Közrem ű ködés a DPR Szakmai Nap III. "Diplomás pályakövetés - nemzetközi és hazai gyakorlatok" cím ű rendezvényhez, Budapest, 2010. június 10. Harald.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A munkahelyi egészségfejlesztés lehetőségei, nemzetközi tapasztalatok
Advertisements

Tamás Kincső, OSZK, Analitikus Feldolgozó Osztály, osztályvezető A részdokumentumok szolgáltatása az ELDORADO-ban ELDORADO konferencia a partnerkönyvtárakkal.
Dr Raffay Ágnes Dr Lőrincz Katalin Hajmásy Gyöngyi
PIC number – szükséges bármilyen Erasmus + pályázathoz PKE:
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
Digitális kompetenciák a pedagógusképzésben Jelli János Apor Vilmos Katolikus Főiskola (HU) Námesztovszki Zsolt Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző.
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
Frissdiplomások a munkaerőpiacon - a jövedelmet befolyásoló tényezők
1 European Urban Knowledge Network EURÓPAI VÁROSI TUDÁSHÁLÓZAT Magyar Regionális Tudományi Társaság IV. Vándorgyűlés Szeged, október Szokolay.
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
Nyitórendezvény „Szak-nyelv-tudás” – Az idegen nyelvi képzési rendszer fejlesztése a Debreceni Egyetemen TÁMOP D-12/1/KONV
A felsőoktatás (hozzáadott) értéke
A pályakövetés nemzetközi trendjei – hol tartunk most? TÁMOP projekt második szakasz - Nyitókonferencia október 18. Veroszta Zsuzsanna Educatio.
H-M Szakért ő i Akadémia Tematikus fejlesztésére Pécs – 9. szeminárium.
Humánkineziológia szak
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
DPR és egyetemi stratégia Diplomás Páyakövetés
A diplomások jellemzőiről és előre- menetelükről készített felmérés Olaszországban prof. Andrea Cammelli Bolognai Egyetem AlmaLaurea igazgatója Konferencia.
Vezetői tájékoztató a SZIE-DPR és SZIE-IMIR projektekről
A kutatási program rövid bemutatása
A fejlesztés hatása a szervezetre
A tételek eljuttatása az iskolákba
A bolognai folyamat – Párizs: Sorbonne-i Nyilatkozat Franciaország, Egyesült Királyság, Olaszország, Németország  hallgatói és oktatói mobilitás.
A BA/BSc végzettség hasznosíthatóságának vizsgálata a Debreceni Egyetemen és Nyíregyházi Főiskolán végzett fiatalok körében Seres Edina
A Pécsi Tudományegyetem eredményei a Diplomás Pályakövetési Rendszer első évében DPR Szakmai fórum Pécsi Tudományegyetem április 12. Veroszta Zsuzsanna.
TÁMOP /1/B A kompetencia-alapú pedagógusképzés regionális szervezeti, tartalmi és módszertani fejlesztése Tájékoztatás az 1. pécsi konzultáció.
Szerkezeti elemek teherbírásvizsgálata összetett terhelés esetén:
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
TAMOP /2/KMR Projekt szakmai vezető: Demeter Attila alezredes március 23. A projektek az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális.
DRAGON BALL GT dbzgtlink féle változat! Illesztett, ráégetett, sárga felirattal! Japan és Angol Navigáláshoz használd a bal oldali léptető elemeket ! Verzio.
Diplomás pályakövető rendszer TÁMOP és TÁMOP kapcsolata Educatio Kht. Horváth Tamás felsőoktatási igazgató március 4-6.
Intézményi pályakövetés központi támogatása - TÁMOP Educatio Kht. Horváth Tamás felsőoktatási igazgató Budapest, március 24.
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
Széchenyi István Egyetem, Győr
EU II..
szakmérnök hallgatók számára
Felsőoktatási munkatársak képzési célú mobilitása - STT 2014/2015.
„Családtámogatások, rugalmas munkavégzési formák és társadalmi kohézió” műhelykonferencia Budapest, november 24. Dr. Pulay Gyula, főigazgató, ÁSZ.
GLOBAL CORRUPTION BAROMETER 2009 Globális Korrupciós Barométer Közvéleménykutatás az emberek korrupcióval kapcsolatos tapasztalatairól június 3.
NŐ az ESÉLY! Esélyegyenlőségi program Zala megyében A projekt az Európai Unió és a Magyar Köztársaság támogatásával valósul meg.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
2007. május 22. Debrecen Digitalizálás és elektronikus hozzáférés 1 DEA: a Debreceni Egyetem elektronikus Archívuma Karácsony Gyöngyi DE Egyetemi és Nemzeti.
Farkas Katalin – Vilmányi Márton június 15.
GENERALI Alapkezelő Zrt. Nyugdíjpénztári megtakarítás a többi befektetés mellett Schuszter Péter vezérigazgató Generali Alapkezelő 2008/../.. Pénztárkonferencia.
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMZŐI HOGYAN TANÍTSUNK EREDMÉNYESEBBEN? TANÉVNYITÓ SZOLNOK, VIII.
Érettségi jelentkezések és érettségi eredmények 2008 Tanévnyitó értekezlet Érettségi jelentkezések - érettségi eredmények augusztus 29.
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
© 2005 The Gallup Organization T HE G ALLUP O RGANIZATION Országos Kreditmonitoring vizsgálat az oktatók körében - ábrasor
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
„Kihívások és válaszok” - szakmai nap Előadó: Pántya Erika projektmenedzser Szombathely, október 24.
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
A felsőoktatási szolgáltatások rendszer szintű fejlesztése: diplomás pályakövetés és vezetői információs rendszerek (TÁMOP 4.1.3) december 7. Fejlesztés.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Pedagógusok egy nemzetközi tanárvizsgálat (OECD TALIS) tükrében
Hogyan pályázzunk ? Az EUGA program az innováció szolgálatában Vicze Gábor.
Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés az OKKR szempontjából Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet OKKR Műhelykonferencia 2010.
Királyné Kerék Anikó programvezető OFA Hálózat – Nyugat-dunántúli Regionális Iroda „KoopeRáció projekt hálózatépítéssel kapcsolatos kérdőíves felmérés.
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
A Bologna-folyamat hatása az ifjúság munkaerő-piaci helyzetére
Pályakövetéses vizsgálat DPR konferencia, Veszprém márc. 11. A Pannon Egyetemen végzettek szakmai életútja – a kezdetek Formádi Katalin
A Bologna-folyamat a munkáltatók szempontjából Gerner Péter
Az ÉMGK tagvállalatainak szakképzési igényei Miskolc, június. 09. Dr. Barkóczi István – ÉMGK elnök.
Bolognai Folyamat a az európai és a hazai mérnökképzésben Jobbágy Ákos BME november 17.
DPR és ALUMNI Dr. Kuráth Gabriella területfelelős.
 MoodleMOT  Duális képzés 2014  „A duális képzés célja, hogy a hallgatók a leendő szakképzettségüknek megfelelő munkahelyen, munkakörben összekapcsolják.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
A Diplomás pályakövetŐ rendszer megújítása
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

Közrem ű ködés a DPR Szakmai Nap III. "Diplomás pályakövetés - nemzetközi és hazai gyakorlatok" cím ű rendezvényhez, Budapest, június 10. Harald Schomburg Nemzetközi Fels ő oktatási Kutatóközpont (INCHER-Kassel) Kasseli Egyetem, Németország A pályakövetés kutatás- módszertani kérdései és nemzetközi tapasztalatai

Schomburg: Research Methodology Issues and International Experiences in Career Tracking 2 Áttekintés 1.Nemzetközi háttér - mi az INCHER? 2.Elméleti keretek 3.A pályakövet ő vizsgálatok módszertana 4.Az új GRADNET megközelítés: Diplomás vizsgálatok hálózata 5.Konklúzió

Schomburg: Research Methodology Issues and International Experiences in Career Tracking 1. Intézményi háttér - mi az INCHER? 3

Kassel egyetemi városa: Németország szívében, Hessen tartományban Németország és Európa központjában A városi kultúra és a táj egyedülálló egysége A documenta városa Parkok és kikapcsolódásra szolgáló területek Hessen északi részének ipari, szolgáltatási és közigazgatási központja 4

Schomburg: Research Methodology Issues and International Experiences in Career Tracking Kasseli Egyetem  Helyszín: Németország és Európa központjában (Frankfurttól 200 km = 1,5 óra vonattal)  Kassel városa: f ő s lakosság  Kasseli Egyetem  hallgató  diplomás évente  Széleskör ű képzési programok 5

Kampusz: Holländischer tér Holländischer tér Bölcsészettudomány, Társadalomtudomány, Közgazdaságtan, Építészet, Város- és tájtervezés, Építőmérnöki és gépészmérnöki képzés 6

Kampusz: Witzenhausen Witzenhausen Ökológiai gazdálkodás

Schomburg: Research Methodology Issues and International Experiences in Career Tracking INCHER-Kassel  Nemzetközi Fels ő oktatási Kutatóközpont (INCHER-Kassel)  A központ 32 éves  A Kasseli Egyetem kutatóközpontja  Körülbelül kutató  Körülbelül 15 doktori hallgató  Képzési program: Fels ő oktatási Tanulmányok Mesterképzés  Kutatási terület: A fels ő oktatás és a munka; fels ő oktatási rendszerek és struktúrák; (nemzetközi) diplomás vizsgálatok (CHEERS; REFLEX; PROFLEX; HEGESCO)  Diplomás vizsgálatok nemzetközi hálózata  8

Schomburg: Research Methodology Issues and International Experiences in Career Tracking INCHER 9

Schomburg: Research Methodology Issues and International Experiences in Career Tracking Nemzetközi pályakövetési vizsgálatok együttműködése 10 INCHER Kassel Közép-Amerika Costa Rica, Salvador, Guatemala, Mexikó, Nicaragua, Panama Európa Ausztria, Belgium, Cseh Köztársaság, Észtország, Finnország, Olaszország, Hollandia, Norvégia, Portugália, Románia, Spanyolország, Svédország, Svájc, Egyesült Királyság Ázsia Indonézia, Irán, Japán, Omán, Fülöp-szigetek Afrika Kamerun, Ghána, Kenya, Malawi, Namíbia, Dél-afrikai Köztársaság, Uganda, Tanzánia Dél-Amerika Argentína, Brazília, Chile, Kolumbia, Peru

Schomburg: Research Methodology Issues and International Experiences in Career Tracking 2. Elméleti keretek 11

Schomburg: Research Methodology Issues and International Experiences in Career Tracking 12 A diplomás vizsgálatok konceptuális kerete Bemenet Hallgatók életrajzi adatai, tapasztalatai, mozgatórugói Kimenet Tudás, képességek, motiváció, osztályzatok Bemenet Tanulmányi feltételek és körülmények Folyamat Tanítás és tanulás Végeredm ények: Átmenet- foglalkoztatás, munka- szolgálat a társadalomnak Diplomás vizsgálat Kontextus: Munkaerőpiac - Régió - Ország; Társadalmi-gazdasági fejlődés és személyes fejlődés

Schomburg: Research Methodology Issues and International Experiences in Career Tracking 13 Társadalmi-életrajzi háttér Szülők képzettsége NemMozgatórugók és képességek Korábbi tanulmányok Felsőoktatás StruktúrákTanulmány i feltételek TantervekTanulmányi viselkedés Munkaerő- piaci feltételek Társadalmi, kulturális feltételek Régió Ország Kompetenciák Foglalkoztatás és munka Globalizáció nemzetköziség Tudás társadalom Életpálya Átmeneti folyamat

Schomburg: Research Methodology Issues and International Experiences in Career Tracking Elméleti kulcsproblémák: A tanulmányi programok oksági relevanciája 14 1.Mely mutatókra van szükségünk? (keresés id ő tartama, foglalkoztatási státusz, jövedelem, pozíció, szint egyezése, tanulmányi terület egyezése, munkahelyi önállóság, munkahelyi elégedettség, stb.) 2.Hogyan mérjük a munkaer ő -piaci jelzéseket? 3.Mely tényez ő k relevánsak a diplomások sikerességének magyarázatához a fels ő oktatás mellett? (munkaer ő piac, regionális mobilitás, egyéni motiváció, stb. 4.A fels ő oktatás milyen mértékben oka a szakmai sikernek? 5.A fels ő oktatás mely elemei (tanulmányi feltételek és körülmények) befolyásolják?

Schomburg: Research Methodology Issues and International Experiences in Career Tracking 3. A pályakövető vizsgálatok módszertana 15

Schomburg: Research Methodology Issues and International Experiences in Career Tracking Mik a (Diplomás) Pályakövető Vizsgálatok?  Hasonló kifejezések  Diplomás vizsgálat (40,700 Google találat)  Követ ő vizsgálat (98,000 Google találat)  Alumni kutatás (U.S.; 99,000 találat)  Követ ő vizsgálat (diplomások) ( találat)  Diplomás pályakövetés (Magyarország; 6 találat)  Célcsoport  Egy fels ő oktatási intézmény diplomásai (a diploma típusától függetlenül)  Vizsgálat a diplomaszerzés után 16

Schomburg: Research Methodology Issues and International Experiences in Career Tracking 17 Az intézményi diplomás pályakövető vizsgálatok jellemző céljai 1. Értékes információ gy ű jtése az egyetem fejlesztésére 2. A fels ő oktatás relevanciájának értékelése 3. Hozzájárulás az akkreditációs folyamathoz 4. A hallgatók, szül ő k, oktatók és a kormányzat tájékoztatása

Schomburg: Research Methodology Issues and International Experiences in Career Tracking A diplomás vizsgálatok különböző formái Példák A diplomaszerzés után eltelt id ő CsoportokKérd ő ív hossza Egyesült Királyság Hat hónapEgy Rövid (egy oldal) Costa Rica (CONARE) Egy évEgy Közepes (10 oldal) Európa Egy és tíz év között Egy, vagy több Közepest ő l hosszúig (10-20 oldal) 18

Schomburg: Research Methodology Issues and International Experiences in Career Tracking Diplomás pályakövető vizsgálatok területe, és célcsoportja D. Diploma típusa C. Alany B. Intézmény A. Ország A. Egyetem A. AlanyBAMAB. Alany B. Egyetem A Alany 19

Schomburg: Research Methodology Issues and International Experiences in Career Tracking 20 Az intézményi diplomás vizsgálatok céljai Németországban  Többfunkciós, széleskör ű vizsgálatok  Foglalkoztatás, munkaer ő -piaci jelzések, szakmai siker  Kompetenciák a munkában  A tanulmányok visszatekint ő értékelése  Tantervi fejlesztés  Folyamatos képzés (marketing)  Hálózatépítés, alumni adatbank  Értékelés - min ő ségbiztosítás - akkreditáció  Több intézményt felölel ő vizsgálatok  Benchmarking  Összehasonlítás a releváns intézményekkel - nem az átlaggal

Schomburg: Research Methodology Issues and International Experiences in Career Tracking Többfunkciós vizsgálat - Hollandia  Min ő ségbiztosítás (és növekv ő mértékben az akkreditáció)  Alumni követés  A fels ő oktatásból a munkába történ ő átmenet országos nyomon követése  Tanulmányi választás információ a végz ő söknek (országos és intézményi szinten)  Input a munkaer ő -piaci el ő rejelzésekhez  Tudományos és politikai elemzések 21 Forrás: Jim Allen (ROA, University of Maastricht, Hollandia), Kassel 2008

Schomburg: Research Methodology Issues and International Experiences in Career Tracking Többfunkciós vizsgálat - Svájc  információ a politikai hatóságok számára (oktatási/foglalkoztatási szektor)  benchmarking (a svájci fels ő oktatási intézmények mutatórendszere)  értékelési és információs eszköz a fels ő oktatási intézmények számára  információ a karrier/tanulmányi tanácsadó szolgáltatások számára 22 Forrás: Andrea Witmer (Svájci Szövetségi Statisztikai Hivatal), Kassel 2008

Schomburg: Research Methodology Issues and International Experiences in Career Tracking Diplomás Vizsgálati Rendszerek Európában (1) (2009) Rendszeres országos vizsgálatok Intézményi vizsgálatok Németország, Franciaország, Olaszország IgenGyakori Egyesült KirályságIgenRitka Hollandia, Norvégia. SvájcIgenRitka Görögország, Spanyolország, Portugália, Ausztria NemRitka Finnország, SvédországNemGyakori Lengyelország, (Magyarország), Észtország, Románia, Cseh Köztársaság, stb. NemRitka 23

Schomburg: Research Methodology Issues and International Experiences in Career Tracking Diplomás Vizsgálati Rendszerek Európában (2) PanelTöbbfunkciós vizsgálat Egyetem- specifikus kérd ő ív NémetországIgen FranciaországNem(Igen)Nem OlaszországIgen Nem Egyesült Királyság IgenNem HollandiaNemIgenNem NorvégiaIgen Nem SvájcIgen (Igen) 24

Schomburg: Research Methodology Issues and International Experiences in Career Tracking 4. Az új GRADNET megközelítés: Diplomás vizsgálatok hálózata 25

Schomburg: Research Methodology Issues and International Experiences in Career Tracking A követő vizsgálatok forradalma Németországban  2007-ig: csak néhány fels ő oktatási intézmény végzett rendszeres követ ő felméréseket  2008/2009-ben szinte minden jelent ő s fels ő oktatási intézmény részt vesz különböz ő rendszeres, regionális, vagy országos követ ő vizsgálati rendszerekben  Lefedettség: az összes német diplomás mintegy 80%-a 26

Schomburg: Research Methodology Issues and International Experiences in Career Tracking 27 Diplomás vizsgálatok típusa Németországban 2007-ig  Nemzetközi felmérések: INCHER-Kassel (CHEERS és REFLEX)  Rendszeres országos felmérések: HIS (Fels ő oktatási Információs Központ)  Fels ő oktatási intézmények rangsora, kiválasztott tanulmányi területek: CHE (Fels ő oktatás-fejlesztési Központ)  Rendszeres vizsgálatok: Bajorország  Egyes intézmények rendszeres felmérései: ritka  Drezdai M ű szaki Egyetem, Rostocki Egyetem  Wiesbadeni F ő iskola, Aacheni F ő iskola*  Egyes tanszékek/intézmények ad hoc vizsgálatai: gyakori

Schomburg: Research Methodology Issues and International Experiences in Career Tracking 28 Az országos Felsőoktatási Információs Központ vizsgálatai  Minden negyedik csoport (1989, 1993, 1997, 2001, 2005, 2009)  Csak els ő diploma  Panelvizsgálat  Els ő fázis: mintegy 12 hónappal a diplomaszerzés után  Második fázis: mintegy 5 évvel a diplomaszerzés után  Minta: Mintegy diplomás az els ő fázisban  Nyomtatott kérd ő ív  Nincs összehasonlítás az egyes fels ő oktatási intézmények között

Schomburg: Research Methodology Issues and International Experiences in Career Tracking Klasszikus megközelítés: az egyetem biztosítja az adatokat (pl. címeket) Kutatóintézet A. EgyetemB. EgyetemC. Egyetem Kutató Fels ő oktatási Minisztérium 29 Adat

Schomburg: Research Methodology Issues and International Experiences in Career Tracking Német hálózat megközelítés INCHER- Kassel Uni 1 Uni 2Uni 3Uni 4Uni 5Uni 6Uni … Uni : Németországban mintegy 60 felsőoktatási intézmény együttműködésével végeznek rendszeres diplomás pályakövetési vizsgálatokat

Schomburg: Research Methodology Issues and International Experiences in Career Tracking Az együttműködés kulcstényezői  Az egyetemek és az INCHER-Kassel közösen fejlesztik az alap kérd ő ívet  Minden egyetemnek saját kérd ő íve van - az INCHER tanácsot ad  Központi adatfeldolgozás - összesített adatbázis  Minden egyetem testre szabott táblázatos jelentéseket kap (mintegy 500 oldal)  Az egyetemek szükségletei szerinti benchmarking 31

Schomburg: Research Methodology Issues and International Experiences in Career Tracking 32 GRADNET szervezete egyetemi szinten Egyetemi projekt koordinátor Egyetem vezet ő je Projekt koordinátor tanszék Munkacsoport Karrier, Alumni,... INCHER Csapat

Schomburg: Research Methodology Issues and International Experiences in Career Tracking 33 Német Diplomás Vizsgálati Hálózat Projekt 35 egyetem és főiskola projekt koordinátorai egy workshop alatt Kasselben 2008 szeptemberében

Schomburg: Research Methodology Issues and International Experiences in Career Tracking A Híd Koncepció - felsőoktatási kutatás és alkalmazás 34

Schomburg: Research Methodology Issues and International Experiences in Career Tracking 35 GRADNET: Diplomás vizsgálatok hálózata  Az INCHER-Kassel alapította 2006-ban  2008: mintegy 250 tag  Német nyelv  Egyéni tagság ( lista)  Évente két konferencia  A követ ő vizsgálatok kutatóinak professzionalizálódása  Alap csoport  A "Tanulmányi Feltételek és Szakmai Siker" cím ű KUTATÁSI PROJEKT kezdeményezése

Schomburg: Research Methodology Issues and International Experiences in Career Tracking 36 Háttér: Új kihívások  A fels ő oktatási intézmények növekv ő versenye  Növekv ő nemzetközi verseny  Új képzési struktúra (Bologna folyamat)  "Alkalmazhatóság"  Értékelés és akkreditáció ("Elszámoltathatóság"; "eredményértékelés")  Növekv ő szolgáltatási igény a hallgatók részér ő l  Új fels ő oktatási menedzsment filozófia - min ő ségi menedzsment

Schomburg: Research Methodology Issues and International Experiences in Career Tracking 37 (Jövőbeli) diplomás vizsgálatok tervezése Végz ő s vizsgálat Diplomás vizsgálat I. Diplomás vizsgálat II év év Diplomaszerzés után eltelt id ő

Schomburg: Research Methodology Issues and International Experiences in Career Tracking 38 Új vizsgálati rendszer Németországban: a GRADNET VIZSGÁLATOK (INCHER) Diplomasze rzés éve Diplomás vizsgálat éve 2007/2008 dec.-márc. 2008/2009 okt.-febr. 2009/2010 okt.-febr okt.-dec (9 fels ő oktatási intézmény, diplomás) 1,5 évvel a diplomaszer- zés után (elvégezve) 4,5 évvel a diploma- szerzés után 2007 (48 fels ő oktatási intézmény, diplomás) 1,5 évvel a diploma- szerzés után (elvégezve) 4,5 évvel a diploma- szerzés után 2008 (46 fels ő oktatási intézmény, diplomás) 1,5 évvel a diploma- szerzés után (folyamatban) Panel

Schomburg: Research Methodology Issues and International Experiences in Career Tracking GRADNET felsőoktatási intézmények (2010 január) 1. Albert-Ludwigs-Universität Freiburg27. Justus-Liebig-Universität Gießen 2. Bauhaus-Universität Weimar28. Leibniz Universität Hannover 3. Bergische Universität Wuppertal29. Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg 4. Beuth Hochschule für Technik Berlin*30. Merz Akademie für Gestaltung Stuttgart 5. Brandenburgische Technische Universität Cottbus31. Philipps-Universität Marburg 6. Christian-Albrechts-Universität zu Kiel* 32. Rheinisch-Westfälische Technische Hochschule (RWTH) Aachen 7. Eberhard Karls Universität Tübingen33. Ruhr-Universität Bochum 8. Fachhochschule Aachen34. Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg 9. Fachhochschule Braunschweig/ Wolfenbüttel35. Technische Universität Berlin* 10. Fachhochschule Dortmund36. Technische Universität Darmstadt 11. Fachhochschule Erfurt37. Technische Universität Dortmund 12. Fachhochschule Frankfurt am Main38. Technische Universität Ilmenau 13. Fachhochschule für Ökonomie und Management Essen39. Universität Bremen 14. Fachhochschule für Wirtschaft und Recht Berlin40. Universität der Künste Berlin 15. Freie Universität Berlin41. Universität Hamburg 16. Fachhochschule Wiesbaden42. Universität Karlsruhe (TH) 17. Georg-August-Universität Göttingen43. Universität Kassel 18. Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf44. Universität Konstanz 19. Hochschule Anhalt45. Universität Osnabrück 20. Hochschule Bremerhaven46. Universität Paderborn 21. Hochschule Fulda47. Universität Rostock 22. Hochschule für Bildende Künste Braunschweig48. Universität Siegen 23. Hochschule Offenburg49. Universität Stuttgart* 24. Hochschule Vechta50. Universität Ulm 25. Humboldt-Universität zu Berlin51. Universität zu Köln 26. Johann Wolfgang Goethe-Universität Frankfurt am Main52. Westfälische Wilhelms-Universität Münster 39 * A 2009 évi vizsgálatban nem vett részt

Schomburg: Research Methodology Issues and International Experiences in Career Tracking A GRADNET vizsgálatok terve és felépítése Pilot 2008 Vizsgálat 2009 Vizsgálat 2010 Diplomások csoportja (diplomaszerzés éve) Terepmunka dec – 2008 márc. okt jan okt jan Résztvevő felsőoktatási intézmények száma Felhasznált címek Érvényes címek Válaszok Válaszadási ráta49%50% 40 INCHER-Kassel: Német Diplomás Vizsgálati Hálózat Projekt (GRADNET); vizsgálat 2009; csoport 2007, 1,5 évvel a diplomaszerzés után

Schomburg: Research Methodology Issues and International Experiences in Career Tracking A 2009 évi vizsgálat válaszadási rátája, felsőoktatási intézményenként (%) 41 Forrás: INCHER, KOAB Absolventenbefragung 2009; Jg Nyomtatott Online Átlag 50% Felsőoktatási Intézmény Százalék

Schomburg: Research Methodology Issues and International Experiences in Career Tracking Együttműködés a fejlesztésért  Minden egyetem önálló kérd ő ívvel rendelkezik (2009: 160 vizsgálatot végeztek el az INCHER-Kassel-lel egy id ő ben)  Minden egyetem rendelkezik projekt koordinátorral  Legalább 6 képzési workshop vizsgálatonként  Minden egyetem megkapta a letisztított adatokat és a mintegy 500 oldalas, nyomtatásra kész jelentést  Sok egyetem publikálta az eredményeket az interneten  Sok bels ő és küls ő terjesztési tevékenység  2009 évi vizsgálat: adatállomány diplomással 42

Schomburg: Research Methodology Issues and International Experiences in Career Tracking 43 A német hálózat megközelítés megvalósítása  A fels ő oktatási intézmény cím adatbázisa  A címek frissítése a fels ő oktatási intézmény által  Négy kontakt/kiküldés  Kapcsolatok levél és/vagy útján  Nyomtatott és online kérd ő ív kombinációja  Várt válaszadási ráta mintegy 50%

Schomburg: Research Methodology Issues and International Experiences in Career Tracking A 2009 évi német GRADNET Vizsgálat néhány eredménye (résztvevők: diplomás) 1.Sikeres fejlesztési együttm ű ködés Németországban 50 fels ő oktatási intézmény között 2.A 2007 év diplomásai: optimális munkaer ő -piaci feltételek Németországban - sikertörténet 3.A negatív forgatókönyveknek nincs empirikus alátámasztása - nincs a "Gener ation Trainees " felé mutató tendencia 4.A tanulmányi területek szerinti különbségek kevésbé fontosak 5.Figyelemreméltóan jó foglalkoztatási feltételek a Bachelor diplomások számára 6.A lágy képességek növekv ő jelent ő sége 7.A fels ő oktatási intézmény hírneve nem t ű nik fontosnak 8.A BA diplomásoknak nincs kevesebb nemzetközi tapasztalata 9.Az átmenet az els ő munkahely felé a saját kezdeményez ő készségt ő l függ 10.Mesterképzés - a Bologna folyamat nyertesei 44

Schomburg: Research Methodology Issues and International Experiences in Career Tracking 5. Konklúzió 45

Schomburg: Research Methodology Issues and International Experiences in Career Tracking A felsőoktatás oksági relevanciájának kutatási helyzete  Hogyan befolyásolja a f ő iskola a hallgatókat? (Pascarella/Terrenzini, a legátfogóbb szintézis jelentés, 2005)  Kevés bizonyíték  A képzési program min ő ségének csekély hatása  Továbbra is keresik a használható ismereteket (Peter Ewell, Fels ő oktatási Menedzsment Rendszerek Országos Központja (NCHEMS)) 46

Schomburg: Research Methodology Issues and International Experiences in Career Tracking Számos nyitott kérdés  Hogyan mérjük a tanulmányi feltételeket és tanulmányi körülményeket  A képzési program min ő sége számít a foglalkoztatási eredményekben?  Mely hallgatói jellemz ő ket kell kontrollálni?  Melyek a foglalkoztatási eredmény és a szakmai siker legjobb mutatói?  Hogyan végezzünk hatékony és kimagasló min ő ség ű vizsgálatokat? Mik a min ő ség alapértékei?  Hogyan kell az adatokat elemezni, hogy használható ismeretekre tegyünk szert? 47

Schomburg: Research Methodology Issues and International Experiences in Career Tracking Kitekintés  Az együttm ű ködés sikerét nemzetközi szinten kell megalapozni (Európai Fels ő oktatási Terület - A Bologna Folyamat - 46 ország)  Koncepciók és tapasztalatok (nemzetközi) cseréje az INCHER együttm ű ködik Indonéziával, Ománnal, Romániával és számos más országgal  (Nemzetközi) együttm ű ködés az egyetemek között  Nemzetközi adatbázis  Nemzetközi hálózat  Nemzetközi projektek 48

Schomburg: Research Methodology Issues and International Experiences in Career Tracking 49 További információ  kassel.de/incher/absolvent  Német Diplomás Vizsgálati Hálózat   Fels ő oktatási Információs Központ Diplomás Vizsgálatok   Bajor Diplomás Panel Vizsgálat

Schomburg: Research Methodology Issues and International Experiences in Career Tracking KÖSZÖNÖM 50