Digitális írástudás, digitális műveltség

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Eszenyiné dr. Borbély Mária, Debreceni Egyetem Informatikai Kar
Advertisements

Az információs társadalom helyzete Magyarországon
Tamás Kincső, OSZK, Analitikus Feldolgozó Osztály, osztályvezető A részdokumentumok szolgáltatása az ELDORADO-ban ELDORADO konferencia a partnerkönyvtárakkal.
AZ EPICT TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS HATÁSVIZSGÁLATA IKT-METRIA FELVÉTELEK ALAPJÁN Az IKT-metria mérőeszköz.
Az UNILO projekt hozzájárulása a tanulási eredmény-orientált képzési programok kialakításához Zarka Dénes.
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
ECDL – Az elmúlt 15 év Várallyai László.
Kutatási gyorsjelentés Omnibuszos kutatás meghatározott szakpolitikai témában – Egészségügy január.
Digitális kompetenciák a pedagógusképzésben Jelli János Apor Vilmos Katolikus Főiskola (HU) Námesztovszki Zsolt Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző.
Az internet, a TV és társas támogatás összefüggései
Internetes attitűdváltozások a felsőoktatási hallgatók körében 2002–2007 Dr. Vig Zoltán augusztus 26.
Frissdiplomások a munkaerőpiacon - a jövedelmet befolyásoló tényezők
“Hány pontot kapunk érte?” Milotta Lászlóné – asszisztens (Vasútegészségügyi NKK Kft – Pécs) Zsoldiné Turi Edit – fiziotherápiás asszisztens (Egyesített.
DPR Intézkedési Terv időarányos megvalósítása az Illés Gyula Karon PTE IGYK.
Könyvtárhasználati verseny
Dr. Kührner Éva a MATARKA 10 éves jubileumi rendezvénye Budapest, október 5.
A diplomások jellemzőiről és előre- menetelükről készített felmérés Olaszországban prof. Andrea Cammelli Bolognai Egyetem AlmaLaurea igazgatója Konferencia.
Budapest, szeptember 22.1 A KÖVI képzései a hallgatói vélemények tükrében Baráth Tibor KÖVI igazgató KÖZOKTATÁSI VEZETŐKÉPZŐ ÉS TOVÁBBKÉPZŐ INTÉZET.
Szociális szervezetek információs társadalmi pozíciója – kutatási beszámoló – Székely Levente INFONIA Alapítvány
Természettudományok és műszaki tudományok területén végzett diplomások száma a éve korcsoportban 1000 főre számolva 2010-re az EU-ban 15 %-os növekedést.
A tételek eljuttatása az iskolákba
1 Tudás és/vagy kompetenciák? Végzős hallgatók részvétele a felnőttoktatásban Ábrahám Katalin – Tőzsér Zoltán Debreceni Egyetem Nevelés-és művelődéstudományi.
Egyetemi élethelyzetek – Campus-lét a Debreceni Egyetemen május 29. DAB Székház, Debrecen Thomas Mann u. 49. Hallgatói mobilitás a Debreceni Egyetemen.
Networkshop 2011, Kaposvár A használat közbeni szoftvertermék minőség mérése eltérő használói csoportokban Eszenyiné dr. Borbély Mária
"Kulturális valóságismeret és EKF Pécs, november A használói elégedettséget befolyásoló tényezők egyetemi könyvtári környezetben Eszenyiné.
Vizsga- és versenyfeladatok patológiája és diagnosztikája
VERSENYKÉPES DEBRECENI EGYETEM A Diplomás Pályakövetési Rendszer eredményeinek beépítése az egyetemi döntési folyamatokba Dr. Szűcs Edit minőségbiztosítási.
1 A VAJDASÁGI PÁLYAKEZDŐ DIPLOMÁSOK MUNKÁBA ÁLLÁSI MODELLJE 7. Vajdasági Magyar Tudományos Diákköri Konferencia Újvidék, november Jenei Ervin.
Sárgarépa piaca hasonlóságelemzéssel Gazdaság- és Társadalomtudományi kar Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök I. évfolyam Fekete AlexanderKozma Richárd.
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
FRANCIA NYELV, IRODALOM ÉS KULTÚRA MESTERKÉPZÉSI SZAK.
Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet A LEADER PROGRAM MINT HELYI PARTNERSÉG KÉRDÉSEI MAGYARORSZÁGON.
Debreceni Egyetem Agrár és Műszaki Tudományok Centruma Logisztikai Koordinációs Központ Logisztikai szakemberigény, képzési igény, elvárások és tények.
A távmunkával szembeni munkáltatói beállítódások fontosabb jellemzői A közép-dunántúli régióban végzett kutatás előzetes tapasztalatai KESZI ROLAND MTA.
Számít, hogy 0,61 m2 ? A pedagógusok élet-, és munkakörülményei, a pedagógus életpálya teljességének tükrében Sági Matild Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
TE AKARSZ ROMA MUNKATÁRSAT?. A nem romák elsősorban a munkához való viszonyuk alapján ítélik meg a romákat. Előzmények * ! Szociológiai és szociálpszichológiai.
Tanulási célú migráció a világban és itthon
Dr. Kozári József egyetemi docens, igazgató Szent István Egyetem Közép-Magyarországi Regionális Szaktanácsadási Központ V. Országos Tanácsadási Konferencia.
Egészségügyi szakdolgozók tűszúrásos baleseteinek hazai alakulása
2007. május 22. Debrecen Digitalizálás és elektronikus hozzáférés 1 DEA: a Debreceni Egyetem elektronikus Archívuma Karácsony Gyöngyi DE Egyetemi és Nemzeti.
Szabados Tímea és Wéber Andrea (EBH) október 26. Intézményekbe vetett bizalom és jogtudatosság a mai magyar társadalomban (Kutatási eredményeink.
ELEMÉR
1 Konjunktúrajelentés 2009  Az üzleti helyzet és várakozások  A befektői környezet A DUIHK 15. konjunktúrafelmérése Dirk Wölfer április 21.
Térképészet és térinformatika
ÉRDEKEGYEZTETÉS ÉRDEKKÉPVISELET
TÁMOP 5.5.1/A-10/ “Jó pályán! Jó gyakorlatok továbbfejlesztése és alkalmazása a munkaerő-piaci integrációért és esélyegyenlőségért” Foglalkoztatási.
© 2005 The Gallup Organization T HE G ALLUP O RGANIZATION Országos Kreditmonitoring vizsgálat az oktatók körében - ábrasor
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
Kutatási kiválóság egytemi-akadémiai együttműködésben: egyetemi perspektíva Szabó Gábor elnök, MRK Egyetemi Tagozat rektor, Szegedi Tudományegyetem
1 A K-21 bemutatkozik 3. csoport: Kulcsfontosságú célcsoportok EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI SZOLGÁLAT K-21 MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI PROJEKT.
Tényekre alapozott oktatáspolitika és gyakorlat ONK 2011, Szimpózium a tények, bizonyítékok természetéről, szerepéről az oktatásban Evidence Based Education.
„Olvasási és digitális kompetenciák fejlesztése könyvtári szolgáltatásokkal. A PTE Egyetemi Könyvtár a minőségi oktatás és hatékony tanulás szolgálatában”
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Sajátos képzési igényű hallgatók számára nyújtott szociális szolgáltatások a Szegedi Tudományegyetemen Horváth Hajnalka SZTE ETSZK IV. évf. Szociális munka.
Informatika - 1. alkalom Jogi informatika - alapok
Lap.hu oldalak dinamizálása Lap.hu találkozó – május 14.
Kvantitatív módszerek
Ugrás az első oldalra 1 Skaliczki Judit A teljes körű minőségirányítási rendszer bevezetésének lépései Debrecen, 2004.
Összeállította: Kovács Tibor igh. A NDRÁSSY GYULA G IMNÁZIUM ÉS K OLLÉGIUM Nyílt nap
Prof. Dr. Neményi Miklós tudományos és külügyi rektorhelyettes A doktori és publikációs adatbázis kialakításának elvei és megvalósítása Nyugat-magyarországi.
A Dél-Alföld általános gazdasági helyzete és a mögötte meghúzódó EMBER
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
Az ÉMGK tagvállalatainak szakképzési igényei Miskolc, június. 09. Dr. Barkóczi István – ÉMGK elnök.
 MoodleMOT  Duális képzés 2014  „A duális képzés célja, hogy a hallgatók a leendő szakképzettségüknek megfelelő munkahelyen, munkakörben összekapcsolják.
Informatikaoktatás a 21. század elején Magyarországon Sebestyén Katalin.
Az oktatás, az egészségügyi, valamint a szociális ellátás, mint versenyképességi tényezők Április 6. Dr. Molnár László Vezérigazgató GKI Gazdaságkutató.
Személyes információszervezés a gyakorlatban JÁVORKA BRIGITTA ORSZÁGOS SZÉCHÉNYI KÖNYVTÁR – KÖNYVTÁRI INTÉZET.
Önkormányzati Fejlesztések Figyelemmel kísérése II.
IRODALOMKUTATÁSI MÓDSZEREK Varga Attila Testnevelési Egyetem Sporttudományi Doktori Iskola PhD II. évfolyam Témavezető: Dr.Kokovay Ágnes
Előadás másolata:

Digitális írástudás, digitális műveltség A statisztikai adatok és kutatási eredmények tükrében Eszenyiné dr. Borbély Mária Országos Könyvtárügyi Konferencia 2012. november 22-23.

Eurostat , 2012 e-skills week Computer skills in the EU27 in figures Magyarország: 3,4% Hazánk 15. a sorban, 2009-ben az informatikai végzettséget szerzők aránya megegyezett az EU27-ek átlagával. Málta után nálunk regisztrálták a legnagyobb növekedést . ( 2005: 2%) Forrás: http://trueeconomics.blogspot.hu/2012/04/1442012-latest-data-on-eu27-ict-skills.html

Eurostat , 2012 e-skills week Computer skills in the EU27 in figures Magyarország: 74, 98 EU27: 78, 96 Forrás: http://trueeconomics.blogspot.hu/2012/04/1442012-latest-data-on-eu27-ict-skills.html

Már használt számítógépet Magyarország: 16-74 éves korosztály 74%-a, 16-24 éves korosztály 98%-a EU27: 16-74 éves korosztály 78%-a, 16-24 éves korosztály 96%-a Magyarország a 16-74 éves korosztály csoportjában a 18-20. helyen áll Európában, a 16-24 éves korosztály csoportjában ugyancsak a 18-20. helyen. Másolt vagy mozgatott fájlt vagy könyvtárat Magyarország: 16-74 éves korosztály 63%-a, 16-24 éves korosztály 92%-a EU27: 16-74 éves korosztály 63%-a, 16-24 éves korosztály 89%-a Magyarország a 16-74 éves korosztály csoportjában a 12. helyen áll Európában, a 16-24 éves korosztály csoportjában a 15-17. helyen.

Eurostat , 2012 e-skills week Computer skills in the EU27 in figures Magyarország: 48 (12-13.), 81 (6.) EU27: 43, 67 Nagy a korosztályos rés! Forrás: http://trueeconomics.blogspot.hu/2012/04/1442012-latest-data-on-eu27-ict-skills.html

Eurostat , 2012 e-skills week Computer skills in the EU27 in figures Magyarország: 20 (22.), 45 (23.) EU27: 31,59 Forrás: http://trueeconomics.blogspot.hu/2012/04/1442012-latest-data-on-eu27-ict-skills.html

Eurostat , 2012 e-skills week Computer skills in the EU27 in figures Magyarország: 11(7-11.), 25 (6.) EU27: 10, 20 Forrás: http://trueeconomics.blogspot.hu/2012/04/1442012-latest-data-on-eu27-ict-skills.html

Eurostat , 2012 e-skills week Computer skills in the EU27 in figures Magyarország: 101 (18.) Nagy a korosztályos rés Forrás: http://trueeconomics.blogspot.hu/2012/04/1442012-latest-data-on-eu27-ict-skills.html

Eurostat , 2012 e-skills week Computer skills in the EU27 in figures Magyarország: 375 pont (18.) Forrás: http://trueeconomics.blogspot.hu/2012/04/1442012-latest-data-on-eu27-ict-skills.html

Magyarország a fiatalabb korosztály 16-24 évesek csoportjában a számítógépes jártasság összesített pontszáma alapján az EU27 országai közül a 18. helyen, a második és harmadik harmad határán áll. Mindkét korosztályi csoport összesített pontszámából kiszámított korosztályok közötti rés nagysága szerint a 18. helyen áll, viszonylag magas értékkel. A fiatalabb generáció fejlődése a számítógépes jártasság megszerzésében relatíve lassú. A korosztályok közötti rés jelenleg nagy, az idősebb korosztály lemaradása jelentős.

A témában megjelent legújabb tanulmány Hollandiában készült és 2012 március elején látott napvilágot (egyelőre holland nyelven).  A ’Ctrl, Alt, Delete: IT problémákból és nem megfelelő digitális ismeretekből fakadó veszteségek a munkahelyeken c. tanulmány rámutat: egy holland dolgozó egy munkanapjának átlag 8-10%-át tölti számítógépes problémák megoldásával, ez pedig éves szinten mintegy 1,9 milliárd Euró veszteséget okoz a nemzetgazdaságnak.  A problémát csak fokozza, hogy a munkavállalók többnyire ennek nincsenek is tudatában és azt hiszik, tudásuk mindenfajta számítógép-használói képzés nélkül elegendő a hatékony munkavégzéshez. A holland DigiDigiSafe&Proficient nevű kormányzati intézmény (amelynek feladata, hogy biztosítsa a holland munkavállalók megfelelő digitális készséghez jutását) vezetője, európai „e-nagykövet”, Ms TinekeTelenbos ezzel kapcsolatban kinyilvánította: „A 19 milliárd eurós éves veszteség elfogadhatatlan; ezt nullára csökkenteni nem lehet, mert az IKT fejlesztések és az új szoftverek egyre többe kerülnek. Igazából a probléma alulértékelése, és a munkavállalók túlzott önértékelése az, ami miatt ez az arányú veszteség veszélyes. A munkavállalóknak meg kellene határozniuk, pontosan mely alkalmazások használata jelenti a legnagyobb időbeli kiesését és konkrét megoldást kell ezekre találni. Fontos ezen felül, hogy a dolgozók képzéseken vegyenek részt, ahol vizsgával is igazolják a megszerzett tudást: az ismeretek növekedésével arányban csökkenne az elvesztegetett idő – és növekedne a hatékonyság.” Forrás: http://njszt.hu/ecdl/hir/20120312/az-olasz-magyar-gorog-utan-most-holland-tanulmany-a-tudatlansag-ararol

„Az IKT kompetenciák szinkronizációs lehetőségeinek vizsgálata a közép-és felsőfokú oktatásban” OTKA keretein belül folyó kutatás, DE Bujdosó Gyöngyi, Csernoch Mária Felmérés: Informatikai szokások, ismeretek DE elsőéves hallgatói, 15 kar, 4637 hallgató Feladatok

Billentyűzethasználat Helyes válaszok témakörönként

Egérhasználat Helyes válaszok témakörönként

Keresési hatékonyság, eredményesség, használói elégedettség egyetemi könyvtári környezetben Publikációk a témában Maria Borbely, (2011) "Measuring user satisfaction with a library system according to ISO/IEC TR 9126-4", Performance Measurement and Metrics, Vol. 12 Iss: 3, pp.157 - 171. Könyvtári használói elégedettség és a szoftvertermék használat közbeni minőségének mérése az ISO/IEC 9126-4 szabvány ajánlásai alapján = Tudományos és Műszaki Tájékoztatás. 2011. 58. évf. 3. sz. 101-114.p. 1. vizsgálat 2008. Debreceni Egyetem Egyetemi és Nemzeti Könyvtár éles Corvina Web OPAC napló fájljainak elemzése Cél: Használói típusok definiálása Módszer: Napló fájl elemzés

Használói típusok és attitűdök Használói típusok egyetemi könyvtári környezetben 15% 35% 10% 5% Leíró Profi Leszűkítő Túlbonyolító Internet-függő Tudatos tárgyszó- rajongó Megrögzött

Az egyes használói típusok eredményessége 250 tárgyi keresés naplófájljának elemzése alapján DE

A 2. vizsgálat eredményei 2009. Debreceni Egyetem Egyetemi és Nemzeti Könyvtár teszt Corvina Web OPAC napló fájljainak elemzése Cél: annak megállapítása volt, hogy egy szoftvertermékhez fűződő általános felhasználói elégedettséget milyen mértékben befolyásolja a szoftverrel végzett munka hatékonysága, teljessége, eredményessége és a feladat elvégzéséhez szükséges idő. Módszer: Napló fájl elemzés, az ISO/IEC 9126-4 szabvány definícióinak és mérőszámainak használata

ISO/IEC 9126-4 mérőszámok (Quality in use) Hatékonyság: M1= |1-ΣAi|, ahol Ai a hiányzó vagy hibás eredmények aránya a kimenetben. Az eredmény annál jobb, minél inkább közelít M1 értéke az 1-hez. Teljesség: X=A/B, ahol A a teljesített feladatok, míg B az összes próbálkozás száma. A teljesség mértéke annál nagyobb, minél inkább közelít az érték az 1-hez, mert ez azt jelenti, hogy a próbálkozások többsége eredményt hozott. Feladat idő: X=Ta, ahol Ta a feladat elvégzésére fordított idő. Minél kisebb X értéke, annál jobb, hiszen ez azt jelenti, hogy a feladat elvégzéséhez kevesebb időre volt szükség. Eredményesség: X=M1/T, ahol M1 a feladat hatékonysága, T pedig a feladat elvégzésére fordított idő. A mérési mód értelmezése a következő: 0<=X. Minél nagyobb X értéke, annál jobb, hiszen ez azt jelenti, hogy a feladat elvégzésre fordított időhöz képest jó az eredményesség Elégedettségi fok: X=A/B, ahol A=a felhasználói elégedettség kérdőíven megadott számszerű értéke, B= a megkérdezettek száma. Jelen vizsgálatban X=2,41

A hatékonyság eredményei A hatékonyság értékei: 0,04 - 0,85

A teljesség eredményei A teljesség értékei: 0,09 és a 0,85

A feladat idő eredményei A feladat idő értékei: 0,06 óra és az 1,26 óra (3 és fél -75 és fél perc)

Az eredményesség eredményei Az eredményesség értékei: 0,07-5,67 ( De: 42 fő 1 alatt)

Professzionális és nem professzionális használók elégedettségi szerkezete

29 év alattiak és felettiek elégedettségi szerkezete

Nők és férfiak elégedettségi szerkezete

Belső és külső használók elégedettségi szerkezete