Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szimmetriák szerepe a szilárdtestfizikában
Advertisements

Kauzális modellek Randall Munroe.
A TUDOMÁNYOS KUTATÁS MÓDSZERTANA
2.1Jelátalakítás - kódolás
Az úttervezési előírások változásai
Fizika II..
Számítógépes Hálózatok
Profitmaximalizálás  = TR – TC
A járműfenntartás valószínűségi alapjai
Szenzorok Bevezetés és alapfogalmak
Végeselemes modellezés matematikai alapjai
A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása
Szerkezetek Dinamikája
MÉZHAMISÍTÁS.
Hőtan BMegeenatmh 5. Többfázisú rendszerek
BMEGEENATMH Hőátadás.
AUTOMATIKAI ÉPÍTŐELEMEK Széchenyi István Egyetem
Skandináv dizájn Hisnyay – Heinzelmann Luca FG58PY.
VÁLLALATI Pénzügyek 2 – MM
Hőtan BMEGEENATMH 4. Gázkörfolyamatok.
Szerkezetek Dinamikája
Összeállította: Polák József
A TUDOMÁNYOS KUTATÁS MÓDSZERTANA
Csáfordi, Zsolt – Kiss, Károly Miklós – Lengyel, Balázs
Tisztelt Hallgatók! Az alábbi példamegoldások segítségével felkészülhetnek a 15 pontos zárthelyi dolgozatra, ahol azt kell majd bizonyítaniuk, hogy a vállalati.
J. Caesar hatalomra jutása atl. 16d
Anyagforgalom a vizekben
Kováts András MTA TK KI Menedék Egyesület
Az eljárás megindítása; eljárási döntések az eljárás megindítása után
Melanóma Hakkel Tamás PPKE-ITK
Az új közbeszerzési szabályozás – jó és rossz gyakorlatok
Képzőművészet Zene Tánc
Penicillin származékok szabadgyökös reakciói
Boros Sándor, Batta Gyula
Bevezetés az alvás-és álomkutatásba
Kalandozások az álomkutatás területén
TANKERÜLETI (JÁRÁSI) SZAKÉRTŐI BIZOTTSÁG
Nemzetközi tapasztalatok kihűléssel kapcsolatban
Gajdácsi József Főigazgató-helyettes
Követelmények Szorgalmi időszakban:
Brachmann Krisztina Országos Epidemiológiai Központ
A nyelvtechnológia eszközei és nyersanyagai 2016/ félév
Járványügyi teendők meningococcus betegség esetén
Kezdetek októberében a könyvtár TÁMOP (3.2.4/08/01) pályázatának keretében vette kezdetét a Mentori szolgálat.
Poszt transzlációs módosulások
Vitaminok.
A sebész fő ellensége: a vérzés
Pharmanex ® Bone Formula
Data Mining Machine Learning a gyakorlatban - eszközök és technikák
VÁLLALATI PÉNZÜGYEK I. Dr. Tóth Tamás.
Pontos, precíz és hatékony elméleti módszerek az anion-pi kölcsönhatási energiák számítására modell szerkezetekben előadó: Mezei Pál Dániel Ph. D. hallgató.
Bevezetés a pszichológiába
MOSZKVA ZENE: KALINKA –HELMUT LOTTI AUTOMATA.
Bőrimpedancia A bőr fajlagos ellenállásának és kapacitásának meghatározása Impedancia (Z): Ohmos ellenállást, frekvenciafüggő elemeket (kondenzátort, tekercset)
Poimenika SRTA –
Végeselemes modellezés matematikai alapjai
Összefoglalás.
Az energiarendszerek jellemzői, hatékonysága
Varga Júlia MTA KRTK KTI Szirák,
Konzerváló fogászat Dr. Szabó Balázs
Outlier detektálás nagyméretű adathalmazokon
További MapReduce szemelvények: gráfproblémák
Ráhagyások, Mérés, adatgyűjtés
Járműcsarnokok technológiai méretezése
Grafikai művészet Victor Vasarely Maurits Cornelis Escher.
VÁLLALATI PÉNZÜGYEK I. Dr. Tóth Tamás.
RÉSZEKRE BONTOTT SOKASÁG VIZSGÁLATA
Az anyagok fejlesztésével a méretek csökkennek [Feynman, 1959].
Bevezetés a színek elméletébe és a fényképezéssel kapcsolatos fogalmak
Minőségmenedzsment alapjai
Előadás másolata:

Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat XIX. Kerületi Tagintézménye Molnár Anikó Okleveles gyógypedagógus Szakvizsgázott fejlesztőpedagógus

Amiről ma szót ejtünk… A sikeres iskolakezdés tényezői Az iskolára alkalmas, iskolaérett gyermek ismérvei Az iskolaérettség megállapítása – iskolakészültségi vizsgálat A sikeres iskolakezdés, a zökkenőmentes átmenet feltételei Mit tehet a szülő?

A sikeres iskolakezdés tényezői, feltételei A gyermek személyisége részéről: iskolára való alkalmasság, érettség A szülők részéről: megfelelő hozzáállás, előkészítés, iskolaválasztás Az intézmények oldaláról: megfelelő partneri viszony – átmenet fontossága

Az iskolára alkalmas, iskolaérett gyermek Testi fejlettsége Értelmi, kognitív mutatói Szociális (érzelmi) fejlettsége

Testi fejlettség Első alakváltozás: arányosabb test> egyenletes terhelés Vázizom csontosodás: ujjperc csontosodás> íráskészség Izomzat erőteljes fejlődése: terhelhető, de fáradékony Fogváltás: metszőfogak cseréje - „fogtündér” Idegrendszeri érés: rugalmasság>tanulékonyság, differenciálódás-velőshüvelyesedés>magasabb rendű működés, nagyagy fejlődés >javuló mozgáskoordináció, lateralitás >kezesség kialakulása, agyfélteke integráció>keresztező mozgások, , érzékszervi finomodás izgalmi-gátlási folyamat egyensúlya>kontrollfunkciók

Tanulási képességek Nagy egyéni eltérések > ez normális Sokrétű képességek és jártasságok Érdeklődés, bővülő ismeretek Testkép, én-tudat, téri tájékozódás Gondolkodási funkciók, beszédkészség Képzelet Emlékezet Figyelem: „kütyük” káros hatásai – okos használat (idői, tartalmi korlát) Grafomotoros/íráskészség

Szociális, érzelmi fejlettség Differenciáltabb érzelmek: magasabb rendű érzelmek >szociális érzékenység, kezdeményező készség Kíváncsiság, nyitottság, önmotiváció: belső motiváció, tanulási szokások alapjai Önállóság-kompetencia igénye: kompetencia szükséglet Önszabályozási képességek: alkalmazkodás>szabályokhoz, másokhoz, feladattartás, együttműködés, kitartás, monotónia tűrés, önfegyelem, konfliktus kezelés

Az iskolaérettség megállapítása Rugalmas beiskolázás: a tankötelezettség és érettség viszonya „Ki dönti el?” „Menjen, vagy maradjon?”

Az iskolakészültségi vizsgálat: iskolai modellhelyzet Csoportos vizsgálati rész (megfigyelés, feladatok) Egyeztetés a szülővel (anamnézis, beszélgetés) Egyéni vizsgálati helyzet (megfigyelés, feladatok) Szülőkonzultáció, megállapítás, előzetes szakértői vélemény kiadása: óvodában marad 1. osztályt kezd (akár fejlesztéssel, támogatással) Korengedmény kérdése Kiegészítő vizsgálat szükséges > sajátos nevelési igény? Végleges szakértői vélemény – Fellebbezés lehetősége ség

A sikeres iskolakezdés, zökkenőmentes átmenet feltételei Minden tekintetben iskolaérett gyermek Támogató, megerősítő hozzáállás, családi háttér Türelem, bizalom, érzelmi biztonság, kivárás biztosítása Körültekintő, a gyermek személyiségéhez illő iskolatípus és tanító választása „Összedolgozás” az óvodával és a leendő iskolával, nyitottság Megfelelően előkészített tanévkezdés Ismerősség biztosítása, gyermek bevonása az előkészületekbe Az első napok kiemelt szerepe

Nehézség esetén mit lehet tenni? Idő hagyása, türelem Reális követelmény, szabály és jutalmazási rendszer Átmenti nehézség> fokozott odafigyelés Ne sürgessük, ne követeljük irreálisan (otthoni szabályrendszer, minta szerepe) Régebb óta fennálló nehézségek (szorongás, evés-, alvászavar, bepisilés >pszichoszomatikus tünetek Kerületi szakszolgálat (nevelési tanácsadó)

Köszönöm a megtisztelő figyelmet! Sikeres iskolakezdést kívánok 