A romantika.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
XIX. század második fele
Advertisements

Köves Kaba Kedves Kuruczlányai
A ROMANTIKA ÉS A MŰVELŐDÉS EURÓPÁBAN
REFORMKOR (1830 körül – 1848).
RENESZÁNSZ – ‘újjászületés’
Donatello és Michelangelo értelmezésében
Puskin: Anyegin.
BŰN ÉS BŰNHŐDÉS ARANY JÁNOS BALLADÁIBAN
Arany János balladái Műfaji sajátosságok.
Klasszicizmus Romantika
A MŰNEMEK ÉS A MŰFAJOK RENDSZEREZÉSE
Az antikvitás akropolisz.
EURÓPA ÉS AZ EURÓPÁN KÍVÜLI VILÁG A SZÁZADBAN
Orosz realizmus ELŐZMÉNYEK:
REALIZMUS.
Kutya nélkül élni lehet,de nem érdemes.
Európai művészet a XVIII –XIX. sz.-ban
A magyar lírai költészet története a romantika korában és a századutón
A romantika irodalmából
A reneszánsz.
OSZTÁLYOZÓ VIZSGÁK 9.O. 10.O..
Gondolatok a művészet rendszeréről
A melankólikus temperamentum
A melankólikus vérmérséklet
Klasszicizmus és romantika a képzőművészetben A magyar klasszicizmus
A ROMANTIKA.
TÖRTÉNELEM TANTÁRGYBÓL
„Minden nemzet a maga nyelvén lett tudós, de idegenen sohasem” (Bessenyei György) alak, hölgy, pongyola, ácsorog, árny, dölyf, kedvenc, csalogány, légyott,
A barokk, mint művészeti irányzat
A szentimentalizmus 8/B.
Puskin 8/B.
George Gordon Byron 26/A. Élete Született: London, 1788 Apai ágon főnemesi családból származott Apja,,Jack Byron kapitány’’, elszórta vagyonát, Franciaországban.
A dal évszázadai. 1. Dal, de mégsem dal Görögök: ódé Rómaiak: Horatius carmenjei Középkor: trubadúrlíra – éppen, hogy nem személyes Az igazi, mai értelemben.
A romantika.
Emily Jane Brontë (Thornton, július 30. – Haworth, 1848
Andy Warhol: Marilyn 1967 Popart. Andy Warhol: Marilyn 1967 Popart.
A ROMANTIKA ÉS A MŰVELŐDÉS EURÓPÁBAN
Az avantgárd művészeti irányzatok
A romantika.
Puskin: Anyegin.
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
Realizmus, Preraffaeliták testvérisége, Plein air
Puskin 26/B.
Romantika.
orosz építészet a 19. században
Szentimentalizmus Készítette: Domján Gáborné.
A romantika Készítette: Domján Gáborné.
A klasszicizmus 24/A.
A felvilágosodás jellegzetes műfaja: a levélregény
Az ember tragédiája és a Faust kapcsolata
A ROMANTIKA életérzése, világszemlélete stílusirányzata A XIX. század
Romantika 1850 ~ 1870 Készítette: Ecseri István.
Anyegin Keletkezése: ig dolgozik rajta.
A romantika.
Алексеев Федор Яковлевич: Красная площадь в Москве
A romantika egy egységes korstílus, ami több művészeti ágra együttesen terjedt ki. Kialakulásának időszaka a 18. század vége, virágkora a 19. század első.
1. Balladák.
A. Puskin szintetizáló életműve Синтез достижений русской литературы в творчестве А. С. Пушкина Puskin öröksége.
„Mert Néha kell a romantika”
Bevezetés a művelődés- és zenetörténetbe
BBN-ORO-231 Orosz irodalom 1. (A 19
A nemzeti irodalom megteremtése. 2.
18. – 19. századforduló orosz irodalma
A klasszicizmus
A romantika.
A felvilágosodás kora A klasszicizmus.
Katona József Érettségi tételminta.
JÓKAI MÓR EGY MAGYAR NÁBOB.
Előadás másolata:

A romantika

Puskin: Jevgenyij Anyegin (1823- 1830)

A mű romantikus és realista jellemzői Verses regény Egyszerű cselekmény, nincs váratlan fordulat in medis res kezdés A fővárosi arisztokrácia fényűző, a vidéki nemesek átlagos, üres életvitele invokáció később A különcséget kritikával illeti, tipikus figurák ellentmondások félmúlt nem kerek, lezárt töredezett, befejezetlen

Anyegin jelleme: Byroni figura, élethabzsolása sokban hasonlít az elbeszélőére. Kiégett szívű, komor, életunt(spleen), aki képtelen az életét tartalmassá tenni. Fölényesen és ostobán utasítja el a megváltás lehetőségét. Alapjában véve becsületes és nemes lélek, akit azonban közönye, cinizmusa hajszol gyilkosságba. Tatjána döbbenti rá az élet eltékozolt értelmére. Jobb sorsra érdemes, cselekvésre képtelen „felesleges” ember.

Tatjána jelleme: Befelé forduló, érzékeny, gazdag érzelmi életű kifinomult lélek. Merengő, álmodozó, őszinte és nyílt. Az orosz nő legértékesebb típusa. Nem is Anyegint szereti meg, hanem azt az eszményképet, amelyet beleálmodik. Életében csak egyszer tud szeretni, de Anyegin távozása után férjhez megy, a pétervári élet ünnepelt csillaga lesz. Anyegin visszatérte és vallomása után, bár szereti még, hűséges marad a férjéhez.

Jacques-Louis David: Horatiusok esküje (1784) klasszicista stílus római történelmi téma színpadias elrendezés, drámai feszültség, ragyogó színek harmonikus elrendezés, ünnepélyessség

Gericault: Medúza tutaja (1819) romantikus stílus monumentális, mozgalmas, felfokozott érzelmek

Delacroix: A Szabadság vezeti a népet (1831) allegória, méret! szabadságvágy mozgalmasság, nagy szenvedélyek erős színek, ellentétek

Európai helyzet: Napóleon és bukása – Szent Szövetség új ellentmondások illúzióvesztés, kiábrándulás a ráció nem hozott megoldást

A romantika szó eredete: roman (francia) = regény   romantic (angol) = regényes Preromantika {Sturm und Drang Rousseau (Vissza...!) szentimentalizmus Burns (1759–1796)     a népköltészet  az egyszerűség felfedezése

Kulcsszó: az egyéniség és az érzelmek szabadsága, a fő ihletforrás a képzelet („semmiből világokat”) Követelmény: az eredetiség, élményszerűség; őszinteség, intuíció, irónia, „magánmítoszok”, a szerves, ill. egyedi forma eszménye Időhatárai: 1798: Worsworth és Coleridge: Lírai balladák

I. szakasz: 1810-es évek II. szakasz : 1820-as évek

klasszicizmus romantika szépség kiegyensúlyozottság, arány a szabálytalan formák fenséges hatása meghatározó ráció az érzelem! (széles érzelmi skála, végletek) tiszta formák műfajok, hangnemek vegyítése a kultúra nemzetközisége érdeklődés a helyi, a nemzeti, egyéni, az egzotikum és a történelem iránt az ókor érdekli a középkor érdekli

zárt, önmagában teljes, kiegyensúlyo- zott harmónia festõiség festõiség és zeneiség zárt, önmagában teljes, kiegyensúlyo- zott harmónia önmagán túlmutató, a távolságba néző keresés jellemzi ihlető: a vágy, a nosztalgia „A tökéletesség művészete” „A végtelenség művészete”

A romantikus művészt felfokozott életérzés, nagyfokú szubjektivizmus jellemzi A 19. század első évtizedeiben egymás mellett a romantika és a klasszicizmus Később a romantika mellett (olykor vele együtt) a realizmus

Az angol romantika Byron (1788–1824) „A kor címszereplője” Az írás számára életfunkció Bűne: Auguszta (féltestvére) – botrány Szerepe: „a végzetes ember”(sok utánzó) Zord szomorúság, spleen, világfájdalom = byronizmus