A turisztikai desztináció menedzsment rendszer fejlesztése Magyarországon 50-ről 100-ra" című TDM konferencia 2013. május 23. Szarvas Magyar TDM Szövetség
TDM helyzetkép Magyarország TDM szervezeteiről 2012-13-ban
A nagy rekordkísérlet - A TDM
TDM szervezetek megoszlása hazánkban régiónként
TDM helyzetkép 2013. I. félév A TDM szervezetek működési formája Regisztrált helyi és térségi szintű TDM szervezetek társasági forma szerinti megoszlása (2013. március 25-i állapot) A TDM szervezetek működési formája (forrás: NGM regisztrációs lista) Helyi szinten Egyesület 58 78 Nonprofit Kft. 20 Térségi szinten 1 7 6 Összes regisztrált TDM szervezet: 85
TDM helyzetkép 2013. március Helyi és térségi TDM szervezetek területi eloszlása (2013. március 25-i állapot) Kék szín: Helyi TDM szervezetek Zöld szín: Térségi TDM-mel rendelkező helyi TDM szervezet
Vendégéjszakák száma 2012-ben Magyarországon realizálódó vendégéjszakaszám: 21,6 M Budapest vendégéjszaka száma: 7,3 M Vidéki vendégéjszakák száma: 14,3 M TDM-ek által lefedett települések vendégéjszakaszáma: 12 M A Top 20 vendégéjszakaszámmal rendelkező települések közül a desztináció turizmusát T17 esetben TDM irányítja. Forrás: A vendégéjszakák száma a kereskedelmi szálláshelyeken, többségében a (KSH) 2013. márciusi adatok szerint
Az MTDMSZ tagsága A Szövetséget 2011-ben 16 TDM szervezet alapította 49 tag TDM szervezet, ebből 47 helyi TDM, 2 térségi TDM 12 pártoló tag, köztük a BRTDMSZ A tagok önkormányzati tagjainak száma: ~ 155 önkormányzat (2012. év eleji adatgyűjtés szerint) A tagok tagjainak száma: ~ 2100 vállalkozás, attrakció stb. (közel 70%-a a TDM tag vállalkozásoknak, 2012. év eleji adatgyűjtés szerint) Több, mint 60 Tourinformot TDM szervezet tart fenn az összesen 139 iroda közül. A nem TDM által fenntartott Tourinformok területén realizált vendégéjszaka szám 2011-ben 2,2 millió volt.
TDM pályázati források 2009-2013. 2009-2013. között kiírt és felhasznált pályázati források (2013. március 25-i állapot szerint) 2009-es TDM pályázat összes forrása 3,8 Mrd Ft ebből nyertes pályázatok támogatására felhasznált forrás 1,656 Mrd Ft fennmaradó keret 2,14 Mrd Ft 2011-es TDM pályázat összes forrása: 5,4 Mrd Ft 1,79 Mrd Ft 2011. IX-ben felfüggesztés után fennmaradó keret 3,61 Mrd Ft 2012-es TDM pályázat összes forrása (2011-es pályázati felhívás újbóli kiírása) 1,04 Mrd Ft 1,1 Mrd Ft 2009-2013. között TDM szervezetrendszer-fejlesztésre tervezett források (2008.) ~13 Mrd Ft 2009-2013. között TDM szervezetrendszer-fejlesztésre felhasznált források (2013. március) 4,49 Mrd Ft 2008-ban még közel 13 Mrd Ft állt rendelkezésre a tervek szerint a TDM rendszer kiépítésére. Később ezt 2 Mrd Ft-tal csökkentették 11 Mrd-ra. 2009-ben 3,8 Mrd Ft volt a kiírt pályázati keret, amiből 1,656 Mrd-ot nyert el összesen 37 TDM szervezet (ebből 2 térségi), így a felhasználatlan keret 2,14 Mrd volt összesen. 2011-ben 5,4 Mrd Ft állt rendelkezésre 3 pályázati határidővel (máj., szept., dec.), de mivel 2011. szeptember 8-án szakmai indokokra hivatkozva felfüggesztették a pályázatot, eltörölve ezzel a leginkább tervezett decemberi határidőt, 3,61 Mrd Ft felhasználatlan keret maradt bent, míg csak 1,79 Mrd Ft került kiosztásra 32 pályázó részére. 2012-ben a 2011-es folytatásaként (kizárva a 2011-ben pályázókat) újabb pályázat került kiírásra, de a fennmaradó 3,61 Mrd Ft-tal szemben csak 2,14 Mrd Ft-os kerettel, amelyből a régiónként biztosított elégtelen források és a „szakértőn megbecsült” támogatandó nyertes pályázatok száma eredményeként hatalmas túljelentkezés volt minden régióban, MÉGIS csupán az 50%-a, 1,043 Mrd Ft került kiosztásra 23 pályázó részére. A pályázati kiírásba ráadásul bevonták a klaszterek támogatását is, természetesen a TDM keret terhére, holott azok hatékonysága országos tapasztalatok alapján erősen megkérdőjelezhető. Így összességében 2009-2013. között a korábban tervezett 13 Mrd Ft-tal szemben csupán 4,49 Mrd Ft került kiosztásra, ami részben az országos marketingszervezet régióinak átalakításával kapcsolatos döntésképtelenségének is köszönhető. Ezért is rendkívül fontos a ’14-20-as tervezési időszak forrásainak gondos szakmai megtervezése, valamint a jogszabályi háttér megalkotása, hiszen a vártnál jóval kevésbé sikerült megerősíteni a rendszert az elmúló EU-s tervezési időszakban, továbbá a rendszer csak helyi és térségi szinten kezdett el kiépülni. Ezt csak úgy ideírtam, nem mintha nem tudnád :)
MTDMSZ felmérés 2013. A TDM szervezetek működéséről, gazdálkodásáról
A kérdőívet kitöltők adatai* A TDM szervezetek társasági forma szerinti megoszlása 62,5 %: egyesület 37,5 %: nonprofit Kft Működési szint szerinti megoszlás 87,5 %: helyi 12,5 %: térségi TDM A TDM szervezetek alapítás szerinti megoszlása 6,25 %: 2005 előtt 9,38 %: 2006-2007 40,63 %: 2008-2009 34,38 %: 2010-2011 9,38 %: 2012. január óta *38 %-os részvételi arány mellett, 85-ből 32 válaszadó esetében
TDM szervezetek TDM pályázati projektösszeg szerinti megoszlása 2009-2013. (2013. március 25-i állapot) * Összes válaszadó által lehívott pályázati összeg: 2,3 Mrd Ft
A TDM-ek összes kiadásának szakmai tevékenységre jutó része Átlagosan a TDM szervezetek a költségtervben szereplő összes tervezett kiadás 28,17 %-át tudják csak szakmai tevékenységre fordítani!
Fenntarthatóság megítélése rövid-, közép- és hosszútávon Rövidtáv: külső kör Középtáv: középső kör Hosszútáv: belső kör Rövidtávon a válaszadók 87,5 %-a látja biztosítottnak a fenntarthatóságot, míg ez az arány középtávon már csak 37,5 %, hosszútávon pedig csupán 6,25 %.
2013. márciusi MTDMSZ felmérés eredményei A jogszabályi háttér szerepének megítélése a fenntarthatóság tekintetében Szükségesnek tartja a magyarországi TDM szervezeti rendszer jogszabályi szintű szabályozását? 100 % IGEN Amennyiben szükségesnek tartja a jogszabályi szintű kereteket, milyen szintű szabályozást tartana elegendőnek? TDM rendelet: 31,25 % Turizmus törvény: 68,75 %
Turizmus törvény…?
Legfontosabb szabályozandó kérdések Fogalom-meghatározások Működési keretek, illetékességi területek meghatározása Tagság önkéntes, vagy…? Feladatmegosztás (helyi, térségi, regionális (?), nemzeti) Finanszírozás A jogszabályi háttér hiányát ideiglenesen az NGM szakmai felügyelete alatt működő TDM szakmai regisztráció pótolja, mely előfeltétele a TDM pályázaton való indulásnak.
A turizmus törvény tervezete (2012.) Finanszírozás A Turizmus Törvény tervezet szerint Helyi szinten kötelezően átadandó IFA: 10% Térségi szinten kötelezően átadandó IFA: 0% Regionális szinten kötelezően átadandó IFA: 15% Az MTDMSZ javaslata szerint (2012) Helyi szinten kötelezően átadandó IFA: 40% Térségi szinten kötelezően átadandó IFA: 10% Regionális szinten kötelezően átadandó IFA: 10%
A stabil finanszírozás lehetőségei Az MTDMSZ javaslata szerint megvizsgálandó lehetőségek: Csak olyan önkormányzat kapjon beszedett idegenforgalmi adóhoz kapcsolódó költségvetési támogatást, amely tagja helyi TDM szervezetnek. A korábban eltörölt turisztikai hozzájárulás újbóli bevezetése Látogatói hozzájárulás Külföldi jó gyakorlat testre szabása A TDM rendszer Turizmus Rendeletben történő szabályozása
Kiemelt szövetségi tevékenységek az elmúlt egy évből november 14. TDM mentori nap a móri TDM-nek december 5-6. Nemzetközi best practice konferencia a móri TDM pályázat keretében március 25. OGYSTUB ülés április 23. MTDMSZ stratégiai nap május 22-24. MTDMSZ IX. Országos TDM konferencia szeptember levél Dr Lázár János Kormánybiztosnak NGM szakmai egyeztetés Október 16-18. MTDMSZ X. Országos TDM konferencia
A 2014-2020-as tervezési időszak kulcsszavai a fejlesztési támogatások tekintetében A 2014-2020 EU-s tervezési időszakban a turisztikai intézményrendszer-fejlesztésre rendelkezésre álló források szerepe kiemelt jelentőségű. Hálózati struktúrák, együttműködések fejlesztése Integrált, térségi együttműködések fejlesztése TDM tevékenységek fejlesztése Kutatás + fejlesztés + innováció Termékfejlesztés
Köszönöm a megtisztelő figyelmet! Somossy Eszter alelnök 30/630 04 74 www.tdmszovetseg.eu