárga felirattal! Japan és Angol Navigáláshoz használd a bal oldali léptető elemeket ! Verzio.
A munkaerőpiaci képzési és átképzési programok eredményességének vizsgálata regionális és kistérségi vetületekben MTA Regionális Kutatások Központja Alföldi.
szakmérnök hallgatók számára
Német nyelvtanárok a pedagógiai minősítés küszöbén;
Kiss Albert Zalaegerszeg, szeptember 23.
Logikai szita Pomothy Judit 9. B.
Logikai szita Izsó Tímea 9.B.
Az IKT-metria mérőeszköz
LENDÜLETBEN AZ ORSZÁG A Magyar Köztársaság kormánya.
2007. május 22. Debrecen Digitalizálás és elektronikus hozzáférés 1 DEA: a Debreceni Egyetem elektronikus Archívuma Karácsony Gyöngyi DE Egyetemi és Nemzeti.
7. Házi feladat megoldása
PEDAGÓGIAI KÍSÉRLET KOOPERATÍV MÓDSZEREK ALAKAMAZÁSA II. OSZTÁLYBAN A MATEMATIKA TANÍTÁSÁBAN ARI LÁSZLÓ II. év- távoktatás.
Érettségi jelentkezések és érettségi eredmények 2008 Tanévnyitó értekezlet Érettségi jelentkezések - érettségi eredmények augusztus 29.
A tehetséggondozás 25 éve a törökszentmiklósi Bethlen Gábor Református Általános Iskolában   „Az első lépések”
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
Algoritmikus gondolkodás fejlesztése informatikai eszközökkel
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
Tanulói utánkövetés 2009/2010. A 2009/2010-es tanévben iskolánkban 210 tanuló végzett. 77 fő a szakközépiskola valamelyik tagozatán 133 fő szakmát szerzett.
Adalékok a magyar tizenévesek vallásosságáról a rendszerváltás után Csákó Mihály CSc egyetemi docens WJLF Pedagógiai Tanszék.
Az iskoláskor küszöbén
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
Tanulói elégedettségvizsgálat ismertetése HJK
Aktív és felelős állampolgárság – demokrácia – szabadság OFI - KONFERENCIA OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET Aktív és felelős állampolgárság.
IKT ÉS ISKOLAFEJLESZTÉS eLEMÉR Projektkonferencia –2010. okt. 21. Leövey Gimnázium, Budapest.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Kvantitatív módszerek
Turmezeyné dr. habil. Heller Erika ELTE Tanító- és Óvóképző Kar
TÁRSADALMI VERSENYKÉPESSÉG ÉS SIKER A MAGYARORSZÁGI NAGYVÁROSI TÉRSÉGEKBEN BARÁTH GABRIELLA PHD TUDOMÁNYOS MUNKATÁRS KODOLÁNYI JÁNOS FŐISKOLA A MAGYAR.
> aspnet_regiis -i 8 9 TIPP: Az „Alap” telepítés gyors, nem kérdez, de később korlátozhat.
A TÁRSADALMI JÓL- LÉT KÉRDÉSEINEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA EGYES SZOLGÁLTATÓ SZEKTOROKBAN Készítette: Folmegné Czirák Julianna
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
A félévi tanulmányi munka bemutatása 2014/2015. Összeállította: Kovács Tibor.
Tehetséggondozás Mezőkovácsházán
A pszichológiai mérés alapjai
Tóth Zoltán (DE) – Szalay Luca (ELTE)
Előadás másolata:

ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÓ PROGRAMOK HATÁSVIZSGÁLATA Dr.Balogh László tanszékvezető Debreceni Egyetem, BTK, Pedagógiai - Pszichológiai Tanszék

I. A vizsgálatról Longitudinális vizsgálatunk során a következő főbb tartalmi szempontok érvényesültek: Hogyan fejlődnek az általános intellektuális képességek? A tanulási motívumok változásai a fejlesztő program során. Hogyan alakulnak a tanulási stratégiák, technikák? A szorongási mutatók változásai.

Világszerte ismert és használt mérőeszközök magyar adaptációinak segítségével szereztük az adatokat: Raven IQ-test (Progressiv Standard Matrix), Kozéki-Entwistle-féle tanulási motiváció- és orientáció kérdőív, Spielberger-féle szorongás-vizsgálat, A mérések időpontjai: mérés: 5. évfolyam kezdete. mérés: 5. évfolyam vége. mérés: 8. évfolyam vége.

A vizsgált minta jellemzői 1. Életkor: 10-14 éves korig /5-8. évfolyam/. 2. Résztvevők: három általános iskola tanulói / Törökszentmiklós: 3 osztály, 64 fő, Szerencs: 4 osztály, 106 fő, Mátészalka: 4 osztály, 96 fő/ nyolcévfolyamos gimnázium tanulói /Budapest, 6 osztály, 194 fő/; összesen 17 osztály 460 tanulója vett részt a vizsgálatokban 3. Közös az iskolákban: azonos elvi alapokon és szervezeti keretekben működő tehetségfejlesztő program.

II. Eredmények A/ Általános intellektuális képességek fejlődése

B/ A tanulási motiváció vizsgálata Motívum 1. mérés 2. mérés 3. mérés 1. Szülői szeretet 27,80 26,79 25,96 2. Elfogadás a nevelők részéről 26,30 23,89 21,57 3. Egykorúakhoz tartozás 25,38 25,01 24,56 4. Saját út követése 22,96 22,93 22,50 5. Tudásszerzés szükséglete 26,37 24,98 22,74 6. Közös aktivitás 25,05 23,67 21,27 7. Lelkiismeret 26,94 25,92 24,41 8. Értékek követése 26,71 25,43 23,66 9. Felelősség 26,41 25,49 24,33 10. Presszióérzés a tanároktól 11,23 11,94 12,71

rangsorban elfoglalt hely B/ A tanulási motiváció vizsgálata Motívum 1. mérés 2. mérés 3. mérés más mérés rangsorban elfoglalt hely 1. Szülői szeretet 1. (1.) 2. Elfogadás a nevelők részéről 8. 7. (7.) 3. Egykorúakhoz tartozás 5. 2. (5.) 4. Saját út követése 9. (9.) 5. Tudásszerzés szükséglete 6. (6.) 6. Közös aktivitás (8.) 7. Lelkiismeret 3. (2.) 8. Értékek követése 4. (4.) 9. Felelősség (3.) 10. Presszióérzés a tanároktól 10. (10.)

C/ A tanulási stratégiák, technikák vizsgálata Tanulási stratégiai elem 1. mérés 2. mérés 3. mérés más mérés rangsorban elfoglalt hely 1. Megértésre törekvés 4. 3. (3.) 2. Nagy összefüggések megragadása 5. 2. 1. (1.) 3. Tanulás iránti lelkesedés (5.) 4. Mechanikus tanulás 7. 8. 9. (9.) 5. Tényekre, részletekre koncentrálás 6. (6.) 6. Kudarckerülés (7.) 7. Jó munkaszervezés (4.) 8. Tökéletességre törekvés (2.) 9. Sikerorientáció 10. (10.) 10. Csak a jó jegyért tanulás (8.)

A fő tanulási stratégiák egymáshoz való viszonya a három mérésben

Az egyes iskolákban bekövetkezett változások a fő tanulási stratégiák közötti viszonyokban

D/ A szorongási mutatók változásai: az 1; 2 D/ A szorongási mutatók változásai: az 1; 2. iskola aggodalomértékeinek változásai

A 3; 4. iskola aggodalomértékeinek változásai

BEFEJEZÉS A mérési eredmények összességükben a tehetségfejlesztő program pozitív hatásáról tanúskodnak a fenti "háttértényezők" alakulásában . A kedvező általános tendenciák mellett - ezek a programhoz köthetők - az is egyértelmű, hogy bizonyos területeken iskola-függőek a mutatók /pl. szorongás/. Az is látható, hogy bizonyos területeken a nemek szerint is más tendenciák érvényesülnek /pl. szorongás/, erre is tekintettel kell lenni a fejlesztő munkában.