A barokk művészet Általános jellemzői Építészet Zene Irodalom

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Köves Kaba Kedves Kuruczlányai
Advertisements

Barokk Zrínyi Miklós és a barokk eposz.
Realista építészet EKLEKTIKA
Korstílus:minden művészeti ágban megjelent
A XVI – XVIII. SZÁZAD KORSTÍLUSA
A barokk festészet.
Libertás III. forduló. A barokk mint művészettörténeti stílus Ezen stílus elnevözése az itáliai barocco szóbul származik, amely kagylódíszt, vagy nyakatekert.
Rákóczi vitézei Damjanich János Általános Iskola Intézményi Társulás Cibakháza, Nagyrév.
1588. Spanyol Armada (hajóhad) legyőzése
BAROKK Stílustörténeti korszak és korstílus kb tól kb ig
Barokk Zrínyi Miklós és a barokk.
A MANIERIZMUS EURÓPÁBAN
Az érett reneszánsz festészete (A 16. század eleje)
Rodostói kakukkok.
Barokk.
A középkor művészete Nyugat-Európában
A MŰNEMEK ÉS A MŰFAJOK RENDSZEREZÉSE
Az ellenreformáció és a barokk
A barokk.
A barokk stílus A 16. század végén a reformációra válaszul megszületnek az ellenreformációs tanok Katonái, a katolikus egyház 1540-ben alapított Jézus.
Pro libertate III. forduló
BAROKK MŰVÉSZET (16. sz. vége-18. század )
A reneszánsz.
A XVII. század korstílusa
Reneszánsz Itáliában született (a renaissance francia szó, újjászületés) A képzőművészetek feladata: -természet kutatása és megismerése -valóság hiteles.
Johannes Brahms 1833.május.7-Hamburg 1897.április.3-Bécs.
A Barokk Építészet A barokk a reneszánsz után következő stílustörténeti korszak és korstílus, amely kb. 1600-tól kb. 1750-ig tartott, és melyre bonyolult.
RENESZÁNSZ FESTÉSZET „A festészet az a művészet, amely arányos vonalakkal és a dolgok természetéhez hasonló színekkel, a perspektíva tényét követve oly.
Zene és Liturgia?!.
Szövetség A B A R O K K.
BAROKK … Örökségünk Rákóczi verseny III.forodulójára
BAROKK.
(XVI. század- XVIII. elejéig)
B A R O K K Lovászi kurucok.
Építészet, szobrászat, festészet
A tiszaháti felkelők prezentációja a barokk stílusról. III. Forduló
A Rákóczi – szabadságharc korának művészettörténeti stílusa, a BAROKK
B arokk, mint művészettörténeti stílus
A barokk, mint művészeti irányzat
Barokk szobrászat.
Pázmány Péter 22/A. 1. Életútja 1570-ben született (Nagy)Váradon Nemesi család sarja: apja, Pázmány Miklós bihari alispán Családja református, de anyja.
Cervantes: Don Quijote 21/C. 1. Miguel de Cervantes Spanyol regény és drámaíró ( )‏ Kisnemesi családban született Tanulmányai Madridban, majd.
Építészettörténet.
1434. Keszince v. Csezmicze – Medvevár
A romantika.
A XVI – XVIII. SZÁZAD KORSTÍLUSA
A barokk Tyukodi pajtások.
Vígh Xénia: A reneszánsz művészet
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
Barokk szobrászat.
A barokk, a XVII.sz. korstílusa
Mikes Kelemen 22/C.
A lovagi irodalom görbe tükörben
Kultúra a török hódoltság korában
Diego Rodriguez de Silva y Velazquez
Zenetörténeti korok.
ROMÁN KOR A középkor művészete Készítette: Ecseri István.
Barokk művészet Készítette: Ecseri István.
Készítette: Balázs Hanna, Erdélyi Gyula
Készítette: Jekő Kata és Tornyi Zita
A Novohrád-Nógrád Geopark értékei – oktatási segédanyag
Fiatalon!!! Időssebben!!!!! Id. Markó Károly a Felvidék egyik akkori szellemi központjában, Lőcsén született. Fiatalon is festőnek készült, de pályája.
A barokk kor K észítette: D eák S zilvia (11.B). T T artalom  Általános jellemzés  Építészet  Képzőművészet  Szobrászat  Festészet  Zene  Irodalom.
A barokk. A szó eredete: portugál „barocco” - szabálytalan alakú kagyló, gyöngy korstílus a században előzménye: katolikus megújulás a 16. század.
Poltrona di Proust | 1978 Alessandro Mendini Fiktusz Lilla.
Barokk.
LÍRA – EPIKA - DRÁMA.
Barokk.
Előadás másolata:

A barokk művészet Általános jellemzői Építészet Zene Irodalom Készítette: Schönhardt Lilla és Steinbach Máté

A barokk a reneszánsz után következő stílustörténeti korszak és korstílus, amely kb. 1600-tól kb. 1750-ig tartott. A barokk késői ága a copf, ill. rokokó stílus. A barokkot követő korstílus a klasszicizmus. A barokk szó nyakatekert okoskodást jelent. Ez a barokkra jellemző túldíszítettségre és formai bravúrosságra utal. A barokk jelentős világnézeti fordulat a reneszánsz után. bevezetés

Főbb stílusjegyei: mozgalmasság, dinamizmus monumentalizmus heroizmus dekorativitás titokzatosság misztika erős kontrasztok látványosság bonyolult, túldíszített formák

Építészet A barokk építészet legfőbb alkotásai egyértelműen a templomok:  monumentális építmények rendkívüli díszítettség, aranyozások, márványdíszek A barokk építészet egyik alapmotívuma a csigavonal volt. Az addigi geometrikus formák helyett bonyolultabb, hajlított alakzatok jönnek létre, mind az alaprajzok, mind a homlokzatok, mind az épületbelsők kialakításánál. A barokk építészek gyakran éltek az illúziókeltés módszereivel: díszítményeikkel, festményeikkel sokszor megnövelték a teret. A világi épületek (paloták) esetében gyakran találkozhatunk mennyezetre festett kupolabelsővel.

Santa Maria templom, Mexico, 18. sz.

Bernini: Szent Péter tér

Szentháromság szobor (Esztergom)

Bernini: Szent Terézia extázisa

Festészet Az időben lejátszódó cselekményt, a történést akarta bemutatni, még akkor is, ha portrészerűen csak egyetlen alakot, tárgyat, tájat ábrázolt. A térben szabadon áramló, lendületes vonalvezetést kedvelte. A korabeli festők a legjelentősebb megbízásokat főúri (nem egyszer királyi) megrendelőktől és a megújuló katolikus egyháztól kapták. Elvárás volt, hogy a festmény a képzeletet megragadó, látványos elemekkel fokozza a hatást, ami eléggé meghatározta a témát és az alkotó módszereit. A festészet fő témái bibliai és mitológiai jelenetek, gazdagon díszített főúri portrék, csendéletek, táj- és zsánerképek.

Peter Paul Rubens: Phaeton bukása; olajfestmény

gazdag, élénk színvilág A barokk festészet elsősorban Itáliában, Spanyolországban , a Németalföldön és Flandriában ért el nagy jelentőséget, bár egész Európában éreztette hatását. A legismertebb barokk stílusú magyar festő Mányoki Ádám, II. Rákóczi Ferenc portréjának megalkotója. Jellemzői gazdag, élénk színvilág fény-árnyék hatások maximális kifejező erejének felhasználása mozgásban való ábrázolás, dinamizmus kidolgozott részletek érzelmek eltúlzott ábrázolása (fontosak az arckifejezések) pompa és színpadiasság, az alakok eltúlzott pózai alakok és alakcsoportok bonyolult összefonódása

Zene A zenei barokkot kb. 1608-tól, az első opera megszületésétől 1750-ig, Johann Sebastian Bach haláláig számoljuk. A barokkban már kialakult a hangszereket a középpontba állító zene. Megjelent a hangszerelés: a zeneszerző pontosan leírta, hogy melyik szólamot melyik hangszer játssza. Így alakult ki a zenekar, ahol egy szólamot többen játszanak.

A barokk zene meghatározó része a folyamatos vagy más néven generálbasszus, szakszóval  Basso Continuo. A continuo szólamban mély hangfekvésű hangszerek – mint a csembaló, az orgona, a lant vagy a fagott – foglaltak helyet. Barokkra ezen kívül jellemző a teraszos vagy lépcsőzetes dinamika; vagyis nem fokozatos halkítás/hangosítás történik, hanem mindez pillanatok alatt megtörténik.

Johann Sebastian Bach BWV 1001-es számot viselő hegedű- szólószonátájának kézirata

A katolikus megújulás jegyében született. Irodalom A katolikus megújulás jegyében született. A regény továbbra is virágzó műfaj maradt: egyfelől a követhetetlenül bonyolult cselekményű, fantasztikus közegben játszódó lovagregények (például az Amadis- regény), másfelől a talpraesett, alvilági csavargók történeteit feldolgozó pikareszkek voltak kelendőek. Ezek a történetek még mindig egymástól független, általában variálható elhelyezkedésű epizódokból állnak, ám a főszereplő személye már összefogja az egyes kalandokat.

A lovagregények és pikareszkek hátránya az volt, hogy egy idő után nem lehetett tovább fokozni az izgalmakat, az alkotók nem tudtak az előző művektől sokban eltérni, így unalmassá, népszerűtlenné válhattak. Ennek tanúbizonysága a világirodalom egyik legjelentősebb alkotása, a lovagregény-paródia Don Quijote, Miguel de Cervantes műve.

Az irányzat uralkodó műfaja az eposz Az irányzat uralkodó műfaja az eposz. Tasso Megszabadított Jeruzsálem című, keresztes hadjáratok idején játszódó műve monumentális alkotás, az egész kereszténység hőskölteménye. Lope de Vega vagy Calderón patetikus, mozgalmas műveiben mindig a katolikus lovagi erények és a becsület győz. A barokk dráma is jelentős volt, elsősorban a „katolikus királyok" (például a fanatikus hívő II. Fülöp) Spanyolországában, ahol a barokk építészet és szobrászat is hatalmas jelentőségre tett szert. A barokk költészet nem képviselt nagy jelentőséget. Nyelvezete patetikus, fennkölt, hasonlóan a versekben foglalt érzelmekhez. Legfőbb képviselője a spanyol Góngora.

Vége