ÉFOSZ Konferencia november 6.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Készítette:Dobák Lídia
Advertisements

A sport mint stratégiai ágazat az állami szerepvállalás tükrében
Jelentés a fizetési mérleg alakulásáról
© GfK 2013 | Fogyasztói Bizalom Index | III. negyedév1 Fogyasztói Bizalom Index III. negyedév szeptember.
A család beszélget A Kovács család összeül január elején megbeszélni családjuk pénzügyi helyzetét.
Nobody’s Unpredictable Vélemények a pénzügyi-gazdasági válságról az internethasználó lakosság és a legalább 50 főt foglalkoztató vállalkozások körében.
Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet
Kecskés Gábor Berzence  Az idei esztendő legfontosabb eseménye a burgonyatermesztésben is a Nyugat Európát sújtó heves esőzések hatásaként.
M AGYAR É DESSÉGGYÁRTÓK S ZÖVETSÉGE H ÚSVÉTI SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ április 7.
Image kutatások helye, szerepe a gyógyszeripari piackutatásokban
2 A biztosítási piac 2013 első félévében 5,15%-ot nőtt (436 milliárdos díjbevétel)..
A szénhidrogén bányászat magyar gazdaságban betöltött szerepe
A víz-háborúk kora jöhet
TDM Szakmai Nap november 21.
Készítette / Author: Tuska Katalin
Az APEH-hoz benyújtott bevallások adatai alapján
Az OECD tagországok mezőgazdaságának támogatottsága az új metodika alapján - különös tekintettel Magyarországra Hajdú Eszter
1 A magyar gazdaság helyzete, perspektívái 2008 tavaszán Dr. Papanek Gábor Előadás Egerben május 7.-én.
Bevezetés a táplálkozás-egészségtanba
Családi vállalkozás.
Tudásvezérelt újraiparosítás az EU-ban De mi lesz a hazai Kkv-kal?
AZ ÁTALAKULÓ ÉLELMISZER-GAZDASÁG FŐBB TERÜLETI, TÁRSADALMI, KÖRNYEZETI ÖSSZEFÜGGÉSEI Prof. Dr. Villányi László Szent István Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi.
Kaliforniai paprika árváltozásának okai Készítette: Dér András.
ADÓ Farkas Gábor Szenior Menedzser február 28. Adózás 2006.
A magyar gazdaság Dr. Veres János pénzügyminiszter október 13.
4000 körüli vállalkozás, - ennek 80%-a mikro-vállalkozás (10 főnél kevesebb foglalkoztatott), - 15%-a kisvállalkozás (10-49 fő foglalkoztatott) 100 ezer.
A MAGYAR MUNKAVÁLLALÓK MUNKAERŐ-PIACI JELLEMZŐI
Kertész Balázs Szinapszis Kft. Kutatási igazgató
Az MNB hitelezési felmérésének aktuális eredményei IV. negyedév*
MAKROGAZDASÁGI KILÁTÁSOK INFLÁCIÓS JELENTÉS december Virág Barnabás December 22.
Lakossági eladósodási és megtakarítási trendek Barabás Gyula Magyar Nemzeti Bank Budapest, november 25.
A közúti fuvarozás helyzete Napi Gazdaság Konferencia Karmos Gábor - főtitkár.
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Sajtótájékoztató augusztus 7.
Ö NKORMÁNYZATI KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS HULLADÉKGAZDÁLKODÁSI KUTATÁS 2011.
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Sajtótájékoztató december 4.
Független Révaisok Szövetsége1 Polgár az Európai Demokráciában OTV Független Révaisok Szövetsége.
Kormányszóvivői tájékoztató. Öt éves adócsökkentés Dr. Veres János pénzügyminiszter szeptember 19.
Költségvetési kockázatok Domokos László az Állami Számvevőszék elnöke Adóegyetem, nov. 29.
Válság felé sodródik a magyar gazdaság A gazdaság állapota 4 Tovább csökkent a gazdasági növekedés, a legfrissebb adatok szerint 2,4 %-ra esett vissza.
A gazdasági válság mint lehetőség Winkler Gyula Európai Parlamenti képviselő RMDSZ, ENP Nagyvárad, szeptember 24.
Jankuné Kürthy Gyöngyi AKI, Élelmiszerlánc Elemzési Osztály
A Munkaerő-piaci helyzet Miskolcon Kiss Gábor főosztályvezető.
Placebó vagy védőoltás? Tartós megoldást jelentenek-e a reformlépések, vagy csak hiszünk bennük? november 14. Skultéty László GKI-EKI Egészségügykutató.
turizmusért felelős helyettes államtitkár
A gazdasági válság hatása a magyarországi vállalkozások körében H-1024 Budapest, Margit krt. 5/b  Tel: :   Web:
Megtakarítási módszerek a vállalatok gyakorlatában Berey Zita
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
Kármán András Budapest, január 21..  1. A külső finanszírozáson nyugvó növekedési modell sikeres volt, de sérülékeny  2. A válság kikényszerítette.
Lesz-e növekedés az „elrugaszkodás éve (2012)” után? március 26. Dr. Molnár László Vezérigazgató GKI Gazdaságkutató Zrt. „2012 igazi rejtélye nem.
Az adóreform lehetséges irányai Palócz Éva Kopint-Tárki Zrt.
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
Megszorítások, reformok, versenyképesség – Magyarország 2006.
Az energiahatékonyság a legolcsóbb energiaforrás Budapest, november.
Vegyipari trendek az EU-ban és Magyarországon
Mire jók az üzletben díjak? László Géza. Díjak a világban Mi alapján?  Tényalapú díjak  Értékelés alapján kiosztott díjak  Garancia díjak Ki adja?
Globális változások-környezeti hatások és válaszok
Mérlegen a koordináló szervezetek Hartay Mihály ÖKO-Pack Kft.
A Dél-Alföld általános gazdasági helyzete és a mögötte meghúzódó EMBER
A vállalatok piacorientációjának hatása a külső és belső környezet, valamint az eredményesség szubjektív megítélésére Készítette: Bareith Tibor III. évfolyam,
Az értékkategóriák.
A évi személyi jövedelemadó- és Tao-bevallások tapasztalatai, valamint kata és kiva jellemzők Komárom-Esztergom megyében Karácsonyi Norbert igazgató.
NAV Veszprém Megyei Adóigazgatósága
Az adó- és illetéktörvények változásainak hatása a vállalkozási szférára Dr. Parragh László Elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Új egyensúly Sikerek és kihívások. 2 Felzárkózik a gazdaság.
Közbeszerzési Hatóság
Pogány András stratégiai igazgató
Borsod-Abaúj-Zemplén megye gazdasági folyamatai
Új alapanyagok, technológiák – Tradícionális ételek modern köntösben
APEH Észak-magyarországi Regionális Igazgatósága Igazgató
Magyar gazdaságpolitika a rendszerváltás után 2. A 2010 utáni korszak
Előadás másolata:

ÉFOSZ Konferencia 2013. november 6. Magyar Édességgyártók Szövetsége A NETA hatása a cukor- és sófogyasztás alakulására ÉFOSZ Konferencia 2013. november 6.

Magyar Édességgyártók Szövetsége Ez az előadás nem jöhetett volna létre, ha az … ACNielsen Kft. PWC Kft. Trend International Kft. nem támogatja értékes anyagaival a Szövetséget! Köszönet érte! Magyar Édességgyártók Szövetsége

NETAlán egészségesebbek lettünk? …Reméljük! Esőisten siratja Mexikót a magyar édesség gyártókat Magyar Édességgyártók Szövetsége

Összefoglaló: Élelmiszeripar állásfoglalása a NETA kapcsán Az élelmiszeripar cáfolja a népegészségügyi termékadó eredményességét, ezért szakmai egyeztetéseket javasol a NETA kivezetéséről.  A piackutatási adatok szerint a NETA hatására a lakosság só és cukor fogyasztása érdemben nem változott, az érintett ágazatok vesztesége viszont a nyolcszorosára emelkedett. A dán példa is jól mutatja, hogy a lakosság egészségi állapotán nem az élelmiszerek adóztatásával, hanem kizárólag jól átgondolt népegészségügyi programokkal lehet segíteni. Magyar Édességgyártók Szövetsége

Sok vagy kevés édességet eszünk? Magyar Édességgyártók Szövetsége

Édességek fogyasztása az EU átlag alatt

Édességfogyasztásunk főbb termékcsoportonként és azok energiatartalma Magyar Édességgyártók Szövetsége

Diszkriminatív és aránytalan adó az édesipari termékekre

Magyar Édességgyártók Szövetsége Ipar helyzete Magyar Édességgyártók Szövetsége

Az Élelmiszeripar kiemelt fontosságú ágazat A Nemzeti Együttműködés Programja az élelmiszeripart a gazdasági mozgástér egyik legfontosabb mozgatórugójaként említi. Az Új Széchenyi Terv külön alprogramot szentel az élelmiszeripari vállalkozások támogatásának. A népegészségügyi termékadó tehát olyan ágazatot sújt, ami kiemelt fontosságú a gazdaság számára.

Magyar Édességgyártók Szövetsége Az élelmiszeriparban alkalmazottak létszáma 2012-ben tovább csökkent. A 2002. évi csúcshoz képest már 26 százalékos a leépítés. Az édesipari dolgozók száma pedig már csak a 2000 felé közelít! Magyar Édességgyártók Szövetsége

Magyarországon a cégeket jelentős adóterhek sújtják 2012-től komoly többletköltséget okozott a cégek számára: áfakulcs emelés környezetvédelmi termékdíj szabályozás változása élelmiszerlánc felügyeleti díj bevezetése, cégautó adó, Élelmiszerlánc Felügyeleti díj (NÉBIH díj), kifizetőt (társaságot) terhelő EHO (egészségügyi hozzájárulás), társasági adó, valamint további költséget jelentett a cégek számára a kötelező legkisebb minimálbér emelése, és a bérkompenzáció.

NETA hatása a fogyasztásra Magyar Édességgyártók Szövetsége

Sós ropogtatnivalók értékesítését vetette vissza leginkább A nagyobb termékcsoportok közül az adó a sós ropogtatnivalók értékesítését vetette vissza leginkább: az értékesített mennyiség 16,4% eltűnt egy év leforgása alatt. A nagymértékű zsugorodás azonban mindössze 0,8 százaléknyi (egy ezreléknyi) csökkenést ért el a magyar fogyasztók só bevitelében. Ennek oka, hogy a sós ropogtatnivalók egy főre eső fogyasztása Magyarországon rendkívül alacsony (az EU-átlag 2/3-át sem teszi ki), így a sóbevitelből csak kb. 0,9%-kal veszik ki részüket ezen termékek. A fogyasztás erős visszaesésének ezért eleve csak nagyon korlátozott hatása lehetett a teljes sóbevitel alakulására. Magyar Édességgyártók Szövetsége

cigaretta, cukrász sütemények, lekvárok Fogyasztás változás a NETA hatására I. Legnagyobb hatással a chips-re volt a különadó, minden harmadik válaszadó változtatott a fogyasztásán valamilyen módon. 4. Változtatott-e Ön a fogyasztásán a NETA hatására a következő termékek esetében, bármilyen módon, akár mennyiségben, akár minőségben? N=310; azok akik "5-től 2"-ig értékeltek; adatok %-ban cigaretta, cukrász sütemények, lekvárok

Magyar Édességgyártók Szövetsége Az édességek terén is jelentős csökkenés tapasztalható, bár a kép vegyes táblás: -3,3%, ostya-nápolyi, szeletes csokoládék, cukorkák, édes kekszek esetében: -10% kakaós-mogyorós krém: - 23%, desszertek: -11,7%-ot esett az utóbbi tizenkét hónap alatt, ami azért különösen magas szám, mivel már az előző 3 év alatt is 18,3%-ot csökkent ezen termékek piaca. Valamennyi édesség fajta (kakaóport is ideszámítva) adatainak összesítése után: 0,44%-nyi mérséklődés látszik a teljes lakosság cukorbevitelében, amely energiabevitelre átszámítva szinte alig kimutatható: 0,071%. Magyar Édességgyártók Szövetsége

Összefoglaló ábra a piac csökkenéséről

Kedvezőtlen trend a márkák piacrészének csökkenése A csökkenés mellett a másik problémát még az jelenti, hogy a népegészségügyi termékadó bevezetése felerősített vagy beindított több kedvezőtlen trendet. Az árérzékeny fogyasztók a minőségi, márkás terméket olcsóbb, gyakran gyengébb tápanyag összetételű termékekre cserélik. Érdemes kiemelni, hogy míg a táblás termékek esetében a kereskedelmi, ún. saját márkás termékek részaránya a MAT DJ 2011 periódusban 28,8%-ot mutatott, addig az MAT DJ 2013 időszakban ez már 30,5%-ra emelkedett meg. A desszertek termékek esetében is romlott a helyzet, itt 26,3%-ról 28,1%-ra emelkedett ezen szám. Magyar Édességgyártók Szövetsége

Magyar Édességgyártók Szövetsége NETA elenyészően csekély mértékben csökkentette az adó által célba vett só- és cukorfogyasztást Összességében a sóbevitelben 0,8% körüli, a cukorbevitelben pedig ennél alacsonyabb 0,45%-os visszaesést okozott a népegészségügyi termékadó kivetése. A cukorbevitel mérséklődését energiabevitel-csökkenésre átszámolva 1,0-1,4 kcal/nap/fő értéket kapunk, ami a napi 2500-3000 kcal/nap/fő bevitelhez mérten szinte alig érzékelhető. Megállapítható, hogy az adó mértéke erősen kihat a fogyasztás visszaesésére, hiszen a legnagyobb mértékű adóval sújtott snack és konyhai készítmény (levespor/ételalap) zsugorodott leginkább, a szintén nagy adóterhet viselő édességeké szintén csökkent, bár vegyes a kép; míg a néhány forintnyi adót viselő üdítőitalok fogyasztása nem változott. Lényegében tehát a népegészségügyi termékadó elenyészően csekély mértékben csökkentette az adó által célba vett só- és cukorfogyasztást, aminek így valószínűleg nincs is kimutatható hatása a szív- és érrendszeri megbetegedések előfordulására vagy a betegségek súlyosságára. Fontos megemlíteni, hogy a só- és cukorfogyasztás visszaesése kizárólag az adózatott termékek forgalmának csökkenéséből fakad. Ugyanakkor feltételezhető, hogy ezt a csökkenést bőven ellentételezi az otthoni sütés-főzés során felhasznált só és cukor. Ily módon az sem kizárható, hogy ezen károsnak ítélt alapanyagokból több fogy, mint az adó bevezetése előtt. Magyar Édességgyártók Szövetsége

Egyéb gazdasági hatások Az élelmiszereket sújtó különadó hatására a költségvetés ÁFA-, nyereség- és iparűzési adó-bevétele jelentősen csökkent, a feketegazdaság megerősödött, míg az adó beszedésének költségei az államkasszát terhelték. Az intézkedés miatt több milliárd forint értékű tervezett beruházás hiúsult meg az ágazatban, uniós támogatás került visszamondásra, megszűnt mintegy 1000 munkahely, különösen a hazai kis- és középvállalatoknál. A különadó ráadásul igazságtalan, hiszen az alacsonyabb jövedelemmel rendelkező, ezért élelmiszerekre a jövedelmük arányában többet fordító társadalmi rétegeket fokozottabban sújtja. Ezt látta be a dán kormány is, amely a napokban - a cukor- és a zsíradó eltörlése után – a cukrozott üdítőitalok adóját is eltörölte, miután észlelte, hogy nemzetgazdaságilag az élelmiszerek adóztatása kizárólag károkat okoz, a lakosság egészségi állapota pedig ezektől az intézkedésektől nem javul. Magyar Édességgyártók Szövetsége

Pozitív tendencia az étcsokoládék további erősödése Magyar Édességgyártók Szövetsége

Fontos lenne tisztán látni a piaci és fogyasztási hatásokat Magyar Édességgyártók Szövetsége

Vajon hogyan változott a nem csomagolt (lédig) termékek forgalma? A népegészségügyi termékadó bevezetése óta az édesipari és sós snack termékek piacán több trend kialakulása, megerősödése figyelhető meg: A nem csomagolt (lédig) termékek forgalma nem igazán mérhető pontosan, de a Tagvállalatok elmondása szerint feltehetően nő a forgalmuk, mert nem termékadó-kötelesek.

És miként változott az otthoni sütés-főzés ? A fogyasztói szokások alapos változáson mentek át az elmúlt időszakban. A válság miatt felértékelődött az otthon szerepe: sokan itt keresik a kikapcsolódás lehetőségét, kevesebb alkalommal járnak étterembe, gyakrabban főznek otthon. Ezzel együtt jár, hogy több olyan terméket vásárolnak, amely az otthoni sütés-főzéshez való: vajat, margarint, fűszereket, pudingporokat, vaníliás cukrot – hangzott el a GfK részéről…„2012. november 08. csütörtök | Progresszív Magazin » 2012. évfolyam, 11. szám” Magyar Édességgyártók Szövetsége

Vajon mennyire pótoljuk mással a meg nem vásárolt édességeket? Magyar Édességgyártók Szövetsége

Magyar Édességgyártók Szövetsége Megoldás Magyar Édességgyártók Szövetsége

A nevelésben, az oktatásban, a megelőzésben, és nem utolsó sorban a szakemberek által közvetített hiteles információk továbbításában kell a megoldást keresni Magyar Dietetikusok Szövetségének véleménye: „A helyettesítő termékek egyre szélesebb körben történő alkalmazása semmiképpen nem az egészséges táplálkozás irányába fogja a fogyasztókat elmozdítani. A népegészségügyi szempontból prioritásként kezelt tudatos táplálkozás előmozdítása a termékadó bevezetésével és annak szelektív jellegével nem fog megoldódni. A megoldás elsősorban a nevelésben, az oktatásban, a megelőzésben, és nem utolsó sorban a szakemberek által közvetített hiteles információk fogyasztók felé történő hatékony eljuttatásában keresendő. ”

Magyar Édességgyártók Szövetsége 5-7 év alatt sikerült folyamatos kommunikációval, oktatással meggyőzni a vásárlókat a csokoládé előnyeiről a bevonómasszával szemben Magyar Édességgyártók Szövetsége