Jó döntéseket támogatunk. …és ahol a szakadék végződik…! A Magyar Infokommunikációs Jelentés 2013 / A Mobiltárca Teszt alapján november 28. A kanál paradigmája
Digitális Esélyegyenlőség „Ne próbáld elhajlítani, mert az lehetetlen. Helyette inkább próbáld felismerni az igazságot. -Miféle igazságot? -Hogy nincs kanál. -Nincs kanál? -Akkor majd látni fogod, nem a kanál hajlik, hanem te magad.” (Matrix, 1999) A digitális írástudatlanság paradigmája: a kanál
Digitális Esélyegyenlőség 2013 Tartalom Mennyire hajlik a kanál: a digitális írástudás helyzete, Akik felismerték az igazságot és maguk hajlanak
Mennyire hajlik a kanál?... A digitális írástudás helyzete, 2013, alapadatok Digitális Esélyegyenlőség
Digitális Esélyegyenlőség Alapadatok 58,6%56,9% 57,9%57,5% Penetráció Digitálisan írástudatlan: 42,1%
Digitális Esélyegyenlőség Alapadatok időbeli alakulása ,357,3 Háztartási PC-penetráció 58,6
Digitális Esélyegyenlőség Alapadatok időbeli alakulása ,655,1 Háztartási internet-penetráció 56,9
Digitális Esélyegyenlőség Alapadatok időbeli alakulása Egyéni PC-használat ,756,257,9
Digitális Esélyegyenlőség Alapadatok időbeli alakulása Egyéni internet-használat ,455,557,5
Digitális Esélyegyenlőség Alapadatok időbeli alakulása Digitálisan írástudatlanok aránya ,443,842,1
Digitális Esélyegyenlőség Hol az olló? PC és internet használatának alakulása Bázis: teljes 15 éves vagy idősebb lakosság ** BellResearch prognózis Az olló bezárul és átfordul: az internet-penetráció meghaladja a PC-ét
Akik felismerték az igazságot… …és maguk hajlanak Digitális Esélyegyenlőség
Demográfia Nem Életkor Iskolai végzettség Átlagéletkor: 36 év Bázis: összes válaszadó, Total= Digitális Esélyegyenlőség
Demográfia [2] FoglalkozásHáztartás létszámaSzubjektív anyagi helyzet Bázis: összes válaszadó, Total= Digitális Esélyegyenlőség 2013
Fizetési formák | ismeret A készpénzen kívüli fizetési formák rendkívül magas ismertsége figyelhető meg a tesztre jelentkezők körében. Fizetési formák ismertsége Bázis: összes válaszadó, Total=758 Bázis: mobiltelefonnal történő fizetést ismerő válaszadók, Total=749 Mobilfizetési formák ismertsége Digitális Esélyegyenlőség 2013
Fizetési formák | használat A tesztelők számára a bankkártyás fizetés kézenfekvő, mindennapos és a leginkább preferált fizetési mód. Melyik fizetési formát használod rutinszerűen? Bázis: összes válaszadó, Total= Digitális Esélyegyenlőség 2013
Fizetési formák| szituációk Mind az elfogadóhelyi, mind az internetes vásárlások során dominál a bankkártyás fizetés. Preferált fizetési módok az egyes szituációkban Bázis: összes válaszadó, Total=758, Érintésmentes fizetést már használók=396, Érintésmentes fizetést még nem használók=362 Bankkártyás fizetési szokások az elfogadóhelyeken Bázis: összes válaszadó, Total= Digitális Esélyegyenlőség 2013
Törzsvásárlói kártyák| használat, megítélés Tízből hat megkérdezett hasznosnak tartja a törzsvásárlói kártyákat. Bázis: válaszadók, akik már hallottak a törzsvásárlói kártyákról, Total=755, Érintésmentes fizetést már használók=395, Érintésmentes fizetést még nem használók=360 Összességében mennyire tartod hasznosnak a törzsvásárlói/hűség kártyákat? [Skálás kérdés, 1=Egyáltalán nem hasznos, 5=Nagyon hasznos] Bázis: törzsvásárlói/hűségkártyával rendelkezelő válaszadók, Total=686 Használtad-e már arra a törzsvásárlói/hűségkártyádat, hogy érvényesítsd az elért kedvezményeket? Tisztában vagy-e a törzsvásárlói/hűségkártyád egyenlegével? Digitális Esélyegyenlőség 2013
Okostelefonok| használat Tízből kilenc válaszadó jelenleg is rendelkezik okostelefonnal, mely arány jelentősen meghaladja a teljes lakosságra jellemző okostelefon penetrációs mutatót. Bázis: összes válaszadó, Total=758 Fő mobilszolgáltatóRendelkezel-e okostelefonnal? Bázis: okostelefonnal rendelkezők, Total=677, Érintésmentes fizetést már használók=357, Érintésmentes fizetést még nem használók=320 Mióta rendelkezel okostelefonnal? Digitális Esélyegyenlőség 2013
Okostelefonok| alkalmazások A tesztben résztvevők „gyakorlottsága” abban is megmutatkozik, hogy szinte mindenki telepített már valamilyen alkalmazást az okostelefonra. Bázis: alkalmazást már letöltő válaszadók,Total=677 Telepítettél-e már a mobiltelefonodra? Digitális Esélyegyenlőség 2013
Mobiltárca | ismeretek A mobiltárcáról a résztvevők fele hallott korábban, jellemzően valamilyen internetes forrásból. Hallottál-e MobilTárca teszt felhívását megelőzően a mobiltárcáról? Bázis: azok a válaszadók, akik már hallottak korábban a mobiltárcáról=367 Honnan, milyen forrásból hallottál korábban a mobiltárcáról? Bázis: összes válaszadó, Total=758 Hallottál-e MobilTárca teszt felhívását megelőzően az NFC technológiáról? Bázis: összes válaszadó, Total= Digitális Esélyegyenlőség 2013
Mobiltárca| hasznosság A mobiltárca vélt hasznossága magas. Bázis: összes válaszadó, Total=758, Érintésmentes fizetést már használók=396, Érintésmentes fizetést még nem használók=362 Mennyire tartod hasznosnak a mobiltárcát saját magad számára? Skálás kérdés, 1= Egyáltalán nem hasznos, 5=Nagyon hasznos Digitális Esélyegyenlőség 2013
Konklúzió Digitális Esélyegyenlőség
A mobiltárca-tesztre regisztráltak egészen különleges csapatot alkotnak Nagyon sok edukációra és motivációra van szükség a korszerű pénzügyi kultúra általánossá válásához Hasonlóan nem magától értetődő a digitális írástudáshoz való viszony sem, itt is van pálya fejlődni Az elektronikus/mobilfizetés a két problémakör metszete: mindkét terület jelentős fejlődésére van szükség Sosem felejtjük el hangsúlyozni, hogy a digitális írástudás alapvetően két változótól, az életkortól és a képzettségtől függ Ezzel szemben a Mobiltárca-regisztráltak mintája bizonyítja, hogy amennyiben jó anyagi helyzetű, foglalkoztatott és legalább középfokú végzettségű csoportot vizsgálunk, ott a kor másodlagossá válik Sejtésünk: a magas pénzügyi kultúra és a digitális írástudás valójában mégsem elsődlegesen a kor, hanem az anyagi és képzettségi színvonal kérdése. A társadalom e- gazdasági (pénzügyi) jártasságának emeléséhez tehát anyagi jólét és oktatás kell Az e-gazdasághoz kapcsolódás a Maslow-piramis felsőbb régiójához kötődik, előbb alapvetőbb szükségleteknek kell kielégítést nyerniük. Záró gondolatok Digitális Esélyegyenlőség 2013
Jó döntéseket támogatunk. Sugár Mihály vezető tanácsadó Köszönöm a figyelmet! Kutatás, elemzések, tanácsadás: facebook.com/bellresearch twitter.com/bellresearch