A mai tízen- és huszonévesek értékeiről A közügyek fogyasztói konferencia 2010. február 17. Ságvári Bence.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Egyenlőbb és egészségesebb társadalom
Advertisements

ITE az innovatív Tudás Egyeteme az Innováció Innovációja Innovatív kérdések és válaszok a fenntartható gazdasági, társadalmi, környezeti-ökológiai, kulturális.
Bizalom, társadalmi tőke, intézményi kötődés
Mennyire szolidáris a magyar társadalom? Alapjövedelem, közmunka, segélyezés április 25. Előadó: Závecz Tibor.
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
Nemzetközi Médiakonferencia Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat
Goronné Ondré Katalin Bihari Mentor Hálózat kiépítése a résztvevő szemével.
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
1 A fiatalok művelődési szokásai. 2 A vizsgált korosztály korévenként, 2000-ben és 2004-ben (fő)
A digitális jövő kutatási előrejelzések tükrében
GfK HungáriaMédia„ Egészségtudatos olvasók“. Bacher János Egészségtudatos olvasók,,Marketing, public relations és reklám az egészségügyben’’
Globalizáció társadalmi összefüggései - kulturális globalizáció
Az egészségügy és az egészség „ügye” „Képes vagy-e EGÉSZ-séget ÉP-íteni?
A turizmus rendszer környezete
ÖSSZEFOGÁS JÁSZBERÉNYÉRT március 26. © Baráth László.
MAKROKÖRNYEZET /1/ ÜZLETI KÖRNYEZET 2. előadás 2006/2007. tanév.
sajtótájékoztató a felnőtt lakosság egészségmagatartása, motivációi
A biztosítók vagyonkezelésének aktuális kérdései Mit kezdjünk az alacsony hozamkörnyezettel? MABISZ Konferencia október 19. Hamecz István elnök-vezérigazgató.
Fotók egy mexikói narkóvezér házából, miután letartóztatták.
A nemzetközi üzleti élet etikája
10 állítás a gyerekek internethasználatáról
Műveletek logaritmussal
Negyedik előadás Március 11
A tételek eljuttatása az iskolákba
A globális világgazdaság és az USA világgazdasági szerepköre
A fogyasztás pszichológiája − Milyen a magyar fogyasztó
Közlekedésstatisztika
Pázmány - híres perek Pázmány híres perek.
Információs társadalom és a társadalmi egyenlőtlenségek Tausz Katalin.
Tibai Eszter Indíts el új munkatársat! A képek származási helye: internet és saját.
Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem
MENEKÜLTEK INTEGRÁCIÓJA A MAI MAGYAR TÁRSADALOMBA ÁPRILIS 15. Készítette: Majer Zsuzsanna Konzulens: Kóbor Krisztina.
A SZÉLSŐJOBBOLDALI IDEOLÓGIA REPREZENTÁCIÓJA A DEBRECENI EGYETEMISTÁK KÖRÉBEN Sőrés Anett Debreceni Egyetem, Szociológia MA II. Témavezető: Prof. Dr.
László Balázs Politika – mint az új generációk lehetősége OTDK, Budapest,
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
K&H trambulin tapasztalatok
, Gödri István Vállalati versenyképesség A Folyamatos jobbítás kultúrája 2008 június 27 Eger.
dr. Szalkai István Pannon Egyetem, Veszprém
VII. Nemzetközi Médiakonferencia „A média hatása a gyermekekre és fiatalokra" szeptember Balatonalmádi Fiatal group leaderek Facebook használati.
szakmérnök hallgatók számára
Magyar Könyvtárosok Egyesülete 42. Vándorgyűlése ajánlásai.
A háború és a modern fegyveres erő
1. A fogyasztói társadalmak átalakulása az utóbbi fél évszázadban.
Értelmi Fogyatékossággal Élők és Segítőik Országos Érdekvédelmi Szövetsége PATHWAYS II. Záró konferencia Fogyatékossággal élő fiatal felnőttek társadalmi.
Merre, hogyan tovább budapesti egészségügyi ellátás?
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
„Erős pillérek – javuló közlekedésbiztonság” c. konferencia ORFK, Budapest, október 20. 1/19 Közlekedésbiztonsági trendek az Európai Unióban és Magyarországon.
GfK Custom ResearchSugatagi Gábor - A magyar fogyasztó politikai preferenciái2010. február 17. Sugatagi Gábor : A magyar fogyasztó preferenciái a politikai.
Magyar Fogyasztó 50+ konferencia Bíró Gábor Client Service Director Initiative.
Az erdélyi magyar fiatalok értékrendjének sajátosságai. Összehasonlító vizsgálat a román és a magyar fiatalok körében Veress Ilka Nemzeti Kisebbségkutató.
Szabados Tímea és Wéber Andrea (EBH) október 26. Intézményekbe vetett bizalom és jogtudatosság a mai magyar társadalomban (Kutatási eredményeink.
INTEGRÁCIÓ A FEJEKBEN? A romákkal kapcsolatos lakossági attitűdök Magyarországon Bernát Anikó TARKI Társadalomkutatási Intézet október 25.
GENERALI Alapkezelő Zrt. Az oroszlán erejével GENERALI Alapkezelő Zrt. Milyen új együttműködés szükséges a választható portfoliós rendszer bevezetése során.
Kormányszóvivői tájékoztató T ö b b e n, j o b b a n, t o v á b b Zöld könyv az egészségügyről.
ÉLTANULÓ VÁLSÁGBAN Dr. Pogátsa Zoltán Magyar Tudományos Akadémia.
ÉRDEKEGYEZTETÉS ÉRDEKKÉPVISELET
1 Válság a fejekben is Nem látják át és nem veszik igénybe a fogyasztóvédelmi intézményrendszert a magyarok - Gulyás Emese - Tudatos Vásárlók Egyesülete.
Y generáció Viselkedési jellemzők és változások az Információs Korban.
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
Miért nem internetezik mindenki? Pintér Róbert Információs Társadalom és Trendkutató Központ Internethajó Be kell hozni a hátrányt,
1 Gyorsul a gazdaság növekedése. 2 Nő a beruházás.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Példa egy ppt prezentációhoz
Itbusiness konferencia, CONFESSION ON A DANCEFLOOR Cégek az üzleti modellváltásról Gulyás János / Ipsos Zrt. Nobody’s Unpredictable.
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
Az Emelt szintű eTanácsadó akkreditált felnőttképzés tapasztalatai Dr. Tóth András - Herpainé Lakó Judit AGRIA MEDIA 2011 KONFERENCIA OKTÓBER ,
A kamaszok és mi Dr. Gyenge Eszter. Történeti szempontok Archaikus társadalmak Felnőttéválás beavatási rítusok: Átmenet a gyermeki – profán- világból.
"KÖ- ZÖS- SÉ- GI" MÉ- DI- A. új lehetőségek sora alapvető értékek rendeződnek át PARA- DIGMA- VÁLTÁS.
Magyarországon és Európában a válság előtt
Előadás másolata:

A mai tízen- és huszonévesek értékeiről A közügyek fogyasztói konferencia február 17. Ságvári Bence

Értékváltás = nemzedékváltás •technológiai változások •internet, kommunikációs technológiák paradigmaváltása •kultúra- és médiafogyasztás átalakulása gazdasági és társadalmi változások generációs hatások, generációváltások •érték- és életformaváltás a fiatal generációkban •digitális bennszülöttek, „Z-generáció”, millenniumi generáció, stb. •posztmateriális átmenet (szekuláris és „önkifejezés” értékek a tradicionális és „túlélés” értékek helyett)

globális információs társadalom • azonos médiafogyasztási minták • globális kulturális termékek • globális problémák (klímaváltozás, terrorizmus, stb.) • milyen hatása van ezeknek a fiatalok értékeire? • homogenizálódó (globális) értékrendszerek vagy a nemzeti/kulturális sajátosságok továbbélése? Értékváltás = nemzedékváltás

Fiatal felnőttkor = értékek kialakulása és megszilárdulása •Az alapvető értékeink kialakulása és megszilárdulása kb éves korunk közé tehető. •Ennek az időszaknak a tapasztalatai, élményei hosszú évtizedekre elkísérnek. •Ahhoz, hogy ezek gyökeresen megváltozzanak, nagyszabású társadalmi-gazdasági krízis szükséges. •A 2010-es első- és „másod”-szavazó generáció meghatározó élményeit az elmúlt 5-10 évben szerezte meg.

Általános bizalmatlanság és cinizmus a „rendszerrel” szemben Mennyire bízik az alábbi intézményekben? A magyar átlagértékek helyezése 28 európai ország rangsorában évesek 50 évnél idősebbek (Nemzeti) Parlament26. Jogrendszer Politikusok Politikai pártok27. Az adatok forrása: ESS2008

Általánosított bizalom alacsony szintje A magyar átlagértékek helyezése 28 európai ország rangsorában (minél kisebb az érték, annál inkább egyetért az első kijelentéssel, azaz a lista elején vannak azok az országok, ahol mondat eleje az elfogadott) évesek Teljes lakosság A legtöbb emberben meg lehet bízni, vagy inkább nem lehetünk elég óvatosak az emberi kapcsolatokban? A legtöbb ember megpróbálná kihasználni Önt, ha alkalma nyílna rá, vagy igyekeznének tisztességesek lenni? Ön szerint az emberek inkább csak magukkal törődnek, vagy általában segítőkészek? Az adatok forrása: ESS2008

Inkonzisztencia az értékrendszerekben A magyar átlagértékek helyezése 28 európai ország rangsorában (minél kisebb az érték, annál inkább egyetért a kijelentéssel, azaz a lista elején vannak azok az országok, ahol a leginkább elfogadják őket) évesek Teljes lakosság Az emberek jövedelmében mutatkozó nagy különbségek azért elfogadhatók, hogy megfelelően tükrözzék a tehetség- és szorgalombeli különbségeket. 28. Egy igazságos társadalomban az emberek életszínvonala között kis különbség kellene, hogy legyen A kormánynak kell biztosítani, hogy mindenkinek legyen munkája, aki dolgozni szeretne Az adatok forrása: ESS2008

Megengedhető-e az, ha valaki… ? (Azok aránya, akik szerint „teljesen”, vagy „inkább igen”) Normaszegés kultúrája

100 emberből hányra jellemző, hogy… ? (Átlagos értékek korcsoportonként) Normaszegés kultúrája

További problémák •A múlt elvarratlan szálai (kibeszéletlen, feldolgozatlan nemzeti traumák) •A közelmúlt történelme = fekete folt •Anti-establishment attitűd •Politikai (vita)kultúra hiánya, nincsenek nagy „ügyek”. •Nincsenek „fiatalos” ügyek •Politikával való foglalkozás = a köz- helyett egyéni érdekérvényesítés terepe

Következmények •Nincsenek valódi igazodási pontok, minták, értékek •Kialakul a „semmi sem az, aminek látszik” (össztársadalmi) kultúrája – a fiatalok pedig ebbe szocializálódnak •Inkonzisztens értékrendek („mindenki kedvére válogat”) •Ha nem vigyázunk, ez a korosztály is gyorsan „hozzáöregszik” a szülei generációjához…