Kormányzati szerepvállalás a kerékpáros közlekedés, turizmus és sport területén Bodor Ádám a Gazdasági és Közlekedési Miniszter kerékpáros ügyekért felelős megbízottjának beszámolója a 2006-os évről az MK közgyűlésén Budapest, 2006.12.16
Kormányzat és civil szféra 2000 - 2002 Az MK meg alakulása a legnagyobb kerékpáros szervezetek (MMTBSZ, MKTSZ) részvételével Kerékpárosbarát frakció – a legnagyobb „frakció” a parlamentben 2003 – 2004. Csillag István miniszter – Balogh Gábor MK elnök együttműködési megállapodás NFT I. kidolgozott javaslatok a ROP-hoz (EuroVelo kerékpárutak pl. Budakalász, Csongrád már meg is valósult) 3 regionális turisztikai mintaprojekt az MK részvételével (Pilis, Sokoró, Dél-Zala) Az MK az ECF tagja és alelnököt ad az ECF-nek 2005. 2005. Szeptember 22. 25.000 biciklis a Critical Mass-en Miniszteri biztos a GKM-ben
Ígéretek 2006-ra Rövid távú csomag, „Cselekvési Terv” 2006.03.25 –án Kóka János miniszter által bejelentett intézkedései és megvalósulásuk: 1 Mrd Ft támogatás az Útpénztárból kerékpárút építéshez és tervezéshez – a pályázat értékelésre került, folynak a beruházások 50 BZ és MD jelű vonat átalakítása – megtörtént. Kerékpárút építés műszaki előírásainak átalakítása – 2006. December 1-én bevezetésre került A kerékpározás integrálása a II. NFT-be. – a KÖZOP-ba és a ROP-okba beépítésre került. KRESZ módosítás – folyamatban, a GKM javaslata többségében tartalmazza a kéréseket. Kerékpárosbarát munkahely és település pályázat – a pályázat sikeres volt, a jó példákat publikáljuk Kerékpársport pilot projektek (utánpótlásnevelés, Millenáris), Kerékpáros turizmus, Kerékpáros oktatás projektek előkészítése – a projekttervek elkészültek Közép távú program előkészítése - megtörtént
Szakmai területek és célok középtávon Infrastruktúra fejlesztés Kerékpáros közlekedés és biztonság Kerékpáros turizmus Kerékpársport, rekreáció Intézményi háttér Célok: Kerékpáros közlekedés részarányának növelése Kerékpáros turisták számának és az ebből származó bevételek növelése A kerékpáros balesetek számának csökkentése A kerékpársportolók és rekreációs kerékpározók számának és eredményességének növelése
Infrastruktúra fejlesztés Elért eredmények: Kerékpárutak új műszaki előírásai 2006.dec. 1-től– szélesebb utak, a gyalogosoktól elválasztva – köszönet Tóth Péternek (MK) Az országos kerékpárúthálózat új koncepciója – ld. köv. dia Az EuroVelo kerékpárutak nyomvonalterve – COWI Magyarorsz. Kerékpárutak első felmérése és a monitoring rendszer rendszerterve – Topolisz – BringaÚt Egyesület bevonásával 120 km új kerékpárút épül, 500km kerül megtervezésre az Útpénztár 2006-os keretének és az I. NFT támogatásával Nyugat-Dunántúli Regionális Kerékpárkölcsönző rendszer – Kőszeg 1 Mrd Ft az Útpénztár 2007-es keretéből a ktg.vetés keretében új kerékpárutakra 5 párti indítványra Gusztos Péter SZDSZ vezetésével Valamennyi regionális OP-ban szerepel a turisztikai és közlekedési kerékpárutak létesítése Az EuroVelo kerékpárutak, kölcsönzők finanszírozása a közlekedési OP-ból lehetséges lett
Infrastruktúra fejlesztés További szükséges tevékenységek 2007 március 30-ig: Az OP-hoz kapcsolódó akciótervekben a tevékenységek, források konkretizálása, a pályázati rendszerek összehangolása A kerékpározás szempontjainak érvényesítése a „nem” kerékpáros beruházásokban (pl. település megújítás ROP-ból, útfelújítás az Útpénztár-ból) Fenntartási mintaprojekt kidolgozása a Fertő tó térségére További szükséges tevékenységek 2007-2013-ig: A pályázati rendszerek működtetése, az infrastruktúrális beruházások monitoringja Fenntartási projektek az országos hálózat mentén A kerékpárutak működő monitoring rendszere Szakmai ismeretterjesztés, képzés A civil-önkormányzati együttműködés
Kerékpáros közlekedés és biztonság Elért eredmények: A MÁV átalakított 50 MD és BZ motorvonatot 2006-ban A MÁV vállalta, hogy valamennyi új beszerzésénél kerékpárszállításra alkalmas kocsikat vesz, a régiek felújításakor „kampókat” épít be A MÁV 2007-es menetrendjében több kerékpároskocsit továbbító vonat van IC-en (pl. Bp - Szeged), de végre van az EC-n is Bécs felé. Kerékpárosbarát település pályázat lezajlott – Békés, Budakalász, Hajós Kerékpárosbarát munkahely pályázat lezajlott – ALCOA-Köfém – ker.út., National Instruments – biciklis események, közösségi élet, Shinwa – japán menedzsement, Szimplakert Kerékpárral a munkába kampány előkészítése EU szinten (DG SANCO) Kerékpározás az oktatásban – projektdokumentum elkészült, az OM támogatja!!! Minőségi kerékpár kampány – előkészítő konferencia, EN szabványra alapozva Közlekedésbiztonság kampány – projekt tervezése
Kerékpáros közlekedés és biztonság Elért eredmények a KRESZ kapcsán a civil egyeztetésekre alapozva, a GKM hivatalos álláspontja: „ha a kerékpárút melletti úton kerékpárok közlekedését jelzőtábla tiltja - csak a kerékpárúton közlekedhetnek”. „Osztott gyalog- és kerékpárút”…a gyalogosnak és a kerékpárosnak a számára kijelölt útfelületen kell közlekedni. „Kerékpáros övezet (zóna)”olyan terület kezdetét jelzi, amelynek útjai a kerékpárosok közlekedésére szolgálnak” „a közutak széleinek rossz műszaki állapota miatt – fel kell menteni a szorosan az út szélén történő közlekedés kötelezettsége alól” Kerékpárral ….legalább 3,75 m forgalmi sáv szélesség esetében az autóbusz forgalmi sávon…..kell közlekedni. „A kerékpárt éjszaka és korlátozott látási viszonyok között a külön jogszabályban meghatározott lámpákkal kell kivilágítani és a kerékpárt hajtó személynek – lakott területen kívül – fényvisszaverő mellényt vagy ruházatot kell viselnie.” A KRESZ módosítása során az IRM-el még egyezetni szükséges!
Kerékpáros közlekedés és biztonság További szükséges tevékenységek 2007. március 30-ig: Civil javaslatok kidolgozása és fórum a MÁV felé A vasúti projektek előkészítésnek monitoringja kerékpáros szempontból Minőségi kerékpár kampány pontosítása az MK bevonásával Kerékpáros közlekdésbiztonsági kampány elindítása A KRESZ szavazásban a vélemények kifejtése, lobby További szükséges tevékenységek 2007-2013-ig: A vasúti projektek, változások monitoringja kerékpáros szempontból A kerékpárosbarát település pályázati program kiterjesztése(honlap) A kerékpárosbarát település pályázat folytatása, kiterjesztése A kerékpárral a munkába kampány megvalósítása, A kerékpárosbarát munkahely pályázati rendszer folytatása Kerékpáros közlekedés az iskolában kampány elindítása
Kerékpáros turizmus Elért eredmények: Országos Kerékpárosbarát Vállalkozói Hálózat szervezésének kritériumai és tevékenységei meghatározásra kerültek Kerékpáros turizmus fejlesztési térségi mintaprojektek közül a Duna menti kerékpárút projekt tervezése megtörtént Országos Kerékpáros Turisztikai Promóciós és Információs Projekt – tervezése megtörtént, a szerződés előkészítése folyik, áttörés az MT Rt-vel. További szükséges tevékenységek 2007. március 30-ig: Országos Kerékpáros Turisztikai Promóciós és Információs Projekt beindítása További szükséges tevékenységek 2007-2013-ig: Országos Kerékpárosbarát Vállalkozói Hálózat Kerékpáros turizmus fejlesztési térségi mintaprojektek A megerősített kerékpárosbarát parlamenti frakció - erdőtörvény
Kerékpársport és rekreáció Elért eredmények: A sportstratégia első változata elkészült Az első mintaprojekt a hegyikerékpáros utánpótlás nevelési program kidolgozásra került Kialakult a sportági szövetséget megújítani szándékozó „team” A millenáris munkacsoport a civilek részvételével megalakult, a Millenáris helyi védettséget élvez a civileknek köszönhetően További szükséges tevékenységek 2007. március 31-ig: A hegyikerékpáros utánpótlásnevelési program szponzori hátterének megoldása A Millenáris munkacsoportnak ki kell dolgoznia a Millenáris hasznosítási koncepciót További szükséges tevékenységek 2007-2013-ig: A sportstratégia megvalósítása A millenáris projekt megvalósítása
Intézményi háttér Elért eredmények: 2 fő megbízási szerződéssel, 2 fő munkaidejének egy részében a kerékpározással foglalkozik a GKM-nél és az UKIG-nál 2006.szeptembertől. Kerékpáros közlekedésbiztonsági, turizmus, sport, millenáris munkacsoportok megalakítása A civil kontroll a projektek előkészítésben (mcs-ok, véleményezés), döntéshozatalban (pályázat), megvalósításában, fenntartásban (monitoring rendszer) – MK, BringaÚt bevonás További szükséges tevékenységek 2007. március 31-ig: A közösségi közlekedés munkacsoport megalakítása. A végleges intézményi háttér meghatározása További szükséges tevékenységek 2007-2013-ig: A program végleges intézményi szerkezetének létrehozása és működtetése
további kérdésetek van: Köszönöm a figyelmet! Amennyiben további kérdésetek van: bodor.adam@gkm.gov.hu