Jézus Krisztus a kommunikáció mestere

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
1. A kommunikáció fogalma, fajtái folyamata
Advertisements

MBE Gyülekezetplántáló regionális találkozó április 20. Eger
A REMÉNYSÉG JELEI IMAHÉT KEDD Az emberek és a természeti erőforrások kizsákmányolása A misszió lehetőségek ideje.
A humán ökorendszer A humán ökorendszer egy hasznos keret, „amelynek segítségével megértjük az ember és környezete között fellépő kölcsönhatásokat.” (Welch)
7. A PR (Public Relations) tevékenység (Propaganda / Nyilvánosság)
A mondat.
Picasso: Festival Mondial HUNGART ©
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
A VEZETŐI KOMMUNIKÁCIÓS HATÉKONYSÁG
Kommunikáció.
Kommunikáció a védőnői munkában
Kommunikációs politika Összefoglaló feladatok
A marketingkommunikáció
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
FoglalkoztaTárs - Társ a foglalkoztatásban Október 24. Észak-alföldi regionális szakmai műhelymunka A KézenFogva Alapítvány megjegyzései a kerekasztal.
Az erőszakmentes kommunikáció technikája
PÁL LEVELE A RÓMAIAKHOZ ig Az okos istentisztelet.
Környezetvédelmi kommunikáció a gyakorlatban
Közösség Az Egyház – ecclesiola. Ő Átala, Ő Vele, Ő Benne.
AzÉletigéje március „Az én eledelem az, hogy annak akaratát tegyem, aki engem küldött, és hogy elvégezzem művét.” (Jn 4, 34)
Életige 2007 Május.
Uram, Istenem, tiéd az éjszaka és tiéd a nappal,
Kommunikáció és tömegkommunikáció
Kommunikáció 4. Bemutató
Az élet igéje november „Aki szeret engem, megtartja tanításomat. Atyám is szeretni fogja őt, hozzá megyünk és benne fogunk lakni.” (Jn 14,23).
A kommunikáció nem nyelvi kifejezőeszközei
A kommunikációs folyamat funkciói és tényezői
A nyelv, mint jelrendszer
Összeállította: Dóber Valéria
Összeállította: Dóber Valéria
Kommunikáció a Vincés Családban Készítette: Sz ű cs Péter.
Az éghajlatváltozás kommunikációja a médiában Innováció és kommunikáció III. Megyeri Nóra - Turcsán Edit.
Az Identitás Erősítése a Maros Megyei Iskolákban Civil Elkötelezettség Mozgalom (CEMO)
Az élet igéje augusztus.
A kommunikáció tényezői
2014. szeptember Az Élet Igéje „Fogadjátok el egymást, amint Krisztus is elfogadott titeket Isten dicsőségére.” (Róm 15,7)
Az Élet Igéje május „… Krisztus nevében kérünk: engesztelődjetek ki az Istennel!” (2Kor 5,20)
1 Továbblépés - Az üzenet.
2013. június Az Élet Igéje „De ha jót cselekesztek és ugyanakkor türelmesen szenvedtek, ez értékes Isten előtt.” (1Pét 2,20)
Az Élet Igéje augusztus.
Az élet igéje Az élet igéje január január.
Az Élet Igéje október.
A tömegkommunikáció.
Az alapvető kommunikáció
Az Élet Igéje szeptember.
Református istentisztelet 2015 január 11 vasárnap.
Kommunikáció szerepe a kapcsolattartásban
Számokba zárt hitünk Hogyan fest a jövőnk a számok, a statisztika tükrében? Dr. Fábri György.
Szociálpszichológia 2. Illés Anikó. A kommunikáció folyamata Feladó Üzenet Vevő Csatorna Kód Kontextus.
A kommunikáció alapjai. Nem lehet nem kommunikálni Többcsatornás: verbális, nonverbális Többszintű: információközlés, viszonymeghatározás. Körkörösen.
Jézusról szól Erika F Puni, PhD Stewardship Ministries Director General Conference.
Piros Orr Bohócdoktorok Alapítvány
A kommunikáció tényezői és funkciói
Kommunikáció és tömegkommunikáció. Sorold fel a kommunikáció közvetett formáit!  Audiovizuális  Vizuális  Auditív.
A házasság = elköteleződés megbocsátásra, hűségre, szeretetre
Kommunikáció. Mi a kommunikáció? Jelentése: 1. Tájékoztatás, hírközlés 2. Hírinformációk közlése és cseréje valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer.
A kommunikációs folyamat tényezői és funkciói
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Vecsés gyülekezet látása
Konfliktus fogalma: az értékek vagy érdekek összeütközése.
Lelkivezetés elmélete
Kommunikáció és tömegkommunikáció. Sorold fel a kommunikáció közvetett formáit!  Audiovizuális  Vizuális  Auditív.
Kommunikáció. Mi a kommunikáció? Jelentése: 1. Tájékoztatás, hírközlés 2. Hírinformációk közlése és cseréje valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer.
Kommunikáció típusai.
A nonverbális kommunikáció. A kommunikáció eloszlása Forrás: C3%A1ci%C3%B3&dcr=0&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ah.
A KOMMUNIKÁCIÓ MODELLJEI. S HANNON -W EAVER MODELL.
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
A KOMMUNIKÁCIÓ ELMÉLETE ÉS GYAKORLATA
A teremtő és gondviselő Atya
KERESZTÉNY FUNDAMENTUMOK III. Az egyéni hívő élet alapja
Előadás másolata:

Jézus Krisztus a kommunikáció mestere A kommunikáció hagyományos és modern eszközei az egyház életében

Jézus és a kommunikáció Két tanítvány indul Jeruzsálemből Emmauszba Jézus megszólítja őket Figyel Hallgat Magyaráz -> Velük van, velük étkezik -- Felismerik a kenyértörésben Mi lett volna ha… Nem szólít meg? Ha nem hallgat meg?

Jézus és a tömegkommunikáció

Jézus és a tömegkommunikáció Jézus és a hegyi beszéd Jézus használja a létező eszközöket Anyagi eszközök Emberi (humán) erőforrások Megszólítja a hallgatóit és kapcsolatban marad velük Tanít Interaktív marad

Információs özönvíz Napjainkban a Kommunikáció szerteágazó Média Kapott információk Általunk alkotott hírek Emberek közötti kommunikáció Önmagunkra való reflexió Istennel való kommunikáció

„Nem lehet nem kommunikálni” A kommunikáció alaptételei: Nem lehet nem kommunikálni. Minden kommunikációban jelen van egy tartalmi, és egy kapcsolati összetevő. Az emberi viszonyok természetét a partnerek két- vagy többoldalú kommunikációs cseréjének tagoltsága (interpunkciója) határozza meg. A kommunikáció digitális és analóg rendszerek által jut kifejezésre. A kommunikáció, mint folyamat, kéttípusú lehet: egyenrangú, szimmetrikus egyenlőtlen, komplementer A skizofrénia egyik fő okaként azt hozzák a pszichológusok, hogy a skizofrén beteg épp azt kísérli meg, hogy megszüntesse kommunikációját. A betegség ebből a lehetetlen próbálkozásból ered. Az emberi kommunikáció kutatásában alaptételként kezelt megállapításokat az amerikai Palo Alto-i iskola jeles képviselői: PAUL WATZLAWICK, JANET HELMICK BEAVIN, DON D.JACKSON dolgozták ki. A Palo Alto-i irányzatot a szakirodalomban a kommunikáció formális iskolájának, vagy interperszonális kommunikációelméletnek nevezik. Az axiómákat az emberi kommunikáció gyakorlatáról szóló művükben foglalták össze. Az eddig megismert alaptételek: Nem lehet nem kommunikálni. Még a hallgatás is jelez valamit. Az embernek a kommunikáció alapvető jellemvonása. Minden kommunikációban jelen van egy tartalmi, és egy kapcsolati összetevő. A közlés szintje a tartalmi szint. A másik szint egy magasabb elvontsági rétegben minősíti az előzőt. Ez a viszony-meghatározó szint megmondja, hogyan kell a „szolgáltatott adatokat” értelmezni. Például egy elhangzott mondatot parancsnak, vagy esetleg tréfának kell-e tekinteni. Az emberi viszonyok természetét a partnerek két- vagy többoldalú kommunikációs cseréjének tagoltsága (interpunkciója) határozza meg. A befogadó viszonyulás a közlőhöz és az üzenethez folyamatos, így interpunkciója is az. Ez állandóan alakítja a köztük levő viszonyt. Érvényes ez az alaptétel a közlő számára is, ezért a kommunikáció cirkuláris. A kommunikáció digitális és analóg rendszerek által jut kifejezésre. Ezek a fogalmak a számítógép nyelvéből kerültek át. A digitális kifejezés olyan tulajdonságokat jelent, ahol a kód részeire, összetevőire bontható, és a köztük levő összefüggés leírható. Ezek főként a nyelvre jellemzők. Az analógiás kód tágabb, nem lehet részekre bontani. Az ilyen típusú kód segítségével megy végbe a művészi ill. a nem verbális kommunikáció. A kommunikáció, mint folyamat, kéttípusú lehet: egyenrangú, szimmetrikus egyenlőtlen, komplementer Az elsőnél a partnerek viszonya egyenlő, (például osztálytársak, barátok, munkatársak). A másodiknál a felek közötti különbségen, az egyik vagy másik fél nagyobb befolyásán van a hangsúly (például tanár-diák, felnőtt-gyerek, főnök-beosztott). A harmadik tétel kiemelkedő abból a szempontból, hogy segítségével egy táblázatba lehet rendezni a többit: Buda Béla: A közvetlen emberi kommunikáció szabályszerűségei, Animula kiadó, Bp., 1994. 15. o. Pragmatics of Human Communication, 1967 Fercsik Erzsébet-Raátz Judit: Kommunikáció szóban és írásban, Korona Nova kiadó, Székesfehérvár, 1993, 18-19. o. A skizofrénia egyik fő okaként azt hozzák a pszichológusok, hogy a skizofrén beteg épp azt kísérli meg, hogy megszüntesse kommunikációját. A betegség ebből a lehetetlen próbálkozásból ered.

Tartalom és Kapcsolat Tartalom Kapcsolat Amit mondok Ahogyan mondom Digitális Analóg Verbális csatorna Nem verbális csatorna Értelmi Érzelmi Szavak Interpunkció Kommunikáció Metakommunikáció

Milyen is a beszédünk? Állítás, bántás, bátorítás, befolyásolás, beiratkozás, benevezés, beszámolás, bevallás, bocsánatkérés, célzás, célozgatás, csábítás, csalogatás, csúfolás, dicsérés, elbeszélés, elismerés, elítélés, elnevezés, előléptetés, elsiratás, eltiltás, elutasítás, esküvés, érvelés, évődés, felelősségre vonás, felháborodás hangoztatása, felhívás, félrevezetés, felszólítás, fenyegetés, figyelemelterelés, figyelmeztetés, fogadalomtevés, fogadás, fohászkodás, felszentelés, gúnyolódás, hazudozás, hitegetés, idegesítés, ígérés, imádkozás, incselkedés, ironizálás, ítélés, jellemzés, kényszerítés, kérdezés, kérdőre vonás, kérés, megkérés, kicsinyítés, kicsúfolás, kimagyarázás, kíváncsiskodás, könyörgés, követelés, lekicsinylés, magyarázás, magyarázgatás, magyarázkodás, megmagyarázás, megalázás, megalázkodás, megbántás, megbocsátás, megdicsérés, megengedés, megfogadás, megígérés, megítélés, megkérdezés, megnevezés, megnevettetés, megnyugtatás, megrovás, megsértés, megsértődés, megszégyenítés, megszentelés, megszidás, megtiltás, megvallás, megvigasztalás, megzsarolás, nagyítás, nevelés, óhajtás, panaszkodás, parancsolás, pletykálkodás, rábeszélés, rimánkodás, sértés, sértegetés, szidás, szidalmazás, simogatás, sírás, siránkozás, sírdogálás, szitkozódás, tanítás, tiltakozás, tiltás, tréfálkozás, utánzás, utasítás, üldözés, vágyakozás, vigasztalás, zavarba hozás, zsarolás.

A kommunikáció alapfunkciói Az emotív (érzelmi) funkció a beszélőnek az üzenettel kapcsolatos érzelmeit, indulatait, hangulatait fejezi ki. A konatív (felhívó) funkció a címzettre irányul, annak befolyásolására szolgál. Ilyen a megszólítás, felszólítás, meghívás, tudakozódás stb. A fatikus funkció a kommunikáció létrehozására, fenntartására, meghosszabbítására vonatkozik. Ide tartozik a köszönés, megszólítás, bemutatás stb. A metanyelvi funkció a kódra utal, a nyelv segítségével magáról a nyelvről szól a kommunikáció. A poétikai funkció az üzenetet hordozza, amennyiben a nyelvi megformáltsággal esztétikai hatást érünk el. A referenciális (közlő, tájékoztató) funkció a kontextussal van kapcsolatban: útbaigazítás, hirdetés, üzenetközvetítés, előadás stb.

Az Istennel való kommunikáció

Hogyan keltette fel Jézus a figyelmet?

Jézus párbeszédei ROL ZERFASS : „A jó beszélgetés élménye olyan, mintha egy utat jártunk volna be, amelyet egyedül nem tehettem volna meg, amelynél először nem tudtam, merre visz a lábam, de a másik mellé szegődtem. A jól sikerült beszélgetésből valami „kisül”, ami több, mint az egyes hozzászólások összege, mivel mindegyik megszólalás csak az előző révén vált lehetővé.”

Jézus kérdései Mindig valamilyen céllal kérdezünk. Jézusnál is sokszor megfigyelhető a kérdezés célja: információszerzés visszaigazolás igénylése szembesítés sokkolás felkészítés Jézus kérdése néha elmarasztal Máskor elmond félig egy példázatot, és a „csattanót” a hallgatóktól várja Gyakran kérdezi a gyógyulni vágyót a hitéről Krisztus hitet vár Máriától, Lázár nővérétől is A másik minden bizonnyal zsidó jellegzetesség: kérdésre kérdéssel felel Mindig valamilyen céllal kérdezünk. Jézusnál is sokszor megfigyelhető a kérdezés célja: információszerzés (Mt 15:34, 16:13.15, Lk 8:30.45, 24:17.19, Jn 20: 19) visszaigazolás igénylése (Mt 13:51, Mk 8:21) szembesítés (Mt 20:22) sokkolás (Lk 6:9, 14:5, Jn 10:32) felkészítés (Jn 21:15.16.17) Jézus kérdése néha elmarasztal (Mt 26:40). Máskor elmond félig egy példázatot, és a „csattanót” a hallgatóktól várja (Mt 21:31, Lk 10:36). Nem említettem eddig két gyakori módszert. Kérdései közül két típus kiemelkedő számban van jelen: 1. Gyakran kérdezi a gyógyulni vágyót a hitéről (Mk 8:29, Mt 20:32, Lk 18:41, Jn 5:6, 9:35). Krisztus hitet vár Máriától, Lázár nővérétől is (Jn 11:26). 2. A másik minden bizonnyal zsidó jellegzetesség: kérdésre kérdéssel felel (Mt 15:3, Mk 10:3, Lk 10:26).

Jézus nem verbális üzenetei   A nem verbális csatornák 1. Mimikai kommunikáció 2. Kommunikáció a tekintet révén 3. Vokális kommunikáció 4. Mozgásos (akciós) kommunikációs csatornák a) Kommunikáció gesztusok révén b) Kommunikáció a testtartás révén (poszturális kommunikáció) c) A térközszabályozás kommunikációs csatornája

Hogyan kommunikálunk mi? Személyes kommunikáció Telekommunikáció Mobiltelefónia Telefon E-mail Levelezés

Jézus és az Internet Új lehetőségek… Homo informaticus

A Tanítóhivatal megnyilatkozásai Média befolyásoló szerepe alig elhárítható (Kontempláció, elmélkedés, ima) Élet: Média által közvetített tapasztalat Az egyházi nyilatkozatok nem kellően ismertek A hitoktatásba szervesen be kell építeni Andragógiai aspektusok Egyházi propagálás

Inter mirifica Pozitív képet alkot A médiumok úgy használódnak, ahogy az emberek használni akarják őket. Hogyan kell kezelni? „Az ember és az emberek közössége a célja és mértéke a médiumok kezelésének”

Communio et progressio A katolikusok közreműködése a tömegtájékoztatásban Aktív szerepvállalás a médiumokban Sajtó Film Rádió és televízió Színház Felelős keresztények Profán média kihasználása

Aetatis novae Az emberi kommunikáció forradalma A média az egyházi közösség szolgálatában A média az újraevangelizálás szolgálatában A katolikus média hangsúlyosabbá tétele

Tömegtájékoztatás Pápai Tanácsa Az Egyháznak megbízatása van az evangélium hirdetésére az idők végéig. Kommunikáció példaképe és mértéke: Krisztus Figyelem az emberek iránt Azonosulás Együtt szenvedés -> „Szent Interaktivitás” Krisztus a kommunikáció mestere

Szociális csapda A rosszul elosztott média: Szociális csapdát eredményezhet Egyoldalú információelosztás Manipuláció Copyright, személyi jogok Tiszteletben tartása Gazdasági kényszer Ma a katolikus lakosság több mint 90 %-a nem ismeri az egyház aktuális tanítását

Jézus és az Internet Lehetőségek: