A kamionforgalomról Lukács András Levegő Munkacsoport Budapest, december 15.
Készült az Európai Bizottság PHARE Access programja és a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium támogatásával. A kutatás vezetője: Dr. Kiss Károly (Budapesti Corvinus Egyetem)
A tehergépkocsikkal összefüggő állami, társadalmi kiadások 2004-ben milliárd forintban
Útépítés és útfenntartás210
Útépítés és útfenntartás210 Autópálya-építések áfamentessége27
Útépítés és útfenntartás210 Autópálya-építések áfamentessége27 Környezeti, egészségi stb. károk (OECD)860
Útépítés és útfenntartás210 Autópálya-építések áfamentessége27 Környezeti, egészségi stb. károk (OECD)860 Járműgyártás, kőolajkitermelés stb. kárai90
Útépítés és útfenntartás210 Autópálya-építések áfamentessége27 Környezeti, egészségi stb. károk (OECD)860 Járműgyártás, kőolajkitermelés stb. kárai90 Forgalmi torlódások20
Útépítés és útfenntartás210 Autópálya-építések áfamentessége27 Környezeti, egészségi stb. károk (OECD)860 Járműgyártás, kőolajkitermelés stb. kárai90 Forgalmi torlódások20 Károk utakban, épületekben, közművekben200
Útépítés és útfenntartás210 Autópálya-építések áfamentessége27 Környezeti, egészségi stb. károk (OECD)860 Járműgyártás, kőolajkitermelés stb. kárai90 Forgalmi torlódások20 Károk utakban, épületekben, közművekben200 Kár a többi járműben600
Útépítés és útfenntartás210 Autópálya-építések áfamentessége27 Környezeti, egészségi stb. károk (OECD)860 Járműgyártás, kőolajkitermelés stb. kárai90 Forgalmi torlódások20 Károk utakban, épületekben, közművekben200 Kár a többi járműben600 Adóelkerülés bérelszámolásnál110
Útépítés és útfenntartás210 Autópálya-építések áfamentessége27 Környezeti, egészségi stb. károk (OECD)860 Járműgyártás, kőolajkitermelés stb. kárai90 Forgalmi torlódások20 Károk utakban, épületekben, közművekben200 Kár a többi járműben600 Adóelkerülés bérelszámolásnál110 Fekete/szürke gazdaság egyéb vonatkozásai200
Útépítés és útfenntartás210 Autópálya-építések áfamentessége27 Környezeti, egészségi stb. károk (OECD)860 Járműgyártás, kőolajkitermelés stb. kárai90 Forgalmi torlódások20 Károk utakban, épületekben, közművekben200 Kár a többi járműben600 Adóelkerülés bérelszámolásnál110 Fekete/szürke gazdaság egyéb vonatkozásai200 Közlekedésbiztonsági stb. szabálysértés130
Útépítés és útfenntartás210 Autópálya-építések áfamentessége27 Környezeti, egészségi stb. károk (OECD)860 Járműgyártás, kőolajkitermelés stb. kárai90 Forgalmi torlódások20 Károk utakban, épületekben, közművekben200 Kár a többi járműben600 Adóelkerülés bérelszámolásnál110 Fekete/szürke gazdaság egyéb vonatkozásai200 Közlekedésbiztonsági stb. szabálysértés130 Külföldi napidíj kedvezménye11
Útépítés és útfenntartás210 Autópálya-építések áfamentessége27 Környezeti, egészségi stb. károk (OECD)860 Járműgyártás, kőolajkitermelés stb. kárai90 Forgalmi torlódások20 Károk utakban, épületekben, közművekben200 Kár a többi járműben600 Adóelkerülés bérelszámolásnál110 Fekete/szürke gazdaság egyéb vonatkozásai200 Közlekedésbiztonsági stb. szabálysértés130 Külföldi napidíj kedvezménye11 Elvonás vasúti árufuvarozástól100
TEHERGÉPKOCSIK ÖSSZES KIADÁS: 2600 milliárd Ft
Üzemanyagok jövedéki adója54 Gépjárműadó (belföldi)12 Gépjármű átírási illeték1 Termékdíjak5 Túlsúlydíj1 Autópályadíj6 Gépjárműadó (külföldi)3 ÖSSZESEN81 A tehergépkocsikkal összefüggő állami bevételek 2004-ben (milliárd Ft)
TEHERGÉPKOCSIK BEVÉTELEK ÉS KIADÁSOK EGYENLEGE (TÁMOGATÁS): 2600–80 = kb milliárd Ft
TEHERGÉPKOCSIK Tartozás a korábbi évek versenyelőnye miatt (amennyiben 15 éven keresztül történne a visszafizetés): 2500 milliárd Ft
TEHERGÉPKOCSIK ÖSSZES TÁMOGATÁS 2004-ben: 5000 milliárd Ft
Milyen következményekkel jár, hogy a közúti teherfuvarozás árai nem tükrözik a valódi költségeket? 1 Ft 1 Ft
Minden szinten hibás döntések születnek: • Állam • Önkormányzatok • Vállalkozások • Állampolgárok
Állam •A rendkívül gyorsan növekvő forgalom miatt hatalmas összegeket fordít utak építésére és fenntartására. •A vasút versenyképessége romlik, ezért számára is több támogatást kell adni. •Sokkal kevesebb forrás jut egyéb területekre (oktatás, egészségügy stb.).
Önkormányzatok •Hibás területfejlesztés: pl. túl sok telephely- engedélyt adnak olyan létesítményeknek, amelyek nagy teherforgalommal járnak. •Fokozottan kell költeniük az utak fenntartására. •Kevesebb forrás jut egyéb célokra.
Vállalkozások •Nagy távolságokra szállítgatnak közúton, miközben helyi erőforrások is rendelkezésre állnak. •Pazarolnak a nyersanyagokkal és az energiával (a közúti fuvarozás rendkívül energiaigényes). •Takarékoskodnak az emberi munkaerővel (növekszik a munkanélküliség).
Az egyes emberek •A nagy távolságokról szállított termékeket veszik meg a hazai helyett. •A környezetszennyezőbb módon szállított termékeket veszik meg.
•A jobb módúaknak van lehetőségük bizonyos mértékig védekezni a környezeti ártalmak ellen, a szegényeknek kevésbé. •A gazdagabbak sokkal több támogatásban részesülnek, mint a szegények.
Alacsony a foglalkoztatottság Az adójellegű terhek túlnyomó részben a munkabért terhelik, és ráadásul a környezetszennyezésnek nyújtott állami támogatások is csak ezen terhek növelése árán történhet és történik is – ezért kevésbé kifizetődő az embereket foglalkoztatni.
Romlik a hazai gazdaság versenyképessége A környezetszennyező import előnyben részesül a környezetkímélőbb hazai termeléssel szemben. (Például kifizetődőbb az energiahordozók importja, viszont kevésbé kifizetődő a hazai szolgáltatási szektort igénybe venni.)
Gyorsuló ütemben szennyeződik a környezet és romlik a lakosság egészsége, mivel • azt jutalmazzuk, aki többet szennyez, • azt büntetjük, aki óvja a környezetét és egészségét. Mindez egyre növekvő egészségügyi kiadásokat és veszteséget (pl. munkaidő- kiesés) jelent az egyének, a vállalkozások és az állam részére egyaránt.
Gyorsul az infláció Egyre gyorsabban növekszenek a költségek: a környezeti és az egészségi károk költségei beépülnek az árakba.
„az aránytalanságok és hiányosságok egyik legfontosabb oka, hogy a közlekedőket nem sikerült megfelelően szembesíteni tevékenységük költségével. Mivel az árak nem fejezik ki a közlekedés teljes társadalmi költségét, a kereslet rendellenesen nagyra növekedett. (…) Az árszerkezetnek jobban tükröznie kell a közösséget érintő költségeket.” Az Európai Unió közlekedéspolitikája 2010-ig: itt az idő dönteni Fehér Könyv, 2001
A megoldási lehetőségek
„Svájci útdíj” bevezetése
Üzemanyagok jövedéki adója54 Gépjárműadó (belföldi)12 Gépjármű átírási illeték1 Termékdíjak5 Túlsúlydíj1 Autópályadíj6 Gépjárműadó (külföldi)3 Svájci útdíj200 ÖSSZESEN281 A tehergépkocsikkal összefüggő állami bevételek 2004-ben (milliárd Ft)
Menetíró-korong
A közúti közlekedés külső költségei Forrás: Európai Közlekedési Miniszterek Konferenciája (ECMT), 1998
Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzata 1/2006./I.30./ XI.ÖK sz. rendelete a 12 tonna megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó tehergépkocsik helyi közútra történő behajtásához szükséges közútkezelői hozzájárulásról és az útfenntartási hozzájárulási díjról
A Magyarországra belépő külföldi tehergépkocsik számának és a GDP alakulása (1990=100)
A Magyarországról kilépő hazai tehergépkocsik számának és a GDP alakulása (1990=100)
A 12 tonna megengedett összsúlynál nagyobb hazai tehergépkocsik számának és a GDP alakulása (1990=100)
Szigorúbb ellenőrzés és szigorúbb büntetések EU-előírás: évi 1%-ról 4%-ra (2010-ig) Ehhez 500 új ellenőr kellene, ehelyett folyamatos a leépítés. A Közlekedési Főfelügyelet székháza
Útdíj, fokozott ellenőrzés: Milyen előnyeit élvezhetik a közúti fuvarozók? (Az általános társadalmi, gazdasági és környezetvédelmi előnyökön túlmenően.)
Az országos közvélemény-kutatás eredménye (2006. január)
A külföldi versenytársak is hozzájárulnak az utak építéséhez és fenntartásához.
A tisztességes fuvarozók előnyösebb helyzetbe kerülnek.
Az útdíj fokozatos bevezetésével lehetőség nyílik az alkalmazkodásra.
Ösztönzés az innovációra, a magasabb hozzáadott érték előállítására, a minőség javítására. Ez a jövő útja.
Köszönöm a megtisztelő figyelmüket!