2013. évi betakarítási adatok (2013. november 25.)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Dr. Feldman Zsolt agrárgazdaságért felelős helyettes államtitkár
Advertisements

európai parlamenti képviselő
A KAP reformja és a évi átmeneti év
KAP Összeállította: Németh Tamás
Agrár- és Vidékfejlesztési Operatív Program Budapest, február 9.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről, s az igénybevehető szolgáltatásokról Tisza.
A Közös Agrárpolitika reformja
Támogatás kalkulátor Közös Agrárpolitika 2013 után
DG-AGRI, Közvetlen Kifizetések Igazgatóság
Durumbúza termesztési támogatás A területalapú támogatás felett: 344,5 euró hektáronként Nem hagyományos területeken: 138,9 euró.
KAP reformok (folytatás)
KAP kiadások alakulása (folyó árakon)
Az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program (ÚMVP)
Az Európai Uniós közvetlen támogatások várható alakulása
A Közös Agrárpolitika (KAP) aktuális kérdései, várható változások ÚMVP képzés „Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap: a vidéki területekbe beruházó.
Az agrár-, és vidékfejlesztési igazgatás alapkérdései „Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap: a vidéki területekbe beruházó Európa” Az Európai.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
Vidékfejlesztési Program
UMVP MB KAP albizottság, KAP-reform Papp Gergely Agrárgazdasági Kutató Intézet
Agrárfejlesztési Főosztály december 13.
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM ÉVES JELENTÉS 2008.
Szilágyi Anetta Vidékfejlesztési referens Vidékfejlesztési Főosztály
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
A közötti időszakra vonatkozó Vidékfejlesztési Program tervezési folyamata Pócsi Gabriella NAKVI MTO tervezési referens Hatékonyság, Innováció,
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről és az igénybevehető szolgáltatásokról Pataki.
NVT AKG kötelező képzés 2006 FVM Képzési és Szaktanácsadási Intézet Gazdálkodási Napló (2.modul) Várszegi Gábor Dr. Lucskai Attila Földművelésügyi és Vidékfejlesztési.
A különleges tejtámogatás
Környezetileg káros támogatások a mezőgazdaságban
Agrártámogatások Készítette: Gulácsi Edit V.évfolyam Szeged, április 13.
Strukturális és Kohéziós Alapok
A Közös Agrárpolitika reformja és a magyar vidékfejlesztés Podmaniczky László Szent István Egyetem, Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat “A magyar vidékfejlesztés.
Agrár- és vidékfejlesztési támogatások 2004 I. félévében 1. SAPARD 2. NFT, Agrár és Vidékfejlesztési Operatív Program Intézkedései.
Magyar Útügyi Társaság
A KÖZÖS AGRÁRPOLITIKA REFORMJA ,83% ,86% ,07% ,76% ,97% ,26% ,51% ,71% ,93%
Magyar Dohánytermelők Országos Szövetségének Küldöttgyűlése 2006.November 20.
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
SPS lehetőség, vagy csapda Jakab István a MAGOSZ elnöke szeptember 4.
KAP A Közös Agrárpolitika változásai
Mi vár a magyar mezőgazdaságra a következő 10 évben
A NAKVI szaktanácsadási feladatai október 1-től Dr. Mezőszentgyörgyi Dávid főigazgató ”A szaktanácsadás szervezeti átalakulása” Budapest, október.
Közvetlen támogatási lehetőségek között
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara szerepe a vidékfejlesztésben
Magyar Szója Nonprofit Kft.
Hatékonyság, Innováció, Szakmaiság
Agrártámogatások és vidékfejlesztés
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
A szaktanácsadás támogatása között
1169/2011/EU jelölési rendelet
Agrártámogatások és vidékfejlesztés
Agrár és környezetvédelmi kérdések
Vendégh Edit A KAP reform legtöbbet emlegetett eleme: a zöldítés
Dr. Nagy József elnök Bükk-Térségi LEADER Egyesület Tibolddaróc, január 30.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Az agrárágazat aktualitásai
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
Az agrártámogatások új rendszere
A közös agrárpolitika első éve, az agrártámogatások új rendszere
Viták az Európai Parlamentben a KAP jövőjéről Glattfelder Béla európai parlamenti képviselő 1.
KAP I. támogatások Madarász István osztályvezető Agrárközgazdasági Főosztály Budapest, május 14.
KAP reform, az agrártámogatások új rendszere. Vidékfejlesztési Támogatások.
Az új Vidékfejlesztési Program
Dél Baranya Határmenti Települések Egyesülete Siklós, A Közös Agrárpolitika jövője Papp Gergely Agrárgazdasági Kutató.
Vidékfejlesztési Program Baromfitartó telepek korszerűsítése dr. Mezei Dávid agrár-vidékfejlesztési stratégiai ügyekért felelős helyettes államtitkár Miniszterelnökség.
Dr. Benkő Péter Osztályvezető Március 8.
A főbb gabonafélék és olajnövények versenyesélyei az Európai Unióban
Előadás másolata:

2013. évi betakarítási adatok (2013. november 25.) Czerván György agrárgazdaságért felelős államtitkár Vidékfejlesztési Minisztérium

Az őszi betakarítási, vetési és talajelőkészítési munkák Növényfaj Összes terület (ha) Betakarított terület (ha) Betakarított terület (százalék) Termésátlag (kg/ha) Összes termés (tonna) Napraforgó 604 600 604 513 100 2 492 1 506 384 Szója 41 347 41 205 2 056 84 720 Kukorica 1 233 676 1 223 603 99 5 558 6 800 856 Burgonya 17 333 22 930 397 443 Cukorrépa 17 122 15 426 90 49 883 769 501   Vetési szándék (ha) Elvégzett munka (ha) Teljesítés (%) Őszi káposztarepce 232 888 216 771 93 Őszi árpa 200 897 208 548 104 Őszi búza 1 094 888 1 096 377 Rozs 35 661 35 519 Triticale 123 237 125 107 102 Szándék (ha) Magágykészítés ősziek alá 1 716 456 1 715 466 Őszi mélyszántás tavasziak alá 2 054 811 1 458 859 71 Összeállította: NÉBIH Földművelésügyi Igazgatóság a megyei Kormányhivatalok Földművelésügyi Igazgatóságainak adatai alapján

Záró jelentés a 2013. évi nyári aratási eredményekről

A szántóföldi növények 2013. évi terméseredményeinek értékelése

A szántóföldi növények 2013. évi hektáronkénti hozamának értékelése

Gabonamérleg

A Közös Agrárpolitika reformja 2014 - 2020

A 2014-2020 közötti többéves pénzügyi tervről szóló megállapodás főbb számai Mrd € 2007-2013 2014-2020 Változás Változás (%) EU teljes költségvetés 994 960 -34 97 KAP költségvetés 421 373 -48 89 Közvetlen támogatások (és piaci intézkedések) 319 278 -41 87 Vidékfejlesztés 98 85 -13 Magyarországra jutó KAP támogatás 10,4 12,3 1,9 118 Magyarország részesedése a KAP támogatásokból (%) 2,36 3,19 0,83 135 Magyarország közvetlen támogatási allokációja 6,6 8,8 2,3 Magyarország vidékfejlesztési allokációja 3,9 3,5 -04 forrás: Az AKI Agrárpolitikai Kutatások Osztályán készült számítások az MFF megállapodás és AgraFacts alapján

KAP 2014-2020 Közvetlen támogatások (EMGA)

KAP új célkitűzései (2014-2020) Életképes élelmiszertermelés: a mezőgazdasági jövedelmek és a szektor versenyképességének javítása 2. Természeti erőforrásokkal való fenntartható gazdálkodás: a mezőgazdaság által előállított közjavak ellentételezése és ösztönözése 3. Kiegyensúlyozott területi fejlődés: a vidéki közösségek és vidéki munkahelyek fenntartása

Megállapodás a KAP reformról 2013. június 24-25-i Mezőgazdasági és Halászati Miniszterek ülésén politikai megállapodás született. A többi tagállammal együtt 2015-től számunkra is kötelező alkalmazni a reform új elemeit. De vannak opciók, amelyekkel rugalmasabbá tehető a rendszer pl. SAPS-BPS áttérés időzítése.

A közvetlen támogatások új rendszere Degresszivitás vagy redisztribúció A támogatás feltétele a kölcsönös megfeleltetés intézkedéseinek betartása Minden tagállam számára kötelező elemek Tagállamok által választható önkéntes elemek Degresszivitás vagy redisztribúció + Alaptámogatás (BPS/SAPS) „Zöld” komponens Fiatal gazdálkodóknak juttatott támogatás Nemzeti tartalék Termeléshez kötött támogatás Természeti hátrányokkal sújtott területek támogatása VAGY Tagállam számára önkéntes, a gazdák számára választható elem A kisgazdaságok számára kialakított egyszerűsített támogatási rendszer Zöldítés követelménye alól mentesül Kölcsönös megfeleltetés be nem tartása esetén közvetlen támogatása nem szankcionálható

Alaptámogatás (BPS) I. Legfontosabb eredmény: a jelenlegi SAPS rendszer tovább vihető akár 2020-ig = támogatást kaphat minden olyan gazdálkodó, aki az adott évben támogatási kérelmet nyújt be De az új alaptámogatási rendszer (Basic Payment Scheme - BPS) akár 2015-től bevezethető a BPS jogosultság vagyoni értékű jog lesz forgalomképes, átruházása teljesen elválhat a föld átruházásától támogatásra akkor jogosít, ha tárgyévben aktiváljuk a jogosultságok kiosztása: a BPS rendszer bevezetésének évében Új belépők is juthatnak jogosultsághoz a nemzeti tartalékból, elsősorban az induló fiatal gazdálkodók.

Alaptámogatás (BPS) II. Kizárólag az aktív gazdák jogosultak közvetlen támogatásra akinek a mezőgazdasági tevékenysége nem jelentéktelen és/vagy akinek elsődleges üzleti vagy társasági tevékenysége mezőgazdasági A hazai érdekérvényesítés során egyszerűbb fogalom-meghatározásra törekedtünk és sikerült elérni egy szűk negatív lista alkalmazását, amely a kizárható területeket tartalmazza, amelyet a tagállam tovább bővíthet. Negatív lista: repülőterek, vasúti területek, vízművek, kereskedelmi ingatlanok, állandó sportterületek és rekreációs területek.

„Zöld” komponens Kötelező a tagállam és a gazdák számára is, a közvetlen kifizetési nemzeti keretösszeg 30%-a (konkrét értéke gazdálkodónként változhat) Általános érvényű (kivéve kisgazdálkodók), évenkénti és nem szerződéses formájú A kölcsönös megfeleltetés követelményein túlmutat Feltételei: Tárgyévben termesztett növények diverzifikálása Állandó gyepek fenntartása Ökológiai célterület fenntartása (állandó kultúrával - ültetvény - fedett területen felüli jogosult területen)

„Zöld” komponens I. - Terménydiverzifikáció Nem ugyanazt jelenti, mint a vetésváltás - a vetésváltás=időbeliség; termény diverzifikáció = térbeliség Eredeti bizottsági javaslat 3 ha felett 3 különböző növény termesztése Kompromisszumos feltétel: 10 ha alatt 1 növény 10 ha szántó felett 2 növény, 30 ha szántó felett 3 növény termesztésének kötelezettsége Mentesülő üzemtípusok: egy vagy több követelményt automatikusan teljesítők (pl. biogazdaságok, állandó gyepterületek).

„Zöld” komponens II. – Állandó gyepterület Csak 5%-ban lehetne csökkenteni a nagyságát a 7 év alatt Kompromisszum szerint: tagállami szintű monitoring A jelenlegi gyakorlatnak megfelelőn: visszaállítási kötelezettség

„Zöld” komponens III. – Ökológiai célterület Csak 15 ha szántó felett kötelező; konkrét lista, ami magyar szempontból több kedvező elemet tartalmaz (pl. lucerna, tájelemek, teraszok, kemikáliák használata nélkül termesztett energianövények, ugar) a bevezetés kétlépcsős: 2015-től 5%, majd egy 2017. évi felülvizsgálattól függően akár 7% Egyenértékű gyakorlatok elismerhetőek akár a zöldítés mindhárom követelményére vonatkozóan, illetve többféle mentesülő gazdálkodási/területi típus (pl. egyes AKG programok, biológiai gazdálkodás)

Fiatal gazdálkodók támogatása Kötelező, a közvetlen kifizetési nemzeti keretösszeg legfeljebb 2%-a Feltételei: 40 évnél fiatalabb termelő aki most kezd mezőgazdasági tevékenységbe, vagy gazdaságát az első támogatási kérelem benyújtását megelőző 5 éven belül hozta létre Legfeljebb 5 éven keresztül nyújtható A támogatás felső területi korlátja 25 és 90 hektár között tagállami hatáskörben állapítható meg Tagállami átlagtámogatás 25%-a adható a támogatható hektárszámig

Nemzeti tartalék Kötelező, az alaptámogatási pénzügyi felsőhatár max. 3%-a (A SAPS alkalmazása ideje alatt nincs nemzeti tartalék.) Felhasználható: Az újonnan belépő fiatal gazdálkodók számára jogosultságok kiosztására A mezőgazdasági tevékenységüket megkezdő (nem fiatal gazda) termelők számára

Termeléshez kötött támogatás Önkéntes Mértéke jelenleg a teljes nemzeti keret 3,5% az új rendszerben 13% gabonafélék, olajnövények, len, kender, rizs, keményítő burgonya, diófélék, vetőmag, tej és tejtermékek, juh és kecskehús, marha- és borjúhús, szárított takarmány, komló, cukorrépa, zöldség, gyümölcs és +2% fehérjenövényekre A Bizottság előzetes engedélye alapján működtethető Az alkalmazott konstrukció nem lehet ellentétes a KAP egyéb intézkedéseivel és nem irányulhat a termelés növelésére, csak a jelenlegi szint fenntartása támogatandó

Természeti hátrányokkal rendelkező területek támogatása Önkéntes, az éves nemzeti pénzügyi keret 5%-áig A II. pillérből finanszírozott kedvezőtlen adottságú területek támogatásával párhuzamosan létezne (ha mindkét forrásból kap, a második pilléres KAT támogatásból le kell vonni az első pilléres támogatást.)

Degresszivitás Kötelező elem (kiváltható 5%-os redisztribúció alkalmazásával) Az alaptámogatások (BPS/SAPS) 150 ezer euró feletti összegére legalább 5%-os elvonást kell alkalmazni. Figyelembe vehető a kifizetett munkabér és annak járulékai Az elvont összegek az adott tagállamban vidékfejlesztés keretében innovációra (100% EU finanszírozás) felhasználhatóak A redisztribúció keretében a tagállamnak lehetősége van a teljes tagállami keret 30%-ának a mértékéig az alaptámogatási összeg maximum 65%-val eltéríteni a 30 hektár méretig az egységnyi területalapú támogatások összegét.

Kisgazdaságok egyszerűsített támogatási rendszere Tagállam számára önkéntes, gazdálkodó számára választható, a közvetlen nemzeti kifizetési keretösszeg 10%-áig Minden közvetlen kifizetést helyettesít, egyösszegű támogatás A támogatás mértéke max. 1250 € lehet Belépés csak 2015. évi egységes kérelem benyújtással vagy legkésőbb október 15-ig lehetséges (tagállami döntés) Nem kötelező a zöldítés követelményeinek betartása A kölcsönös megfeleltetés elleni vétség esetén közvetlen támogatását nem szankcionálják

2014 – átmeneti év Az új költségvetési keretek terhére, de a meglévő SAPS a jelenlegi feltételekkel folytatható Különleges támogatások (pl.: tej, rizs;, szerkezetátalakítási programok: z-gy, dohány, kérődző program) Elkülönített támogatások (pl.: elkülönített z+gy és cukortámogatás) Nemzeti kiegészítő támogatások (pl.: anyatehén) folytathatóak

Rugalmas modellopciók Az új támogatási rendszer bevezetésére 3 lehetőség van: SAPS 2014-ig, BPS (alaptámogatási rendszer – Basic Payment Scheme) 2015-től: előny: rugalmas átmeneti szabályok, korábbi bázisok továbbvihetőek, átmeneti nemzeti támogatások (ÁNT) alkalmazásának degresszív lehetősége SAPS 2015-2017, BPS 2018-tól: előny: rugalmas átmeneti szabályok, korábbi bázisok a SAPS keret 20%-áig továbbvihetőek, átmeneti nemzeti támogatások (ÁNT) alkalmazásának degresszív lehetősége SAPS 2015-2020: termeléshez kötött támogatások maximális kihasználhatósága, ÁNT alkalmazásának degresszív lehetősége Közös elem mindhárom modellben:15% termeléshez kötés, zöldítés, kis gazdaságok egyszerűsített támogatása, fiatal gazdák kiemelt támogatása

KAP 2014-2020 Közös piacszervezés (SCMO)

A termeléskorlátozás megszüntetése Szőlő telepítési jogok rendszere: az új engedélyezési rendszer 2016. január 1-én indul. A telepítési jogok engedélyekké történő alakítását (kérelem alapján) 2020-ig lehet kérvényezni. A tagállamok minden évben szőlővel borított területük 1%-ának megfelelő új engedélyek kiosztására jogosultak. A végrehajtással kapcsolatos részletszabályok még nem ismertek. Cukor kvótarendszer: 2017. október 1-jével megszűnik. Hazánknak egyedüliként sikerült elérnie, hogy a horvát csatlakozásra való tekintettel 50 ezer tonnával emelkedjen az izoglükóz kvótája. Tejkvóta rendszer 2015-ben megszűnik: Cél a tejcsomag elemeinek minél hatékonyabb alkalmazása. Ebben a tekintetben a szakmaközi szabályozás tejágazatra való kiterjesztésének elérése fontos eredmény.

Egyebek Iskolagyümölcs- és Iskolatej-programok: nagyobb támogatás az iskolagyümölcs programra, egyszerűbb adminisztráció Szőlő-bor ágazat: nemzeti borítékon alapuló szabályozása továbbra is fennmarad Méhészeti Nemzeti Program: fennmarad Élelmiszer segélyprogram: 2013 után külön rendeletben szabályozzák és átkerül az Európai Szociális Alapba Szerződéses szabályozás: lehetőségének kiterjesztése a többi állattenyésztési ágazatban is a tejcsomag mintájára, tovább ösztönözve a termelői csoporton alapuló összefogást; pl. szarvasmarha ágazatban szerződéses tárgyalások a nemzeti termelés 15%-ig.

KAP 2014-2020 Vidékfejlesztés

Uniós vidékfejlesztési prioritások tudásátadás és az innováció előmozdítása a versenyképesség fokozása a mezőgazdasági termelés valamennyi típusa esetében és a mezőgazdasági üzemek életképességének javítása; az élelmiszerlánc szervezésének és a kockázatkezelésnek a mezőgazdaság terén történő előmozdítása; a mezőgazdaságtól és az erdészettől függő ökoszisztémák állapotának helyreállítása, megőrzése és javítása; az erőforrás-hatékonyság előmozdítása, valamint az alacsony szén-dioxid-kibocsátású és az éghajlatváltozáshoz alkalmazkodni képes gazdaság irányába történő elmozdulás támogatása a mezőgazdasági, az élelmiszer-ipari és az erdészeti ágazatban; a társadalmi befogadás előmozdítása, a szegénység csökkentése és a gazdasági fejlődés támogatása a vidéki térségekben. Átfogó célkitűzések: klíma, környezet, innováció

Élelmiszeripari beruházások Az élelmiszeripari beruházások támogatása a vidékfejlesztés program következő ciklusában is meghatározó lehet, mivel a fenntartható erdőgazdálkodás és az élelmiszeripar (élelmiszer-feldolgozás, mezőgazdasági termékek értéknövelése) bekerült a prioritások, illetve a fókuszterületek közé.

Menetrend 2014: átmeneti év, indul az új többéves pénzügyi keret (2014-2020) 2015-től új KAP (2015-2020) Politikai megállapodás az EU többéves pénzügyi keretéről 2013. ősz Politikai megállapodás a KAP új rendeleteiről 2013. ősz Végrehajtási rendeletek megalkotása 2014. első félév A tagállam által alkalmazni kívánt konstrukció bejelentése 2014. augusztus 1. Tagállami jogszabályalkotás 2014. második félév

Köszönöm a figyelmet!