Merengés a hidakról… Forrás: :01 9/egy_picit_drgabb_lesz
Magyarország legdrágább hídja, a Megyeri híd. Hossza 1861 méter és 63 milliárd forintba, tehát méterenként 34 millió forintért épül.
Összehasonlítás: •A Margit híd hossza: 607 méter. Ha a Megyeri híd 34 millió / méteres árával számolunk, akkor 18,2 milliárdba kerülne egy új Margit híd. A Szabadság híd felújítás amúgy 5,6 milliárdba került. Pedig azt is csak 4,7 milliárdra tervezték. Igaz, csak 333 méter hosszú. A felújítás amúgy 2 évig tartott. Ja, amúgy ez milyen tárgyalási alap, hogy akkor is szerződést kötünk, ha drágább annál, mint amire mi kiszámoltuk? Most a nyertes cég szívja a fogát, hogy miért nem 25 milliárdot kért a felújításért...
Az építők ajánlata •A nyertes ajánlat nem tartalmazza az uniós beruházásoknál szükséges tízszázalékos tartalékot, és nincs benne a szobrok 650 millió forintra becsült felújítási költsége, az ideiglenes villamosvágány-építés 675 millió forintja és a díszkivilágítás 150 millió forintja sem. Ezek a "kimaradó" tételek: 0,6+0,65+0,675+0,15 = 2 milliárd. •Vagyis összesen már most 22 milliárdnál járunk....
Perspektíva •Demszky Gábor főpolgármester a hídfelújításról tartott szerdai tájékoztatóján azt mondta, akkor is szerződést kötnek a pályázat nyertesével, ha ajánlata drágább a tervezettnél, és előteremtik a különbözetet. A rekonstrukció a főváros tervei szerint júliusban kezdődik, forgalomkorlátozással járó munkálatok azonban csak augusztustól lesznek. A tervek szerint augusztus végén indulhat újra a gépkocsiforgalom a hídon.
Kalkuláció •20 milliárdba pedig számoljuk bele azt a 20%-os korrupciót, ami minden közbeszerzésnél jelen van. Eleve miért csak kettő pályázat van? Nem kell a biztos, 1,5 éves munka, így a válság közepén? Mi van, ha összejátszott a két cég? "Te pályázol 25-tel, én 20-al, én leszek a "legolcsóbb", 20%-ot visszacsorgatok, 10 milliárdból kihozom az egészet, a következő tenderen meg fordítva csináljuk, benne vagy?" 20%-os korrupciót
A hidakhoz acél kell… •Amúgy az acél ára akkorát zuhant tavaly, hogy még most sem érte el a két évvel ezelőtti szintet. Az 5%-os ÁFA-emelés pedig az eredeti 13 milliárdot a kegyetlenül nagy 650 milliós tétellel drágította volna. Akkor csak a drága hitel lehet az oka. Igaz, az euró már nem 317 forint, hanem csak 285, a svájci frank is csak 188 forint ben a hengerelt acél 500EUR, tavaly ilyenkor 750EUR, 2009-ben 375 EUR
…és máshol hogy csinálják? Németország leghosszabb hídját avatták fel 2007-ben, ami az észak-német Mecklenburg-Elő-Pomeránia tartományt köti össze az idegenforgalmáról nevezetes, Balti-tengeri Rügen-szigetével.
Lássuk a tényeket: •Tény #1: A német híd 4200 méter, a Megyeri híd 1861 méter, a Margit híd pedig 660 méter hosszú. Tény #2: A német hidat két év alatt húzták fel, a Megyeri hidat szintén 2 év alatt építették meg, a Margit hidat pedig a tervek szerint 14 hónap alatt újítják fel. Tény #3: A német híd 125 millió euróba (33 milliárd forintba), a Megyeri híd 63 milliárd forintba került, a Margit híd felújítása pedig 20 milliárd forintba fog kerülni.
Konklúzió Tény #4: A németek 7,8 millió forintért építettek 1 méter hidat, a Megyeri hidnál ez 33,8 millió, vagyis négyszeres áron húzták fel. Nem 20%-kal drágábban, hanem 400%-kal drágábban. A Margit felújítása pedig 30 millióba fog kerülni méterenként. Vagyis a németek negyedannyiért építettek egy vadonatúj hidat, mint amennyiért itthon építenek vagy felújítanak egyet.... Lehetséges, hogy ezért szeret az osztrák Strabag inkább nálunk építgetni? (A Megyeri hidat az M0 Északi Duna-híd konzorcium végezte, amelyben a Hídépítő Zrt.-nek 60%-os, a Strabag Építő Zrt.-nek 40%-os részesedése volt). Tiszta izgalom, hogy vajon ki nyerte a hídfelújítást? Jövő héten kiderül... Lehet, ez lesz az "Utolsó Nagy Lopás?”