A FELVILÁGOSODÁS ÉS STÍLUSIRÁNYZATAI

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Száray Miklós: Történelem III. (1. lecke)
Advertisements

Arisztotelész (Kr.e ) Minden embernek természete, hogy
Pedagógiai eszközök és módszerek a században
RENESZÁNSZ – ‘újjászületés’
RÓZSA a virágok királynője.
és a legkevésbé teljes az
Kazinczy Ferenc Magyar Nyelv Éve
Polgári szellem és értékrend Márai Sándor művében
Klasszicizmus Romantika
NEWTON IDEI TUDOMÁNYOS FELFEDEZÉSEK
Jean-Jacques Rousseau ( )
A romantika irodalmából
A reneszánsz.
A POLGÁRI EURÓPA KIBONTAKOZÁSA A XIX. SZÁZAD ELSŐ FELÉBEN
A felvilágosult abszolutizmus
F. Bacon ( ) és a modern tudományok alapvetése.
Felvilágosodás Bevezető óra.
A MODERN NEVELÉSTUDOMÁNY GYÖKEREI
A „hűséges kéz” és az „állhatatos szem” viszonya x A taktilis és a vizuális megismerés összekapcsolhatósága a XVII. században Szerző: Pintér Lilla Témavezető:
(XVI. század- XVIII. elejéig)
B arokk, mint művészettörténeti stílus
A szentimentalizmus 8/B.
George Gordon Byron 26/A. Élete Született: London, 1788 Apai ágon főnemesi családból származott Apja,,Jack Byron kapitány’’, elszórta vagyonát, Franciaországban.
A romantika.
A rokokó.
A magyar felvilágosodás
A ROMANTIKA ÉS A MŰVELŐDÉS EURÓPÁBAN
A KORAI FELVILÁGOSODÁS EURÓPÁBAN
A felvilágosodás nevelésügye Európában
A romantika.
ban született a francia Le Haye-ben - jezsuita és katonaiskolában tanult - sokat utazott, pl. Magyarországon is - Ulm-ban misztikus álmot látott:
Voltaire és Rousseau 23/B.
Romantika.
Isaac Newton ( ) Newton elődei:Newton elődei: –René Descartes ( ) – mozgó anyag, mechanikai kölcsönhatás, a matematika alkalmazása –Pierre.
Szentimentalizmus Készítette: Domján Gáborné.
Készítette: Domján Gáborné
Összeállította: Domján Gáborné
Mikes Kelemen 22/C.
Az ész kora: a felvilágosodás
Kant ( ) a szépről és a zseniről
A felvilágosodás legjelentősebb gondolatai és főbb képviselői -források alapján -tudományos világkép kialakulása a kora újkorban ( kopernikuszi fordulat,
A felvilágosodás jellegzetes műfaja: a levélregény
FELVILÁGOSODÁS.
René Descartes élete Károly Alexandra 9.b. Tartalomjegyzék Élete Fontosabb művei.
Az ember tragédiája és a Faust kapcsolata
A ROMANTIKA életérzése, világszemlélete stílusirányzata A XIX. század
Hegel ( ) művészetfilozófiája
Czene Alexandra 9.b.
Madách Imre Érettségi tételminta.
A szellem forradalma: a felvilágosodás. Az új eszmeáramlat  Angliából indul útjára a XVII. században  Az egész kontinensen elterjed  A legjelentősebb.
A magyar felvilágosodás irodalma
18. század közepe – 19. század eleje
A FELVILÁGOSODÁS PEDAGÓGIÁJA
Az újkori filozófia főbb irányzatai – empirizmus és racionalizmus
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
A FELVILÁGOSODÁS Győzelmi emlékmű, Lipcse.
RÓZSA a virágok királynője.
Az újkori bölcselet első jelentős képviselői: F. Bacon és Descartes
 A korszak a Fr. Forradalommal kezdődött  Kor jelszava: Merj gondolkodni!  a felvilágosodás magában foglalja a 17. század nagy részét, de:  mások.
Az enciklopédia szó jelentése
A klasszicizmus
A romantika.
A felvilágosodás kora A klasszicizmus.
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
A felvilágosodás kora.
Felvilágosodás kora A VILÁG MEGISMERÉSE.
Előadás másolata:

A FELVILÁGOSODÁS ÉS STÍLUSIRÁNYZATAI

„A felvilágosodás az ember kilábalása a maga okozta kiskorúságából” (Immanuel Kant, 1724–1804) Társadalmi alapja: a kapitalista termelés felgyorsulása, városiasodás, a polgárság megerősödése A felvilágosodás a tudatlanság sötétségével szemben az ész, a tudás „fényét” állította szembe A felvilágosodás filozófusai az általános emberit a saját koruk emberében látták; szabadgondolkodás: az emberi elme képes a világ maradéktalan megismerésére minden külső segítség nélkül. Az embereket sújtó bajok fő forrása: a tudatlanság a tudással, a ráció és a tapasztalat erejével, a term. tudományos felfedezések segítségével a világ problémáit megoldhatónak vélték pl. csillagászat: bolygók mozgása (Galilei, Kepler) fizika: szabadesés törvénye (Newton) a tudomány szerepe megváltozik: a világ problémáit megoldhatónak vélték jólét, biztonság, kellemesebb élet A jelszó: Sapere aude! Merj gondolkodni! (Horatius)

Empirizmus Anglia – empirizmus (empíria = tapasztalat) Előfutár: Hobbes (1588–1679): az ember jellemzője az örömkeresés és az önzés Locke (1632–1704): ismereteink forrása az érzékelés; – „Nincs semmi az értelemben, ami nem volt előbb az érzékletben.” Műve: Értekezés az emberi értelemről (1690) A világ megismerése az érzéki tapasztalaton múlik Indukció: egyes adat tudományos általánosítás Az emberi értelem a legfőbb bíró; az észérvek és az erkölcs, a természet és Isten egymást igazolják A tolerancia, a türelem eszméje!

Racionalizmus Franciaország – racionalizmus (ráció = ész, értelem) Descartes (1596–1650): Értekezés a módszerről (1637) – Gondolkozom, tehát vagyok A dedukció fontossága (az általánosból az egyesre való következtetés) A matematika és a logika alapvető fogalmai az emberekkel velük születtek, nem tapasztalati eredetűek Pascal (1623–1662): „Nádszál az ember, ... de gondolkodó nádszál. (...) Minden méltóságunk a gondolkodásban rejlik.”

panteizmus: Isten és a Természet azonosítása A felvilágosodás gondolkodói az ész nevében elvetették, ésszerűtlennek tartották a vallások dogmáit, de nem lettek ateisták (istentagadók) deizmus (Tindal, Toland, Bolingbrook): Isten megteremtette, elindította a világot, működését a természeti törvényekre bízta (newtoni törvények) panteizmus: Isten és a Természet azonosítása Ésszerűtlennek bizonyultak a társadalmi rend intézményei, szokásai. Különösen a születési kiváltságok ellenkeztek a józan ésszel. Szabadság, egyenlőség, testvériség materializmus: a világ anyagi eredetű, nincs transzcendens irányító erő

Enciklopédia Diderot (1713–1784) és D’Alambert (1717 –1783): Enciklopédia (1751–1780; 35 kötet) A tudományok, a művészetek és a mesterségek értelmező szótára - a korabeli emberi tudás összegzése Diderot elsősorban a képmutatást, Voltaire (1694–1788) a fanatizmust, Rousseau (1712 –1788) a luxust támadta

(francia) klasszicizmus Stílusirányzatok Európában a 17. század végétől a 19. század első feléig 17. század barokk (francia) klasszicizmus 18. század rokokó, „késő barokk” klasszicizmus szentimentalizmus a 19. század első fele klasszicizmus romantika

Stílusirányzatok: klasszicizmus szentimentalizmus, rokokó Sziget a barokk tengerben A 17. század közepén Franciaországban új stílus: a klasszicizmus (classis = osztály; classicus = első osztályba tartozó) Jellemzi: az antikvitás tisztelete és követése, a szigorú formákhoz kötődés a barokk mértéktelenségével, miszticizmusával, szertelenségével szemben

XIV. Lajos (1643–1715), a Napkirály korában az ízlést az udvar (az irodalmi illedelmesség) és a város (a polgári józanság) határozza meg. Az államrendszer hatására az irodalom is a törvényekhez, szabályokhoz alkalmazkodik Eszmény: a rend, a nyugalom, az ésszerűség Híres francia klasszicista képzőművészek: François Girandon: Apolló és a nimfák Nicolas Poussin: A Parnasszus

Girandon: Apollón és a nimfák Versaille-ban található Apollón a Napisten, XIV. Lajos a Napkirály A művész alaposan tanulmányozta az ókori görög művészetet

Poussen: Parnassus (Apolló és a Múzsák)

Szentimentalizmus (érzékenység) A XVIII. sz.-ban alakult ki ez a stílusirányzat Az érzékenység kultusza – az empírizmusra épül, és az érzelmek szabadságát hirdeti, bár az egyént tehetetlennek ábrázolja a társadalmi renddel szemben (szerelmeseket elválasztó társadalmi, vagyoni különbségek) Műfajok: elégia, temetői költészet, napló- és levélregény A stílus jellemzői: melankolikus, szenvedő cselekvésképtelen hősök, akik társadalmi problémáik elől a természetbe, a magányba, a betegségbe, halálba menekülnek.

Híres szentimentalista regények: Rousseau: Júlia vagy Új Heloise (eloiz;1761) Levélregény, mely egy szegény házitanító és a bárókisasszony be nem teljesülhető szerelméről szól. Azt hirdeti, hogy mindenkinek joga van a boldogságra. A század legnagyobb könyvsikere volt. Goethe: Az ifjú Werther szenvedései (1774) A levélregény ifjú hőse beleszeret Lottéba, aki már egy másik fiatalember menyasszonya. A lelkét feldúló érzelmektől nem tud szabadulni, regény végé öngyilkos lesz. A regény önéletrajzi ihletésű. A regény azt sugallja, hogy az élet a boldogtalanság felé tart. A regény hatása valóságos Werther-láz lett Európában.

Wilhelm von Kalbach: Lotte

F. C. Baude: Werther halála

A rokokó: művészeti stílus a 18. század első felében; „rocaille” = kagyló Jellemzi: könnyedség, játékosság, miniatürizálás belsőépítészet (tükrök, kacskaringók, hajlatok) festészet (erotika, Cupido, Ámor, „szép rendetlenség”) szobrászat (porcelán, Meissen, Sèvres) irodalom (bravúros játékosság, zeneiség, csengő-bongó formák, szabadszájú, szellemes, vidám, bájos)

Fragonard: A hinta pajzán téma szépség és szerelem erotika apró részletek gazdag színvilág