Az oktatás helyzete 2017 végén Magyarországon

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szimmetriák szerepe a szilárdtestfizikában
Advertisements

Kauzális modellek Randall Munroe.
A TUDOMÁNYOS KUTATÁS MÓDSZERTANA
2.1Jelátalakítás - kódolás
Az úttervezési előírások változásai
Fizika II..
Számítógépes Hálózatok
Profitmaximalizálás  = TR – TC
A járműfenntartás valószínűségi alapjai
Szenzorok Bevezetés és alapfogalmak
Végeselemes modellezés matematikai alapjai
A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása
Szerkezetek Dinamikája
MÉZHAMISÍTÁS.
Hőtan BMegeenatmh 5. Többfázisú rendszerek
BMEGEENATMH Hőátadás.
AUTOMATIKAI ÉPÍTŐELEMEK Széchenyi István Egyetem
Skandináv dizájn Hisnyay – Heinzelmann Luca FG58PY.
VÁLLALATI Pénzügyek 2 – MM
Hőtan BMEGEENATMH 4. Gázkörfolyamatok.
Szerkezetek Dinamikája
Összeállította: Polák József
A TUDOMÁNYOS KUTATÁS MÓDSZERTANA
Csáfordi, Zsolt – Kiss, Károly Miklós – Lengyel, Balázs
Tisztelt Hallgatók! Az alábbi példamegoldások segítségével felkészülhetnek a 15 pontos zárthelyi dolgozatra, ahol azt kell majd bizonyítaniuk, hogy a vállalati.
J. Caesar hatalomra jutása atl. 16d
Anyagforgalom a vizekben
Kováts András MTA TK KI Menedék Egyesület
Az eljárás megindítása; eljárási döntések az eljárás megindítása után
Melanóma Hakkel Tamás PPKE-ITK
Az új közbeszerzési szabályozás – jó és rossz gyakorlatok
Képzőművészet Zene Tánc
Penicillin származékok szabadgyökös reakciói
Boros Sándor, Batta Gyula
Bevezetés az alvás-és álomkutatásba
Kalandozások az álomkutatás területén
TANKERÜLETI (JÁRÁSI) SZAKÉRTŐI BIZOTTSÁG
Nemzetközi tapasztalatok kihűléssel kapcsolatban
Gajdácsi József Főigazgató-helyettes
Követelmények Szorgalmi időszakban:
Brachmann Krisztina Országos Epidemiológiai Központ
A nyelvtechnológia eszközei és nyersanyagai 2016/ félév
Járványügyi teendők meningococcus betegség esetén
Kezdetek októberében a könyvtár TÁMOP (3.2.4/08/01) pályázatának keretében vette kezdetét a Mentori szolgálat.
Poszt transzlációs módosulások
Vitaminok.
A sebész fő ellensége: a vérzés
Pharmanex ® Bone Formula
Data Mining Machine Learning a gyakorlatban - eszközök és technikák
VÁLLALATI PÉNZÜGYEK I. Dr. Tóth Tamás.
Pontos, precíz és hatékony elméleti módszerek az anion-pi kölcsönhatási energiák számítására modell szerkezetekben előadó: Mezei Pál Dániel Ph. D. hallgató.
Bevezetés a pszichológiába
MOSZKVA ZENE: KALINKA –HELMUT LOTTI AUTOMATA.
Bőrimpedancia A bőr fajlagos ellenállásának és kapacitásának meghatározása Impedancia (Z): Ohmos ellenállást, frekvenciafüggő elemeket (kondenzátort, tekercset)
Poimenika SRTA –
Végeselemes modellezés matematikai alapjai
Összefoglalás.
Az energiarendszerek jellemzői, hatékonysága
Varga Júlia MTA KRTK KTI Szirák,
Konzerváló fogászat Dr. Szabó Balázs
Outlier detektálás nagyméretű adathalmazokon
További MapReduce szemelvények: gráfproblémák
Ráhagyások, Mérés, adatgyűjtés
Járműcsarnokok technológiai méretezése
Grafikai művészet Victor Vasarely Maurits Cornelis Escher.
VÁLLALATI PÉNZÜGYEK I. Dr. Tóth Tamás.
RÉSZEKRE BONTOTT SOKASÁG VIZSGÁLATA
Az anyagok fejlesztésével a méretek csökkennek [Feynman, 1959].
Bevezetés a színek elméletébe és a fényképezéssel kapcsolatos fogalmak
Minőségmenedzsment alapjai
Előadás másolata:

Az oktatás helyzete 2017 végén Magyarországon Nahalka István nahalkai@gmail.com

Kihívások A fejlődni akaró országokban az oktatáspolitikának észre kell vennie ezeket a folyamatokat, el kell fogadnia és el kell fogadtatnia a megújulás szükségszerűségét, és ki kell dolgoznia az alapvető reformok részleteit. Az oktatás történelmének egy újabb, nagyon jelentős forradalma előtt áll. A hagyományos iskola már alig mutat fejlődési lehetőségeket. Egyre nagyobb az elégedetlenség az iskolával szemben. Egyre szaporodnak az „iskolátlanítási” kísérletek. Már nem lehet kis javításokkal, a módszertan gazdagításával, vagy az elszámoltathatóság biztosításával és tesztek intenzív használatával megújulni. Fokozódik az igény a nevelés egész rendszerének megújítása iránt.

Válságban a hagyományos iskola Milyen a hagyományos iskola? Képtelen a tanulók döntő többségében megfelelő motivációt kialakítani (a „még hagyományosabb iskola” nem is vállalja ezt a feladatot). Rossz a hatékonysága. A fő funkciója változatlanul a tudás igazságtalan, bár a széles értelemben a hatalmat birtoklók számára kielégítő szétosztása. De a legfőbb probléma: nem értette meg a világ alapvető multikulturalitását.

Multikulturalitás? A távoli emberi őstörténetben az embergyerek szocializációja egy adott kultúra „szőröstül-bőröstül” való elsajátítását jelentette.

Multikulturalitás? A munkamegosztással létrejön az elkülönült, intézményes nevelés, amely elsősorban ismeretátadási funkciókat vállal.

Multikulturalitás? E tanító funkcióját, és annak majdnem kizárólagos voltát máig megtartja az iskola, a szocializáció, a kultúra elsajátítása inkább a kisközösségekben, elsődlegesen a családban zajlik.

Multikulturalitás? Közben az emberi társadalmak drámai módon átalakulnak. A multikulturalitás alapvető jellemzővé válik, és nem csak a jelentős mértékű migráció eredményeként.

Már nem egy öröknek hitt kultúra elemeit kell elsajátítania a gyermeknek, a fiatalnak, hanem kultúrák egymásba szövődő sokasága áll rendelkezésére. Már nem erőszakolhatja rá semmilyen erő, hogy milyen személyiséget formáljon saját magának. Ez már nem egy adott kultúra elsajátítása, hanem a személyes kultúra, az értékek, a magatartásmódok, a viszonyulások sajátos, egyéni konstrukciója.

Multikulturalitás? Sőt!!! Már nem csak készen kapott kultúraelemeket kell megismerniük és dönteni az azokhoz való viszonyukról, hanem maguk is részeseivé válnak a kultúrák társadalmi konstrukciójának.

Mi felé haladunk? Én nem hiszek abban, hogy az iskola megszűnik. De az biztos, hogy jelentős mértékben átalakul. A középpontba a tanuló emberek önépítése, önkonstrukciója kerül. Nincs kötött, „átadandó” kultúra, nincsenek „szabványosított” személyiségvonások, emberkép, embereszmény. Ezért nincs kötött, részletesen előírt tanterv. Nincsenek az egységesség látszatát kölcsönző formák: tanórák, csöngetés, tantárgyak, osztályok, nincs minősítés. Nincsenek szabványosított utak.

Mi felé haladunk? Az iskola a társadalom szerves részévé válik. A tanulási tevékenység beolvad a társadalmi tevékenységrendszer egészébe. A gyermek nem készül az életre, a gyermek éli az életet (Horn György). A tanulás hasznos, valódi társadalmi funkciót hordozó tevékenységekben, projektekben valósul meg. Ez a tudás adaptivitása egyéni megmérésének a legjobb módja. A pedagógus munkatárs.

Az általános képzés minél hosszabb időben történő biztosítása. Liberális tartalmi szabályozás, csak a közös műveltségelemek, nincsenek kerettantervek, és a helyi tanterv sem korlátoz. A pedagógus teljes szakmai önállóságának biztosítása, de maximális szakmai támogatás, pl. oktatási programcsomagokkal. Sokkal több forrás Tanulói önállóság, tudáskonstrukció, a merev formák elhagyása, verseny helyett kooperáció, abszolút flexibilis tartalom, a pedagógus munkatárs, projektek, … Az intézmények maximálisan elképzelhető (szakmai, szervezeti, gazdasági autonómiájának biztosítása Az általános képzés minél hosszabb időben történő biztosítása. Intenzív kutatások, kiterjedt fejlesztő munka, a tudás teljes rendszerben történő konstrukciója. Őrködés a gyermeki jogok megtartása és az esélyteremtés feltételeinek kialakítása felett. Jó pedagógusképzés, jó továbbképzési rendszer