A kamionforgalomról Lukács András Levegő Munkacsoport Budapest, 2006. december 15.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Globalizáció Globalizáció:
Advertisements

Zöld válságkezelés és gazdaságélénkítés Környezetgazdászok javaslatai (Szeged, Vándorgyűlés, 2010 okt.1.)
A magyar gazdaság versenyképessége Vojnits Tamás április 2.
„Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián,
Magyar Fuvarozói Fórum dr. Vereczkey Zoltán – elnök.
A Budapesti Értéktőzsde Részvénytársaság éve december 15. Jaksity György elnök Budapesti Értéktőzsde.
Környezetvédelmi ipar és hulladékgazdálkodás Magyarországon
Javaslatok a zöld államháztartási reformra Lukács András Levegő Munkacsoport „A környezetvédelmi szempontból káros támogatások és megszüntetésük.
Magyar Export-Import Bank Rt.
Roncz Gábor vezérigazgató
GKI Zrt., Gazdasági folyamatok, 2008 Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt április 2.
Partnerek vagyunk az úton László János Magyar Kerékpárosklub.
Regionális fejlesztések és szerkezetátalakulás a mezőgazdaságban
Az egészségügy finanszírozásának problémái Adalékok a járulékreform kéréseihez Dr. Kincses Gyula ESKI.
1 „ Gazdasági kihívások 2009-ben ” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Dunagáz szakmai napok, Dobogókő Április 15.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
Az európai unió környezetvédelme. A tisztább, élhető környezetért Az Európai Unió több évtizedes munka eredményeként rendkívül átfogó környezetvédelmi.
A gazdasági fejlettség mutatói
Dr. Hinfner Miklós Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete Budapest, december 15.
Vasúti áruszállítás a környezettudatos magatartás szolgálatában
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Tudásvezérelt újraiparosítás az EU-ban De mi lesz a hazai Kkv-kal?
Mezőgazdasági szerkezetátalakulás hatása a területfejlesztésre  : 2103 Gödöllő, Páter Károly u. 1.  : 2103 Gödöllő, Páter Károly u. 1. Dr. Káposzta József.
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
EU KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS A CSATLAKOZÁS MAGYAR VONATKOZÁSAI Dr. Fogarassy Csaba
ADÓ Farkas Gábor Szenior Menedzser február 28. Adózás 2006.
Hogy állunk a konvergencia folyamatban? Hamecz István ügyvezető igazgató.
Az új kormány gazdaságpolitikai mozgástere: egyensúlyi korrekciós alternatívák Urbán László XI. Vezérigazgató Találkozó Göd, április 4-5.
4000 körüli vállalkozás, - ennek 80%-a mikro-vállalkozás (10 főnél kevesebb foglalkoztatott), - 15%-a kisvállalkozás (10-49 fő foglalkoztatott) 100 ezer.
Az önkormányzati gazdálkodás szabályai Debrecen,
1 Magyarország 2020 perspektívájában Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt november 29.
Gazdaságpolitikai dilemmák: Felzárkózásvagylemaradás Mádi László Mádi László Közgazdász Vándorgyűlés,
Díszkivilágítás árnyékában ( Budapest finanszírozási helyzete) Kardos Péter Közgazdász Vándorgyűlés 2009 Zalakaros.
A közúti fuvarozás helyzete Napi Gazdaság Konferencia Karmos Gábor - főtitkár.
Legyen kevesebb autó, tisztább város, több zöld! – Ajánlások a Városi Környezet Stratégiához Hegyi Gyula Budapest, november 13. Fővárosi Közgyűlés.
Cím Petz Raymund, kutatásvezető december 6. Az üzleti és lakossági felmérésekből származó „sentiment” indikátorok.
Hol a határ a pr és a valódi felelősségvállalás között?
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
GKI Zrt., Az alacsony foglalkoztatási ráta okai, a foglalkoztatás bővítésének gazdaságpolitikai összefüggései Független Szakszervezetek Demokratikus.
Tapasztalatok az NFT „Közlekedés, energia” munkacsoportjával kapcsolatban Lukács András Levegő Munkacsoport „Civil szervezetek feladatai és lehetőségei.
A magyar gazdaság várható helyzete
2008. november 20. Az európai uniós integráció és a magyar gazdaság; avagy esélyek és kockázatok a magyar gépjármű szektor beruházási lehetőségeiben Dr.
Munkaerő mobilitás Magyarországon
Kamionról vasútra A Levegő Munkacsoport sajtótájékoztatója BILK, április 3.
Környezetvédelmi szempontból káros támogatások a közlekedés terén Pavics Lázár Levegő Munkacsoport „A környezetvédelmi szempontból káros támogatások és.
Javaslatok a környezetvédelmi adóreformra Lukács András – Pavics Lázár Levegő Munkacsoport „Adózás a fenntartható fejlődésért” Budapest, május 9.
Az Állami Számvevőszék szerepe a környezetre káros támogatások ellenőrzésében Dr. Báger Gusztáv egyetemi tanár, főigazgató Állami Számvevőszék Fejlesztési.
A veszélyes áruk vasúti szállításának szabályozása
ELKÉPZELÉSEK ÉS VALÓSÁG a évi forgalmi adatfelvételek tükrében Albert Gábor tagozatvezető-helyettes március 12. Közlekedésszervezési és Hálózatfejlesztési.
Dr. Kontrát Károly Belügyminisztérium parlamenti államtitkár
SÉRÜLÉKENY BIZTONSÁG Közlekedéstudomány a közlekedésbiztonság szolgálatában „KÖZLEKEDÉSI SÉRÜLÉSEK” KONFERENCIA Budapest, szeptember 26. Előadó :
Államtalanítás vagy álomtalanítás Az állam szerepének és az adórendszer újragondolása Magyarországon Jaksity György.
Fékezés vagy lendület? Tovább nehezedik a hazai munkahelyteremtő mikro-, kis- és középes vállalkozások helyzete Varga Mihály, 2004.október 10.
A jelenlegi válság és a reálszféra Chikán Attila egyetemi tanár, igazgató Budapesti Corvinus Egyetem Vállalatgazdaságtan Intézet Versenyképesség Kutató.
Nyílt Pályán Nemzeti Vasúti Kerekasztal eszmecsere a vasút jelenéről és jövőjéről szakmai-társadalmi vitanap Budapest,2010 szeptember 15 Dr.Doór Zoltán.
AZ ÉGHAJLATVÁLTOZÁS VESZÉLYE ÉS A HAZAI KLÍMAPOLITIKA Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium február 27.
Az energiapolitika és a közlekedési szektor Lukács András Levegő Munkacsoport Energia[forradalom]: A fenntartható energiagazdálkodás lehetőségei.
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
A hazai fiskális politika általános kérdései és kihívásai 42. Közgazdász-vándorgyűlés Eger, augusztus
Az EU és a civil szervezetek kapcsolata Lukács András Levegő Munkacsoport „Civil szervezetek feladatai és lehetőségei az EU-tagság kapcsán” Budapest, 2005.
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
Megszorítások, reformok, versenyképesség – Magyarország 2006.
Családbarát szolgáltatások Tényleg jó üzlet? december 2.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Magyar Controlling Egyesület Nyíregyháza, 2006 október Debreceni Egyetem Agrártudományi Centrum Mezőgazdasági Kar MCE Konferencia 2006 A controlling.
EURÓPAI AUTÓSZERVIZEK MAGYARORSZÁGI EGYESÜLETE
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
Az atomenergia szerepe a Nemzeti Energiastratégiában dr. Aradszki András energiaügyért felelős államtitkár A Gazdálkodási és Tudományos Társaságok Szövetségének.
Magyar gazdaságpolitika a rendszerváltás után 2. A 2010 utáni korszak
Előadás másolata:

A kamionforgalomról Lukács András Levegő Munkacsoport Budapest, december 15.

Készült az Európai Bizottság PHARE Access programja és a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium támogatásával. A kutatás vezetője: Dr. Kiss Károly (Budapesti Corvinus Egyetem)

A tehergépkocsikkal összefüggő állami, társadalmi kiadások 2004-ben milliárd forintban

Útépítés és útfenntartás210

Útépítés és útfenntartás210 Autópálya-építések áfamentessége27

Útépítés és útfenntartás210 Autópálya-építések áfamentessége27 Környezeti, egészségi stb. károk (OECD)860

Útépítés és útfenntartás210 Autópálya-építések áfamentessége27 Környezeti, egészségi stb. károk (OECD)860 Járműgyártás, kőolajkitermelés stb. kárai90

Útépítés és útfenntartás210 Autópálya-építések áfamentessége27 Környezeti, egészségi stb. károk (OECD)860 Járműgyártás, kőolajkitermelés stb. kárai90 Forgalmi torlódások20

Útépítés és útfenntartás210 Autópálya-építések áfamentessége27 Környezeti, egészségi stb. károk (OECD)860 Járműgyártás, kőolajkitermelés stb. kárai90 Forgalmi torlódások20 Károk utakban, épületekben, közművekben200

Útépítés és útfenntartás210 Autópálya-építések áfamentessége27 Környezeti, egészségi stb. károk (OECD)860 Járműgyártás, kőolajkitermelés stb. kárai90 Forgalmi torlódások20 Károk utakban, épületekben, közművekben200 Kár a többi járműben600

Útépítés és útfenntartás210 Autópálya-építések áfamentessége27 Környezeti, egészségi stb. károk (OECD)860 Járműgyártás, kőolajkitermelés stb. kárai90 Forgalmi torlódások20 Károk utakban, épületekben, közművekben200 Kár a többi járműben600 Adóelkerülés bérelszámolásnál110

Útépítés és útfenntartás210 Autópálya-építések áfamentessége27 Környezeti, egészségi stb. károk (OECD)860 Járműgyártás, kőolajkitermelés stb. kárai90 Forgalmi torlódások20 Károk utakban, épületekben, közművekben200 Kár a többi járműben600 Adóelkerülés bérelszámolásnál110 Fekete/szürke gazdaság egyéb vonatkozásai200

Útépítés és útfenntartás210 Autópálya-építések áfamentessége27 Környezeti, egészségi stb. károk (OECD)860 Járműgyártás, kőolajkitermelés stb. kárai90 Forgalmi torlódások20 Károk utakban, épületekben, közművekben200 Kár a többi járműben600 Adóelkerülés bérelszámolásnál110 Fekete/szürke gazdaság egyéb vonatkozásai200 Közlekedésbiztonsági stb. szabálysértés130

Útépítés és útfenntartás210 Autópálya-építések áfamentessége27 Környezeti, egészségi stb. károk (OECD)860 Járműgyártás, kőolajkitermelés stb. kárai90 Forgalmi torlódások20 Károk utakban, épületekben, közművekben200 Kár a többi járműben600 Adóelkerülés bérelszámolásnál110 Fekete/szürke gazdaság egyéb vonatkozásai200 Közlekedésbiztonsági stb. szabálysértés130 Külföldi napidíj kedvezménye11

Útépítés és útfenntartás210 Autópálya-építések áfamentessége27 Környezeti, egészségi stb. károk (OECD)860 Járműgyártás, kőolajkitermelés stb. kárai90 Forgalmi torlódások20 Károk utakban, épületekben, közművekben200 Kár a többi járműben600 Adóelkerülés bérelszámolásnál110 Fekete/szürke gazdaság egyéb vonatkozásai200 Közlekedésbiztonsági stb. szabálysértés130 Külföldi napidíj kedvezménye11 Elvonás vasúti árufuvarozástól100

TEHERGÉPKOCSIK ÖSSZES KIADÁS: 2600 milliárd Ft

Üzemanyagok jövedéki adója54 Gépjárműadó (belföldi)12 Gépjármű átírási illeték1 Termékdíjak5 Túlsúlydíj1 Autópályadíj6 Gépjárműadó (külföldi)3 ÖSSZESEN81 A tehergépkocsikkal összefüggő állami bevételek 2004-ben (milliárd Ft)

TEHERGÉPKOCSIK BEVÉTELEK ÉS KIADÁSOK EGYENLEGE (TÁMOGATÁS): 2600–80 = kb milliárd Ft

TEHERGÉPKOCSIK Tartozás a korábbi évek versenyelőnye miatt (amennyiben 15 éven keresztül történne a visszafizetés): 2500 milliárd Ft

TEHERGÉPKOCSIK ÖSSZES TÁMOGATÁS 2004-ben: 5000 milliárd Ft

Milyen következményekkel jár, hogy a közúti teherfuvarozás árai nem tükrözik a valódi költségeket? 1 Ft  1 Ft

Minden szinten hibás döntések születnek: • Állam • Önkormányzatok • Vállalkozások • Állampolgárok

Állam •A rendkívül gyorsan növekvő forgalom miatt hatalmas összegeket fordít utak építésére és fenntartására. •A vasút versenyképessége romlik, ezért számára is több támogatást kell adni. •Sokkal kevesebb forrás jut egyéb területekre (oktatás, egészségügy stb.).

Önkormányzatok •Hibás területfejlesztés: pl. túl sok telephely- engedélyt adnak olyan létesítményeknek, amelyek nagy teherforgalommal járnak. •Fokozottan kell költeniük az utak fenntartására. •Kevesebb forrás jut egyéb célokra.

Vállalkozások •Nagy távolságokra szállítgatnak közúton, miközben helyi erőforrások is rendelkezésre állnak. •Pazarolnak a nyersanyagokkal és az energiával (a közúti fuvarozás rendkívül energiaigényes). •Takarékoskodnak az emberi munkaerővel (növekszik a munkanélküliség).

Az egyes emberek •A nagy távolságokról szállított termékeket veszik meg a hazai helyett. •A környezetszennyezőbb módon szállított termékeket veszik meg.

•A jobb módúaknak van lehetőségük bizonyos mértékig védekezni a környezeti ártalmak ellen, a szegényeknek kevésbé. •A gazdagabbak sokkal több támogatásban részesülnek, mint a szegények.

Alacsony a foglalkoztatottság Az adójellegű terhek túlnyomó részben a munkabért terhelik, és ráadásul a környezetszennyezésnek nyújtott állami támogatások is csak ezen terhek növelése árán történhet és történik is – ezért kevésbé kifizetődő az embereket foglalkoztatni.

Romlik a hazai gazdaság versenyképessége A környezetszennyező import előnyben részesül a környezetkímélőbb hazai termeléssel szemben. (Például kifizetődőbb az energiahordozók importja, viszont kevésbé kifizetődő a hazai szolgáltatási szektort igénybe venni.)

Gyorsuló ütemben szennyeződik a környezet és romlik a lakosság egészsége, mivel • azt jutalmazzuk, aki többet szennyez, • azt büntetjük, aki óvja a környezetét és egészségét. Mindez egyre növekvő egészségügyi kiadásokat és veszteséget (pl. munkaidő- kiesés) jelent az egyének, a vállalkozások és az állam részére egyaránt.

Gyorsul az infláció Egyre gyorsabban növekszenek a költségek: a környezeti és az egészségi károk költségei beépülnek az árakba.

„az aránytalanságok és hiányosságok egyik legfontosabb oka, hogy a közlekedőket nem sikerült megfelelően szembesíteni tevékenységük költségével. Mivel az árak nem fejezik ki a közlekedés teljes társadalmi költségét, a kereslet rendellenesen nagyra növekedett. (…) Az árszerkezetnek jobban tükröznie kell a közösséget érintő költségeket.” Az Európai Unió közlekedéspolitikája 2010-ig: itt az idő dönteni Fehér Könyv, 2001

A megoldási lehetőségek

„Svájci útdíj” bevezetése

Üzemanyagok jövedéki adója54 Gépjárműadó (belföldi)12 Gépjármű átírási illeték1 Termékdíjak5 Túlsúlydíj1 Autópályadíj6 Gépjárműadó (külföldi)3 Svájci útdíj200 ÖSSZESEN281 A tehergépkocsikkal összefüggő állami bevételek 2004-ben (milliárd Ft)

Menetíró-korong

A közúti közlekedés külső költségei Forrás: Európai Közlekedési Miniszterek Konferenciája (ECMT), 1998

Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzata 1/2006./I.30./ XI.ÖK sz. rendelete a 12 tonna megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó tehergépkocsik helyi közútra történő behajtásához szükséges közútkezelői hozzájárulásról és az útfenntartási hozzájárulási díjról

A Magyarországra belépő külföldi tehergépkocsik számának és a GDP alakulása (1990=100)

A Magyarországról kilépő hazai tehergépkocsik számának és a GDP alakulása (1990=100)

A 12 tonna megengedett összsúlynál nagyobb hazai tehergépkocsik számának és a GDP alakulása (1990=100)

Szigorúbb ellenőrzés és szigorúbb büntetések EU-előírás: évi 1%-ról 4%-ra (2010-ig) Ehhez 500 új ellenőr kellene, ehelyett folyamatos a leépítés. A Közlekedési Főfelügyelet székháza

Útdíj, fokozott ellenőrzés: Milyen előnyeit élvezhetik a közúti fuvarozók? (Az általános társadalmi, gazdasági és környezetvédelmi előnyökön túlmenően.)

Az országos közvélemény-kutatás eredménye (2006. január)

A külföldi versenytársak is hozzájárulnak az utak építéséhez és fenntartásához.

A tisztességes fuvarozók előnyösebb helyzetbe kerülnek.

Az útdíj fokozatos bevezetésével lehetőség nyílik az alkalmazkodásra.

Ösztönzés az innovációra, a magasabb hozzáadott érték előállítására, a minőség javítására. Ez a jövő útja.

Köszönöm a megtisztelő figyelmüket!