SZÉLSŐJOBBOLDALI HALLGATÓI CSOPORTOK SZERVEZŐDÉSE ÉS ÉRTÉKVILÁGA Sőrés Anett A Magyar Szociológiai Társaság éves konferenciája, Miskolc,
Miről lesz szó az előadásban? Elméleti megalapozás Mit tekintünk szélsőjobboldalnak? Milyen okok vezettek a megerősödéséhez? A magyarországi szélsőjobboldal kulturális jellemzői Kutatási tapasztalatok Közreműködés a „Campus-lét a Debreceni Egyetemen” (OTKA K 81858) kutatásban A „kínálati” oldalról: szélsőjobboldali honlapok tartalomelemzése A „keresleti” oldalról: a debreceni egyetemisták körében végzett online adatfelvétel adatainak elemzése
Hogyan definiálható a szélsőjobboldal?
Kutatási kérdések Mi jellemzi a szélsőjobboldali egyetemista csoportot? Társadalmi és demográfiai jellemzők Mely csoportokkal szimpatizálnak és melyeket utasítanak el? Milyen értékek és attitűdök jellemzik őket? Hogyan szerveződnek ezek a csoportok? Milyen szerepük van az internetes médiumoknak a szerveződésükben? Elkülöníthetők-e szegmensek a csoporton belül?
Kutatási módszerek Kínálat: szélsőjobboldali honlapok Módszer: tartalomelemzés Vizsgálati időszak: től ig Kereslet: a debreceni egyetemisták Módszer: kvantitatív elemzés A „Campus-lét a Debreceni Egyetemen” kutatás online kérdőíves vizsgálatának adatbázisa október-november N = 2384
Kínálati oldal: a szélsőjobboldali honlapok tartalomelemzésének tanulságai (általam készített ábra – és közötti időszak)
A szélsőjobboldal reprezentációja a debreceni egyetemisták körében (Campus-lét kutatás, online adatfelvétel, N=2384)
Demográfiai és szociokulturális jellemzők
Csoporttagság Valós és vágyott
Tolerancia és intolerancia
Értékek Elfogadottak Elutas í tottak Er é nyek Fegyelmezetts é g (67,71 / 65,89) Megbocs á t á s (52,73 / 60,54) Engedelmess é g (51,12 / 50,8) Elő í t é let-mentess é g (37,65 / 51,47) B á tors á g (78,54 / 72,85) É rt é kek T á rsadalmi megbecs ü l é s (69,85 / 68,41) B é ke (67,31 / 76,73) Szabads á g (83,21 / 81,54) Egyenlős é g (48,44 / 58,04) Eszm é nyek A haza biztons á ga (80,34 / 72,5) A csal á d biztons á ga (93,21 / 92,43)
Tanuláshoz és munkához való viszony A szélsőjobboldalhoz való viszony a tanulási attitűdökkel egyértelműbb kapcsolatot mutatott, mint munkaattitűdökkel Az attitűdöket alapvetően a hátrányosabb társadalmi státusz határozza meg: a kulturális tőke kompenzálása és a létbiztonság megteremtése a cél
A szélsőjobboldali hallgató ideáltípusa Mely csoportokban felülreprezentáltak? Neme: férfi Lakóhelye: kistelepülés Szülei: legfeljebb középfokú végzettséggel rendelkezik Csoportokhoz való viszonya: Inkább a szélsőjobboldali ideológiához kötődő csoportokhoz kapcsolódik – erős benne a valahová tartozás igénye Elutasítja a zsidókat, a romákat, a szociális segélyből élőket Vallott értékei: Elutasítja az univerzális, liberális normákat Egyedi karrierstratégia: az egyetemi képzéshez kötődő szakmai karrier mintája nem vonzza
A szélsőjobboldali honlapok látogatottsága a debreceni egyetemisták körében (%, N=2384, klaszterképző változók)
A radikális honlapok fogyasztásának típusai Első klaszter: az elkötelezett olvasók (4,28%) Legalább 3 internetes oldalt olvasnak (a megadottak közül) Legalább havonta (a napi látogatók aránya min. 10%) Második klaszter: az érdeklődők (10,49%) Legfeljebb 3 honlapot fogyasztanak Elsősorban a Kuruc.infót és a Jobbik.hu-t – legvalószínűbben havonta Harmadik klaszter: a passzívak (85,23%) Legfeljebb a Kuruc.infót nézik, legfeljebb havonta
1. Az „elkötelezettek” A csoport ¾-ét férfiak adják Hasonló arányban vannak az elsőgenerációsok A „kitörők” felülreprezentáltak (42%) A legintoleránsabb csoport A haza eszménye és a bátorság erénye a hangsúlyos
2. Az „érdeklődők” Holdudvar 2/3-uk férfi A (legalább egy) diplomás szülővel rendelkezők aránya meghaladja a teljes mintában tapasztaltat (45%) Státuszreprodukciós stratégia → bölcsész szakok Toleránsabbak Lazább csoportnormák
Összegzés A szélsőjobboldaliak össztársadalmi jellemzői leképeződnek a fiatalok körében is (férfi-túlsúly, alacsonyabb társadalmi státusz, csoportkohézió, előítéletesség, antiliberális értékek, stb.) A webes felületeknek nagy jelentőségük van a szélsőjobboldali csoportok szerveződésében Elkülöníthetők különböző profilú honlapok (elsősorban a célközönség alapján – populárisabbak és specializáltabbak) Elkülöníthetők fogyasztói csoportok (elkötelezettek, érdeklődők, passzívak)
Köszönöm a figyelmet! Sőrés Anett Sőrés