Az alvás tanulásban betöltött szerepe Gerván Patrícia
Alvás mintázat és szükséglet változása gyermekkorban Az alvás Az alvás szakaszai Miért alszunk - Hipotézisek Alvás mintázat és szükséglet változása gyermekkorban Újszülött Kisgyermek Kisiskoláskor Serdülőkor Alvászavarok fejlődéses zavarokban Alvászavar WMS-ben Alvás , tanulás, memória Alvászavarok lehetséges hatásai Fizikális Viselkedéses, szocális, pszichés Kognitív Alvás és iskolai teljesítmény Alvászavarok viselkedéses kezelése
Az alvás szakaszai 1.szakasz – alvásba való átmenet, álmosság szubjektív érzése, szabályos légzés, ellazult izmok (2-5%) 2. szakasz – leggyakrabban előforduló szakasz, EEG-ben alvás orsók, K-Komplex (45-55%) 3/4. szakasz – mély alvás, delta hullámok, nehezen ébreszthetőség, szabályos légzés és szívritmus (3-23%) NON- REM 75-80% REM (Rapid eye movement): gyors szemmozgás, álom, intenzív EEG aktivitás, szabálytalan légzés és szívritmus Normális alvás mintázat óra Ébrenlét REM 1. szakasz 2. szakasz 3. szakasz 4. szakasz Ultradián ritmus: non-REM and REM periódusok 90-110 perces ciklusokban váltakoznak. Ébrenlét REM 1. szakasz 2. szakasz 3. szakasz 4. szakasz Zavart, töredezett alvás mintázat
óra Ébrenlét év
Miért alszunk? - Hipotézisek „visszaállítási/visszanyerési" elmélet ökológiai hipotézis alvás – hőmérsékletszabályozás idegsejt hálózatok formálása ALVÁS ÉS TERMOREGULÁCIÓa basaliselőagy egy része (preoptikusareaés hypothalamuselülső része) a termoreguláció központja; melegítése SWS-tokoz SWS alatt csökken az agy hőmérsékleteREM alatt nő az agy hőmérséklete
Alvás mintázat és szükséglet változása gyermekkorban Újszülöttek A REM és NREM szakaszok már a harmadik trimeszterben felismerhetőek. Három alvás szakasz: aktív és mély alvás szakaszok váltakoznak; REM-en szakaszon keresztül alszanak el. A felnőtt alvásmintához képest nagyobb az REM szakaszok idői aránya. kb. 16 óra alvás per nap, a nappali és éjszakai alvás ideje kb. ugyanannyi Although babies seem peaceful when sleeping, there is actually non-stop activity inside their brain. Babies’ eyes and ears are at rest, giving their brain a chance to turn its attention to the important job of consolidating memory and learning, strengthening connections between brain cells.
3-4 órás alvások / 1-2 óra ébrenlét Az alvás az idegsejtek hálózatainak kialakítása miatt nélkülözhetetlen. A fizikai fejlődés szempontjából is nagyon fontos: Energia tartalékolás és újra feltöltődés – alacsonyabb testhőmérséklet és lecsökkent kémiai folyamatok Növekedési hormonok kiválasztása Izom fejlődés – kis mozdulatok nagy energia felhasználás nélkül
Kisgyermekek Óvodáskor Kb. 12 óra alvás szükséglet. A második napközbeni alvást általában egy éves kor körül hagyják el a gyermekek. Fejlődéses szempontból: szeparációs szorongás, éjszakai félelmek. Fontosak a lefekvési rutinok, átmeneti tárgyak gyakoriak. Óvodáskor 11 óra alvásszükséglet (9.5 -13.7 óra, nagy egyéni különbségek) 4,5 éves korra a legtöbb gyermeknél már nincs rendszeres délutáni alvás Gyakoriak az alvás problémák ebben a korban, lefekvéssel, éjszakai felkelések (3 éves longitudinális vizsgálat 87%)
Kisiskoláskor Serdülőkor Alvásszükséglet kb. 9-10 óra. Az alvásmintázat stabillá válik . A napközbeni álmosság lecsökken, ritka a délutáni alvás. Iskola, életmód hatása, későbbre tolódik a lefekvés és korábbra a felkelés, a nem rendszeres alvás/ébrenlét. Serdülőkor Az alvás későbbre tolódik. Cirkadián ritmusban relatív fázis eltolódás Környezetei hatás Preferálják az ébrenlétet – élmények. Csökken az alvás/ébrenlét ciklusok rendszeressége. Nagy eltérés van a hétköznapi és hétvégi alvás ciklusokban A szülők kevésbé védik az alvás időt. Csökken a napközbeni éberség, és növekszik a napközbeni alvások ismét előfordulnak. Az alvás szükséglet ebben a korban még mindig 9 óra körül lenne, ám egy átlagos serdülő 7 óra körül alszik.
Alvás szerepe a tanulásban Állattanulmányok Énekesmadarak dal tanulása 1.csoport: gyakorlás után minden zajtól elzárva ébren töltötte az időt pihenés alatt csökkent agyi aktivitás az ének utánzásához képest 2.csoport: gyakorlás után minden zajtól elzárva alvással töltötte az időt pontosabb ének az alvás alatt fenntartott Magas agyi aktivitás Patkány – elkerülő tanulás újra tesztelés 10 óra úlvas 1.csoport A tréning után alvásmegvonás. újra bemegy a „veszélyes” lyukba Tréning: különböző alagutak, egyesekben elektromos sokk érte az állatokat 2.csoport A tréning után alvás. elkerüli a „veszélyes” helyet
Alvás szerepe a tanulásban Humán tanulmányok Memória Deklaratív Non-Deklaratív Epizo- dikus Szeman- tikus Prodedurális Kondíci- onálás Nem asszociatív Priming Procedurális készségek
Alvás szerepe a procedurális tanulásban Gyakorlás 10:00 Teszt1 22:00 Teszt2 Teszt2 10:00 Teszt2 22:00 Teszt10:00 Walker et al. (2002, 2003) kísérlet: motoros feladat Sebesség Kritika: akik ébren voltak, azért nem következett be fejlődés, mert napközben a motoros rdsz. aktív, nincs kapacitás konszolidációra de! megismétlés napközben inaktív kézzel, így is sincs fejlődés Pontosság Korrelációt találtak a sebességbeli fejlődés mértéke és 2NREM szakasz százalékos arány között 22:00
Alvás szerepe a perceptuális tanulásban ‘reggel’ ‘este’ ** ‘este’ csoport: 4.nap p< 0,01 ‘reggel’ csoport: 5.nap p<0,01 alvás függő tanulásra találtunk bizonyítékot ugyanazon időtartam alatt és ugyannyi gyakorlás után a teljesítmény gyorsabban fejlődik azoknál a személyeknél akik két éjszakát alszanak Eredmény
A procedurális memória szakaszainak modellje Kódolás/Elsajátítás Konszolidáció Stabilizáció Javulás Előhívás Rekonszolidáció a kezdeti teljesítmény javulás túl gyors ahhoz, hogy strukturális változások álljanak a hátterében (pl. új protein szintézis vagy új szinapszisok keletkezése) a kezdeti szakasz után az információnak egy specifikus térképe v. reprezentációja formálódik az agyban konszolidáció klasszikus értelmezésben arra a folyamatra utal, mely során az újonnan formálódott memória egyre ellenállóbb lesz az interferenciákra illetve olyan amnesztikus agenteknek, mint trauma vagy kísérletes beavatkozás pl. elektrokonvulzív sokk Alvásfüggő Stickgold et al.(2000) és Walker et al.(2002, 2003) vizuális és motoros feladatokban 3-12 óra között találta a konszolidáció alapú stabilizációnak az idői lefolyását
Alvás és deklaratív memória Az alvás szerepe még nem teljesen tisztázott a deklaratív memória terén. Egyes tanulmányok ellentmondásos eredményeket mutatnak. Szópárok De Kornick et al, 1989 – REM szakaszok aránya korrelál a tanulás sikerességével Gais and Born, 2004 – NREM-ben előforduló lassú hullámú alvás (SWS) játszik szerepet a szópárok tanuásában Téri tanulási feladatban a SWS fontos szerepe (Plihal and Born; 1997, 1999)
Alvás és deklaratív memória Arcok felismerése nem rosszabb alvásmegvonás után, de annak az azonosítása, hogy milyen környezetben látták őket, jelentősen romlik (kontextuális emlékezet) (Graves et al, 2003) Munka memória ( Drummond et al, 1999) számolási feladatban , ahol a munka memóri használatára nagy szükség van, az alvásmegvonásos csoport gyengébben teljesít. fMRI , kisebb aktivitás a prefrontális kortexben Verbális tanulás (Drummond et al, 2000) fMRI, az alvásmegvonásos csoportban kisebb temporális lebeny aktivitás (nyelv feldolgozás)
Alvászavarok fejlődéses zavarokban Fejlődési zavarral küzdő gyermekek esetén gyakoriak a különböző típusú alvásproblémák. Különböző szindrómák jellemzően társulnak a különböző alvás zavarok. Pl. Autizmus – rendszertelen alvás/ébrenlét ciklus, hosszú éjjeli fennlétek Down Szindróma – obstruktív alvási apnoe Rett Szindróma – abnormálisan rövid alvási ciklusok stb. Az alvászavarok kezelése fokozottan fontos a ebben a populációban, legszerencsésebb viselkedéses és farmakológiai terápiás lehetőségek kombinált használata. Az obstruktív alvási apnoe lényege, hogy kizárólag alvás alatt - elsôsorban a felsôlégút alkati, szervi, funkcionális és egyéb kóros szűkületei, másodsorban a légzés központi idegrendszeri szabályozásának gyengesége révén - a fiziológiásnál hosszabb (ł10 szekundum) és gyakoribb (alvásóránként több, mint 5) légzésmegállások lépnek fel, amelyek a fiziológiás alvás és anyagcsereritmusok széttöredezéséhez, tartós zavarához, emellett a szervezet - különösen az agy, illetve a szívizomzat átmeneti, majd tartós oxigénhiányához vezetnek.
Normális alvás mintázat Zavart, töredezett alvás mintázat óra Ébrenlét REM 1. szakasz 2. szakasz 3. szakasz 4. szakasz
Alvázavar WS-ben Abnormális alvás mintázat, jellemzően később alakul ki az éjszaka teljes átalvása (lehetséges, hogy a csecsemőkorban (4-10 hónap) jelentkező bélrendszeri irritabilitással is összefügg) Williams Szindróma – Periodikus Végtagmozgászavar / Periodic Limb Movement Disorder (ARENS et al, 1998) Alvás közben periodikusan visszatérve (ált. nem érzékelve), végtagmozgás alakul ki (ált. lábak, ritkán a kezek)/néhány másodpercig, óránként legalább ötször Poliszomnográfiás alvásvizsgálat szükséges a biztos diagnózishoz. Az éjszakai, alvás közben generálódó mozgás összetöredezi, periodikusan újra és újra megszakítja az alvás menetét. Az alvás struktúra sérül, amely következménye az egyre növekvő alvásdeficit, alvás hiány lesz, amitől a beteg megmagyarázhatatlanul álmos és fáradt lesz a napközben. Éber állapotban a végtagban megjelenő nyugtalan érzésről számolnak be. Sajnos a jelenség mechanizmusai nem ismertek eléggé, így csak tüneti kezelés létezik. Farmakológiai ágensek: dopaminerg szerek (prekurzorok és agonisták), gyenge opioidok, benzodiazepinek (alvás optimalizálás) Dopaminerg transzmisszió hanyatlása Eegben ébredés diszkrét jelei Nem ugyanaz, mint a nagy izomrángások elelváskor
Alvászavarok lehetséges fizikai hatásai Növekedés: a növekedési hormon alvás alatti felszabadulásának zavara Immun funkciók: az alvás depriváció jelentősen károsítja az immunrendszer védekező funkcióját Endokrin rendszer: cortisol, prolactin thyroid hormonok szabályozása alvás alatt Metabolikus reguláció: az alvásdeprivációhoz kapcsolható elhízottság Sérülések: gyakoribbak alvászavarral küzdő gyermekeknél
Alvászavarok lehetséges viselkedéses, pszichés és szociális hatásai Hangulat szabályozás és érzelmi változások: megnövekedett irritabilitás, kevésbé pozitív hangulat Pszichés problémák. Közepesen erős összefüggés a pszichés zavarokkal Viselkedéses problémák: agresszivitás, hiperaktivitás, impulzivitás Család: megnövekedett szülői stressz, anyai depresszió, a szülők inadekvát alvása
Alvászavarok lehetséges kognitív hatásai Neurokognitív deficitek és az alvás problémák között erős összefüggés (O’Brien et al, 2003) Figyelem (vizuális f., fonológiai f.) Végrehajtó funkciók szervezés munka memória probléma megoldás
Alvászavarok vizsgálata sérült populációban 286 intellektuális deficittel élő gyermek alvási problémáinak vizsgálata (családi környezetben élők) Didden, et al, 2002 Eredmény: a súlyos alvási problémákkal küzdő gyermekeknél - súlyosabb intellektuális deficit - gyakoribb orvossághasználat - nagyobb a gyakorisága az epilepsziának - nappali alvások gyakoribbak - több a napközbeni viselkedés probléma (pl. agresszió, hiperaktivitás)
Alvás problémák – Iskolai teljesítmény Paavonen, 2004 ; ~6000 gyermek SAP SAP AP NAP Alvás minősége SAP – súlyos alvás problémák; AP – alvás problémák, NAP – nincsen alvás probléma Teljesítmény szint: átlag felett átlagos átlag alatt
Alvás problémák – Iskolai teljesítmény Taras, H., 2005 összefoglaló tanulmány 21, iskoláskorú gyermekek alvás minőségének javítását célzó tanulmány eredményeiről Eredmény: mindegyik vizsgálatban azt találták, hogy az alvás minőség javulását követően a vizsgálati személyek iskolai teljesítménye javult – ezzel párhuzamosan a kognitív tesztekben nyújtott eredményeik is.
Alvázavarok viselkedéses kezelése Rendszeres lefekvési idő. Ne várjuk meg amíg a gyermek nagyon fáradt. Egy rutin kialakítása, amelyben jellegzetes és bejósolható lépések vannak (10-30 perc). Átmeneti tárgyak használatának bátorítása. A szoba elhagyása, amíg a gyermek ébren van. Tiszta elvárások a lefekvéssel kapcsolatban, és konzisztens megerősítések adása. A szabályok elmagyarázása a gyermeknek. Jutalmazás.
Alvázavarok viselkedéses kezelése Napközbeni rendszeres időbeosztás fenntartása. A napközbeni alvások limitálása (korfüggően). Lefekvés előtt pár órával a gyermek ne egyen csokoládét, igyon szénsavas üdítőt. Amennyiben orvosságra van szüksége, pl. köhögéscsillapító, igyekezzünk olyat választani, amelyben nincsen valamiféle stimuláns anyag. Lefekvés előtt a gyermek ne nézzen TV-t, számítógépezzen, játsszon videojátékot. A gyermek az ágyban ne csináljon olyan tevékenységeket, amelyek inkompatibilisek az elalvással játék, TV
Hosszan fennálló alvászavar estén érdemes szakemberhez fordulni, és többféle módszer együttes alkalmazásával javítani a gyermek alvásminőségén. OPNI Alváscentrum Vezető: Dr. Szűcs Anna Helye: OPNI főépület, 1.emelet Postacím: 1021 Budapest, Hűvösvölgyi út 116 Tel: 06 1 391 53 00 / 1363, 1414