A nyelvtan tanításának célja, feladatai és követelményrendszere

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szimmetriák szerepe a szilárdtestfizikában
Advertisements

Kauzális modellek Randall Munroe.
A TUDOMÁNYOS KUTATÁS MÓDSZERTANA
2.1Jelátalakítás - kódolás
Az úttervezési előírások változásai
Fizika II..
Számítógépes Hálózatok
Profitmaximalizálás  = TR – TC
A járműfenntartás valószínűségi alapjai
Szenzorok Bevezetés és alapfogalmak
Végeselemes modellezés matematikai alapjai
A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása
Szerkezetek Dinamikája
MÉZHAMISÍTÁS.
Hőtan BMegeenatmh 5. Többfázisú rendszerek
BMEGEENATMH Hőátadás.
AUTOMATIKAI ÉPÍTŐELEMEK Széchenyi István Egyetem
Skandináv dizájn Hisnyay – Heinzelmann Luca FG58PY.
VÁLLALATI Pénzügyek 2 – MM
Hőtan BMEGEENATMH 4. Gázkörfolyamatok.
Szerkezetek Dinamikája
Összeállította: Polák József
A TUDOMÁNYOS KUTATÁS MÓDSZERTANA
Csáfordi, Zsolt – Kiss, Károly Miklós – Lengyel, Balázs
Tisztelt Hallgatók! Az alábbi példamegoldások segítségével felkészülhetnek a 15 pontos zárthelyi dolgozatra, ahol azt kell majd bizonyítaniuk, hogy a vállalati.
J. Caesar hatalomra jutása atl. 16d
Anyagforgalom a vizekben
Kováts András MTA TK KI Menedék Egyesület
Az eljárás megindítása; eljárási döntések az eljárás megindítása után
Melanóma Hakkel Tamás PPKE-ITK
Az új közbeszerzési szabályozás – jó és rossz gyakorlatok
Képzőművészet Zene Tánc
Penicillin származékok szabadgyökös reakciói
Boros Sándor, Batta Gyula
Bevezetés az alvás-és álomkutatásba
Kalandozások az álomkutatás területén
TANKERÜLETI (JÁRÁSI) SZAKÉRTŐI BIZOTTSÁG
Nemzetközi tapasztalatok kihűléssel kapcsolatban
Gajdácsi József Főigazgató-helyettes
Követelmények Szorgalmi időszakban:
Brachmann Krisztina Országos Epidemiológiai Központ
A nyelvtechnológia eszközei és nyersanyagai 2016/ félév
Járványügyi teendők meningococcus betegség esetén
Kezdetek októberében a könyvtár TÁMOP (3.2.4/08/01) pályázatának keretében vette kezdetét a Mentori szolgálat.
Poszt transzlációs módosulások
Vitaminok.
A sebész fő ellensége: a vérzés
Pharmanex ® Bone Formula
Data Mining Machine Learning a gyakorlatban - eszközök és technikák
VÁLLALATI PÉNZÜGYEK I. Dr. Tóth Tamás.
Pontos, precíz és hatékony elméleti módszerek az anion-pi kölcsönhatási energiák számítására modell szerkezetekben előadó: Mezei Pál Dániel Ph. D. hallgató.
Bevezetés a pszichológiába
MOSZKVA ZENE: KALINKA –HELMUT LOTTI AUTOMATA.
Bőrimpedancia A bőr fajlagos ellenállásának és kapacitásának meghatározása Impedancia (Z): Ohmos ellenállást, frekvenciafüggő elemeket (kondenzátort, tekercset)
Poimenika SRTA –
Végeselemes modellezés matematikai alapjai
Összefoglalás.
Az energiarendszerek jellemzői, hatékonysága
Varga Júlia MTA KRTK KTI Szirák,
Konzerváló fogászat Dr. Szabó Balázs
Outlier detektálás nagyméretű adathalmazokon
További MapReduce szemelvények: gráfproblémák
Ráhagyások, Mérés, adatgyűjtés
Járműcsarnokok technológiai méretezése
Grafikai művészet Victor Vasarely Maurits Cornelis Escher.
VÁLLALATI PÉNZÜGYEK I. Dr. Tóth Tamás.
RÉSZEKRE BONTOTT SOKASÁG VIZSGÁLATA
Az anyagok fejlesztésével a méretek csökkennek [Feynman, 1959].
Bevezetés a színek elméletébe és a fényképezéssel kapcsolatos fogalmak
Minőségmenedzsment alapjai
Előadás másolata:

A nyelvtan tanításának célja, feladatai és követelményrendszere A nyelvtantanítás módszertana Ludányi Zsófia 2019. tavasz

A nyelv és a nyelvtan fogalma A társadalmi kommunikáció eszköze Gondolatokat kifejező jelek rendszere Kreativitás Kollektív, objektíve létező jelenség Egyéni megvalósulás

A nyelv és a nyelvtan fogalma A nyelv az emberré válás során, a törzsfejlődéssel keletkezett Sokféleség: nyelvek → nyelvcsaládok Egy adott nyelv mindig változik, története van De egy pillanatban állandónak látszik

Nyelvtudomány Szinkrónia és diakrónia szempontjából: … Elméleti (általános) ↔ alkalmazott nyelvészet Nyelvtan (grammatika): a nyelv szerkezetének leírása, szabályokba foglalása Alsóbb iskolai szinteken … Felsőbb osztályokban …

Nyelvtudomány: egyik részterülete a nyelvtan vagy grammatika Nyelv → objektíve létezik, s ugyanakkor az egyének nyelvhasználatán keresztül valósul meg Nyelvtudomány: egyik részterülete a nyelvtan vagy grammatika Az iskolai tanítás célja: …

A nyelvtan elméleti alapozó tárgy De ez nem jelenti azt, hogy nem lehetne gyakorlati úton tanítani!

A nyelvtantanításnak más a célja! Nyelvfejlesztés: … A nyelvtantanításnak más a célja!

A nyelvleírás és a nyelvtan különbsége Nyelvleírás (v. szinkrón nyelvészet): A nyelvi jelek által alkotott hierarchikus struktúra leírása. A nyelvi szinteket követi: … … leírásából áll.

Felső tagozat: a nyelvleírás teljes egészében itt Alsó tagozat: nagyon leegyszerűsített, gyakorlati célokat szolgáló grammatikát tanítunk Felső tagozat: a nyelvleírás teljes egészében itt …

Grammatika … eredetű szó A görög nép volt a legrégibb európai nép, amely nyelvének nyelvtanát megalkotta Görög gramma ’betű’ → … Később …, s fokozatosan: …, majd … A grammatika a … alapja

Grammatika Két típus: Referenciagrammatikák v. tudományos grammatikák, pl. … Iskolai nyelvtanok → … Alsó tagozat: erősen leegyszerűsített nyelvtan A tudást a referencianyelvtanokban kell ellenőrizni!!!

Funkcionális szemlélet A morfémák (szóelemek) funkció nélküli bemutatásának nincs értelme A jó grammatika mindig funkcionális!! A morfémák elnevezése utal a funkciójukra, például: …

A grammatikák rendszerezése Kiindulhat: Alakból Funkcióból Alakból kiinduló rendszerezés áttekinthetőbben oldható meg, pl.: … Funkcióból való kiindulás: grammatikai szinonimák felsorakoztatása

A funkcionális nyelvszemlélet, a funkciók fogalma Grammatikai funkció Nyelvi szintek: 1. fonémák szintje, 2. morfémák és lexémák szintje, 3. szintagmák és mondatok szintje, 4. a szöveg szintje

Grammatikai funkció (folyt.) A nyelvi jel grammatikai funkciója a nyelvi jelnek egy magasabb szinten betöltött szerepe Ezt a funkciót a … nevezzük

Kommunikációs funkció Ezenkívül beszélhetünk egy nyelvi rendszeren kívüli, a beszédhelyzethez kapcsolódó, ún. kommunikációs funkcióról Lehet: … Grammatikatanítás: a metanyelv megtanítása

A nyelv = működés, funkcionálás A funkcionális nyelvszemlélet egyik alapelve, hogy … A nyelvben a jelentés és a funkció nincs eleve adva, deduktív módon az elemekből, a szabályokból nem vezethető le, hanem … → Tehát a nyelv nem statikus elem- és szabálykészlet, hanem működés, funkcionálás

A grammatikatanítás céljai A nyelv rendszerszemléletének a kialakítása; A grammatikai szakszókészletnek mint metanyelvnek a megtanítása; A spontán nyelvhasználati folyamatok megfigyelésének tudatossá tétele, a sikeres kommunikáció feltételeinek biztosítása; Más tantárgyi ágazatok (pl. … .) tanulásának megalapozása; Az irodalomolvasás, a műelemzés segítése; Az idegen nyelvek tanulásának erősítése; Az általános műveltség fejlesztése.

A grammatikatanítás szemléletformái Hanyagoló:

A grammatikatanítás szemléletformái Szelektív:

A grammatikatanítás szemléletformái Rendszerszemléletű:

Tananyagrendező elvek Linearitás elve: Ciklikusság elve:

Felhasznált irodalom Adamikné Jászó Anna 1998. Antalné Szabó Ágnes 2002. A grammatikatanítás pedagógiája. In: V. Raisz Rózsa–Zimányi Árpád (szerk.): Feladatok és módszerek az anyanyelvi nevelésben a XXI. század elején. XIV. anyanyelv-oktatási napok. A Magyar Nyelvtudományi Társaság Kiadványai 216. Magyar Nyelvtudományi Társaság, Budapest, 148–152. Kugler Nóra 2009. Funkcionális grammatikai gyakorlatok a 9–12. évfolyam számára. Anyanyelv-pedagógia 1: http://www.anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=153