Nyugat Balkán és az Európai Csatlakozás Illés Iván MTA Regionális Kutatások Központja Pécs.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A korrupció észlelése, elfogadása és gyakorlata Keller Tamás – Sik Endre Tárki Európai Társadalmi Jelentés, 2009.
Advertisements

Schenk B november 7. BCE Az emberi jogok regionális védelme november 7.
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
A NATO és a Varsói Szerződés
A NATO létrejötte, bővítésének állomásai
Olaszország külpolitikai helyzete az első világháborút követően
2005. szeptember 28.. Történeti háttér Kiemelkedően magas menekültáradat Igény a menekülők szabályozott érkezése iránt.
Az Európai Unió létrejötte, bővítésének állomásai
Az Európai Konvent működése Bakos Gábor BGF Külkereskedelmi Főiskolai Kar.
Az Európai Unió költségvetése Magyar esélyek és veszélyek Dr. Surján László október 10.
Az I. Világháború Békekötések.
EU alapismeretek E-Learning.
Az Európai Unió nyelvpolitikája
Az Európai Unió és Magyarország
Az uniós csatlakozás után, Schengen előtt
Az Európai Unió története
Az INTERREG közösségi kezdeményezés 2/C modul Ponácz György Márk SAKK-tréner.
Az európai integráció története
Az Európai Unió Előcsatlakozási Támogatási Eszköze „Bármely olyan európai állam kérheti felvételét az Unióba, amely tiszteletben tartja a 2. cikkben említett.
Az Európai Unió intézményrendszere Unger Anna december 1.
A KÉPVISELETI DEMOKRÁCIÁK
A délszláv válság.
A nem EU-tagállamok lehetőségei és korlátai az Európai Unió Duna Régió Stratégiájában Lőrinczné Dr. Bencze Edit.
Az EK Rendelet felülvizsgálatának magyar javaslatai és ETT jó gyakorlatok Előadó: Dr. Szabó Erika Területi Közigazgatásért és Választásokért Felelős Államtitkár.
Szlovákia az európai integráció útján Vass Ágnes Nemzetközi tanulmányok Pannon Egyetem – Veszprém Témavezető: Dr. Molnár Anna Éva.
Az Ulmi Folyamat és az európai Duna-stratégia
Deli Zsófia, Pálfi Ágnes
MAGYARORSZÁG AZ ELSŐ VILÁGHÁBORÚBAN
Nyugat-Balkán 2009: A stabilizáció és a konszolidáció politikai tényezői MeH-MTA kormányzati fórum, március 16.
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
Az EU és Kelet-Közép-Európa. Kezdetek Visszatérés Európába? rendszer váltások Közép- Európában Első reakció: –EBRD (1989. július Párizs)-G7 csúcs.
EU II..
Záróelőadás Előadó: Dr .Marinovich Endre
alkotmány – állam- és kormányformák
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
Magyarország a II. világháborúban.
A Magyar Honvédség részvétele NATO missziókban
Az EU szomszédságpolitikája A Keleti Dimenzió. A bővítés utáni helyzet május 1-je után tíz új tag (az EU eddigi legnagyobb bővítése) május.
International Center for Economic Growth Európai Központ International Center for Economic Growth Európai Központ Folyó fizetési mérleg és FDI alakulása.
Az Európai Únió csatlakozási folyamatai
Az AQUAPOL együttműködési hálózatot 2003-ban, az Európai Unió támogatásával hozták létre Hollandia, Belgium és Németország.
Európai Vegyipari Szociális Párbeszéd Bizottság Balatonszemes.
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
A bevándorlási politika néhány kritikus pontja az Európai Unióban Szalayné Sándor Erzsébet PTE ÁJK november 5.
Az Országgyűlés szerkezete és működése Egy- vagy kétkamarás parlament Intézményes létezés Törvényalkotás.
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
2011. évi magyar EU elnökség január 1. – június 30.
Az Európai Unió költségvetése Balogh Zoltán Nyíregyházi Főiskola – főiskolai tanársegéd Az Európai Unió pénzügyei2006/2007. tanév.
Az EURÓPAI UNIÓ (EU ismeretek)
Egészségügyi panaszok az Európai Fogyasztói Központ gyakorlatában „Egészségügyi szolgáltatások – békéltető testületek szerepe és jövője a fogyasztóvédelemben”
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
A hágai ítélet végrehajtásával kapcsolatos tárgyalások jelenlegi helyzete Dr. Kovács György, CSc, főtanácsadó, a Bős-Nagymarosi Tárcaközi Bizottság titkára.
Az Európai Unió.
Európa regionális földrajza
Európai Unió Európai Unió 27 tagállam lakos km
Európai Bizottság Miniszterek Tanácsa
Közigazgatási Jog 4. Európai közigazgatás, 3. előadás szeptember Az EU központi szerveinek általános jellemzői Nincs önálló (saját) EU intézményrendszer.
DUNA STRATÉGIA … Szilvássy István, Magyar Település- és Területfejlesztők Szövetsége Nagymegyer, október 19.
Tankötelezettségi korhatárok nemzetközi összehasonlításban
Szabadkereskedelmi társulások
Románia és az EU-s csatlakozás. Problémafelvetés Visszatekintés Rendszerváltás utáni gazdaságpolitika A csatlakozás folyamata A csatlakozás után.
Az Európai Unió bővítése Markovics Alexandra Földrajz Bsc 3. évfolyam
Szerbia – Szerb Köztársaság
2013. Jogalap Római Szerződés (1957) 237. cikk szerint „Bármely európai állam kérheti felvételét a Közösségbe. Maastrichti Szerződés (1992 írták alá,
Európai Uniós ismeretek Az európai integráció kialakulásának története.
Európai és regionális integrációs folyamatok magyar szemszögből
Az európai integráció története
Tágabb, mint a kereskedelmi szerződések köre
Az Európai Unió 28. tagállama: Horvátország
Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI
Előadás másolata:

Nyugat Balkán és az Európai Csatlakozás Illés Iván MTA Regionális Kutatások Központja Pécs

Előzmények •10 év háborús viszonyok ( ) •Hatalmas humán és fizikai veszteségek •Gazdaság nagy arányú visszaesése •Európa eléggé elítélhető szerepet játszott a háború alatt. Különösen a franciák, akik lényegében megakadályoztak minden akciót a szerbekkel szemben. A hollandok, amikor 8000 felfegyverzett katona semmit nem tett a srebrenicai mészárlás ellen és később is tábornokuk megvétózott minden a boszniai szerbek ellen irányuló csapást, amíg az utolsó holland katona el nem hagyta Boszniát. Végül is amerikai beavatkozásra volt szükség, hogy a harcok megszűnjenek •A harcok megszűnése nem jelentette a rendezés minden fél által való elfogadását.

Előzmények •Európa ezért a harcok után – mintegy kompenzációként –az ujjáépítésben vállalt nagyobb A fő célok: • - az infrastruktúra helyreállítása; • - a térség országai között a kapcsolatok megteremtése, helyreállítása; • - az országok közigazgatási, jogi, bíráskodási rendszerének demokratikus és eurokonform átalakítása.

Az EU viszonylag hamar felismerte, hogy… •… a folyamatok dinamikus és sikeres vezérletéhez igazán ösztönző és vonzó célt kell állítani; •Ez nem lehetett más – a közép-európai országok példája alapján – mint az Európai Uniós tagság perspektívájának ígérete.

2000:Csatlakozási és Stabilizációs Folyamat •A csatlakozásra rövid távon belül nem lehetett számolni. Ezért az EU meghirdette a Csatlakozási és Stabilizációs Folyamatot. •Az érintett országoknak fokozatosan eleget kellett tenni az Európai Unió Alapokmányában lévő, valamint az évi „Koppenhágai” követelményekben levő alapvető emberi és szabadságjogoknak. •Ellentételül az EU a – követelményeket teljesítő – országokat támogatásban és kereskedelmi kedvezményekben részesítette és megígérte számukra az EU taggá válás perspektíváját.

Csatlakozási és Stabilizációs Folyamat •Az ajánlatot 5 ország kapta: Albánia, Bosznia-Hercegovina, Horvátország, Macedónia, és Szerbia-Montenegró. •Azokkal az országokkal amelyek az ajánlatot elfogadták, az EU „Csatlakozási és Stabilitási Egyezményt” kötött.

Ország AA Csatlakozás i tárgyalások kezdete AA egyezmény aláírása EU tagsági kérelem beadása EU tagjelölti státus EU tagsági tárgyalások kezdete EU tagsági tárgyalások lezárása Törökország ápr.1999 okt.2005 okt. - Horvátország2000 nov.2001 okt.2003 feb.2004 jún.2005 okt. - Macedónia2000 ápr.2001 ápr.2004 már2005 dec. - - Montenegró2005 okt.2007 okt.2008 dec.2010 dec. - - Albánia2003 jan.2006 jún.2009 ápr Szerbia2005 okt.2008 ápr.2009 dec Bosznia-H.2005 nov.2008 jún Koszovó

Jelöltek helyzete •Törökország: belátható időn belül tagság nem valószínű (francia és osztrák népszavazás) •Macedónia: első egyezmény az EU-val, de név-vita Görögországgal, görög vétó NATO tagságra és még nagyobb valószínűséggel EU tagságra •Montenegró: tárgyalások valószínűleg magyar elnökség alatt kezdődnek és Montenegró hivatalos tagjelölt lesz •Albánia: még tagjelöltség előtt •Szerbia: még tagjelöltség előtt •Bosznia –Hercegovina: az ország még NATO-EU felügyelet alatt •Koszovó: több EU tagállam még nem ismerte el (Szlovákia, Románia, Spanyolország, Görögország és Ciprus).

Horvátország •Felvételi tárgyalások belátható véggel csak Horvátországgal folynak •De messze lassabban, mint az eredetileg remélhető volt (több, mint 10 éve) •Okok: •egyetlen tárgyalásokat folytató jelöltként nagyobb figyelem és tüzetesebb vizsgálat (az előző forduló tanulságai alapján) •nem 15, hanem 27 ország kívánságainak kell, hogy eleget tegyen •A kiinduláskor még kvázi háborús viszonyok •Mivel ez az egyetlen felvételi tárgyalás, ezért sok olyan probléma is itt kerül terítékre, amelyeknek semmi közük a horvát csatlakozáshoz.

A tárgyalások nehézségei •1. A háborús bűnösök nemzetközi bíróság elé állítása. •A jugoszláv háborúk után a nemzetközi közösség egyik legfontosabb feladatnak tekintette a háborús bűnösök megbüntetését. Létrehozták a „Volt Jugoszláviában Elkövetett Bűnöket Vizsgáló Nemzetközi Bíróságot, ICTY”. Carla de Ponte, főügyész Horvátország együttműködését – ezen belül Ante Gotovina tábornok nem kiadását elégtelennek találta. Ezért a Horvátországgal megkötött Stabilitási és Társulási Egyezmény ratifikálását EU részről többször elhalasztva március 16.-án – egy nappal a csatlakozási tárgyalások megkezdése előtt – elhalasztották december 7.-én azonban a spanyol rendőrség – a spanyol és horvát kormány segítségével – elfogta Gotovinát a Kanári szigeteken, Tenerifán, és kiszolgáltatta a Hágai Bíróságnak. Ez után a horvát csatlakozási tárgyalások valamivel gyorsabban, de még mindig lassan haladtak.

A tárgyalások nehézségei •Ugyanis az EU bővítési munkacsoportján belül volt egy négy ország képviselőiből álló „blokkoló csoport” (Hollandia, Belgium, Nagy Britannia, Finnország), amelynek vezetője Hollandia volt. Konkrét adataik nem voltak, de kevesellték a Horvátország által kiszolgáltatottak számát. E csoport, bármilyen kérdésről volt is szó, felvetette a Hágai Bírósággal való együttműködés problémáját. Szerintük a Hágai Bírósággal való együttműködés egy „horizontális prioritás”, amely minden téma kapcsán felvethető. Mindez azonban a folyamatokat lényegesen lelassította.

A tárgyalások nehézségei •2. A szlovén bojkott: decemberétől 2009 októberéig Szlovénia blokkolta a horvát csatlakozási tárgyalásokat, mert a tengeri kijáratról vitája volt Horvátországgal. Ezt megelőzően Horvátország többször ajánlotta nemzetközi döntőbíróság igénybevételét, de Szlovénia azt elvetette. Úgy vélte a blokkolással jobban kikényszerítheti a számára kedvező döntést a vitában. követeléseit. A lassítás azonban, annak ellenére, hogy a határvitáról nemzetközi döntésben „arbitrage”-ban állapodtak meg, lényegében máig tart. Szlovénia ugyanis nagyon sok felmerülő kérdésben saját parlamentjében is jóváhagyást kér az állásfoglalásához, amit a többi ország alig alkalmaz. Ez a csatlakozási folyamatot nagy mértékben lelassítja.

További szomszédsági problémák •Az EU csatlakozásnak, ha nem is fejezetet képező, de mégis feltétele a „jószomszédi viszony” valamennyi szomszédos állammal. Horvátországnak pedig, Magyarország kivételével, valamennyi szomszédjával voltak vannak kisebb nagyobb konfliktusai: •A szerbekkel való háború emléke még mindkét államban nagyon élénken él, a kapcsolat aligha tekinthető jó szomszédinak; •Szlovéniával a határvita egyelőre teljesen még nem rendeződött. •Bosznia-Hercegovinával vannak határ, vám, adózási és migrációs problémái, •Montenegró a II. világháború után Tító kegyéből horvát tengerparti területekhez jutott. Több éves vita után ezt a kérdést nemzetközi döntőbírók segítségével sikerült rendezni •Olaszországgal direkt határ nincs, de Horvátország társulása óta, EU állampolgárok vásárolhatnak ingatlanokat Horvátországban. Az elutasítások száma azonban olasz állampolgárok esetében igen magas, sokkal magasabb, mint más országok, pl. Magyarország polgárainak esetében, és ezt Olaszország erősen sérelmezi. •Horvátországnak vannak „közvetett szomszéd ellenfelei” is. Görögország és Ciprus Szerbiával történelmileg jó szövetségesi viszonyban van.. Mivel Szerbia nem EU tagállam, esetleges Horvátországgal szembeni „javaslatait” görög szavazaton keresztül érvényesíti.

A ZERP •Irritációt okozott a közelebbi és távolabbi szomszédok között a „ZERP” bevezetése. A ZERP (Zaštićeni ekološko-ribolovni pojas magyarul Ökológiai és Halászati Védelmi Zóna) egy kizárólagos horvát halászati zóna az Adriai tengeren, amelyet a horvát parlament 2003-ban fogadott el, a nem EU országok számára már 2004-ben, az EU országok hajói számára pedig január 1.-től lépett elvileg életbe. A zóna nagysága km2. Főleg Olaszországot érintette súlyosan, az olasz halászok összes fogásának egy harmada ebből a zónából származott. De tiltakozott Szlovénia is. A zóna létrehozása olyan felháborodást váltott ki hogy két hónappal a rendelkezés életbe lépése után, március 15.-től Horvátország felfüggesztette a rendelkezés érvényesítését EU halászhajókkal szemben.

Egy epizód •A horvát csatlakozási tárgyalások egy – a csatlakozási tárgyalástól lényegében független konfliktust hoztak felszínre egyfelől Magyarország, másfelől Szlovákia és Románia között. •A horvát csatlakozási dokumentumban: kisebbségi jogok tisztelete (respect for minority rights) állt,mert így van a horvát alkotmányban és a korábbi EU dokumentumokban is. •RO és SK ezt észrevételezte, mert az új Lisszaboni Szerződésben: (respect of the rights of persons belonging to minorities) áll •Több hónapos vita. A vita végén RO-SK javaslatnak megfelelően lett javítva.

Az EU további fenntartásai voltak még a tárgyalásokon: •a hajógyárak támogatása, ami az EU szabályozással nem áll teljes összhangban; •A cukor-quota amit FR már több éve vitat, mert konkurrenciát jelent hazai cukorrépa és tengerentúli cukornád ültetvényeinek; •az anti-korrupciós intézkedések végrehajtása •a kisebbségek kezelése; •a Horvátországon keresztül érkezett illegális menekültek visszafogadása; •a balkáni háború alatt elmenekült szerbek visszafogadása (aminek részben Horvátország már eleget tett) •a bíróságok reformja, ami szükségessé teszi az alkotmány módosítását is; •a boszniai horvátok státuszának tisztázása (többségük horvát állampolgárságot kapott); •Munkavállalók, vagy személyek szabad mozgása; •választási rendellenességek kivizsgálása; •a sajtó szabadsága, az újságírók elleni gyilkos merényletek kivizsgálása.

A tárgyalások előrehaladása •Eleinte rendkívül lassú. A35 fejezetből az elsőt 2006 nyarán nyitották meg és 2010 nyaráig,4 év után ebből 18-at zártak le ideiglenesen. A spanyol elnökség nem tudott érdemi előrelépést elérni. •2006 nyarától belga elnökség. Kompromisszumok ügyes létrehozása. Gyors előrehaladás. Belga elnökség végén a 35-ből 28 ideiglenesen lezárva. Magyarországnak maradt 7.

A tárgyalások előrehaladása •Az Európai Bizottság továbbra sem hajlandó célidőpontot adni Horvátország csatlakozására, noha a tárgyalás a végéhez közeledik. •Meghatározták azonban 12-ben a horvát EP tagok számát. A korábbi döntések szerint az EP képviselőinek száma a jelenleginél nem lehet több. Ezért 2014-ben általános felülvizsgálatra és korrekcióra kerül sor. •Addig Horvátország dönti el, hogyan választja képviselőit. Ha a csatlakozás az EP választásokhoz képest fél éven belül lesz, akkor nem kell e célból külön választásokat tartani, hanem a hazai megválasztott képviselők közül választják meg az EP képviselőket.

A tárgyalások előrehaladása •Magyarország mindig támogatta a lehető leggyorsabb horvát EU csatlakozást. Sok múlik az elnökön is, de meghatározó a jelölt előrehaladása, a bizottság felkészültsége és gyorsasága, valamint a többi tagország hozzáállása. •7 fejezet és ezen belül 22 „benchmark” van lezáratlanul, de ezek között több elsőrangú jelentőségű: versenypolitika, mezőgazdaság, halászat, regionális politika, költségvetés, alapjogok és igazságügy, egyéb- vegyes. •Az eddigi fejezetek csak a jelölteknek adtak feladatokat és kötelezettségeket, a most következők azonban már az EU-nak és a Bizottságnak is.

A tárgyalások előrehaladása •Veszélypontok továbbra is vannak: a szlovén-horvát vita még nem teljesen lezárt. •Az utóbbi időben egy új veszély-lehetőség merült fel: DE és FR nem akarja Romániát és Bulgáriát a Schengen rendszerbe integrálni. Válaszul Románia a horvát tagság blokkolásával fenyeget. •A 35 fejezet lezárása a magyar elnökség alatt nem lehetetlen,d e még sok akadálya van, és ez után is még számos procedúrát kell a jelölteknek végig csinálni. Mindenesetre a fejezetek lezárása esetén lenne csak lehetséges a évi csatlakozás.