Az adatfelvétel és az adatszolgáltatás gyakorlati tapasztalatai

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A PÁLYAKÖVETÉSI KUTATÁSOK MÓDSZERTANI SAJÁTOSSÁGAI KABAI IMRE ZSIGMOND KIRÁLY FŐISKOLA TÁRSADALOMTUDOMÁNYI KUTATÓKÖZPONT (ZSKF TKK) DPR Szakmai Nap 2009.
Advertisements

Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Frissdiplomások Szemerszki Marianna Tanulási utak és képzési tervek a felsőoktatásban.
„Bérek, adók és transzferek” szakmai konferencia
Érettségi utáni továbbtanulási lehetőségek
Érettségi utáni továbbtanulási lehetőségek
A gazdaság és az oktatás együttműködése
EUROSTUDENT V A felsőoktatás szociális dimenziója Kiss László Educatio Nonprofit Kft.
Tanulmányok szerepe a karrierben Kozellné Szabó Csilla Ozeki Informatikai Kft.
Frissdiplomások a munkaerőpiacon - a jövedelmet befolyásoló tényezők
Elemi adatoktól a súlyozott adatbázisig TÁMOP DIPLOMÁS PÁLYAKÖVETŐ RENDSZER Előadók: Dr. Kabai Imre és Krisztián Viktor (ZSKF TKK) EDUCATIO NONPROFIT.
Felsőoktatási menedzsment MA Felsőoktatás Nyilvánossága Konferencia november 17. dr. Princzinger Péter.
DPR adatok AVIR-ban való megjeleníthetőségének lehetőségei július 4. Nyüsti Szilvia Educatio Nonprofit Kft. Projekt megnevezése: Felsőoktatási szolgáltatások.
A bolognai folyamat 2006 Magyar Bálint oktatási miniszter december 14.
Kormányszóvivői tájékoztató Magyar Universitas Program Csatlakozás az Európai Felsőoktatási Térhez - Infrastruktúra-fejlesztési Program magántőke bevonásával.
A pályakövetés nemzetközi trendjei – hol tartunk most? TÁMOP projekt második szakasz - Nyitókonferencia október 18. Veroszta Zsuzsanna Educatio.
TÁMOP 4.1.3/2 Felsőoktatási szolgáltatások rendszer szintű fejlesztésének célkitűzései és intézményi együttműködésének tervei Németh Antal felsőoktatási.
Az EUROSTUDENT V felmérés Projekt megnevezése: Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése 2. ütem (TÁMOP / ) Főkedvezményezett:
Projekt megnevezése: Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése 2. ütem (TÁMOP / ) ETR konferencia – május 19. FIR.
Dr. Sztachó-Pekáry István A főiskolák jövője a kétszintű képzési rendszerben FELSŐOKTATÁS NYILVÁNOSSÁGA KONFERENCIA NOVEMBER 4-7.
A nemzetközi hallgatói mobilitást befolyásoló társadalmi és felsőoktatási tényezők Kiss László.
Kiadványaink Országos Felsőoktatási Információs Központ.
Kalmár László  Informatikai Tanszékcsoport, Főépület 2000-nél több informatikus hallgató.
1 Tudás és/vagy kompetenciák? Végzős hallgatók részvétele a felnőttoktatásban Ábrahám Katalin – Tőzsér Zoltán Debreceni Egyetem Nevelés-és művelődéstudományi.
május 6. A zenei könyvtáros képzés lehetőségei az egri Eszterházy Károly Főiskolán Tóvári Judit.
VERSENYKÉPES DEBRECENI EGYETEM
VERSENYKÉPES DEBRECENI EGYETEM A Diplomás Pályakövetési Rendszer eredményeinek beépítése az egyetemi döntési folyamatokba Dr. Szűcs Edit minőségbiztosítási.
Az alapképzések bevezetésének tapasztalatai
Változások a felvételi eljárásban Előadó: Németh Péter hivatalvezető.
FELVÉTELI Előadó: Németh Péter igazgató. NEM VÁLTOZIK… …a pontos rendszer (emelt szintűért 50 többletpont, ha min 45%-os az eredmény), a.
A Pécsi Tudományegyetem eredményei a Diplomás Pályakövetési Rendszer első évében DPR Szakmai fórum Pécsi Tudományegyetem április 12. Veroszta Zsuzsanna.
A GAZDASÁG- ÉS TÁRSADALOMTUDOMÁNYI KAR FELADAT- ÉS STRUKTURÁLIS RENDSZERE Szerkesztette: © Dr. Szilágyi Tivadar, KARI TANÁCS KARI TANÁCS TÁRSADALMI.
Ügyfélszolgálatok minőségi fejlesztése Hallgatói és Oktatói „BAT” ügyfélszolgálat a Nyíregyházi Főiskolán Márföldi Józsefné alprojekt vezető.
Művelődés és szórakozás
Kultúra „harmadfokon” A harmadfokú képzésben részt vevő hallgatók viszonya a kultúrához Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem VI.
Diplomás pályakövető rendszer TÁMOP és TÁMOP kapcsolata Educatio Kht. Horváth Tamás felsőoktatási igazgató március 4-6.
Elérés, válaszadási arányok és tendenciák
Intézményi pályakövetés központi támogatása - TÁMOP Educatio Kht. Horváth Tamás felsőoktatási igazgató Budapest, március 24.
A diplomások helyzete Magyarországon a pályakövetési adatok tükrében
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
A DPR SZEMÉLYES KÉRDEZÉS MÓDSZERTANI KÖVETELMÉNYEI TÁMOP DIPLOMÁS PÁLYAKÖVETŐ RENDSZER Előadók: Dr. Kabai Imre és Krisztián Viktor (ZSKF TKK) EDUCATIO.
Befolyásolhatták-e a jelentkezői döntéseket a felvételi rendszer és a képzési szerkezet változásai?  Képzési szerkezet  Felvételi követelmények  Állami.
A felsőoktatási ágazati nyilvántartások fejlesztési irányai – TÁMOP Stéger Csilla Projekt megnevezése: Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű.
DPR 2011 – országos eredmények „Pályakövetés, döntéstámogatás, hallgatói szolgáltatások fejlesztése a felsőoktatásban – eredmények és további tervek „
A DPR felmérések aktuális kérdései Projekt megnevezése: Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése 2. ütem (TÁMOP / ) Főkedvezményezett:
Vándorló diplomások, diplomáért vándorlók Frissdiplomások kötetbemutató Budapest, március 7. Projekt megnevezése: Felsőoktatási szolgáltatások.
TÁMOP fenntartás és további fejlesztések tervek november 17. Szeged Németh Antal Educatio Nonprofit Kft. felsőoktatási osztályvezető.
A EUROSTUDENT V felmérés Projekt megnevezése: Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése 2. ütem (TÁMOP / ) Főkedvezményezett:
1 Felsőoktatási jelentkezés A szeptemberben induló felsőoktatási képzések jelentkezői Forrás: Educatio Kht. – OFIK, Felvi.hu
FRANCIA NYELV, IRODALOM ÉS KULTÚRA MESTERKÉPZÉSI SZAK.
A FIR-es statisztikára épülő intézményi finanszírozási kimutatási rendszer tervezése Szegedi Tudományegyetem Dr. Varga Zsuzsanna,
A bolognai rendszer Jogszabályok: 2005.CXXIX
Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés Oktáv Ráció Munkakultúra – szakképzési modellek Hajdúszoboszló február 3-5.
Tantervfejlesztési Hálózat építési Mobilitást segítő Támogatások forrás: „Magyar nyelven Európában” Budapest, április 1.
A felsőoktatási szolgáltatások rendszer szintű fejlesztése: diplomás pályakövetés és vezetői információs rendszerek (TÁMOP 4.1.3) december 7. Fejlesztés.
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
A projekt CélJa A felsőoktatás minőségének javítása.
„A” munkacsomag bemutatása Képzésfejlesztési javaslatok, finanszírozási alternatívák
Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés az OKKR szempontjából Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet OKKR Műhelykonferencia 2010.
"Számvetés a 24. hónap után": a központi DPR program eredményei Horváth Tamás Educatio Nonprofit Kft. felsőoktatási igazgató június 10. TÁMOP
Az Erasmus - jelen és jövő - ELTE, Budapest, október 2. Bokodi Szabolcs Tempus Közalapítvány.
Pályakövetéses vizsgálat DPR konferencia, Veszprém márc. 11. A Pannon Egyetemen végzettek szakmai életútja – a kezdetek Formádi Katalin
Adattár alapú Vezetői Információs Rendszer (AVIR) Fejérvári Bence március 26.
DPR és ALUMNI Dr. Kuráth Gabriella területfelelős.
A Szegedi Tudományegyetem DPR programjának eredményei és tapasztalatai.
Felnőttképzés és felnőttoktatás a felsőoktatásban Fekete Ilona Dóra Eger 2011.
A P.T.T.T.-ban között végzett tanulók pályakövetése 1 A Puskás Tivadar Távközlési Technikumban között végzett tanulók pályakövetése.
A Felsőoktatási Regisztrációs Központ és a felsőoktatás Bakonyi László, főigazgató.
A felsőoktatási felvételi eljárás
Név TERPLÁN Zénó Program 2016/2017 Kiss Dániel Tanársegéd
A hallgatók szociális helyzetének vizsgálata
Előadás másolata:

Az adatfelvétel és az adatszolgáltatás gyakorlati tapasztalatai Nyüsti Szilvia Educatio Nonprofit Kft. 2013. november 25.

Áttekintés Az EUROSTUDENT kutatás adatfelvételhez és adatkezeléshez kapcsolódó sajátosságai Az adatfelvétel tapasztalatai Az adattisztítás során szerzett tapasztalatok Tipikus adatfelvételi hibák áttekintése A minta és az adatbázis jellemzői Súlyozási eljárás Az adatok felhasználásának lehetősége

Az Eurostudent V. hullámában résztvevő és megfigyelő országok Forrás: http://www.eurostudent.eu/about/members/index_html

Adatfelvételhez és adatszolgáltatáshoz kötődő elvárások az Eurostudent kutatással kapcsolatban Központi kérdőív használata: Ország-specifikus átalakítás, ha szükséges További kérdésekkel bővíthető A kötelező kérdések köre szigorúan meghatározott Központilag meghatározott adattisztítási előírások Központilag meghatározott mutatók előállítása és közlése Válaszhiányok okainak megkülönböztetése: Nem releváns kérdés Nem megfelelő válasz Nincs válasz

A lekérdezés lehetőségei A EUROSTUDENT felmérés végrehajtását az intézmények három módszerrel végezhették: A DPR hallgatói felméréstől független felmérésként teljes hallgatói populáción A DPR hallgatói felméréstől független felmérésként megosztott hallgatói populáción A DPR hallgatói felméréssel kombinált kérdőívvel teljes hallgatói populáción

A lekérdezés megvalósulása 25 adatküldő intézmény

Hallgatói és intézményi visszajelzések Főként a kérdőívhez kapcsolódnak Nem javasolják ezt a struktúrájú kérdőívet a jövőben: Megnövekedett kitöltési idő Bonyolult kérdések, melyek külön utánajárást igényelnek Szokatlan felépítés, jelentős eltérés a korábbiaktól Redundáns kérdések Válaszadási arányok csökkenése DE: A kérdőív egy nemzetközi kutatás terméke NEM MÓDOSÍTHATÓ A fentiek ellenére szinte minden intézmény jelentősen túlteljesítette az elvárt lekérdezési arányokat! (Ez a kombinált kérdőívnek is köszönhető, hiszen a Hallgatói lekérdezés elvárt válaszadási aránya magasabb ennél)

Intézményi „áldozatok” Intézményi kérdések kihagyása / redukálása Tesztkérdezések és a tapasztalatok beépítése (pl. ideiglenes mentések engedélyezése) Hosszabb lekérdezési idő Gyakori emlékeztető e-mailek és telefonos motiválás Korábbinál intenzívebb marketing bevetése: HÖK bevonása a népszerűsítésbe Web 2.0 felhasználása Plakátok, intézményi médiák kiaknázása Személyes ráhatás órák keretében Ajándéksorsolások

Lekérdezett populáció Alapsokaság és minta A 2012/2013 II. félévben aktív alap, mester, osztatlan, hagyományos egyetemi és főiskolai képzésben résztvevő hallgatók (kivéve hitéleti képzések) Alapsokaság Lekérdezett populáció 25 felsőoktatási intézmény 85% Forrás: FIR Válaszadási arány kb. 8% (érvényes kitöltők esetén) Válaszadók

Az elemszámok alakulása 19 375 Nem célcsoport 18 153 Csak opcionális célcsoport 17 481 1 222 fő Válasz-hiányok miatt 16 751 Vállalt elemszám: 8 000 fő Érvény-telen kitöltések 672 fő N= 16 745 fő 2630 fő 730 fő 6 fő

Célcsoport ISCED 6 és ISCED 7 csoportok: + Opcionális célcsoportok: Alapképzés hallgatói Mesterképzés hallgatói Osztatlan képzés hallgatói Hagyományos egyetemi és főiskolai képzések hallgatói Külföldi állampolgárok esetén csak a fokozat-mobilitásban résztvevőkre terjed ki a lekérdezés. + Opcionális célcsoportok: Felsőfokú szakképzés Szakirányú továbbképzés Doktori képzés

Nem a célcsoport része Nem a célcsoport része, aki… …a kitöltéskor (ösztöndíjjal) nem magyarországi felsőoktatási intézményben tanult (164 fő) …a kitöltéskor passzív féléven volt (106 fő) …a kitöltés időpontjáig már abbahagyta tanulmányait (98 fő) …a kitöltés időpontjáig már végzett (854 fő) …csak kredit-mobilitás keretében tanult hazánkban a kitöltéskor

Válaszhiányok Törlendő a válaszadó, ha a súlyképző változók bármelyikére nem ad érvényes választ: Életkor (719 fő) Nem (371 fő) Képzési szint (1 fő) Intézmény típusa (0 fő)

Válaszhiányok Törlendő a válaszadó, ha a következőkből több mint két kérdéscsoportra nem ad érvényes választ: Tanulmányi intenzitás (16 változó) Tanulmányok képzési besorolása (1 változó) Szülők legmagasabb iskolai végzettsége (2 változó) Nemzetközi hallgatók besorolása (1 változó) Direkt és késleltetett átmenettel jellemezhető hallgatók besorolása (6 változó) A különböző bevételi forrásoktól való függés meghatározása (23 változó)

További hibák Kötelező kérdések hanyagolása Válaszhiányok helytelen jelölése Szűrések kihagyása Többválasztós kérdések kódolási problémái Számértékű változók helytelen kezelése Karakterlimitek kihagyása Intervallumok kihagyása Formátumok miatt bekövetkezett adatveszteség Saját készletből betöltött változók problémái Intézmény Kar Szak Képzés települése Kérdések kihagyása, átalakítása

Saját tanulságok Látványosabb és egyértelműbb jelölések szükségesek a kérdőívben Kötelező kérdések Ugratások Karakterlimitek és intervallumok Az esetleges módosításokról változáskövető e- mailben értesíteni kell az érintetteket

Súlyozás Az adatbázist 5 dimenzió mentén súlyoztuk: Intézmény besorolása (1) Főiskolák Speciális, szűkebb képzési profilú intézmények Széles profilú, de a klasszikustól eltérő szakmai összetételű egyetemek Klasszikus tudományegyetemek Képzési szint (2) BA/BSc MA/MSc Egyéb Munkarend (3) Napali

Súlyozás Nem (4) Születési idő (5) 1992 után születettek 1988 és 1991 között születettek 1983 és 1987 között születettek 1982 előtt születettek A súlyozáshoz felhasznált adatokat a FIR-ből nyertük A súlyok értékeiből úgy tűnik, hogy az alapsokaság és a minta a fenti 5 dimenzió mentén kielégítően illeszkedik.

Az adatok felhasználásának lehetősége Kutatási és oktatási célokra kiadható az adatbázis: Az adatok validálása és a kutatási zárójelentés megjelenése után (várhatóan 2014 tavasz) Az intézményi összehasonlítás lehetősége a megszokottakhoz hasonlóan nem lesz biztosított Módszertani leírás elérhető lesz az adatbázishoz Igényeikkel, kérdéseikkel a kiss.laszlo2@educatio.hu vagy a Nyusti.Szilvia@educatio.hu e-mail címen keressenek minket bátran