ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÓ PROGRAMOK HATÁSVIZSGÁLATA Dr.Balogh László tanszékvezető Debreceni Egyetem, BTK, Pedagógiai - Pszichológiai Tanszék
I. A vizsgálatról Longitudinális vizsgálatunk során a következő főbb tartalmi szempontok érvényesültek: Hogyan fejlődnek az általános intellektuális képességek? A tanulási motívumok változásai a fejlesztő program során. Hogyan alakulnak a tanulási stratégiák, technikák? A szorongási mutatók változásai.
Világszerte ismert és használt mérőeszközök magyar adaptációinak segítségével szereztük az adatokat: Raven IQ-test (Progressiv Standard Matrix), Kozéki-Entwistle-féle tanulási motiváció- és orientáció kérdőív, Spielberger-féle szorongás-vizsgálat, A mérések időpontjai: mérés: 5. évfolyam kezdete. mérés: 5. évfolyam vége. mérés: 8. évfolyam vége.
A vizsgált minta jellemzői 1. Életkor: 10-14 éves korig /5-8. évfolyam/. 2. Résztvevők: három általános iskola tanulói / Törökszentmiklós: 3 osztály, 64 fő, Szerencs: 4 osztály, 106 fő, Mátészalka: 4 osztály, 96 fő/ nyolcévfolyamos gimnázium tanulói /Budapest, 6 osztály, 194 fő/; összesen 17 osztály 460 tanulója vett részt a vizsgálatokban 3. Közös az iskolákban: azonos elvi alapokon és szervezeti keretekben működő tehetségfejlesztő program.
II. Eredmények A/ Általános intellektuális képességek fejlődése
B/ A tanulási motiváció vizsgálata Motívum 1. mérés 2. mérés 3. mérés 1. Szülői szeretet 27,80 26,79 25,96 2. Elfogadás a nevelők részéről 26,30 23,89 21,57 3. Egykorúakhoz tartozás 25,38 25,01 24,56 4. Saját út követése 22,96 22,93 22,50 5. Tudásszerzés szükséglete 26,37 24,98 22,74 6. Közös aktivitás 25,05 23,67 21,27 7. Lelkiismeret 26,94 25,92 24,41 8. Értékek követése 26,71 25,43 23,66 9. Felelősség 26,41 25,49 24,33 10. Presszióérzés a tanároktól 11,23 11,94 12,71
rangsorban elfoglalt hely B/ A tanulási motiváció vizsgálata Motívum 1. mérés 2. mérés 3. mérés más mérés rangsorban elfoglalt hely 1. Szülői szeretet 1. (1.) 2. Elfogadás a nevelők részéről 8. 7. (7.) 3. Egykorúakhoz tartozás 5. 2. (5.) 4. Saját út követése 9. (9.) 5. Tudásszerzés szükséglete 6. (6.) 6. Közös aktivitás (8.) 7. Lelkiismeret 3. (2.) 8. Értékek követése 4. (4.) 9. Felelősség (3.) 10. Presszióérzés a tanároktól 10. (10.)
C/ A tanulási stratégiák, technikák vizsgálata Tanulási stratégiai elem 1. mérés 2. mérés 3. mérés más mérés rangsorban elfoglalt hely 1. Megértésre törekvés 4. 3. (3.) 2. Nagy összefüggések megragadása 5. 2. 1. (1.) 3. Tanulás iránti lelkesedés (5.) 4. Mechanikus tanulás 7. 8. 9. (9.) 5. Tényekre, részletekre koncentrálás 6. (6.) 6. Kudarckerülés (7.) 7. Jó munkaszervezés (4.) 8. Tökéletességre törekvés (2.) 9. Sikerorientáció 10. (10.) 10. Csak a jó jegyért tanulás (8.)
A fő tanulási stratégiák egymáshoz való viszonya a három mérésben
Az egyes iskolákban bekövetkezett változások a fő tanulási stratégiák közötti viszonyokban
D/ A szorongási mutatók változásai: az 1; 2 D/ A szorongási mutatók változásai: az 1; 2. iskola aggodalomértékeinek változásai
A 3; 4. iskola aggodalomértékeinek változásai
BEFEJEZÉS A mérési eredmények összességükben a tehetségfejlesztő program pozitív hatásáról tanúskodnak a fenti "háttértényezők" alakulásában . A kedvező általános tendenciák mellett - ezek a programhoz köthetők - az is egyértelmű, hogy bizonyos területeken iskola-függőek a mutatók /pl. szorongás/. Az is látható, hogy bizonyos területeken a nemek szerint is más tendenciák érvényesülnek /pl. szorongás/, erre is tekintettel kell lenni a fejlesztő munkában.