Tökéletes verseny Közgazdaságtan 10. hét.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mikroökonómia szeminárium 4. Termelés elmélet
Advertisements

MAKROÖKONÓMIA GTK Gazdálkodási és menedzsment, Kereskedelem és marketing (BA Levelező) 2010.
Birkás György Makroökonómia 1. előadás Birkás György
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
Vállalat kínálati magatartása
Versenyelemzés 8.fejezet.
Tökéletes verseny és monopólium
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
Piaci korlátok.
MIKROÖKONÓMIA ÖSSZEFOGLALÓ
A kurzus programja Dátum Témakör ELŐVIZSGA szeptember 15.
Makroökonómia Árupiaci egyensúly.
Vállalattal kapcsolatos fogalmak
Szállítási költségek, térséggazdálkodás
EGYENSÚLYI MODELLEK Előadás 4.
Rövid távú modell IV. Aggregált kínálat.
Bevezetés a közgazdaságtanba2006/2007. tanév, 1. félév 3. előadás 1 A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
Bevezetés a közgazdaságtanba I.2006/2007. tanév, 1. félév 3. előadás 1 A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
1 Bevezetés a közgazdaságtanba I.2006/2007. tanév, 1. félév 5. előadás A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
A kurzus programja Dátum Témakör december Piaci elégtelenségek
A ppt fájlokat a GTK honlapján…
Bevezetés a közgazdaságtanba I.2006/2007. tanév, 1. félév 9. előadás 1 A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
A félév programja: Dátum Témakör Előadó február 6.
A kurzus programja Dátum Témakör ELŐVIZSGA szeptember 15.
A kurzus programja Dátum Témakör november 17.
A kurzus programja Dátum Témakör november 10.
Piaci kereslet és kínálat
Stackelberg, Cournot, Bertrand
Március órától út 114-ben (óra helyett)
Költségelemzés, költséggazdálkodás
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing
A VÁLLALATI KÖLTSÉGEK.
Pénzügytan II. – február 23. Dr. Farkas Szilveszter
A fedezeti pont szerepe a távhőszolgáltatásban
Gyakorló feladatok Mikroökonómia.
A vállalati döntések elmélete
Sipos Viktória & Motyovszki Gergő
Egy termék piaci kereslete azt fejezi ki, hogy a vásárlók összessége
Tiszta monopólium.
Költségek, költségfüggvények
Költségminimalizálás, profitmaximalizálás
Termelési tényezők piaca
Átlagtermék, határtermék, optimális inputkombináció
Összefoglalás Vállalati költségek.
Kereslet, kínálat, ármechanizmus, fogyasztói-, és termelői többlet
Gépészmérnöki kar BSc Levelező képzés szeptember-október
Kereslet-rugalmassági számítások
ÁRBEVÉTEL ÉS PROFIT, FEDEZETI PONT ÉS ÜZEMSZÜNETI PONT
A piac: A tényleges és potenciális eladók és vevők, illetve azok cserekapcsolatainak rendszere, melynek legfontosabb elemei a kereslet, a kínálat, az ár.
A termelés költségei.
Tantárgy teljesítésének feltételei:  Tankönyv nincs. Tananyag: prezik+elmondottak.  Katalógus van  Hiányozni 3 X 2 óráról lehet.  Több hiányzás esetén.
A termelés költségei.
Az árszabályozás alapelvei és módszerei
Oligopólium Monopolisztikus verseny A piaci koncentráció mérése
Mikro- és makroökonómia Monopolisztikus verseny, Oligopóliumok Szalai László
Universität Miskolc, Fakultät für Wirtschaftswissenschaften, Istitut für Wirtschaftstheorie Mikroökonómia Dr. Karajz Sándor Gazdaságelméleti Intézet Miskolci.
Piaci formák Piaci résztvevők száma Termék jellege sok kevés egy
Monopolisztikus verseny, Oligopólium
Piac, rugalmasság, egyensúly, adók hatása
Zh Október 13-án csoportbeosztás szerint óra ideje alatt (pontos beosztás Neptunos üzenetben) Zh megírása nem kötelező. Igazolvány, számológép, toll kell.
KÖZGAZDASÁGTAN: Mikro- és makroökonómia BMEGT30A001
A piac és a piacgazdaság
Költségek és költséggörbék
A vállalat kínálata és a piac jellege
A munkaerő-kereslet.
Néhány közgazdaságtani ismeret átismétlése
Miskolci Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Gazdaságelméleti Intézet
A munkaerő-kereslet.
A munkaerő-kereslet.
Előadás másolata:

Tökéletes verseny Közgazdaságtan 10. hét

Vállalatok kínálati magatartása Cél: Profit maximalizálása Technológiai korlát időkorlát Piaci korlát költségkorlát

Piaci korlátok: Vállalat által érzékelt keresleti függvény A bevétel alakulása függ attól, hogy a vállalat a piacon árelfogadó, vagy ármeghatározó Árelfogadó: - a vállalat által érzékelt keresleti függvény végtelen árrugalmasságú - a vállalat döntései csak a piacra vitt mennyiségre vonatkoznak Ármeghatározó: - vállalat által érzékelt keresleti függvény a piaci hatalom következtében negatív meredekségű - a vállalat döntései ár-mennyiség kombinációra vonatkoznak

Profitmaximum feltételei: ELSŐDLEGES FELTÉTELE: MÁSODLAGOS FELTÉTELE:

Piaci szerkezetek megkülönböztethetők: A piaci szereplők száma Ármeghatározó, illetve árelfogadó helyzete A termelt termék jellege (homogén vagy differenciált) A belépési korlátok alapján

Piaci szerkezetek főbb jellemzői Tökéletes verseny Monopolisztikus verseny Oligopólium Tiszta monopólium Szereplők száma sok néhány egy Termék jellege Homogén differenciált Homogén vagy differenciált - Be- és kilépés lehetősége szabad Belépési korlátok Árelfogadó vagy ármeghatározó árelfogadó ármeghatározó Ármeghatározó

A versenyző vállalat által érzékelt keresleti görbe Iparág P S P egy tökéletesen versenyző vállalat d=MR=AR Pe D Q q

Profitmaximalizálás MR

A fedezeti pont TR= TC P=AC Gazdasági profit = 0 Csak normálprofit van Fix mennyiséghez köthető: ACmin = MC Optimalizálás

Az üzemszüneti pont TR= VC P= AVC Gazdasági profit negatív és megegyezik abszolút értékben a fix költséggel Fix termelési mennyiséghez köthető, ahol: AVCmin= MC

Termelői többlet meghatározása

A versenyző vállalat rövid távú kínálati függvénye Forrás: Kopányi [1993] 222. old.

Iparági kínálat Egyéni kínálati függvények horizontális összegezése

Hosszú táv Szabad ki- és belépés feltételei Minden vállalat fedezeti pontban termel LAC minimumában, ahol LAC=LMC Realizálható profit: gazdasági profit 0 csak normálprofit van

Gyakorló feladat: Egy tökéletesen versenyző iparágban a piaci keresleti függvény: QD(p) = 21370 - p. A tökéletesen versenyző piac egy vállalatának teljes költségfüggvénye: TC(q) = 10q2 + 50q + 20 000. A piacon működő minden egyes vállalat optimális termelés esetén 22 250 egységnyi gazdasági profitot realizál, és költségfüggvényeik egyformák. Hányvállalat működik az iparágban?

Gyakorló feladat Egy tökéletesen versenyző vállalat változóköltség függvénye VC 50Q+Q2. A maximális profit 450Ft-os árnál 15000. Mekkora lesz a termelői többlet nagysága?

Hosszú távú iparági egyensúly Egy-egy vállalat kínálati függvényének releváns szakasz az MC függvény AC minimuma feletti része Minél több vállalat van az iparágban az iparági kínálati függvény annál laposabb, a kínálat egyre árérzékenyebb válik

Hogyan hat az adó a tökéletesen versenyző vállalatra? Egyösszegű adó - növeli a fix költségeket - nem változtatja meg az optimális termelési mennyiséget - csökkenti a realizálható profit összegét Mennyiségi adó - módosítja a VC(q), AVC(q), AC(q) és MC(q) - csökken az optimális termelési mennyiség - a vállalat kínálati függvénye balra tolódik

Az adózás hatása az iparágra