KENŐANYAG A MUNKAPIAC FOGASKEREKEI KÖZÉ? AZ ÁLLAMI FOGLALKOZTATÁSI SZOLGÁLAT MODERNIZÁCIÓJÁNAK HATÁSBECSLÉSE Cseres-Gergely Zsombor, KTI, 2010. 11. 29.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A célcsoport munkaerő-piaci helyzetét és életminőségét javító információk az interneten és azok használata Tapolcai-Hatházi Andrea főigazgatói PR tanácsadó.
Advertisements

Fancsalszki Éva projektmenedzser TÁMOP-2.4.3/A-09/ Június 07.
Adamecz Anna Scharle Ágota Budapest Szakpolitikai Elemző Intézet
A tanári munka értékelése
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat modernizációjának értékelése Cseres-Gergely Zsombor – Scharle Ágota -
A Képzési Csoport tevékenysége Budapest Esély Nonprofit Kft
Környezetipari Export Klaszter pályázat 2011-ben Morvai Balázs - Pál Attila KSZGYSZ – dec. 14.
Tanácsadási szolgáltatások „ A jövő önkormányzatának alapja Pusztamonostoron – ÁROP-1.A.2/A számú forrás felhasználásával” projektben Bíró Gabriella.
1 „ Gazdasági kihívások 2009-ben ” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Dunagáz szakmai napok, Dobogókő Április 15.
Gyulai Tamás elnöki tanácsadó elnöki tanácsadó Dél-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács.
Esélyegyenlőség Integráció A települési és intézményi közoktatási intézkedési tervek elkészítésének szükségessége Tájékoztató nap Budapest, május.
Huszta Roland – Fejlesztési igazgató
Szakmai monitorozás.
T UDATOS INNOVÁCIÓ VAGY MÓKUSKERÉK ? Locsmándi Alajos Budapest, szeptember 25.
Microsoft Üzleti Megoldások Konferencia Csoportmunka szolgáltatások megvalósítása a T-Mobile-ban Keresztúri Éva T-Mobile Magyarország.
A szakképzetlen, szociálisan hátrányos helyzetű, munkanélküli emberek (fiatalok) munkaerő-piaci és társadalmi (re)integrációjának elősegítése integrált.
NFT I NFT II Hosszú távú cél: az életminőség javítása Általános cél: Az EU átlaghoz viszonyított jövedelmi különbségek mérséklése specifikus.
TÁMOP C-09/ „Kitárt karok” szeptember február 29. „Első lépés” – alacsony foglalkoztatási eséllyel rendelkezők képessé.
Az ÉRÁK felnőttképzési tevékenysége, a fejlesztés főbb irányai.
Legyen jobb a gyermekeknek!
Projektértékelő kutatások alprojekt, reintegrációs adatbázis „TEtt - Program az áldozatokért és tettesekért” nyitókonferencia december 15. Siófok.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Urban Audit Az egységes városstatisztikai adatbázis.
Régióközi tudáshálózatok minőségének hatása a kutatási teljesítményre Sebestyén Tamás és Varga Attila.
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
Regresszióanalízis 10. gyakorlat.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
Borbély-Pecze Tibor Bors Szakmai tanácsadó ÁFSZ-FSZH A jelenlegi magyar munkaerő- piaci helyzet Borbély-Pecze Tibor Bors, Ph.D. Szakmai tanácsadó ÁFSZ-FSZH.
Borbély-Pecze Tibor Bors Szakmai tanácsadó ÁFSZ-FSZH Az ÁFSZ felépítése, a jelenlegi magyar munkaerő-piaci helyzet Borbély-Pecze Tibor Bors Szakmai tanácsadó.
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat és az Országos Foglalkoztatási Közalapítvány közötti években indított munkaerő-piaci programjairól, valamint.
Munkaerő-közvetítés recesszió idején Munkaerő-piaci ismeretek EURES hazai tréning 2009 Borbély-Pecze Tibor Bors, FSZH.
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
Munkanélküliség.
A SZEGÉNYSÉG ÉS KIREKESZTÉS VÁLTOZÁSA, 2001–2006 Ferge Zsuzsa beszámolója MTA MEH 2006–2007-ben végzett stratégiai kutatások eredményeit bemutató ülésszak.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kar A vidék fejlesztésének titka, a sikeres vidéki térségek és települések Nyugat-Magyarországon.
Évtizedes csúcson a magyar foglalkoztatás!? Látjuk, de nem értjük (egyelőre) Cseres-Gergely Zsombor MTA KRTK KTI “Munkaerőpiaci Tükör 2012” bemutató.
ÁLLÁSKERESÉS ÉS MUNKAPIACI INFORMÁCIÓK Cseres-Gergely Zsombor – Bódis Lajos – Galasi Péter.
A közcélú munka hatása a települési tartós munkanélküliségre
A munkapiaci-előrejelzések gyakorlata: kitől tanulhatunk? Cseres-Gergely Zsombor, MTA KTI.
Hozzászólás Hermann Zoltán: Az iskolatípus hatása a tanulói teljesítményekre Lovász Anna Szirák november 9.
A TÁMOP projekt keretében készült munkapiaci előrejelzés TÁMOP / projekt Cseres-Gergely Zsombor, Közgazdaságtudományi Intézet,
KISZORÍTJÁK-E AZ IDŐS DOLGOZÓK A FIATALOKAT A KÖZSZFÉRÁBAN? Cseres-Gergely Zsombor, MTA KRTK KTI MKE 2012 konf.
Roma inclusion and impact evaluation …. Adamecz et al. Szirák, november 16.
Közigazgatási Reform Programok IH dr. Bálint Ákos főigazgató Közigazgatási Reform Programok IH dr. Bálint Ákos főigazgató.
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Sajtótájékoztató augusztus 7.
1 Foglalkoztatási kihívások (1), avagy mitől beteg a magyar gazdaság és a társadalom LIGA REGIONÁLIS TANFOLYAM 2010.OKTÓBER 5-6 HAJÓS Dr. Szabó Imre VDSzSz/LIGA.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat (ÁFSZ) szerepe a távmunka fejlesztésében Pirisi Károly főigazgató VI. Országos Távmunka Konferencia december.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Sajtótájékoztató december 4.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
Gazdasági és foglalkoztatási folyamatok Magyarországon
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat modernizációja Budapest 2005.szeptember 8.
Gazdasági és foglalkoztatási folyamatok Magyarországon.
TÁMOP 5.5.1/A-10/ “Jó pályán! Jó gyakorlatok továbbfejlesztése és alkalmazása a munkaerő-piaci integrációért és esélyegyenlőségért” Foglalkoztatási.
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
Kis és nagy iskolák HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
Hatásértékelés szerepe Nemzeti Fejlesztési Ügynökség Értékelési Divízió Nemzetközi értékelési konferencia, Budapest, május 6-7.
Kutatási alkomponens Összegzés Borbély Tibor Bors ÁFSZ- FSZH szakmai tanácsadó, Ph.D. jelölt Visegrád,
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
Ágazati létszámstruktúra előrejelzése nemzetközi adatok alapján
Foglalkoztatási együttműködések szabolcs-Szatmár-bereg megyében
roma integrációs modellek a közös sikerekért
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
„Út a munkához”program
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

KENŐANYAG A MUNKAPIAC FOGASKEREKEI KÖZÉ? AZ ÁLLAMI FOGLALKOZTATÁSI SZOLGÁLAT MODERNIZÁCIÓJÁNAK HATÁSBECSLÉSE Cseres-Gergely Zsombor, KTI,

Miért érdekes egy PES működése? És az ÁFSZ-é? Motiváció

1. Elméleti és szakpolitika: párosítás  Keresési modellek: munkanélküliség  Blanchard és Diamond (1989), Pissarides (2000)  Szakpolitikai szerep: Lisszabon & EU2020  Állásközvetítés  “Flexicurity”, ALMP kivitelezés (vö. válság)  Szerep pontosabban: újabb fejlemények  Zweifel és Zaborowsk (1996): állami vs. privát megvalósítás hatékonysága  Ramirez és Vassiliev (2006): hatékonyságmérés

2. Hazai foglalkoztatás: hiányzó láncszem? Foglalkoztatási ráta (15-64, 2008) – 56% (EU: 65%) PES éves költségvetés: 20 md forint körül (2009 összesen: kb. 400 md) Sem a hatékonyságról, sem a fejlesztések hatásáról nincs információnk. Bajnai-Hámori-Köllő (2008) 0,09% 0,11% 0,13% 0,29% 0,09%

Miről beszélek?  Az ÁFSZ modernizációja: a programok célja, szerkezete, az értékelés, mérés.  Adatok és becslési eljárás: aggregált, kirendeltségi szintű becslés, DiD megközelítésben.  Becslési eredmények: különféle specifikációk, eljárások és kimenetek. Átfogó értékelés: negyedév, IFUA-KTI-BI konzorcium, BI-IFUA megvalósítás. Itt: kvantitatív rész (a teljes elérhető a BI weblapon).elérhető a BI weblapon

A Phare program, a HEFOP 1.2 intézkedés és a TÁMOP program szerkezete, a főbb modernizációs lépések Az ÁFSZ modernizációja

Az ÁFSZ fejlesztése: több éves folyamat Magyarország, 2000: ÁFSZ = hivatal Az ÁFSZ modernizációja 2002-ben kezdődött, három lépcsőben bontakozott ki, folyik ma is: Phare projekt (1,2md) Módszertani alapozás (pl. Új Szolgáltatási Modell) Kirendeltségek felújítása, ügyfélterének átalakítása, minőségbiztosítás, képzés HEFOP 1.2 intézkedés (9,3 md) Módszertan honosítása (pl. profiling, aktív eszköz monitoring) Integrált Rendszer (adatbázis) bevezetése Kutatási és egyéb projektek TÁMOP (kb. 28 md) Módszertan továbbfejlesztése Kutatási és egyéb projektek

A HEFOP 1.2 résztvevői és program-elemei  Új Szolgáltatási Modell (2007 végéig)  Profiling (vö szegmentálás; duration – jellemzők)  Ügyfelek differenciált kezelése (kioszk vs. humán szolgáltatás)  Kirendeltségek fejlesztése (folyamatos)  Ügyféltér átalakítása (hivatal vs. partnerek találkozóhelye)  Minőségellenőrzési rendszer bevezetése (szervezeti kultúra) 60 kirendeltség + 11 a Phare projektből (csak “építés”). Földrajzilag elszórt, majdnem-véletlen kiválasztás.

Monitoring, mérés a HEFOP 1.2-ben  Fejlesztéspolitika általában: sajátos helyzet. Nagy pénzek, irreverzibilitás, költési kényszer, szakmai kompetencia gond az IH- knál.  Előrehaladási kényszer.  Félelem az értékeléstől, a “rossz” döntéstől. Indikátorok semmitmondóak. Valódi értékelés nincs. (EU-szintű gond)  HEFOP 1.2: részben rossz indikátorok  Kimeneti: modernizált kirendeltségek száma: 80 db OK. Jó, van kontroll, de kevés információ.  Eredmény: bejelentett álláshelyek száma. Nem teljesül: 50 helyett 30 ezer havonta. Környezeti hatás? (Hárs-Nagy, 2009)  Hatás: bejelentett álláshely létének hossza. Teljesül, DE: manipulálható (Hansen, 2003)  HEFOP 1.2: kutatási rész gyenge, fentiekre nem reflektál. Nagy (2007) javaslata: kirendeltségi mérés.

Aggregált kirendeltségi adatok, becslés egyszerű átlaggal, közvetlen és párosítással előkészített OLS technikával. Becslési eljárások és adatok

Mérés korlát nélkül Micklewright-Nagy(2006) Illetve: hasonló részletesség az utólagos foglalkoztatásra. DE: nagy adatigény, nehezen kommunikálható eredmények.

Difference in Differences kilépési esélyre  Egyszerű hatékonyság-mutató: kilépési esély “jó” irányba. Legjobb: foglalkoztatás (HAT).  Egyszerű modell:  p i : részvétel a programban (kezelt vs. kontroll)  α: konstans, t: trend  X it : megfigyelhető egyéni és környezeti jellemzők  Nem megfigyelhető jellemzők, korreláltak (f i, kezdeti különbségek) és nem korreláltak (ε it, sokk) X it -vel.  További egyszerűsítés: kirendeltségi szint.  Differenciában: HAT it = α+τt+πp i +δtp i +βX it +f i +ε it, ΔHAT it = τ+δp i +βΔX it +Δε it,

Előfeldolgozás: párosítsunk, vagy sem?  Ha van jó kontroll  Közvetlenül  Hatás átlagolása és becslés együtt  Heterogenitás nem explicit  Ha nincs jó kontroll, de van elég megfigyelhető ismérv  Előfeldolgozás kell  Kontroll és átlagolás és becslés külön  Heterogenitás explicit lehet Direkt OLSPárosítás (matching) Általános igény: kezdeti különbségek, időbeli hatások kontrollja, “jó” kontrollcsoport. Matching esetén az egyenlet: (ΔHAT it – ΔHAT* it ) = δ + βΔX it +ν it

Adatok  Időszak: 2004 vs hónap (válság!)  Megfigyelési egység: kirendeltség egy hónapban  Integrált Rendszer  Egyéni adatok folytonos időben  DE: kirendeltségre aggregált adatok  HAT: kilépés foglalkoztatásba, képzésbe, stb.  Regisztráltak aránya jellemzők szerint (iskola, kor, pályakezdő, mmk)  Sajnos: nincs “technológiai” adat  KSH területi statisztika  Egy kirendeltség körzetébe tartozó települések jellemzői (vállalkozás, adózás, munkanélküliség) kirendeltségekhez kapcsolva.

Kirendeltségi jellemzők Nagyfokú hasonlóság a résztvevő és a nem résztvevő csoport között 2004-es értékekben, kirendeltségi + környezeti (vö. táblázat). Változás kicsi.

A kimenetek Látszat, vagy valóság? Gond lehet: megszakította= ?

Ismeretlen irányú kilépés (megszakította)=? Gond: ha az időbeni változás a bejelentési szokásból fakad, nem jó hatást identifikálunk: a foglalkoztatásba lépés növekedése elvileg adódhat csak ebből is. Érvelés: ha a becslés lineáris, akkor a résztvevő-nem résztvevő állandó különbségek nem zavaróak (diff).

A nyers változások ÉvHEFOP 1.2 résztvevő? NemIgenKülönbség 20040,04140,0386-0, ,04960,0491-0,0005 Különb.0,00820,01050,0023 A növekedésben a közepesen javuló kirendeltségek a főszereplők

DiD becslési eredmények eltérő specifikációkkal, különféle kimenetekkel. Becslési eredmények

DiD OLS eredmények – teljes népesség Párosítással előfeldolgozva a hatás 0,38 %pont, p= 0,06. DE: std. hiba nem korrigált! Kísérlet parametrikus formákkal: semmi sem szignifikáns. Továbbiakban mellőzöm. (bootstrap finomítás kell)

DiD OLS eredmények csoportonként (3)

Következtetések, tanulságok  Elérhető adatok optimális felhasználása,  Viszonylag korszerű technológia  Környezeti hatások,  Programhatás eloszlása,  Nagyfokú pontosság. Ami sikerült……és ami nem Az ÁFSZ modernizáció rendkívül költséges, de sikeresnek tűnik: 3,9%-ról 4,9%-ra, ebből 0,35% a program hatása. A költséghatékonyság kérdéses, bár nem feltétlenül rossz (4-5 a 11 milliárdból). Lezárás: matching finomítása, validálás admin adatokkal? Folytatás: hatékonyság.

(Köszönet) Vége!