- Tudományos kutatás és szakpolitika

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Jogszociológia 4. előadás november 13. Uszkiewicz Erik
Advertisements

Tamás Kincső, OSZK, Analitikus Feldolgozó Osztály, osztályvezető A részdokumentumok szolgáltatása az ELDORADO-ban ELDORADO konferencia a partnerkönyvtárakkal.

Kamarai prezentáció sablon
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
„Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián,
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
MTA Regionális Kutatások Központja Innovatív szolgáltatások hatása a területi fejlődésre Nagy Gábor, geográfus, CSc. MTA RKK Alföldi Tudományos Intézet,
A regisztrált diplomás munkanélküliek helyzete a fővárosban Előadó: Vass István igazgató
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
1 „ Gazdasági kihívások 2009-ben ” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Dunagáz szakmai napok, Dobogókő Április 15.
Szociális és gyermekjóléti területhez kapcsolódó lehetséges szolgáltatások.
Humánkineziológia szak
Drajkó László Microsoft Magyarország
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
10 állítás a gyerekek internethasználatáról
A fejlődési folyamatok biológiai és környezeti tényezői
Az ÉRÁK felnőttképzési tevékenysége, a fejlesztés főbb irányai.
A tételek eljuttatása az iskolákba
A munka világával kapcsolatos tudás
VÁLOGATÁS ISKOLÁNK ÉLETÉBŐL KÉPEKBEN.
Szerkezeti elemek teherbírásvizsgálata összetett terhelés esetén:
IPARÁGAK VÁLTOZÁSA : HELYI GAZDASÁGFEJLESZTÉS EVOLUCIONISTA SZEMSZÖGBŐL Bajmócy Zoltán egyetemi adjunktus Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
1 Kétségek között Göd, November 6-7. dr. Kiss József magánszemély.
DRAGON BALL GT dbzgtlink féle változat! Illesztett, ráégetett, sárga felirattal! Japan és Angol Navigáláshoz használd a bal oldali léptető elemeket ! Verzio.
Munkanélküliség.
TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KMR projekt 1 A NÖVEKEDÉS ÉS A VERSENYKÉPESSÉG REÁLGAZDASÁGI TÉNYEZŐI Chikán Attila egyetemi tanár Budapesti Corvinus Egyetem.
A magyar munkapiac jövője Közgazdaságtudományi kutatás és szakpolitikai döntések előkészítése Fazekas Károly, MTA KTI.
az eltűnt egymillió munkahely nyomában
szakmérnök hallgatók számára
A évi demográfiai adatok értékelése
A tudás értéke Nyelvtudás, közgazdasági és természettudományos tájékozottság Európában Lannert Judit.
GKI Zrt., Az alacsony foglalkoztatási ráta okai, a foglalkoztatás bővítésének gazdaságpolitikai összefüggései Független Szakszervezetek Demokratikus.
1 Foglalkoztatási kihívások (1), avagy mitől beteg a magyar gazdaság és a társadalom LIGA REGIONÁLIS TANFOLYAM 2010.OKTÓBER 5-6 HAJÓS Dr. Szabó Imre VDSzSz/LIGA.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
Legyen jobb a gyerekeknek! Gyerekszegénység – egészségügy XVI. Magyarországi Egészségügyi Napok Balatonfüred, október 7-9.
Tanulási partnerségek kezdeményezése A NYITOK hálózatfejlesztési program bemutatása Balázs Ákos Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért június 22.
Előrejelzés, az információ áramlása, a foglalkoztatás szintjének emelése TÁMOP / kiemelt projekt Cseres-Gergely Zsombor, MTA KTI.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Biztos Kezdet gyerekházak hálózata
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
AZ EGÉSZSÉGI ÁLLAPOTOT BEFOLYÁ-SOLÓ TÁRSADALMI TÉNYEZŐK
Az európai országok eredményei és tapasztalatai Szigeti Tóth János © Magyar Népfőiskolai Társaság 2009.
Az Európai Unió által társfinanszírozott projekt 1 Ikonok és Indexek Projekt (A felnőttképzés hozzáférésének fejlesztése Újpesten, különösen a halmozottan.
Közép-Dunántúl, Veszprém megye és Várpalota munkaerő-piaci helyzete
A Munkaerő-piaci helyzet Miskolcon Kiss Gábor főosztályvezető.
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
Adalékok a magyar tizenévesek vallásosságáról a rendszerváltás után Csákó Mihály CSc egyetemi docens WJLF Pedagógiai Tanszék.
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
Pedagógusképzést segítő hálózatok fejlesztése a Dél-Dunántúlon Pécsi Tudományegyetem TAMOP 4.1.2B.2-13/ projektje Pécs, november 25. Janovics.
Miért és mit – a program céljai és várható eredményei Galasi Péter, MTA KTI.
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
MTA Regionális Kutatások Központja A DUNA - AZ EU VII. KORRIDORA Horváth Gyula MTA Regionális Kutatások Központja 2008.
A KÖVETKEZŐKBEN SZÁMOZOTT KÉRDÉSEKET VAGY KÉPEKET LÁT SZÁMOZOTT KÉPLETEKKEL. ÍRJA A SZÁMOZOTT KÉRDÉSRE ADOTT VÁLASZT, VAGY A SZÁMOZOTT KÉPLET NEVÉT A VÁLASZÍV.
A TÁRSADALMI JÓL- LÉT KÉRDÉSEINEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA EGYES SZOLGÁLTATÓ SZEKTOROKBAN Készítette: Folmegné Czirák Julianna
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
Foglalkoztatottság, szegénység. Direkt kapcsolat a jövedelmi helyzet és a munkaerő-piaci státusz között Indirekt összefüggések – gyermeknevelés támogatása,
And what else?... Leszakadó gyerekek.
A népesség várható iskolai végzettségének előrejelzése nemek, korcsoportok és régiók szerint A TÁMOP műhelykonferencia április 22. Radisson.
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése Dr. Soós Adrianna – főigazgató-helyettes (FSZH)
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése Dr. Soós Adrianna – főigazgató-helyettes (FSZH)
Előadás másolata:

- Tudományos kutatás és szakpolitika Fazekas Károly igazgató, MTA Közgazdaság-tudományi Intézet HOVÁ TŰNT, HOGYAN LESZ EGYMILLIÓ MUNKAHELY Magyarországon? - Tudományos kutatás és szakpolitika Magyar Közgazdasági Társaság 49. Közgazdász Vándorgyűlés 2011. szeptember 29. – október 1. Pécs

Vázlat Bevezetés Mi volt? Okok és következmények Mi lesz? Mit lehet tenni? Tudomány és szakpolitika

A 15-64 éves népesség foglalkoztatási rátája (2010) Lemaradásunk EU átlagtól: 9.1 százalékpont, 600 000 fő Hollandiától: 19.3 százalékpont 1.300 000 fő Forrás: Eurostat

Miért baj az alacsony foglalkoztatás? Magyarországon kevesen vannak a foglalkoztatottak de azok nagyon sokat dolgoznak!

Az 1 dolgozóra jutó, ténylegesen ledolgozott évi munkaórák száma a fejlett országokban 5 Forrás: Mihályi, 2011.

1 főre jutó ledolgozott heti munkaóra A munkaidő alap és a gazdasági fejlettség mutatói néhány európai országban 2008-2009-ben 1 főre jutó ledolgozott heti munkaóra 1 főre jutó GDP

A foglalkoztatottak számának alakulása (1980 – 2011) 1980 - 1990: - 500 e 1990 - 1996: - 1.250 e 1996 -2006: + 200 e 2007- 2011: - 200 e 2011 - 2021: +1.000 e - 1.000 e ?

A foglalkoztatottak számának alakulása (1980 – 2021)

A termelékenység és a foglalkoztatottság alakulása (1989 = 100%) 2008

A termelékenység és a foglalkoztatottság alakulása (1989 = 100%) 2008

A termelékenység és a foglalkoztatottság alakulása (1989 = 100%) 2008

A termelékenység és a foglalkoztatottság alakulása (1989 = 100%) 2008

A termelékenység és a foglalkoztatottság alakulása (1989 = 100%) 2008

I. Mi volt? – Okok és következmények

A foglalkoztatottak számának alakulása (1980 – 2011) 1980 - 1990: - 500 e 1990 - 1996: - 1.250 e 1996 -2006: + 200 e 2007- 2011: - 200 e 2011 - 2021: +1.000 e - 1.000 e ?

Az alacsony foglalkoztatás szerkezeti jellemzői és okai Jellemzők: Iskolai végzettség Foglalkozás Lakóhely Életkor Nem Egészségi állapot Etnikai hovatartozás Okok? Duális gazdaság Technológiai fejlődés hatása a szakma tartalomra Szakpolitikai hibák Útfüggőség

A foglalkoztatási ráta alakulása az iskolai végzettség szerinti bontásban

A foglalkoztatási ráta eltérése az EU25 országok átlagától (2010) Forrás: Eurostat

SZÉTSZAKADÁS, SZEGREGÁCIÓ Következmények Munkanélküliség Betegség Társadalmi devianciák Szegénység Szociális függőség Emberi tőke amortizációja A hátrányok inter-generációs öröklődése Társadalmi, gazdasági, területi SZÉTSZAKADÁS, SZEGREGÁCIÓ

A regisztrált munkanélküliek számának alakulása (1990 – 2011)

A munkanélküliek száma és a regionális különbségek mértéke

Területi polarizáció – kistérségi munkanélküliségi arány alakulása (2010)

A területi szétszakadás jellemzői és következményei Iskolai szegregáció Lakóhelyi szegregáció Munkapiaci szegregáció Halmozottan hátrányos helyzetű helyi társadalmak – gettók, stressz övezetek kialakulása A magyarországi gyermekek egyre nagyobb hányada hátrányos helyzetű családokban lakóközösségekben, lepusztuló térségekben stressz-övezetekben él.

Összefoglalva A rendkívül alacsony foglalkoztatási ráta egy területi, társadalmi, gazdasági szétszakadás egyik indikátora Az eddig alkalmazott gazdaságpolitika, szakpolitika nem tudta kezelni ezt a problémát Ezt a folyamatot meg kell törni, az országot a foglalkoztatást és a termelékenységet egyaránt növelő fejlődési pályára kell állítani Hogyan?

II. Mi lesz?

Versenyképes gazdaság és foglalkoztatás Versenyképes 21. századi gazdaságban csak versenyképes 21. századi tudással lehet munkához jutni. Az előző időszakban kiszorultak a foglalkoztatásból mindazok akik nem rendelkeztek a 20. századi piacgazdaságban szükséges alapkompetenciákkal A következőkben ki fognak szorulni a foglalkoztatásból mindazok akik nem rendelkeznek 21. századi kompetenciákkal Megállítható, megfordítható-e ez a tendencia?

Kompetenciák 21. századi kompetenciák Alapkompetenciák Írás Olvasás Számolás Gondolkodásmód Kreativitás és innováció, kritikai gondolkodás, probléma megoldás, döntéshozatal, tanulási képesség, a tudás hatékony alkalmazásának képessége Munkamódszerek Kommunikáció, együttműködés Munkaeszközök Információ megszerzése és feldolgozása, információs és kommunikációs technológiák alkalmazása Életmód Állampolgárság – helyi és globális, életmód és karrier , egyéni és társadalmi felelősség, kulturális kompetenciák Forrás: Assessment and Teaching of 21st Century Skills project

A termelékenység és a foglalkoztatottság alakulása (1989 = 100%) 2008

Szerkezetváltás - közelmúlt 1997 - 2008 Forrás:Oesch and Menes (2010) 29

MTA KTI – Munkaerő-piaci előrejelzés (TÁMOP2.3.2) 30 Közgazdaság- statisztikai modellkeret Adatbank Feltáró kutatások Munkaerő-piaci előrejelzés készül 10 ágazatra és 200 foglalkozási csoportra, közép- és hosszú távra Előrejelzési jelentés a szakértő felhasználók számára amely jól áttekinthető módon értelmezi a számítások és kutatások eredményeit Web-alapú információs rendszer felépítése, amely a munkaerő-piaci előrejelzést a nem szakértő felhasználók (például álláskeresők, munkáltatók) számára elérhetővé teszi. http://elorejelzes.mtakti.hu

A kompetenciák hiánya – alacsony növekedési potenciál Az ország hosszú távú növekedési potenciálját az emberi tőke minősége, a szükséges kompetenciák megléte vagy hiánya határozza meg A magyar iskolások jelentős része nem rendelkezik az alapkompetenciák elsajátításához szükséges tanulási képességekkel sem. A magyar iskolák jelentős része nem tudja megtanítani a gyerekeket a 21. századi kompetenciákra A magyar felnőttek jelentős része nem rendelkezik a szükséges kompetenciákkal és nem rendelkezik a kompetenciák megszerzéséhez szükséges tanulási képességgel

III. MIT LEHET TENNI? „Az alkotó élethez szükséges oktatás a növekedés motorja.” Róna Péter

Egy közgazdaság-tudományi perspektíva Forrás: J.J. Heckman

OK! De mi a modell narratívája? Invesztáljunk minél korábbi életkorban történő beavatkozásokba! De pontosan mit kell csinálnunk? A válasz megköveteli az ok okozati összefüggést létrehozó mechanizmusok megértését, a beavatkozások gondos előkészítését és hatásvizsgálatát. Szükség van a tanulási folyamatot feltáró idegtudományi, magatartástudományi, pszichológiai, oktatástudományi kutatásokra, a pedagógia gyakorlat tapasztalataira.

Közgazdaságtudományi, neuro-biológiai és magatartástudományi perspektívák Közgazdaságtudomány: A koragyerekkori környezet hatása a felnőttkori munkapiaci sikerekre és kudarcokra Magatartástudomány: A koragyerekkor meghatározó a felnőttkorban fontos kompetenciák elsajátítására való képesség szempontjából Neurobilológia: a koragyerekkori események hatása a gyermeki agy fejlődésére

Célzott kutatások – fundamentális jelentőségű eredmények Különösen fontosak a beavatkozások hatásait hosszú távon értékelő tudományos igényű empirikus elemzések. Science:Investing Early in Education. SCIENCE VOL 333. 19 AUGUST. 2011 . www.sciencemag.org/special/education2011/

A feladat-végrehajtási kompetenciák szerepe a tanulásban Diamond and Lee: Interventions Shown to Aid Executive Function Development in Children 4 to 12 Years Old. In: Science:Investing Early in Education. SCIENCE VOL 333. 19 AUGUST. 2011 www.sciencemag.org/special/education2011/ Feladat-végrehajtási készségek (intuíció, meggondolt és kevésbé impulzív reakciók, koncentrálóképesség önfegyelem) A feladat végrehajtási képességek korai fejlesztésének eredményei. A legsikeresebb módszerek kombinálják a célzott fejlesztéseket a szociális készségek és a fizikai készségek fejlesztésével. (Közösségi játékok, joga, harcművészetek, zene, tánc ….. )

A gyermekkori önkontrol hosszú távú hatásai J. Heckman (ed.) 2010: a gradient of childhood self-control predicts health, wealth, and public safety. PNAS | February 15, 2011

Egy fejlődésbiológiai keret a tanulási, magatartásbeli és egészségi különbségek megértéséhez Az egészséges fejlődés alapjai Korai károsodások forrásai A tanulás, magatartás és egészség felnőttkori jellemzői Odafigyelő támogató Pszichológiai adaptációk és károsodások javít Személyes kapcsolatok Oksági mechanizmusok Egészséggel kapcsolatos magatartások Elhanyagoló, káros károsít Kumulatív hatások egészséges jó Idegrendszer Immunrendszer Genetikus örökség és a környezet interakciója Fizikai, kémiai, Épített környezet Oktatási eredmények Gazdasági termelékenység egészségromboló rossz A szenzitív periódusokban Bekövetkezett biológiai hatások Hosszú távú következményei jó jó Fizkai és mentáslis egészség Gondozás rossz rossz Forrás: Shonkoff 2010.

Alapkoncepciók I. A koragyerekkori fejlesztés alapozza meg a közösség, és a gazdaság fejlődését ez teszi képessé a gyermekeket a sikeres és egészséges életre. Az emberi agy szenzitív periódusok sorozatán keresztül fejlődik. Ezek szorosan kapcsolódnak speciális képességeinkhez. Az egészséges fejlődés alapfeltétele a szoros, személyes visszacsatolásokon alapuló kapcsolat a szülő, gondozó és a gyermek között.

Alapkoncepciók II. Az agy és a kognitív képességek egyaránt alulról felfele épülnek fel ahol a korábban megszerzett képességek alappillérei a későbben megszerezhető képességeknek. A gyermekkorban elszenvedett mérgező stressz- hatások rendkívül károsak a fejlődő agyra és egész életre kiható következményekkel járnak a tanulási képességekre, magatartás zavarokra, a fizikai és mentális egészségre. A koragyerekkori fejlődéshez megfelelő környezet kialakítása sokkal kevésbé költséges mint az élethosszig tartó problémák kezelése.

IV. Tudomány és szakpolitika

Paradoxon A 21. századi kompetenciák sikeres elsajátítása csak akkor lehetséges ha a koragyerekkorban megóvtuk a gyereket a negatív hatásoktól és a fejlődés egymásra épülő szakaszaiban a gyermek megkapta a fejlődéshez szükséges feltételeket Minél erősebb a 21 századi kompetenciák megléte annál fontosabb ez az összefüggés Magyarországon a gyermekek egyre nagyobb hányada olyan környezetben, stressz-övezetekben él ahol nem kapja meg a fejlődéséhez szükséges feltételeket és ahol nem védik meg a mérgező stressz-hatásoktól.

Ha ezen nem tudunk változtatni A gyerekek jelentős része egész életére kiható ártalmakat szenved már a magzati életszakaszban Egész életére kiható ártalmakat szenved kisgyerekkorban amely később már nem vagy csak részben korrigáltató az óvodai és iskolai fejlesztési programokkal Nem szerzik meg a tanuláshoz és a sikeres élethez szükséges végrehajtási kompetenciákat Nem tudják elsajátítani a 21 században elengedhetetlen alapkompetenciákat

? Hogy jön ide az adósságcsökkentés és a költségvetési deficit lefaragása?

J.J. Heckmann: Letter to the Joint Select Committee on Deficit Reduction. 2011. szemptember 11. „… Nem kétséges, hogy csökkentenünk kell a szövetségi költségvetés hiányát. A kérdés az, hogy van e bátorságunk új módon gondolkodni, kijavítani korábbi hibáinkat, abbahagyni mindazt ami eredménytelen és abba invesztálni ami működik.”

Mi a probléma? .. Amerika súlyos problémája a megfelelő képzettséggel rendelkező munkaerő hiánya. … A költségvetés hiánya nagymértékben a munkaerő kompetencia hiányára vezethető vissza. A közelmúlt kutatási feltárták ennek a hiánynak az alapvető okait. … Az ország nem képes versenyben maradni a globális gazdaságban, ha nem képes ellátni a szükséges kompetenciákkal azokat az egyre növekvő számú gyermekeket, akik nincsenek felkészülve az iskolára, a munkára, az életre.

Mit tegyünk? A kora gyerekkori fejlesztések több és nem kevesebb forrást igényelnek A minőségi koragyerekkori fejlesztés hatalmas hozamokkal jár, mérlegeljük a költségeket és hasznokat a költségvetési döntések előkészítésekor Válasszunk: vagy korai beavatkozásokkal csökkentjük a későbbi iskolai eredmények különbségeit vagy az állam később sokkal nagyobb költségekkel kezeli a korai beavatkozások hiányából eredő hatalmas gazdasági és szociális problémákat A koragyerekkori egészséges környezet nagymértékben determinálja a későbbi egészségügyi kiadásokat Az államnak különös figyelmet kell fordítania a veszélyhelyzetben lévő gyermekekre A szakpolitika formálói támaszkodjanak a már bevált modell programokra Gyűjtsék, elemezzék az életpálya egészére vonatkozó adatokat Támaszkodjanak a magán kezdeményezésekre a koragyerekkori beavatkozások területén is.

Koragyerekkor – lehetőségek és veszélyek Jack P. Shonkoff (2011): „A koragyermekkorban megszerzett alapokra épül a későbbi felelős állampolgári tudat, a gazdasági prosperitás, az egészséges közösségek, a következő generációk felnevelése. A gyenge alapok aláássák az egész nemzet társadalmi és gazdasági életképességét.”

„Minden bonyolult problémára megoldás amely egyszerű, plauzibilis H. L. Mencken: „Minden bonyolult problémára van egy megoldás amely egyszerű, plauzibilis és rossz.”

Köszönöm a figyelmet!