AZ OEVI ÉS A HVI VEZETŐ FELELŐSSÉGI KÖRE Előadó: Barabás.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szimmetriák szerepe a szilárdtestfizikában
Advertisements

Kauzális modellek Randall Munroe.
A TUDOMÁNYOS KUTATÁS MÓDSZERTANA
2.1Jelátalakítás - kódolás
Az úttervezési előírások változásai
Fizika II..
Számítógépes Hálózatok
Profitmaximalizálás  = TR – TC
A járműfenntartás valószínűségi alapjai
Szenzorok Bevezetés és alapfogalmak
Végeselemes modellezés matematikai alapjai
A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása
Szerkezetek Dinamikája
MÉZHAMISÍTÁS.
Hőtan BMegeenatmh 5. Többfázisú rendszerek
BMEGEENATMH Hőátadás.
AUTOMATIKAI ÉPÍTŐELEMEK Széchenyi István Egyetem
Skandináv dizájn Hisnyay – Heinzelmann Luca FG58PY.
VÁLLALATI Pénzügyek 2 – MM
Hőtan BMEGEENATMH 4. Gázkörfolyamatok.
Szerkezetek Dinamikája
Összeállította: Polák József
A TUDOMÁNYOS KUTATÁS MÓDSZERTANA
Csáfordi, Zsolt – Kiss, Károly Miklós – Lengyel, Balázs
Tisztelt Hallgatók! Az alábbi példamegoldások segítségével felkészülhetnek a 15 pontos zárthelyi dolgozatra, ahol azt kell majd bizonyítaniuk, hogy a vállalati.
J. Caesar hatalomra jutása atl. 16d
Anyagforgalom a vizekben
Kováts András MTA TK KI Menedék Egyesület
Az eljárás megindítása; eljárási döntések az eljárás megindítása után
Melanóma Hakkel Tamás PPKE-ITK
Az új közbeszerzési szabályozás – jó és rossz gyakorlatok
Képzőművészet Zene Tánc
Penicillin származékok szabadgyökös reakciói
Boros Sándor, Batta Gyula
Bevezetés az alvás-és álomkutatásba
Kalandozások az álomkutatás területén
TANKERÜLETI (JÁRÁSI) SZAKÉRTŐI BIZOTTSÁG
Nemzetközi tapasztalatok kihűléssel kapcsolatban
Gajdácsi József Főigazgató-helyettes
Követelmények Szorgalmi időszakban:
Brachmann Krisztina Országos Epidemiológiai Központ
A nyelvtechnológia eszközei és nyersanyagai 2016/ félév
Járványügyi teendők meningococcus betegség esetén
Kezdetek októberében a könyvtár TÁMOP (3.2.4/08/01) pályázatának keretében vette kezdetét a Mentori szolgálat.
Poszt transzlációs módosulások
Vitaminok.
A sebész fő ellensége: a vérzés
Pharmanex ® Bone Formula
Data Mining Machine Learning a gyakorlatban - eszközök és technikák
VÁLLALATI PÉNZÜGYEK I. Dr. Tóth Tamás.
Pontos, precíz és hatékony elméleti módszerek az anion-pi kölcsönhatási energiák számítására modell szerkezetekben előadó: Mezei Pál Dániel Ph. D. hallgató.
Bevezetés a pszichológiába
MOSZKVA ZENE: KALINKA –HELMUT LOTTI AUTOMATA.
Bőrimpedancia A bőr fajlagos ellenállásának és kapacitásának meghatározása Impedancia (Z): Ohmos ellenállást, frekvenciafüggő elemeket (kondenzátort, tekercset)
Poimenika SRTA –
Végeselemes modellezés matematikai alapjai
Összefoglalás.
Az energiarendszerek jellemzői, hatékonysága
Varga Júlia MTA KRTK KTI Szirák,
Konzerváló fogászat Dr. Szabó Balázs
Outlier detektálás nagyméretű adathalmazokon
További MapReduce szemelvények: gráfproblémák
Ráhagyások, Mérés, adatgyűjtés
Járműcsarnokok technológiai méretezése
Grafikai művészet Victor Vasarely Maurits Cornelis Escher.
VÁLLALATI PÉNZÜGYEK I. Dr. Tóth Tamás.
RÉSZEKRE BONTOTT SOKASÁG VIZSGÁLATA
Az anyagok fejlesztésével a méretek csökkennek [Feynman, 1959].
Bevezetés a színek elméletébe és a fényképezéssel kapcsolatos fogalmak
Minőségmenedzsment alapjai
Előadás másolata:

AZ OEVI ÉS A HVI VEZETŐ FELELŐSSÉGI KÖRE Előadó: Barabás Jánosné dr. 03. számú OEVI vezető Az OEVI és a HVI vezető felelősségi köre Előadó: Barabás Jánosné dr. 03. számú OEVI vezető

Az OEVI és a HVI vezető által ellátott feladatok Jogszabályi háttér : A választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvény (a továbbiakban: Ve.) Az országgyűlési képviselők választásán a választási irodák hatáskörébe tartozó feladatok végrehajtásának részletes szabályairól, a választási eredmény országosan összesített adatai körének megállapításáról, valamint a választási eljárásban használandó nyomtatványokról, valamint egyes választási tárgyú rendeletek módosításáról szóló 1/2018. (I.3.) IM rendelet

A választási irodák feladatai Ellátják a választás előkészítésével, lebonyolításával kapcsolatos szervezési feladatokat. Gondoskodnak a választópolgárok, jelöltek és jelölő szervezetek tájékoztatásáról, választási információs szolgálatot működtetnek. Ellátják a választási bizottságok titkársági feladatait, döntésre előkészítik a választási bizottságok hatáskörébe tartozó ügyeket. Biztosítják a választási bizottságok működésének és a szavazás lebonyolításának tárgyi és technikai feltételeit.

Megszervezik a választási szervek tagjainak oktatását. Gondoskodnak a választási iratok kezeléséről, biztonságos őrzéséről, illetőleg megsemmisítéséről. Ellátják az igazgatási és informatikai próbákkal kapcsolatos feladatokat. Az adatvédelem és az informatikai biztonság követelményeinek biztosításával, feladatkörükben eljárva működtetik a választás előkészítéséhez és lebonyolításához szükséges választási információs rendszereket. A technikai háttér biztosításával segítséget nyújtanak a szavazatok összesítéséhez , a választás eredményének megállapításához. Ellátják a jogszabályban meghatározott egyéb feladatokat.

A helyi választási iroda feladatai szavazás napját megelőzően I. Az informatikai rendszerben dönt a szavazóköri névjegyzékkel kapcsolatos kérelemről, a döntés aláírás és bélyegző lenyomat nélkül érvényes. - A szavazóköri névjegyzéket a választás kitűzését követően a központi névjegyzék alapján az NVI készíti el. - Egy választópolgár csak egy szavazóköri névjegyzékben szerepelhet. - Az elektronikus szavazóköri névjegyzéket az NVI a szavazás napját követő 15 nap elteltével megszünteti, a szavazókörben használt kinyomtatott példányt a HVI a szavazást követő 90. nap utáni munkanapon megsemmisíti. (2018. július 9-én)

A kérelem benyújtásának ideje A központi névjegyzékkel kapcsolatos kérelmeket bármikor be lehet nyújtani (nemzetiségi regisztráció, fogyatékos segítése, adatletiltás, uniós regisztráció). A nemzetiségi regisztráció csak akkor kerül átvezetésre az országgyűlési választás szavazóköri névjegyzékén, ha a kérelem legkésőbb 2018. március 23-án 16.00 óráig megérkezik a HVI –hez. A határidőt követően beérkezett kérelmeket is fel kell dolgozni, de a választópolgár már csak a 2022-es országgyűlési választáson szavazhat a nemzetiségi listára.

A szavazóköri névjegyzékkel kapcsolatos kérelmeket (mozgóurna igénylése, átjelentkezés, külképviseleti szavazás) a választás kitűzését követően lehet benyújtani. A mozgóurna iránti kérelemnek - legkésőbb 2018. április 6-án 16.00 óráig kell megérkeznie ahhoz a HVI –hez, amelynek szavazóköri névjegyzékében szerepel a választópolgár, vagy - 2018. április 8 –án, legkésőbb 15.00 óráig kell megérkeznie a szavazatszámláló bizottsághoz. A mozgóurna iránti kérelmeket a HVI legkésőbb 2018. április 6-án bírálja el. Az átjelentkezés iránti kérelemnek legkésőbb 2018. április 6-án 16.00 óráig kell megérkeznie a HVI-hez. Ezen időpontig módosítható, visszavonható.

A külképviseleti névjegyzékbe való felvételre irányuló kérelmet legkésőbb 2018. március 31-én 16.00 óráig lehet benyújtani. A kérelem benyújtásának módja és helye - személyesen (akár a lakóhely, akár a bejelentett tartózkodási hely szerint illetékes HVI-hez), - levélben (csak a választópolgár lakóhelye szerint illetékes HVI-hez), - a választások hivatalos honlapján (az informatikai rendszer továbbítja az illetékes HVI-hez. A levél kézbesítése történhet postai úton, de bármilyen más módon is, pl. futár, rokon, ismerős útján. Figyelem! Ha egy személy több választópolgár kérelmét adja le a HVI-nél indokolt a személyazonosságát ellenőrizni és adatait feltüntetni a kérelmeken. Ennek oka: kapcsolattartás a választópolgárokkal, illetve a választópolgárok adataival való visszaélés esetén így biztosítható a körülmények feltárása.

A mozgóurna iránti kérelmet - meghatalmazott útján is benyújtható ( a meghatalmazás közokirat, vagy teljes bizonyító erejű okirat lehet), - ahhoz a HVI-hez kell benyújtani, amelynek szavazóköri névjegyzékén szerepel. A névjegyzékkel kapcsolatos kérelem elbírálása - a 16.00 óráig beérkezett kérelmeket a beérkezése napján, legkésőbb 24.00 óráig, ( Pénteken is ! ) - 16.00 órát követően , illetőleg a nem munkanapokon beér- kező kérelmet a következő munkanapon kell elbírálni.

A HVI döntése - A kérelmet az NVR –ben bírálja el és az NVR-ből kinyomtatott döntést hoz, amely aláírás és bélyegző lenyomat nélkül érvényes. - Az átjelentkezési és külképviseleti névjegyzékbe vétel esetén a helyt adó döntés során a HVI értesítőt küld a választópolgárnak. SZSZB döntése - A mozgóurna iránti kérelem elutasításáról határozattal dönt. A kérelmező értesítése - Jelenlévő kérelmezőnek a döntést/értesítőt a HVI átadja. - Ha nincs jelen, a lakcímére minden esetben meg kell küldeni. Amennyiben e-mail cím, telefax, postacím is megjelölésre került, a döntést ide is megküldjük. - A legkésőbb meghozatalát követő munkanapon, magyarországi címre tértivevényes küldeményként, külföldi címként sima levélként kell postázni, vagy azt a HVI munkatársa is kézbesítheti.

A kérelem áttétele az illetékes HVI-hez - Ha a kérelmet a választópolgár személyesen, de nem a jogszabály szerint illetékes HVI –hez nyújtja be, az átvételét a HVI-nek meg kell tagadnia. - Ha a kérelmet levélben nyújtja be, azt át kell tenni az elbírálásra illetékes HVI-nek (az informatikai rendszer jelzi az ügyintéző számára, hogy illetékesség hiányában a kérelmet az adott HVI nem bírálhatja el. A szavazóköri névjegyzék lezárása és kinyomtatása - A HVI a beérkezett kérelmeket folyamatosan bírálja el. - A 2018. április 6-án 16.00 óráig bekövetkezett változások átvezetését követően az NVI a szavazóköri névjegyzéket és a mozóurnát igénylő választópolgárok jegyzékét lezárja. - A HVI a lezárt szavazóköri névjegyzéket és a mozgóurnát igénylők jegyzékét legkésőbb 2018. április 7 –én kinyomtatja.

II. Az informatikai rendszerben biztosítja a szavazóköri névjegyzék megtekinthetőségét A központi névjegyzék nyilvánossága A nyilvántartott adataiba bárki betekinthet, továbbá azokról másolatot kérhet. A betekintés jogát a magyarországi lakcímmel rendelkező polgár a lakcíme szerinti HVI-ben, a magyarországi lakcímmel nem rendelkező polgár az NVI-ben gyakorolhatja. A szavazóköri névjegyzék nyilvánossága A HVI-ben bárki megtekintheti a település szavazóköri névjegyzékeinek adatait. A választópolgárok személyes adatainak védelme érdekében a megtekintés lehetősége csak a választópolgárok nevére és lakcímére terjed ki, a többi személyes adat megismerésére nincs mód. A betekintés lehetősége nem terjed ki a mozgóurnát igénylő választópolgárok jegyzékére. A megtekintés az NVR-ben, monitoron történik. A szavazóköri névjegyzék adatainak megtekintése nem terjed ki arra, hogy a személyes adatokról (a választópolgárok neve és lakcíme) a betekintő másolatot, vagy feljegyzést készítsen.

Jogorvoslat Speciális A HVI a központi névjegyzékkel kapcsolatos kérelmet (nemzetiségi regisztráció, segítség igénylése, adatletiltás) elbíráló döntése ellen legkésőbb az arról szóló értesítés kézhezvételét, illetve elektronikus úton,vagy telefaxon közölt értesítés esetén, az értesítés megküldését követő 15. napon lehet fellebbezést benyújtani. A HVI a szavazóköri névjegyzékkel kapcsolatos kérelmet (mozgóurna igénylése, átjelentkezés, KÜVI névjegyzékbe vétel) elbíráló döntése ellen legkésőbb az arról szóló értesítés kézhezvételét, illetve elektronikus úton, vagy telefaxon közölt értesítés esetén az értesítés megküldését követő 3 napon belül lehet fellebbezést benyújtani, de legkésőbb a szavazást megelőző 2. napon.

A fellebbezést a HVI vezetőjéhez kell benyújtani, aki a benyújtást követő 15 napon belül, a választás kitűzését követően legkésőbb a beérkezést követő napon dönt. Ha a HVI vezetője a fellebbezésnek helyt ad, a névjegyzéket módosítja. Ha a fellebbezést elutasítja, legkésőbb a fellebbezés elbírálására rendelkezésére álló határidő utolsó napján felterjeszti a járásbírósághoz (ebben az esetben nem kell külön íven megszerkesztett, önálló döntést hozni, elegendő a fellebbezés felterjesztéséről szóló iratban rögzíteni a fellebbezés elutasítását és annak indokait. A bíróság a fellebbezés beérkezését követő 15 napon belül, a választás kitűzését követően meghozott döntés esetén 3 napon belül, de legkésőbb a szavazás napját megelőző napon dönt.

A bírósági eljárás során az ügyvédi képviselet nem kötelező. Ha a bíróság a fellebbezést alaposnak tartja, a névjegyzéket a döntésnek megfelelően módosítani kell, ellenkező esetben a fellebbezést elutasítja. Néhány gondolat a központi névjegyzékről Nemzetiségi regisztráció: Magyarországi lakcímmel rendelkező választópolgár kérheti,hogy a központi névjegyzéken kerüljön feltüntetésre a nemzetiségének a megnevezése, továbbá az, hogy az országgyűlési választáson is nemzetiségi választópolgárként kíván-e szavazni. A fogyatékossággal élő választópolgár által igényelt segítség: A vak és gyengén látó választópolgárok hatékony tájékoztatását szolgálja, hogy a szavazás helyét és idejét is tartalmazó értesítőt számukra – kérésükre – Braille-írással kell elkészíteni, a Braille-írással ellátott szavazósablon alkalmazása pedig lehetővé teszi,hogy önállóan mások segítsége nélkül töltsék ki a szavazólapot.

A központi névjegyzéki adatok kiadásának megtiltása: A választási iroda a jelölő szervezet, a jelölt kérésére az érintett választókerületre kiterjedően köteles átadni a szavazóköri névjegyzékben szereplő választópolgárok név-és lakcímadatait. Az adatszolgáltatás akkor teljesíthető,ha a jelölt igazolja, hogy a kötelező legkisebb munkabér egy havi összegének megfelelő összegű adatszolgáltatási díjat az NVI számlájára befizetett. A választópolgár viszont megtilthatja a névjegyzéki adatai kampánycélú kiadását. A személyiadat – és lakcímnyilvántartásban kezelt adatok kiadásának megtiltása: A Ve. Lehetővé teszi,hogy a névjegyzéki adatok kiadásának megtiltása mellett a polgár az SZL-ben nyilvántartott adatainak szolgáltatását tiltó nyilatkozatot is tegyen. Ez a kérelem ugyanazon a formanyomtatványon nyújtható be, mint a névjegyzékkel kapcsolatos kérelem. Az ilyen kérelmet a HVI továbbítja a Járási Hivatal részére.

Az Európai Unió más tagállama állampolgárának névjegyzékbe vétele az EP választásra: Az EU más tagállamának Magyarországon élő állampolgára automatikusan kerül felvételre a központi névjegyzékbe, amikor lakóhelyet létesít Magyarországon, feltéve, hogy a magyar jog szerint nagykorú és a magyar bíróság nem zárta ki a választójogból. Az uniós választópolgár automatikus névjegyzékbe vétele azonban csak a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek választására terjed ki. Az Európai Parlament tagjainak választásán azok az uniós választópolgárok, akik nem az állampolgárságuk szerinti tagállamban élnek, dönthetnek arról, hogy állampolgárságuk, vagy lakóhelyük szerinti tagállamban kívánnak –e szavazni. E választópolgárok a lakóhelyük szerinti tagállamban akkor szavazhatnak az EP – választáson, ha kérik az ottani névjegyzékbe való felvételüket. A központi névjegyzékben szereplő uniós állampolgár kérheti, hogy a központi névjegyzékbe vétele az EP-választásra is terjedjen ki. Ebben az esetben a választópolgár az EP – választáson a magyarországi képviselők választásán szavazhat.

NESZA – a választójoggal nem rendelkező polgárok jegyzéke: A NESZA azoknak a polgároknak az adatait tartalmazza, akiknek egyedi bírói döntés értelmében nincs, vagy korlátozott a választójoga. Sem aktív, sem passzív választójoggal nem rendelkezik az, akit a bíróság gondnoksági perben a választójogból kizárt, vagy büntető ügyben hozott ítéletében a közügyektől eltiltott. Szavazhat, de nem lehet jelölt az, aki szabadságveszés büntetését tölti (feltéve, hogy nincs eltiltva a közügyektől), vagy intézeti kényszergyógykezelés alatt áll. A NESZA jegyzék nem nyilvános, abba csak az érintett személy a saját adatai tekintetében, továbbá a választási szervek és a bíróság tekinthetnek be. Bármely nagykorú polgár kérheti az NVI-től annak igazolását, hogy nem szerepel a NESZA nyilvántartásában, azaz vele szemben nem áll fenn a választójogból való kizáró ok. A NESZA állomány az OEVI-k és a HVI-k számára nem elérhető.

Közleményt ad ki a szavazás helyéről és idejéről, a szavazás módjáról A szavazás helye: A Ve. 79. §-a alapján a szavazókörök kialakítását a HVI vezetőjének folyamatosan figyelemmel kell kísérni, szükség esetén azt módosítani kellett. A választás kitűzésétől azonban a szavazás napjáig nem lehet a szavazókör határát és sorszámát, továbbá a település határát és elnevezését, utcanevet, házszámot és hrsz-t megváltoztatni. A szavazás ideje: A Ve. 169. §. A szavazóhelyiségben szavazni a szavazás napján 6.00 órától, 19.00 óráig lehet. A 8/2014. NVB iránymutatás alapján „a szavazás lezárása azt az időpontot jelöli, amikor a szavazatszámláló bizottság, illetve a külképviseleti választási iroda ténylegesen lezárja a szavazást. Ez az időpont a szavazás befejezésének időpontjától akkor térhet el, ha a szavazás befejezésekor még sorban álló választópolgárok szavazása miatt a szavazás lezárására annál későbbi időpontban kerül sor.

A szavazás módja: Ve. 186 §. Érvényesen szavazni csak a hivatalos szavazólapon szereplő jelöltre, listára lehet. Érvényesen szavazni a jelölt neve melletti, illetve lista neve feletti körbe tollal írt két, egymást metsző vonallal lehet. IV. Előkészíti a szavazatszámláló bizottság tagjainak, póttagjainak választását: Határidő 2018. március 19-én, 16.00 óráig.

V. Fogadja az SZSZB megbízott tagjának bejelentését, ellenőrzi választójogát: Határidő 2018. március 23-án, 16.00 óráig. Az SZSZB-be 2 – 2 tagot bízhat meg, az egyéni képviselőjelöltet, illetve országos listát állító jelölő szervezet (ideértve a nemzetiségi önkormányzatot is), továbbá a független jelölt. A bejelentés kötelező tartami elemeit a Ve. 30. § (3) bekezdése írja elő. Ha a megbízás nem felel meg a törvényben foglalt feltételeknek, a HVI vezetője határozattal visszautasítja a megbízást. A határozat ellen az OEVB-hez lehet kifogást benyújtani. A megbízott tag lakóhelyére vonatkozó korlátozás nincs, lényeg, hogy szerepeljen a központi névjegyzékben. A HVI-nek ellenőriznie kell, hogy a megbízott taggal szemben nem áll –e fenn összeférhetetlenség. Az összeférhetetlenség eseteit a Ve. 18. §-a tartalmazza.

Gondoskodik SZSZB tagjainak eskü-illetve fogadalom tételéről A Ve. 37. §. (1) bekezdése alapján a tag, póttag megválasztást követő 5 napon beül, SZSZB esetén legkésőbb a szavazást megelőző második napon tesz esküt, vagy fogadalmat. Az eskütételre a polgármester előtt kerül sor. VII. Helyben szokásos módon nyilvánosságra hozza Az SZSZB tagjainak, egy szavazókörrel rendelkező településen a HVB tagjainak, valamint a HVI vezetőinek nevét. A HVI hivatali helyiségének címét, telefonszámát, elektronikus levélcímét és telefaxszámát.

VIII. Az SZSZB, illetve a HVB, illetve a HVI tagjainak adatait rögzíti az informatikai rendszerben. A tagok számát a 2/2018. (I.3.) IM. rendelet melléklete tartalmazza. IX. Előkészíti a szavazóköri jegyzőkönyvek feldolgozását és továbbítását. X. Gondoskodik a nyomtatványok rendelkezésre állásáról. XI. Fogadja a központilag biztosított szavazási kellékeket, azokat tételesen ellenőrzi és gondoskodik biztonságos megőrzésükről.

XII. Biztosítja a szavazáshoz szükséges technikai feltételeket, a szavazóhelyiségek felszerelését. A szavazóhelyiséget úgy kell kialakítani, hogy a választópolgárok számára jól megközelíthető legyen, garantálja a választópolgárok befolyásolástól mentes joggyakorlását, biztosítsa az SZSZB zavartalan működését. A jelölt, vagy jelölő szervezet használatában lévő épületben nem lehet szavazóhelyiséget kialakítani akkor sem, ha a jelölt, vagy jelölő szervezet az épületnek egy részét használja. Legalább egy akadálymentes szavazóhelyiséget kell kijelölni. A szavazás titkosságának biztosítása céljából gondoskodni kell a szavazóhelyiségben legalább kettő szavazófülke kialakításáról, a munkavégzéshez szükséges berendezési tárgyakról (pl. asztal, szék, toll, stb.) megfelelő számú, de legalább kettő szavazóurna elhelyezéséről, legalább egy mozgóurna biztosításáról.

XIII. A szavazóköri névjegyzék lezárását követően kinyomtatja a szavazóköri névjegyzéket, a mozgóurnát igénylő választópolgárok jegyzékét és a szavazóköri jegyzőkönyveket. A 3/2018. (I.11.) IM. rendelet 14. §-a alapján ezen feladatot legkésőbb 2018. április 7-én kell elvégezni. A HVI vezetője a kinyomtatott szavazóköri névjegyzéket és a mozgóurnát igénylő választópolgárok jegyzékét az utolsó oldalon aláírásával és lebélyegzéssel hitelesíti, továbbá a nyomtatásról és a hitelesítésről az NVR-ben tájékoztatja az NVI-t.

XIV. A szavazást megelőző napon előkészíti és tételenként – átvételi elismervénnyel - átadja az SZSZB elnöke, vagy helyettese részére a szavazás lebonyolításához szükséges nyomtatványokat, iratokat, bélyegzőt és egyéb kellékeket. XV. Tájékoztatja az SZSZB-t a szavazólap elkészülte után bekövetkező változásokról.

A helyi választási iroda feladatai a szavazás napján I. A szavazás napján a feladatok egy részét az SZSZB mellett működő jegyzőkönyvvezető látja el. A jegyzőkönyvvezető feladatairól a tisztelt jelenlévők külön előadást hallhatnak. II. A HVI a szavazás napján továbbítja az SZSZB részére a névjegyzék lezárását követően a beérkező mozgóurna iránti kérelmeket. Mozgóurna iránti kérelem ha 15.00 óráig érkezett a HVI-hez (pld. Elektronikus úton), ezeket a kérelmeket a HVI haladéktalanul átadja elbírálásra az SZSZB-nek. A 15.00 óra után beérkezett kérelmeket is továbbítani kell az SZSZB-hez, hiszen az SZSZB hatáskörébe tartozik ezek elutasítása.

III. A jegyzőkönyvvezetőtől fogadja és – ellenőrzést követően – az informatikai rendszerben haladéktalanul rögzíti a napközbeni részvételi adatokat, a szavazás közben történt rendkívüli eseményekről kiállított jegyzőkönyveket, a szavazás lezárásának időpontját. A szavazás ideje alatt bekövetkező rendkívüli eseményeket a jegyzőkönyvvezetők telefonon, e-mail-ben vagy telefaxon jelentik a HVI-nek. A HVI rögzíti az NVR-be a rendkívüli eseményt. IV. Átvételi elismervénnyel átveszi az SZSZB-től a szavazóurnákat, a szavazóköri jegyzőkönyveket, valamint az egyéb választási iratokat és kellékeket.

V. Az átvett szavazóköri jegyzőkönyveket jogi és számszaki szempontból ellenőrzi, a hibásan, vagy hiányosan kitöltött jegyzőkönyvre felhívja az SZSZB figyelmét és a jegyzőkönyv javítását követően szükség esetén gondoskodik az adatok informatikai rendszerben történő javításáról. VI. A szavazóköri jegyzőkönyvek adattartalmát összeveti az informatikai rendszerben tárolt adatokkal, eltérés esetén gondoskodik az informatikai rendszerben tárolt adatok javításáról.

A helyi választási iroda feladatai a szavazás napját követően I. Gondoskodik az SZSZB-ktől átvett választási iratok biztonságos tárolásáról. II. A szavazást követő – az átjelentkezéssel és a külföldön leadott szavazatok megszámlálására kijelölt szavazókör esetében a kiállítását követő – három napon keresztül biztosítja a szavazóköri jegyzőkönyvek második példányának, valamint a határozatok nyilvánosságát. III. A szavazóköri jegyzőkönyvek első példányait, valamint az átjelentkezéssel szavazó választópolgárok szavazatait tartalmazó szállító borítékot a TVI vezetője által meghatározottak szerint továbbítja az OEVI-hez.

IV. Az egyéni választókerületi szavazóköri jegyzőkönyv második példányát az OEVI vezetője által meghatározottak szerint legkésőbb a szavazást követő hatodik napig továbbítja az OEVI-hez. V. Az egyéni választókerületi szavazóköri jegyzőkönyv második példányát a választás eredményének jogerőre emelkedését követően fogadja az OEVI-től. V. A szavazólapokat és egyéb választási iratokat a polgármesteri hivatalban a szavazást követő kilencvenedik napig megőrzi; a szavazást követő kilencvenedik napot követő munkanapon, illetve büntetőeljárás esetén az ügy jogerős lezárása után a választási iratokat – a jegyzőkönyvek kivételével- megsemmisíti. Határidő: 2018. július 9.

Az OEVI feladatai a szavazás napját megelőzően I. Átveszi az ajánlóív iránti igényt tartalmazó nyomtatványokat, azokat ellenőrzi és az igénylő figyelmét felhívja az esetleges hiányokra, a nyomtatvány benyújtásáról átvételi elismervényt ad ki, továbbá az igénybejelentő nyomtatványt az informatikai rendszerben regisztrálja. - A1-es nyomtatványon történik az ajánlóív igénylése. - Ajánlóívet a választás kitűzését követően igényelhet a független jelöltként indulni kívánó választópolgár, továbbá a jogerősen nyilvántartásba vett jelölő szervezet törvényes vagy meghatalmazott képviselője. A nyomtatványt a jelöltként indulni kívánó személynek saját kezűleg kell aláírnia, helyette meghatalmazott nem írhat alá.

Ha a jelölt párt jelöltjeként indul, a párt képviseletére jogosult személynek is alá kell írnia. A nyomtatványt bárki leadhatja az OEVI-be. Az átadónak nem kell meghatalmazással rendelkeznie, ugyanakkor a nyomtatvány átvételéről átadás-átvételi elismervényt kell aláíratni. Az OEVI a benyújtott A1-es nyomtatványt az NVR-ben rögzíti. Az NVR-ben ellenőrizni kell: - a jelöltként indulni szándékozó személynek van-e választójoga, - más OEVK- ban nem nyújtott-e be korábban A1-es nyomtatványt, - a jelölő szervezet szerepel-e az NVR-ben, mint jogerősen nyilvántartásba vett jelölő szervezet,

- Az ajánlóív igénylője (párt jelöltje esetén) szerepel-e az NVR-ben, mint a jelölő szervezet képviselője, vagy ennek hiányában rendelkezik-e meghatalmazással az NVR-ben szereplő képviselőtől (meghatalmazási lánc), - közös jelölés esetén valamennyi jelölő szervezet részéről kell képviseleti jogosultsággal rendelkeznie az ajánlóív igénylőjének. - az A1-es nyomtatvány mellékleteként 240x340 pixel felbontású, álló formátumú, JPEG kiterjesztésű fájlban benyújtott fényképet kell csatolni, melyet fel kell tölteni az NVR-be.

II. Az informatikai rendszerből kinyomtatja és átvételi elismervény ellenében átadja az igénylő részére az ajánló íveket. - 2018. február 19-én lehet legkorábban ajánlóívet átadni az igénylőnek. - Ha az ajánlóív igénylése nem felel meg a törvényes feltételeknek, az OEVI vezetője alakszerű határozattal elutasítja. A határozat ellen jogorvoslattal lehet fordulni az OEVB-hez. - Ha az igénylés törvényes, az OEVI az NVR-ből kinyomtatja az A1-es nyomtatványon szereplő számú ajánlóívet. - Az OEVI az ajánlóívek minden példányát hitelesítő bélyegzőlenyomattal látja el. - Az ajánlóíveket átvételi elismervényen kell átadni. - Az ajánlóívek átadása érkezési sorrendben történik.

- Az ajánlóíveket ki lehet adni: - a párt képviseletére jogosult személy részére, - a párt jelöltjeként indulni szándékozó választópolgár részére (meghatalmazás nélkül), - a független jelöltként indulni szándékozó választópolgár vagy az általa meghatalmazott személy részére. - Az átvevőnek a személyazonosságát igazolnia kell, adatait az átvételi elismervényen rögzíteni szükséges, az igazolványról indokolt másolatot készíteni, és azt az iratanyagban elhelyezni. - Újabb ajánlóív igényelhető a szavazást megelőző 34. napig, újabb A1-es nyomtatvány benyújtásával (2018. március 5-ig).

III. Átveszi az ajánlóíveket, a jelölt bejelentését tartalmazó nyomtatványokat, és azok mellékleteit, azokat ellenőrzi, és a bejelentő figyelmét felhívja az esetleges hiányokra, a bejelentésről átvételi elismervényt ad ki, továbbá a bejelentést az informatikai rendszerben regisztrálja. IV. Ellenőrzi, hogy a jelölt, illetve a jelölő szervezet a rendelkezésére bocsátott összes ajánlóívet leadta-e; jelzi az OEVB-nek, ha a jelölt illetve a jelölő szervezet nem adta le a rendelkezésére bocsátott összes ajánlóívet. - A kitöltött ajánlóíveket a független jelölt, illetőleg a jelölő szervezet legkésőbb a szavazást megelőző 34. napon 16.00 óráig (2018. március 5-én 16.00 óráig), - a ki nem töltött ajánlóíveket a szavazást megelőző 33. napon 16.00 óráig adhatja le (2018. március 6-án 16.00 óráig).

- az ajánlóív eredeti-e, - A kötelezettség elmulasztása esetén az OEVB hivatalból eljárva, mérlegelés nélkül bírságot szab ki. A bírság összege minden késedelmesen vagy le nem adott ajánlóív után 10.000.- Ft. V. Az ajánlóíveken adott ajánlásokat – az OEVB döntésének előkészítése érdekében – a központi névjegyzék és a szavazókörök és a választókerületek nyilvántartása alapján ellenőrzi; az ellenőrzés kiterjed arra, hogy: - az ajánlóív eredeti-e, - az ajánlóíven a választópolgár valamennyi szükséges adata fel van-e tüntetve, - létezik-e a választópolgár az adott személyi azonosítóval, - egyeznek- e a választópolgár központi névjegyzékbeli adatai az ajánlóíven feltüntetett adataival,

- a választópolgár – a szavazást megelőző 48 - a választópolgár – a szavazást megelőző 48. nap és az ajánlóív leadása közötti időszak bármely napján – választójogosult volt-e az országgyűlési képviselők választásán abban az országgyűlési egyéni választókerületben ahol jelöltet ajánlott, - a választópolgár nem ajánlott-e egy jelöltet többször. VI. Átveszi a jelöltek fényképét tartalmazó JPEG kiterjesztésű, 240x340 pixel felbontású, álló formátumú fájlokat, és azokat feltölti az informatikai rendszerbe. VII. Az informatikai rendszerben regisztrálja az OEVB-nek a jelölt nyilvántartásba vételével kapcsolatos döntését, a jogorvoslat benyújtását, valamint az OEVB, bíróság jogerős döntését. Az OEVI a jelölt bejelentésétől számított 3 napon belül ellenőrzi az ajánlásokat. Ha az érvényes ajánlások száma eléri az 500-at nem kell tovább ellenőrizni. Az OEVB a jelölt bejelentésétől számított 4 napon belül dönt a nyilvántartásba vételről. 5/2014 NVB iránymutatás az ajánlások ellenőrzéséről

VIII. A beérkezett jogorvoslati kérelem adatait rögzíti az informatikai rendszerben. IX. Az interneten közzéteszi az OEVB ülésének várható időpontját, és részletes napirendjét. X. Bejelentett igény alapján, az adatszolgáltatási díj megfizetésének igazolását követően a szavazóköri névjegyzékben szereplő választópolgárok név- és lakcím adatait elektronikus adathordozón átadja a jelöltnek. XI. Előkészíti az OEVB tagjainak, póttagjainak választását. (Határidő: legkésőbb 2018. február 25-én 16.00 óráig) XII. Fogadja az OEVB megbízott tagjának bejelentését, ellenőrzi választójogát.

Határidő 2018. március 23-án, 16. 00 óráig Határidő 2018. március 23-án, 16.00 óráig. Az OEVB-be 1-1 tagot bízhat meg, az egyéni képviselőjelöltet, illetve országos listát állító jelölő szervezet (ideértve a nemzetiségi önkormányzatot is), továbbá a független jelölt. A bejelentés kötelező tartami elemeit a Ve. 30. § (3) bekezdése írja elő. Ha a megbízás nem felel meg a törvényben foglalt feltételeknek, a HVI vezetője határozattal visszautasítja a megbízást. A határozat ellen az OEVB-hez lehet kifogást benyújtani. A megbízott tag lakóhelyére vonatkozó korlátozás nincs, lényeg, hogy szerepeljen a központi névjegyzékben. A HVI-nek ellenőriznie kell, hogy a megbízott taggal szemben nem áll –e fenn összeférhetetlenség. Az összeférhetetlenség eseteit a Ve. 18. §-a tartalmazza.

XIII. Gondoskodik az OEVB tagjainak eskü-, illetve fogadalomtételéről. XIV. A helyben szokásos módon nyilvánosságra hozza: - az OEVB tagjainak és az OEVI vezetőjének nevét, - az OEVB és az OEVI hivatali helyiségének címét, telefonszámát, elektronikus levélcímét, és telefax számát. XV. Az OEVB és az OEVI tagjainak adatait rögzíti az informatikai rendszerben. XVI. Tájékoztatást ad az erre irányuló kérelmet benyújtó választópolgár számára arról, hogy az adatai szerepelnek-e az ellenőrzött ajánlások között.

XVII. Segítséget nyújt a külképviseleten és átjelentkezéssel leadott szavazatok megszámlálását végző SZSZB kijelöléséhez, a kijelölés eredményét rögzíti az informatikai rendszerben. XVIII. Ellátja a jelöltek nyilvántartásával kapcsolatos feladatokat. A jelölt bejelentése: - Az E1-es formanyomtatvány és az ajánlóívek átadásával történik legkésőbb 2018. március 5-én 16.00 óráig. - Az ajánlóívek szigorú számadású nyomtatványok, az azokon szereplő sorszámokat már a bejelentő jelenlétében be kell vinni az NVR-be.

- Az E1-es nyomtatvány adatait rögzíteni kell az NVR-ben - Az E1-es nyomtatvány adatait rögzíteni kell az NVR-ben. A rögzítés során a jelölt/ párt képviselője jelen lehet. - Az átadás- átvételi bizonylaton célszerű órát és percet is feltüntetni. - Az ajánlóívek átvételéről az NVR-ből átadás- átvételi jegyzőkönyvet kell kinyomtatni. - 2018. március 5-én 16.00 óráig újabb ajánlóív igényelhető. - Az ajánlásokat addig kell ellenőrizni, ameddig azok száma el nem éri az 500-at. - Az ajánlások ellenőrzésének eredményéről az OEVI tájékoztatja az OEVB-t, amely a jelölt bejelentését követő 4 napon belül dönt az egyéni jelölt nyilvántartásba-vételéről. - Az ajánlóíveket 2018. július 9-én meg kell semmisíteni.

XIX. Előterjeszti az OEVB részére az egyéni választókerületi szavazólap tervezetét annak adattartalmának jóváhagyása céljából. XX. Tájékoztatja a HVI-ket a szavazólap elkészülte után bekövetkező változásokról. XXI. Kinyomtatja az átjelentkezéssel és a külföldön leadott szavazatok megszámlálására kijelölt SZSZB számára a szavazásnapi jegyzőkönyvet. Az OEVB legkésőbb 2018. március 31-ig kijelöli azt az SZSZB-t, amely az átjelentkezéssel leadott szavazatokat számlálja meg. Fontos, hogy ez az SZSZB nem lehet azonos azzal, amelyik a Ve. 78.§-a szerinti kijelölt szavazókörben látja el feladatait.

XXII. A személyazonosság – magyar vagy más hatóság által kiállított , a személyazonosság igazolására alkalmas okmány alapján történő – ellenőrzését és az átvétel igazolását követően átadja a szavazási levélcsomagot a választópolgárnak. A szavazási levélcsomag személyesen 2018. március 24-től 2018. április 6-ig minden munkanapon 9.00 óra és 16.00 óra között vehető át az OEVI székhelyén. Az átadáshoz készült jegyzéket az NVR-ből kell letölteni és kinyomtatni. A szavazási levélcsomag kizárólag személyesen vehető át a személyazonosság igazolását követően. Az át nem adott szavazási levélcsomagok számát az informatikai rendszerben jelenteni kell az NVI számára.

Az át nem adott szavazási levélcsomagokat be kell csomagolni úgy, hogy a csomagolás megsértése nélkül abból szavazási levélcsomag ne legyen eltávolítható. A szavazási levélcsomag átadásához készült jegyzéket borítékba kell elhelyezni, és a borítékot le kell zárni. Az OEVI vezetője felelős a csomagok és a jegyzéket tartalmazó borítékok biztonságos őrzéséért. A levélcsomagokat és a jegyzéket – a többi szavazási irattal együtt – a szavazás utáni 90. napot követő munkanapon meg kell semmisíteni.

Az OEVI további feladatai a szavazás napján I. A levélben szavazók válaszborítékainak fogadása körében - 6.00 és 19.00 óra között a székhelyén külön urnát biztosít, amelyet folyamatosan felügyel, - 19.00 órát követően felbontja az urnát, megszámlálja a leadott válaszborítékokat és azokat szállítóborítékba zárja úgy, hogy annak megsértése nélkül ne lehessen a szállítóboríték tartalmát megváltoztatni, - a leadott válaszborítékok számát az informatikai rendszerben jelenti az NVI –nek. II. Átveszi a külföldön és átjelentkezéssel leadott szavazatok megszámlálására kijelölt szavazókör SZSZB-től a lezárt urnát.

III. A beérkezett jogorvoslati kérelmet, valamint az OEVB kifogás alapján hozott határozatát rögzíti az informatikai rendszerben. IV. A beérkezett fellebbezést az informatikai rendszerben felterjeszti az NVB-hez. V. Gondoskodik a szavazatösszesítést akadályozó zavarok, vészhelyzetek elhárításáról, szükség szerint intézkedik a vészhelyzet esetére előírt tartalékmegoldások alkalmazásáról és ezekről az intézkedésekről tájékoztatja a TVI, valamint a HVI vezetőjét. VI. Tájékoztatást ad az erre irányuló kérelmet benyújtó választópolgár számára arról, hogy az adatai szerepelnek-e az ellenőrzött ajánlások között.

Az OEVI feladatai a szavazás napját követően I. Átveszi a HVI –től a szavazóköri jegyzőkönyvek első példányait, valamint az átjelentkezéssel szavazók szavazatait tartalmazó szállítóborítékokat. II. A szavazóköri jegyzőkönyvek első példányainak adattartalmát összeveti az informatikai rendszerben tárolt adatokkal, eltérés esetén gondoskodik a javításról, az ellenőrzés megtörténtének tényét rögzíti az NVR-ben, ha a jegyzőkönyv formailag, vagy tartalmilag hibás, a HVI vezetője útján azonnal tájékoztatja az SZSZB-t a jegyzőkönyv javítása érdekében.

III. A szavazóköri jegyzőkönyvek első példányait, az átjelentkezéssel szavazók szavazatait tartalmazó szállítóborítékokat, valamint a levélben szavazók válaszborítékait tartalmazó csomagok az NVI elnökének rendelkezése szerint továbbítja az NVI –hez. IV. Gondoskodik a külföldön és átjelentkezéssel leadott szavazatok megszámlálására kijelölt szavazókör urnájának biztonságos őrzéséről. V. A TVI vezetője által meghatározottak szerint átveszi a HVI –től a szavazóköri jegyzőkönyvek második példányait. VI. Az átjelentkezéssel és a külföldön leadott szavazatokat tartalmazó csomagot átveszi az NVI –től. VII. Megszervezi az átjelentkezéssel és a külföldön leadott szavazatok megszámlálására kijelölt SZSZB ülését.

VIII. Kinyomtatja az átjelentkezéssel és a külföldön leadott szavazatok megszámlálására kijelölt SZSZB szavazóköri jegyzőkönyveit, a nyomtatásról az OEVI vezetője az informatikai rendszerben tájékoztatja az NVI-t. IX. Átadja az átjelentkezéssel és a külföldön leadott szavazatok megszámlálására kijelölt SZSZB elnöke részére a lezárt urnát, az átjelentkezéssel és a külföldön leadott szavazatokat tartalmazó csomagot, valamint az informatikai rendszerből kinyomtatott szavazóköri jegyzőkönyveket. X. Az átjelentkezéssel és a külföldön leadott szavazatok megszámlálására kijelölt SZSZB által kiállított szavazóköri jegyzőkönyvek adatait haladéktalanul rögzíti az informatikai rendszerben.

XI. Az egyéni választókerületi szavazóköri jegyzőkönyveket, valamint a választás egyéni választókerületi eredményét tartalmazó jegyzőkönyv informatikai rendszerből kinyomtatott tervezetét az OEVB rendelkezésére bocsátja. XII. Az egyéni választókerületi választás eredményét az OEVB jegyzőkönyve alapján rögzíti az informatikai rendszerben. XIII. Az egyéni választókerületi választási eredményt megállapító jegyzőkönyv első példányát, valamint az átjelentkezéssel és a külföldön leadott szavazatok megszámlálására kijelölt SZSZB által kiállított szavazóköri jegyzőkönyvek első példányát – az NVI elnökének rendelkezése szerint – továbbítja az NVI –hez.

XIV. A beérkezett jogorvoslati kérelmet, valamint az OEVB kifogás alapján hozott határozatát rögzíti az informatikai rendszerben. XV. A beérkezett fellebbezést az informatikai rendszerben felterjeszti az NVB-hez. XVI. Előkészíti az egyéni választókerületi megbízólevelek átadását. XVII. Tájékoztatást ad az erre irányuló kérelmet benyújtó választópolgár számára arról, hogy az adatai szerepelnek-e az ellenőrzött ajánlások között. XVIII. A szavazóköri jegyzőkönyvek második példányait megküldi a HVI-nek.

XIX. A választási iratokat a szavazást követő 90 XIX. A választási iratokat a szavazást követő 90. napig megőrzi, a szavazást követő 90. napot követő munkanapon, illetve büntetőeljárás esetén az ügy jogerős lezárása után a választási iratokat – a jegyzőkönyvek kivételével megsemmisíti (Határidő: 2018. július 9-én).

Felelősségi szabályok A Büntető Törvénykönyvről szóló 2012. évi C. törvény alapján A választás, népszavazás és európai polgári kezdeményezés rendje elleni bűncselekmény 350. § (1) Aki a választási eljárásról szóló törvény vagy a népszavazás kezdeményezéséről, az európai polgári kezdeményezésről, valamint a népszavazási eljárásról szóló törvény hatálya alá tartozó választás, népszavazás és európai polgári kezdeményezés során a) a jelölési eljárás szabályait megszegve erőszakkal, fenyegetéssel, megtévesztéssel vagy anyagi juttatással szerez ajánlást,

b) népszavazás, vagy európai polgári kezdeményezés indítványozása érdekében erőszakkal, fenyegetéssel, megtévesztéssel vagy anyagi juttatással szerez aláírást, c) jogosultság nélkül szavaz, d) jogosulatlanul aláír, hamis adatokat tüntet fel, e) arra jogosultat a választásban, a népszavazásban, a népszavazási vagy európai polgári kezdeményezésben akadályoz, vagy erőszakkal, fenyegetéssel, megtévesztéssel vagy anyagi juttatással befolyásolni törekszik, f) megsérti a választás vagy a népszavazás titkosságát, g) meghamisítja a választás, a népszavazás, a népszavazási vagy az európai polgári kezdeményezés eredményét, h) A jelölési eljárás során az ajánlásáért, illetve a népszavazás kezdeményezése vagy európai polgári kezdeményezés indítványozása során az aláírásáért anyagi juttatást fogad el,

Személyes adattal visszaélés szavazatát anyagi juttatás nyújtásától teszi függővé és erre tekintettel anyagi juttatást fogad el, bűntettet követ el és három évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő. Személyes adattal visszaélés 219. § (1) Aki a személyes adatok védelméről vagy kezeléséről szóló törvényi rendelkezések megszegésével haszonszerzési célból vagy jelentős érdeksérelmet okozva jogosulatlanul vagy a céltól eltérően személyes adatot kezel, vagy az adatok biztonságát szolgáló intézkedést elmulasztja, vétség miatt egy évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.

(2) Az (1) bekezdés szerint büntetendő az is, aki a személyes adatok védelméről vagy kezeléséről szóló törvényi rendelkezések megszegésével az érintett tájékoztatására vonatkozó kötelezettségének nem tesz eleget és ezzel más vagy mások érdekeit jelentősen sérti. (3) A büntetés két évig terjedő szabadságvesztés, ha a személyes adattal visszaélést különleges adatra követik el. (4) A büntetés bűntett miatt három évig terjedő szabadságvesztés, ha személyes adattal visszaélést hivatalos személyként vagy közmegbízatás felhasználásával követik el.

A szabálysértésekről, a szabálysértési eljárásról és a szabálysértési nyilvántartási rendszerről szóló 2012. évi II. törvény Az egyesülési, a gyülekezési szabadság, valamint a választási gyűlésen való részvétel jogának megsértése 190.§ (1) Aki mást egyesülési vagy gyülekezési jogának gyakorlásában, valamint a választási gyűlésen való részvételében jogtalanul akadályoz, szabálysértést követ el. (2) Az (1) bekezdésben meghatározott szabálysértés miatt az eljárás a rendőrség hatáskörébe tartozik.

A Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény A személyiségi jogok megsértésének szankciói 2:51. § (1) Akit személyiségi jogában megsértenek, a jogsértés ténye alapján – az elévülési időn belül – az eset körülményeihez képest követelheti a jogsértés megtörténtének bírósági megállapítását, a jogsértés abbahagyását és a jogsértő eltiltását a további jogsértéstől , azt, hogy a jogsértő adjon megfelelő elégtételt és ennek biztosítson saját költségén megfelelő nyilvánosságot, A sérelmes helyzet megszüntetését, a jogsértést megelőző állapot helyreállítását és a jogsértéssel előállított dolog megsemmisítését vagy jogsértő mivoltától való megfosztást,

e) azt, hogy a jogsértő vagy jogutódja a jogsértéssel elért vagyoni előnyt engedje át javára a jogalap nélküli gazdagodás szabályai szerint,

NVB iránymutatások 3/2014. NVB iránymutatás a szavazás napján történő autóbuszos személyi szállítás egyes kérdéseiről, 5/2014. NVB iránymutatás az ajánlások ellenőrzésének egyes kérdéseiről, 8/2014. NVB iránymutatás a szavazás befejezésének és lezárásának időpontjáról, 11/2014. NVB iránymutatás a relatív területi kampánytilalom szabályainak értelmezéséről, 13/2014. NVB iránymutatás a választási plakát eltávolítása szabályainak értelmezéséről.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!