2011. december. ▪ A felszámolás alá került cégeknél felbomlik a piacgazdaság természetes érdekszövetsége, ami óriási gazdasági károkkal járhat. Ezért.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TSzVSz Közgyűlés JogSzerviz Sipos Tamás Dr. Bezzegh Edina.
Advertisements

A jövő kezdete! Élő kommunikáció az interneten, iWowWe a kommunikáció új generációja Pénzcsinálási alapképzés.
1 Felszámolók Országos Egyesülete Balatonalmádi Szeptember 6.
Foglalkoztatói nyugdíj
1 „ Gazdasági kihívások 2009-ben ” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Dunagáz szakmai napok, Dobogókő Április 15.
Winkler Gyula EP képviselő
10. Tétel Sikeresen működő üzletét az igényeknek megfelelően bővíteni szeretné. Ehhez szüksége van egy üzleti terv elkészítésére. Foglalja össze, hogy.
A PROJEKT, A VÁLLALKOZÁSI SZERZŐDÉS SZEMSZÖGÉBŐL dr. Naszádos Krisztina NKKB Ügyvédi Iroda 2010.
Mikrohitelezés Magyarországon Mikrohitelezési gyakorlat- segítség a kezdéshez Mikrohitelezés Magyarországon Mikrohitelezési gyakorlat- segítség a kezdéshez.
Az adó mint bevételi forrás Badak Zsuzsanna június.
1 „100 Kistigris” Sajtótájékoztató május 15. Magyarország legdinamikusabban fejlődő kis- és középvállalkozásai.
Az APEH-hoz benyújtott bevallások adatai alapján
1 A magyar gazdaság helyzete, perspektívái 2008 tavaszán Dr. Papanek Gábor Előadás Egerben május 7.-én.
Vállalkozások pénzügyi-számviteli mutatói
Amikor nem kell biztosíték: tőkefinanszírozás Török József Üzletfejlesztési igazgató Miskolc, március 21.
Tőkefinanszírozás biztosíték nélkül Török József Üzletfejlesztési igazgató Budapest, május 15.
Török József Üzletfejlesztési igazgató Székesfehérvár, január 30. Tőkefinanszírozás.
Az átláthatóság, mint elengedhetetlen feltétel Mádi-Szabó Zoltán A kis- és középvállalkozási részleg vezetője április 18.
Török József Üzletfejlesztési igazgató Szombathely, április 10. Tőkefinanszírozás.
MNB Növekedési Hitelprogram 2.0 Sebők Orsolya Főszerkesztő
A vezető tisztségviselők felelőssége fizetésképtelenség esetén
MNB Növekedési Hitelprogram 2.0 Sebők Orsolya Főszerkesztő
ADÓ Farkas Gábor Szenior Menedzser február 28. Adózás 2006.
Megújulás és folytonosság a jogi személyek szabályozásában
Az önkormányzati gazdálkodás szabályai Debrecen,
MAKROGAZDASÁGI KILÁTÁSOK INFLÁCIÓS JELENTÉS december Virág Barnabás December 22.
A külföldi működő tőke szerepe a magyar gazdaságban avagy Mit adtak nekünk a Rómaiak? Havas István Amerikai Kereskedelmi Kamara, elnök Közgazdász Vándorgyűlés.
Átláthatósági jelentések követelményei, tapasztalatok
MKVK Konferencia Változások az IFRS-ben
Török József Üzletfejlesztési igazgató Budapest, május 29. Tőkefinanszírozás.
Török József Üzletfejlesztési igazgató Miskolc, május 15. Tőkefinanszírozás.
MagNet Magyar Közösségi Bank Kedvező finanszírozások a fenntarthatóbb jövőért Piac & Profit Klub Pénz de honnan konferencia május 29. Dakó Andrea.
A rendőrségi szervezetváltozások szerepe, a nyomozás hatékonysága A rendőrségi szervezetváltozások szerepe, a nyomozás hatékonysága dr. Dinók Henriett.
A lakossági követelések jogi úton történő kezelése Felfalusi Péter II. Lakossági és Vállalati Követeléskezelési konferencia.
Vállalatérték-élet pálya szakaszok
© 2009 KPMG Tanácsadó Kft., the Hungarian member firm of KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved. Printed in Hungary. 1 PROPERTY SERVICES.
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
Kereskedelmi jog II. IX. Előadás A csődeljárás.
A diákat készítette: Matthew Will
Honnan származik a pozitív nettó jelenérték? Richard A. Brealey Stewart C. Myers MODERN VÁLLALATI PÉNZÜGYEK Panem, fejezet McGraw Hill/Irwin Copyright.
A diákat készítette: Matthew Will
A diákat készítette: Matthew Will
Készítette: Hegyesi- Németh Márta MPI Győr, április 29.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
Kis- és középvállalkozások adózási, gazdálkodási környezetének 2006-os, illetőleg középtávú változásai Dr. Katona Tamás politikai államtitkár Pénzügyminisztérium.
Korrupció érzékelési index – CPI 2007 Alexa Noémi Korrupció érzékelési index – CPI 2007 Alexa Noémi
A csőd- és felszámolási eljáráshoz közvetlenül kapcsolódó peres eljárások
Budapest, január 26. dr. Kaszó Éva FOE Elnökségi tag
CSŐDELJÁRÁSSAL KAPCSOLATOS MÓDOSÍTÁSOK
2009. február 24. Holcim, mint felelős munkáltató.
RSM DTM Hungary Adótanácsadó és Pénzügyi Szolgáltató Zrt. A személyi jövedelemadó évi változásai Lucz Zoltánné főosztályvezető Pénzügyminisztérium.
A Fidesz - Magyar Polgári Szövetség Új munkabarát és vállalkozásfejlesztő adópolitikai elképzelései Új munkabarát és vállalkozásfejlesztő adópolitikai.
Átláthatósági megállapodások Transparency International szeptember 29.
Miért pont Magyarország? avagy Hogyan szerezzünk külföldi befektetőt?
ÉRDEKEGYEZTETÉS ÉRDEKKÉPVISELET
IV. Terjeszkedés.
E-számlázáshoz és e- dokumentumkezeléshez kapcsolódó pályázat a Támpont – Mester Kft. segítségével.
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
Gépészmérnöki kar BSc Levelező képzés szeptember-október
Thomas Piketty Paris School of Economics
KÖZHASZNÚ SZERVEZETEK. irányadó jogszabályok: az egyesületi jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról.
DR BITTNER PÉTER NEKÜNK ÖSZTÖNZÉS NEKIK OSZTALÉK SZÉKESFEHÉRVÁR,
PÉNZÜGYI MENEDZSMENT 4. Dr. Tarnóczi Tibor PARTIUMI KERESZTÉNY EGYETEM
„BÍZUNK MAGYARORSZÁGBAN” Garamhegyi Ábel Államtitkár Gazdasági és Közlekedési Minisztérium.
A világ legjobb és legkönnyebb pénzkereseti lehetősége ! SOHA vissza nem térő alkalom ! Volt már lehetősége egy olyan üzletben részt venni, ami nem rég.
A tőkebefektetés 50 árnyalata Török József Üzletfejlesztési igazgató Budapest, december 11.
Vállalkozói mikrohitelek
Pályázati Tanácsadói Szakmai Nap április 16. START Tőkegarancia Zrt. HOL ÉS HOGYAN KAPCSOLÓDIK A PÉNZÜGYI SZEKTOR AZ ÚMFT GAZDASÁGFEJLESZTÉSI PROGRAMJAIHOZ?
A pénzügyi intézményrendszer 2004 közepén Dr. Nyers Rezső a Magyar Bankszövetség főtitkára Budapest, november 24.
A NAGY GAZDASÁGI VÁLSÁG
Előadás másolata:

2011. december

▪ A felszámolás alá került cégeknél felbomlik a piacgazdaság természetes érdekszövetsége, ami óriási gazdasági károkkal járhat. Ezért kritikus egy harmadik személy döntési pozícióba juttatása, ami viszont monumentális korrupciós kockázatot rejt; ezért erősen kell korlátozni 4 kritérium mentén. ▪ A magyar jogi szabályozás ezen kritériumok egyikének sem felel meg: ▪ nem egyértelmű ▪ nem transzparens ▪ nem ösztönző ▪ nem számon kérhető. ▪ Mindez ráadásul kombinálódik a hazai jogalkalmazás és üzleti gyakorlat hiányosságaival, ezáltal katasztrofális gazdasági következményekkel jár – a becsült veszteség évi Mrd Ft; munkahelyekben sok 50,000-80,000. ▪ Ez a helyzet már rövid távú intézkedésekkel is jelentősen javítható, hosszabb távon azonban elkerülhetetlen ezen intézmény alapjaiban való átalakítása. 2

▪ A felszámolás alá került cégeknél felbomlik a piacgazdaság természetes érdekszövetsége, ami óriási gazdasági károkkal járhat. Ezért kritikus egy harmadik személy döntési pozícióba juttatása, ami viszont monumentális korrupciós kockázatot rejt; ezért erősen kell korlátozni 4 kritérium mentén. ▪ A magyar jogi szabályozás ezen kritériumok egyikének sem felel meg: ▪ nem egyértelmű ▪ nem transzparens ▪ nem ösztönző ▪ nem számon kérhető. ▪ Mindez ráadásul kombinálódik a hazai jogalkalmazás és üzleti gyakorlat hiányosságaival, ezáltal katasztrofális gazdasági következményekkel jár – a becsült veszteség évi Mrd Ft; munkahelyekben sok 50,000-80,000. ▪ Ez a helyzet már rövid távú intézkedésekkel is jelentősen javítható, hosszabb távon azonban elkerülhetetlen ezen intézmény alapjaiban való átalakítása. 3

TULAJDONOS Eszközérték maximalizálása, azaz beruházás, innováció. (mert meredek ösztönző) TULAJDONOS Eszközérték maximalizálása, azaz beruházás, innováció. (mert meredek ösztönző) HITELEZŐ Hitel visszafizetése. Azaz eszközérték maximalizálása HITELEZŐ Hitel visszafizetése. Azaz eszközérték maximalizálása TULAJDONOS Lehető legtöbb eszközt gyorsan kivinni, befektetés, innováció minimálása TULAJDONOS Lehető legtöbb eszközt gyorsan kivinni, befektetés, innováció minimálása HITELEZŐ Legtöbb pénzt minél gyorsabban kivenni, keveset leírni HITELEZŐ Legtöbb pénzt minél gyorsabban kivenni, keveset leírni TÁRSADALOM Növekedés, munkahelyteremtés, azaz befektetés és innováció TÁRSADALOM Növekedés, munkahelyteremtés, azaz befektetés és innováció TÁRSADALOM Munkahelymegőrzés működő részek megőrzése, befektetés maximálása TÁRSADALOM Munkahelymegőrzés működő részek megőrzése, befektetés maximálása Csodálatos érdekegyezés a piacgazdaságban Ami sajnos a felszámolás alatt lévő cégeknél abszolút nem működik eszköz hitel 4

5 Hitel + tőke értéke Teljes eszközérték Hitel értéke Tőke értéke Csőd veszteség … emiatt gigantikus társadalmi költség keletkezik

6 Példa Példa : GAZDASÁGI TÁRSASÁG MAGYARORSZÁGON • 1000 munkahely, • Egészségesen termel évi 400 millió forint profitot, • hitele évi 300 millió forinttörlesztés, • 600 millió forint export termeés • Vezetőség csinál egy bátor beruházást, ami nem jön be, nem tudja fizetni a hitelt. • A vállalkozás felszámolás alá kerül: • Időtáv: 2 év • Költség: eszközérték 15%-a • Megtérülés: 37,9% • VESZTES-VESZTES-VESZTES helyzet mindenkinek: hitelező, tulajdonos, társadalom veszít

7 Csődeljárás: Reorganizáció Felszámolási eljárás Fizetésképtelen gazdasági társaság megszüntetése, hitelezők kielégítése a lehetőségeknek megfelelően Fizetésképtelen gazdasági társaság hiteleinek átstrukturálása, a gazdasági tevékenység átszervezése, a csődvédelmi időszak alatt

8 Modern társadalomban a legnagyobb nem választott gazdasági hatalom: egy kijelölt személy ura a gazdasági társaság vagyonának HITELEZŐ TULAJDONOS VEZETŐ TISZTSÉGVISELŐ TULAJDONOS VEZETŐ TISZTSÉGVISELŐ HATALOM A felszámolt cég tulajdonosa minden negatív következmény nélkül új céget alapíthat, és gyakran merülnek fel kétségek a felszámolok függetlenségével kapcsolatban. – NIS, 2008

9 EGYÉRTELMŰSÉG ▪ Jogszabály ellentmondásmentes ▪ Konzisztens ▪ Alapelvekre támaszkodik ▪ Nem sérti a normavilágosság és jogbiztonság elvét ÁTLATHATÓSÁG ▪ Nyilvános nyilvántartások ▪ Transzparens szabályok, mikor, kinek, mit kell tennie ÖSZTÖNZÉS ▪ A gazdasági és jogszabályban meghatározott célok elérésére való ösztönzés. MÉRHETŐSÉG, SZÁMONKÉRHETŐSÉG ▪ Teljesítmény és teljesítés mérhetősége ▪ Utólagos számonkérhetőség ▪ Tiszta felelősségi szabályok

▪ A felszámolás alá került cégeknél felbomlik a piacgazdaság természetes érdekszövetsége, ami óriási gazdasági károkkal járhat. Ezért kritikus egy harmadik személy döntési pozícióba juttatása, ami viszont monumentális korrupciós kockázatot rejt; ezért erősen kell korlátozni 4 kritérium mentén. ▪ A magyar jogi szabályozás ezen kritériumok egyikének sem felel meg: ▪ nem egyértelmű ▪ nem transzparens ▪ nem ösztönző ▪ nem számon kérhető. ▪ Mindez ráadásul kombinálódik a hazai jogalkalmazás és üzleti gyakorlat hiányosságaival, ezáltal katasztrofális gazdasági következményekkel jár – a becsült veszteség évi Mrd Ft; munkahelyekben sok 50,000-80,000. ▪ Ez a helyzet már rövid távú intézkedésekkel is jelentősen javítható, hosszabb távon azonban elkerülhetetlen ezen intézmény alapjaiban való átalakítása. 10

11 EGYÉRTELMÚSÉG ▪ Normavilágosság hiánya ▪ Nincs meghatározva gazdasági cél ▪ Jogi eszköztárak kidolgozatlansága ▪ Jogi kiskapuk létezése ÁTLÁTHATÓSÁG ▪ Aszimmetrikus információ ▪ Nyilvánosság kizárása ▪ Hosszadalmas és zavaros eljárások ÖSZTÖNZÉS ▪ Téves ösztönzők ▪ Hiányzik a gazdasági racionalitás ▪ Szakértelem és teljesítmény nem számít SZÁMON- KÉRHETŐSÉG ▪ Nincs megteremtve a mérhetőség és teljesítményértékelés alapja ▪ Számonkérés szabályai kidolgozatlanok

12 EGYÉRTELMŰSÉG. ▪ Törvénymódosítások éllovasa ▪ Bíróságok közötti „forum shopping” ▪ Pontatlan meghatározások ▪ Eljárás megindítása ▪ Fizetésképtelenség megállapítása ▪ A felszámoló kinevezése ▪ Hitelezők jogállása és szerepe az eljárásban ▪ Egyezségkötés lehetősége ▪ Eljárás megszüntetése...

13... ▪ A felszámoló, mint gazdasági vállalkozás ▪ A felszámoló és az adós gazdasági társaság kapcsolata ▪ Közbenső mérleg ▪ Felszámolóra vonatkozó kizárási okok ▪ Hiányoznak a felszámolóbiztosra vonatkozó szabályozások ÁTLÁTHATÓSÁG...

14... ▪ Felszámolási díj és felszámolási költség meghatározása ▪ A felszámoló kiválasztása ▪ Betarthatatlan határidők ▪ Vezető tisztségviselők és tulajdonosok felelőssége ▪ Végrehajtói kézbesítés költségei... ÖSZTÖNZÉS...

15... ▪ Vezető tisztségviselő számonkérhetősége ▪ Felszámoló és felszámolóbiztos szabályozásának hiányosságai ▪ Nincs teljesítményértékelés ▪ Nincs utólagos átvilágítás és audit... SZÁMON- KÉRHETŐSÉG

16 EGYÉRTELMŰSÉG ▪ Nincs objektív kritérium ▪ Az eljárás folyamatában változtatja a szabályokat ▪ Új határidők nem illeszkednek a rendszerbe ÁTLÁTHATÓSÁG ▪ A kiemelt vállalkozások felszámolása egy fekete doboz ▪ Nem illeszkedik ▪ Állami felszámoló szakértőinek kérdése ÖSZTÖNZÉS ▪ Kormány utasítás végrehajtása ▪ Adott párt-gazdaságpolitikai ösztönzők SZÁMON- KÉRHETŐSÉG SZÁMON- KÉRHETŐSÉG ▪ Állam szerepeinek összekeveredése: adós – hitelező - felszámoló

▪ A felszámolás alá került cégeknél felbomlik a piacgazdaság természetes érdekszövetsége, ami óriási gazdasági károkkal járhat. Ezért kritikus egy harmadik személy döntési pozícióba juttatása, ami viszont monumentális korrupciós kockázatot rejt; ezért erősen kell korlátozni 4 kritérium mentén. ▪ A magyar jogi szabályozás ezen kritériumok egyikének sem felel meg: ▪ nem egyértelmű ▪ nem transzparens ▪ nem ösztönző ▪ nem számon kérhető. ▪ Mindez ráadásul kombinálódik a hazai jogalkalmazás és üzleti gyakorlat hiányosságaival, ezáltal katasztrofális gazdasági következményekkel jár – a becsült veszteség évi Mrd Ft; munkahelyekben sok 50,000-80,000. ▪ Ez a helyzet már rövid távú intézkedésekkel is jelentősen javítható, hosszabb távon azonban elkerülhetetlen ezen intézmény alapjaiban való átalakítása. 17

18 …A jogalkotás ilyetén kudarca ráadásul kombinálódik a magyar gyakorlatokkal TÁRSADALOM SZOCIALIZÁCIÓJA: ▪ Szemesnek áll a világ, szemtelennek még inkább ▪ Adófizetési morál ▪ Civil érdek ▪ Gazdasági veszteségek ▪ Kisvárosi „mutyizás” JOGALKALMAZÁS ▪ Lassú igazságszolgáltatás: gazdaság gyorsabb, mint a perek ▪ Cégnyilvántartás hiányosságai ▪ Kérdéses felszámolókiválasztás ▪ Cégtemetők

19 Mindez monumentális korrupciós következményekkel jár a felszámolási folyamat minden szakaszában Felszámolás indítása Cég bedöntése Felszámolás Eljárás kezdete Felszámolások lezárása ▪ Bank megvonja a hitelt – indoklás nélkül ▪ Adóhivatal kezdeményezi a felszámolást – átütemezés nélkül ▪ Kiürített vállalkozások ▪ Kötelezettségek visszafizetésének alternatívája ▪ Eltérő bírósági gyakorlat ▪ Felszámoló „kiválasztása” az adós által ▪ Hitelezői besorolások befolyásolása ▪ Előre meghatározott értékesítések ▪ Színlelt szerződések – banki átutalások ▪ Alacsony értékszinten apportba kerülő eszközök ▪ Eszközök elrejtése, végkielégítésként való kifizetése ▪ Elhúzódó felszámolások – visszaélések számlákkal ▪ Elmaradó nyomozások, nehézkes bizonyítás ▪ Számon kérés kijátszása

20 Magyarországon legalább egy tűzpárbajra lett volna szükség ahhoz, hogy a rendőrség a romániaihoz hasonló gyorsasággal és határozottsággal lépjen fel egy folyamatban lévő csődbűntett gyanúja Nálunk a hasonló ügyekben tett feljelentések egy részét megalapozatlanság, vagy adathiány miatt visszautasítják, de ha megkezdődik is a nyomozás, csak az igazságügyi könyvszakértői vizsgálat eredményére hónapokat kell várni. Jóllehet a 2009 szeptemberétől hatályos csődszabályozás célja az átmeneti pénzügyi gondokkal küszködő cégek megmentése, reorganizációja, a vártnál sokkal kevesebben próbálkoztak ezzel az úttal. Az országosan tizenhétezernyi felszámoláshoz képest csupán 173 csődöt kezdeményeztek. Pest megyében mindössze 11 csődeljárás indult, és egyetlen csődegyezség született. Az a néhány hónap, sok esetben akár egy év, amíg lezajlik a szükséges könyvszakértői vizsgálat, bőven elegendő ahhoz, hogy a céget az utolsó szögig kiürítsék. Ez a magyar sajtóból is látható Forrás: Index, HVG

21 “The World Bank’s “Doing Business” survey notes that insolvency proceedings cost much more and recover much less than similar proceedings in OECD countries although they appear to be completed within a reasonable time frame.” Doing Business survey, World Bank 2011 edition “The 2009 EBRD Insolvency Law Assessment rated Hungary’s general insolvency law as being in “Medium Compliance” with international standards of best practice. Despite the sound rating overall, there are material gaps in the law… EBRD identified that the provisions dealing with the provision of information to creditors and independent analysis of a reorganization plan are weak and require improvement. The largest single issue is with respect to reorganization proceedings. According to the World Bank less than 1% of companies which enter into insolvency proceedings continue as a going concern – in other words, business rescues are very rare… The EBRD’s 2009 Insolvency Officer Assessment (part of the general insolvency law assessment) indicated “Very Low Compliance” with the Bank’s Office Holder Principles. Strategy for Hungary, EBRD 11 October 2011 “The Bankruptcy Act does not support bankruptcy protection, since almost all bankruptcy procedures end up in liquidation. Nevertheless, the owner of the liquidated company can set up a new company without any restrictions and the independence of the liquidators can often be questioned.” National Integrity System Study, Transparency International, 2008 “Notwithstanding that beneficiaries of pending claims have been considered creditors since the amendment of the term “creditor” in September 2009, neither the jurisprudence nor practice could work out a clear interpretation of “pending claims”… The Bankruptcy Act recognizes pending claims as creditors’ claims only in liquidation proceedings as opposed to bankruptcy proceedings… Given the above uncertainty surrounding the regulation of pending claims, the Bankruptcy Act will need to be amended to provide necessary clarification. CMS Restructuring and Insolvency in Europe CMS, 2011 És a nemzetközi elemzések és kutatások is rámutattak a magyar szabályozás fontosabb hiányosságaira

22 Mindez katasztrofális gazdasági következményekkel jár… ▪ Drágább hitelek a piacon: fizetésképtelenség lehetőségének költsége, Magyarországon magas: kb. 120 bp. ▪ Alig van a hitelpiacon középvállalkozások számára kialakított termék … Hitelezés drága és kicsi Hitelezés drága és kicsi ▪ Kockázataikat csökkentve, hitelezők erősítik az ördögi kört ▪ Veszteségek gyors leírása Hitelezők pánikja Hitelezők pánikja ▪ Bizonytalan a vállalkozó helyzete ▪ Félelem a csődeljárástól ▪ Hátrányos versenyhelyzet a piacon ▪ Vállalkozások eltulajdonítása a felszámolási eljárás keretében Vállalkozások Kontraszelek- ciója Vállalkozások Kontraszelek- ciója ▪ Elfogadott a csalás ▪ Reménytelenné teszi a perelést ▪ Elősegíti a szervezett bűnözést ▪ Támogatja a politikai korrupciót Társadalmi költség Társadalmi költség ▪ CSÖKKEN A GAZDASÁGI NÖVEKEDÉS ▪ MUNKAHELYEK TÖMEGES MEGSZŰNÉSE ▪ CSÖKKEN A GAZDASÁGI NÖVEKEDÉS ▪ MUNKAHELYEK TÖMEGES MEGSZŰNÉSE

23 Felszámolási eljárással megszűnt társaságok eszközeinek értéke, Mrd. Ft. BECSLÉS 2010

24 BECSLÉS Csődveszteség mértéke JELENLEGI GAZDASÁGI VESZTESÉG: 1,144 MRD FORINT HA AZ ELJÁRÁS HATÉKONYSÁGÁT 40%- RÓL 60%-RA, (AZ EURÓPAI ÁTLAGRA) NÖVELHETNÉNK, A GAZDASÁGBAN MARADNA 381 MRD FT, EZ MEGFELEL A TELJES SZJA BEVÉTEL 28%-NAK! VAGY AZ OEP TELJES GYÓGYSZERKIADÁSÁNAK! (344 MRD FT) 2010-BEN A FELSZÁMOLÁS ALATT LÉVŐ VÁLLALKOZÁSOK TELJES ESZKÖZÉRTÉKE: 1,906 MRD FORINT

25 Felszámolási eljárás kapcsán megszűnt munkahelyek száma BECSLÉS

▪ A felszámolás alá került cégeknél felbomlik a piacgazdaság természetes érdekszövetsége, ami óriási gazdasági károkkal járhat. Ezért kritikus egy harmadik személy döntési pozícióba juttatása, ami viszont monumentális korrupciós kockázatot rejt; ezért erősen kell korlátozni 4 kritérium mentén. ▪ A magyar jogi szabályozás ezen kritériumok egyikének sem felel meg: ▪ nem egyértelmű ▪ nem transzparens ▪ nem ösztönző ▪ nem számon kérhető. ▪ Mindez ráadásul kombinálódik a hazai jogalkalmazás és üzleti gyakorlat hiányosságaival, ezáltal katasztrofális gazdasági következményekkel jár – a becsült veszteség évi Mrd Ft; munkahelyekben sok 50,000-80,000. ▪ Ez a helyzet már rövid távú intézkedésekkel is jelentősen javítható, hosszabb távon azonban elkerülhetetlen ezen intézmény alapjaiban való átalakítása. 26

27 … de megoldása nem könnyű, két hullámban kell gondolkodni ▪ milliárd forint évente ▪ 100,000 munkahely 5 év alatt ▪ milliárd forint évente ▪ 100,000 munkahely 5 év alatt 1. Hullám: nyilvánvaló hibák bezárása 2. Hullám: alapvető transzformáció ▪ Sikerarányos ösztönzési rendszer kialakítása ▪ Hitelezők részvételének megújítása ▪ Felszámolói kamara létrehozása ▪ Pénzügyi adathiányosságok szigorú számon kérésse ▪ Felszámolás auditja, összeg felett; ▪ Működő csődeljárás, mely független a felszámolási eljárástól ▪ Ellentmondások és üres paragrafusok kiszűrése ▪ Forum shopping lehetőségeinek megszüntetése ▪ Felszámoló gazdasági társaságok átvilágítása ▪ Adós gazdasági szervezet auditja ▪ Teljesítményértékelés alapjának megteremtése ▪ Felszámoló személyes felelősségének kialakítása ▪ Felszámolóbiztosra vonatkozó szabályok részletezése ▪ Felszámoló gazdasági társaságok pénzügyi beszámoló rendszere ▪ Jogszabályok harmonizálása: Btk., Gt., Ctv. ▪ Felszámoló kiválasztásának újragondolása

28 …mindez óriási politikai és gazdasági eredményekkel jár • Bátrabb vállalkozások • Átláthatóbb, jobb beruházások • Hosszú távú gondolkodás • Több hitel, olcsóbban Vállalatok ▪…▪…▪…▪…▪…▪… … ▪…▪…▪…▪…▪…▪… … ▪…▪…▪…▪…▪…▪… … • Kiszámíthatóság • Tervezhetőség • Több kihelyezés • Többféle termék Hitelezők • Több adóbevétel • Büntetőjogi kontroll Állam ▪…▪…▪…▪…▪…▪… … • Gazdasági növekedés • Több munkahely • Innováció Társadalom

g