A BUDAPESTI MOBILITÁSI TERV SZ. BALÁZS MÓR-TERV

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
KLÍMAVÁLTOZÁS, KÖZLEKEDÉS, VÁROS, EURÓPAI UNIÓ, VISEGRÁGIAK
Advertisements

„Fenntartható” utak K+F bizottság Szakmai Fórum február :00 Magyar Közút NZrt. Holnapy László NFM főosztályvezető-helyettes, a bizottság vezetője.
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
A Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Területfejlesztési Koncepció és a Területfejlesztési Stratégiai Program megújítása Szolnok, február 2. Jász-Nagykun-Szolnok.
A tatai források alkalmazkodási célú hasznosítási lehetőségeinek feltárása Dr. Mattányi Zsolt tudományos munkatárs Magyar Földtani és Geofizikai Intézet.
Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium
közötti uniós programozási időszak tervezése az egészségügy területén dr. Török Krisztina főigazgató.
A Nemzeti Fejlesztési Terv Logisztika a gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Szeptember 12. Jobbágy Valér Nemzeti Fejlesztési Terv és EU Támogatások.
Nemzeti Közlekedési Stratégia kialakítása Magyarországon Szűcs Lajos, főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Közlekedési Infrastruktúra Főosztály.
Az EU „Városi környezet” tematikus stratégiája – a városi környezetgazdálkodás perspektívái Dr. Buzás Kálmánné KvVM Környezetpolitikai Osztály Szakmai.
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
KBSZ STRATÉGIA KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Siófok, április 10. Bajkó Erika kommunikációs vezető.
A víz mint magyar EU-elnökségi prioritás
0 Budapest, december 8. Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten Nyitórendezvény Előadó: Nemecz Gábor Szakigazgató Beruházási.
Integrált Ütemes Menetrend a Budaörsi kistérségben
A VASÚTI KÖZLEKEDÉS JÖVŐJE EURÓPÁBAN NEMZETKÖZI KONFERENCIA
KÖZOP eljárásrendek március 2. után
A BUDAPESTI KÖZÖSSÉGI KÖZLEKEDÉS ÉS A METRÓ
Intelligens közlekedési rendszerek (ITS) alkalmazása a városi villamos fejlesztésekben Baán Tímea NFÜ, KÖZOP IH június 17.
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
Az ÚMFT SLA rendszere - a független értékelő szemszögéből -
Stratégiai tervezés.
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
TIME TO DECIDE ÉS MAGYAR KÖZLEKEDÉSPOLITIKA Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet
1 A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK ÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEI A TERVEZÉSI GYAKORLATBAN A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK.
Dr. Éri Vilma igazgató, Környezettudományi Központ
Legyen kevesebb autó, tisztább város, több zöld! – Ajánlások a Városi Környezet Stratégiához Hegyi Gyula Budapest, november 13. Fővárosi Közgyűlés.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
A Strukturális Alapok tervezési folyamata és a partnerség Részvételi demokrácia, társadalmi párbeszéd: avagy hogyan tudnak a civil szervezetek élni részvételi.
Kővári János országgyűlési képviselő,
Közlekedés-szervezési és Hálózatfejlesztési Tagozat
A Dunához kapcsolódó lehetőségek Budapest közlekedésfejlesztésében Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten nyitórendezvény december.
Feladataink az új Mt. és a vízi-közmű törvény tükrében Halasy Károly titkár.
A KTI az EU és a hazai közlekedéspolitika irányelveit követve a fenntartható fejlődés szempontjait figyelembe véve folyamatosan fejlődő,
„Stratégia az intelligens közlekedési rendszerek hazai fejlesztéséhez” május 17. Dr.-habil. Lindenbach Ágnes egyetemi magántanár.
BERUHÁZÁSOK A FŐMÉRNÖK SZEMÉVEL „Nyílt nap a beruházásokról” Budapesti és Pest Megyei Mérnöki Kamara november 27.
Intézmény Férőhely Kiváltást Támogató Program. Mentori szerep december dia A szervezeti-működési szakmentorok a tevékenységük során fogadják.
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
Budapest, december 6.1/12 A kistérségi rendszerépítés helyi tervezésének és módszertani támogatásának új hangsúlyai Dr. Németh Jenő IDEA Kistérségi.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
INNOAXIS IPA HUSRB/0901/2.1.3 APPLICATION ID: HU-SRB/0901/213/028 PROJECT TITLE: The borderline as an axis of innovation LEAD BENEFICIARY: Centre for Regional.
Döntéselőkészítő tanulmányok Mihálffy Krisztina – KKK,Kerékpáros Infrastruktúra Fejlesztési Osztály.
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
A 21. század energiapolitikai kérdései és hazai válaszai: a „Magyarország energiapolitikája ” című stratégia és a lezajlott társadalmi-szakmai.
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
A határ menti együttműködések lehetőségei és korlátai Rechnitzer János, egyetemi tanár MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézete, Széchenyi Egyetem.
CONNECT ”Az ITS rendszerek értékelési irányelveinek előkészítése, Magyarországi szempontok.”
Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok Módszertana Tanszék Humánökológia szakirány Város, közlekedés,
A Nemzeti Fejlesztési Terv és a partnerség Civil részvétel és EU források – december 3. Európai Ifjúsági Központ Dr. Arató Krisztina ELTE.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A BUDAPESTI KÖZÖSSÉGI KÖZLEKEDÉS ÉS A METRÓ
Logisztikai fejlesztési irányok a hazai és az EU szakpolitikák tükrében CEBC „A győztesek felelőssége” konferencia február 2. Dr. Bokor Zoltán BME.
A társadalmi részvétel elve és az NGO-k jogai dr. Pánovics Attila március 5.
Dr. Gordos Tamás programiroda vezető Budapest,
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
11 Smart City Tagozat ülése BME EIT Neumann Tárgyaló, május óra 1111 Budapest, Egry J. u. 18. V1 ép. C213 Dr. Kovács Kálmán tagozati elnök.
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
Az NCA Civil Önszerveződés Területi és Szakmai Együttműködés Kollégiumának támogatáspolitikája és hozzájárulása a civil szektor fenntartható fejlődéséhez.
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
A BKK szerepe a TIDE nemzetközi projektben Új megoldások a közösségi közlekedésben - fenntarthatóság - integráció - finanszírozás - Pécs, november.
EURÓPA KULTURÁLIS FŐVÁROSA PÉCS, 2010 EURÓPA KULTURÁLIS FŐVÁROSA PÉCS, 2010 INTEGRÁLT VÁROSFEJLESZTÉSI STRATÉGIA Pécs, február 6.
A Műegyetem szerepvállalása a hazai e-mobilitás K+F-ben Dr. Jakab László - BME Villamosmérnöki és Informatikai Kar Dr. Varga István – BME Közlekedésmérnöki.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
Társadalmi vitára kész a Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia
TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ
Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten
A személyszállítási közszolgáltatások hatékonyabb ellátását célzó integrált utas-tájékoztatási, jegyértékesítési és forgalomirányítási rendszer (HKIR.
SUMP - kérdés Magyarországon
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

A BUDAPESTI MOBILITÁSI TERV SZ. BALÁZS MÓR-TERV Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet <http://www.vki.hu/~tfleisch/> <tfleischer@vki.hu> ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok Módszertana Tanszék Humánökológia szakirány; Város, közlekedés, társadalom http://www.vki.hu/~tfleisch/~humanokologia Budapest, 2019. április 30.

A múlt órán: a közlekedés jövője A ‚negyedik (?) ipari forradalom’ a közlekedésben. (gép, tömegtermelés, digitalizálás) Automobil (2.0) után autonóm jármű (4.0?) Trend-követés vagy trendváltás? Technokrata vs. posztmodern jövőkép (PM) PM: Integrációk és ‚intermodalitás’: ahol az üzemeltető kínálati szempontjai helyett a fogyasztó keresleti szempontjai kerülnek középpontba. PM: A kockázatok az új technológia velejárói, nem véletlen külső történések. A társadalmi törésvonalakat alapvetően befolyásolja a kockázatok áthárítása másokra Normál (Gauss-) eloszlás és hatványfüggvény eloszlás: a jövőbeli történések statisztikai szinten jelezhetők előre, egyedi szinten nem A közterület, mint közjószág, klubjószág, közös tulajdon… és a fenntarthatóság összefüggése (eltartóképesség határa) Mit tud tenni az új technológia a fenntarthatóság elősegítésében: elektromos jármű, autonóm jármű, autonóm városi hálózat-irányítás, járműmegosztás

A BUDAPESTI KÖZFORGALMÚ KÖZLEKEDÉS Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet <http://www.vki.hu/~tfleisch/> <tfleischer@vki.hu> ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok Módszertana Tanszék Humánökológia szakirány; Város, közlekedés, társadalom http://www.vki.hu/~tfleisch/~humanokologia Budapest, 2018. március 20.

Benjámin László: A Vadaskerti úttól a Kálvin térig [részlet] Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás „előbb az 56-oson, aztán a 63-ason, aztán honnan-tudnám-hová a mit-tudom-én-hányason” Benjámin László: A Vadaskerti úttól a Kálvin térig [részlet]

Benjámin László: A Vadaskerti úttól a Kálvin térig [részlet] Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás „előbb az 56-oson, aztán a 63-ason, aztán honnan-tudnám-hová a mit-tudom-én-hányason” Benjámin László: A Vadaskerti úttól a Kálvin térig [részlet] világom a papírba-zárt emberiség, az absztrahált élet intézete, ahol "tudományos főmunkatárs" címen kapom a fizetést, mélázva sorsom humorán, hogy így nevem mellé került a munka meg a tudomány.

Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás TÖMEGKÖZLEKEDÉS ? Eddig: a korábbi prioritások visszafordításáról és a tömegközlekedés előnyben részesítéséről volt szó „A tömegközlekedés jó - az egyéni közlekedés rossz ?” Minél tömegesebb annál jobb ? Tömegfogyasztás, tömegkultúra, tömegtermék - tömegközlekedés Kollektív? Közösségi? Közforgalmú? Az általános elveket a közforgalmú közlekedésre is alkalmazni kell: elkerülni a túlzott centralizációt, a kényszerkapcsolatokat, a sebezhető hierarchiát; - többszintes rendszer: (gyors-, hagyományos, hívható)

Tujázás az első világháború idején. Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás http://villamos.budapest.hu/nza/bvv_v36.jpg http://villamos.budapest.hu/nza/bvv_v36.jpg Tujázás az első világháború idején.

Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás

450 Md HUF 40%-át fizette az EU Évi működés 6 Md HUF (M2+M3)x4 Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás M4 17 halasztás 1998-13 (03-14) 450 Md HUF 40%-át fizette az EU  Évi működés 6 Md HUF (M2+M3)x4 Túl sűrű megállók, nincs agglomerációs kapcsolat, keresztbe áll a vasutakra, Belvárosba visz. A hosszabbítás mítosza

ÁLLATORVOSI LOVAK Örs vezér tér Baross tér Moszkva tér Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás ÁLLATORVOSI LOVAK Örs vezér tér Baross tér Moszkva tér Közös probléma: Az üzemi szempontok dominanciája, az utas érdekeinek háttérbe szorítása.

Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás VÉGÁLLOMÁS Nem általában a közforgalmú közlekedés, hanem a korszerű, minőségi közforgalmú közlekedés megteremtése a cél. „Tömeges” helyett intelligens, az utasokat jól kiszolgáló, minőségi közforgalmú közlekedésre van szükség. Ez nem olcsó, nem is az olcsóságával kell versenyeznie az autóval, hanem a szolgáltatás minőségével. A fenntartható város lehetősége a fontos az ellehetetlenülő egyéni közlekedéssel szemben. A város és a városkörnyék közös ellátása: közlekedési szövetség. Ez nem a közlekedési vállalatok megállapodása, hanem a megrendelők, a szolgáltatók és az utasok érdekképviseletén alapuló irányító szervezet hozza létre.

A BUDAPESTI MOBILITÁSI TERV SZ. BALÁZS MÓR-TERV Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet <http://www.vki.hu/~tfleisch/> <tfleischer@vki.hu> ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok Módszertana Tanszék Humánökológia szakirány; Város, közlekedés, társadalom http://www.vki.hu/~tfleisch/~humanokologia Budapest, 2019. április 30.

A Balázs Mór-terv (BMT) és előzményei Balázs Mór-terv (BMT) Budapest közlekedésfejlesztési stratégiája 2014-2030 (2014) Társadalmi egyeztetési változat [BKK] BKRFT Felülvizsgálat (2013) Budapest Közlekedési Rendszerének Fejlesztési Terve FELÜLVIZSGÁLAT. FŐMTERV Mérnöki Tervező Zrt. – Közlekedés Fővárosi Tervező Iroda Kft. – PRO URBE Mérnöki és Város- rendezési Kft. Budapest, 2013. aug. BKRFT (2008) Budapest Közlekedési Rendszerének Fejlesztési Terve: Távlati koncepció és a 2020-ig javasolt fejlesztés terve. Budapest, 2008 december, FKT URB Konzorcium A fővárosi közgyűlés elfogadta 2009-ben BKRFT (2001) Budapest Közlekedési Rendszerének Fejlesztési Terve. Budapest, Főmterv 1997, majd 2001

(2) Honnan eredeztethető a BMT célrendszere? Ahogy a főváros közlekedési rendszere be van ágyazva más, átfogóbb rendszerekbe, úgy a közlekedés-fejlesztés célrendszere sem függetleníthető a külső meghatározó körülményektől. A célok kialakításának három nélkülözhetetlen forrása a következő: (2a) A főváros-fejlesztés átfogó (nem-közlekedési) célrendszere; (2b) A nemzetközi trendek és más városok tapasztalatainak az ismerete (2c) A feltárt, és megoldandó közlekedési problémák értékelése

(2a) A főváros átfogó (nem-közlekedési) célrendszere Magától értetődő kellene legyen, hogy a közlekedési (energia, oktatási, egészségügyi stb.) szektor nem alakíthat ki saját, a főváros jövőjétől elkülönült jövőképet. A Fővárosi Önkormányzat közgyűlése által 2013-ban elfogadott Város- fejlesztési Koncepció meghatározta a főváros jövőképét és átfogó célját. Mégis, mivel a Felülvizsgálatot készítő közlekedéstervezők korábban önálló jövőképet és célt határoztak meg, hosszú vita alakult ki a kérdésről. A fő célok, amit a közlekedésnek szolgálnia kell, nem közlekedési célok Majd a célfa következő szintjén jelennek meg az átfogó célokat szolgáló közlekedés-specifikus stratégiai célok [ld. később]

(2b) Mit lehet tanulni a nemzetközi tapasztalatokból? http://www.mobilityplans.eu/docs/file/SUMP_Brochure_HU_web.pdf

(2b) Mit lehet tanulni a nemzetközi tapasztalatokból? Nem túl nehéz olyan brosúrákat találni, amelyek összegyűjtik a ‚legjobb gyakorlatokat’ és tanácsokat adnak a fenntartható városi közlekedésfejlesztésre. A probléma az, hogy túl sok ilyen füzetke van, mindegyik ‚tuti’ megoldásokat javasol, túl magabiztosan, nem törődve azzal sem, hogy a korábbi füzetkéknek is elenyésző hatása volt. A legfrissebb lemez a ‚SUMP’ (Sustainable Urban Mobility Plan), (ráadásul az unió által a városi közlekedési tervekhez nyújtott támogatás feltétele lesz, hogy a városnak legyen ilyen SUMP-ja.)

(2c) A kulcsproblémák megfogalmazása a problémafa értékelése alapján a Felülvizsgálatban (részben időközben javítva) A külső körülmények megváltozása (gazdasági válság) A közlekedési kapcsolatok hiányai: a fejlesztésekkel nem sikerült követni a növekvő igényeket A közlekedés működtetéséhez a megfelelő források állandósult hiánya a BMT-ben A működőképesség fenntartását veszélyeztető mértékű állagromlás (hibás forrásallokáció) Rendszerbe nem illesztett, városi össze- függésükből kiragadott fejlesztések A változó életmódra rossz válaszokat adó, környezetterhelő megoldások alkalmazása Jelentős hálózatszerkezeti hiányosságok: (sugaras irányok dominanciája) Széttagolt, az átfogó megoldásokat akadályozó szabályozás Az ágazati és alágazati gondolkodás fennmaradása, a kooperativitás hiánya

(2/3) A kulcsproblémák megnevezésétől a közlekedés-specifikus (stratégiai) célokig Jellemző jelzők a kulcsproblémák közül: széttagolt, összefüggésükből kiragadott, adaptációra képtelen, együttműködést nélkülöző, hibás allokációjú stb. A javasolt fő változtatási irány kulcsszava az integráció (ezt az irányt támogatják a nemzetközi trendek és tapasztalatok is) A Balázs Mór-terv közlekedés-specifikus céljai szintjén a fő vezérlő elvet különböző típusú integrációk képezik: – a közlekedésfejlesztés (szektor) integrálása a városfejlesztésbe, – integráció a közlekedésen belül: – így közlekedési módok között, ill. fejlesztés és fenntartás között – A városi, elővárosi és regionális rendszerek térbeli integrálása,

(3) Hogyan épül fel a BMT célrendszere * Integráció a városfejlesztési és közlekedésfejlesztési szemlélet között Integráció a különböző közlekedési módok fejlesztési és működtetési eszköztára között Integráció a helyi, a regionális és a nagytérségi szintű rendszerek között E stratégiai célokat négy beavatkozási területen lehet érvényesíteni: nevezetesen az infrastruktúra, a járművek, a szolgáltatások és az intézmények területén. * Személy szerint az ’integrált’ jelzőt jobbnak tartanám, mint a’dinamikus’-t

(3) Hogyan épül fel a BMT célrendszere * ** ** Inkább ’jobb’ mint ’több’ * Személy szerint az ’integrált’ jelzőt jobbnak tartanám, mint a’dinamikus’-t

(3) Hogyan épül fel a BMT célrendszere * ** ** Inkább ’jobb’ mint ’több’ * Személy szerint az ’integrált’ jelzőt jobbnak tartanám, mint a’dinamikus’-t

(3) Hogyan épül fel a BMT célrendszere (a felülvizsgálat célfája)

(3) Hogyan épül fel a BMT célrendszere (az intézkedések szétvágva)

(3) Hogyan épül fel a BMT célrendszere (elmozgatható intézkedések)

(3) Hogyan épül fel a BMT célrendszere (kísérlet tíz intézkedési kategóriával)

(6) How

(6) How

(6) How INTÉZKE- DÉSEK (56) a stratégiai célok alatt, négy beavatkozási terület szerint tagolva. (A címek egyben operatív célok megnevezései)

(6) How (Egyben intézkedési csoportok elnevezései) OPERATÍV CÉLOK a stratégiai célok alatt, négy beavatkozási terület szerint tagolva. (Egyben intézkedési csoportok elnevezései)

(Egyben intézkedési csoportok elnevezései) OPERATÍV CÉLOK a stratégiai célok alatt, négy beavatkozási terület szerint tagolva. (Egyben intézkedési csoportok elnevezései)

(4) Tanulságok a társadalmi egyeztetési folyamatból A Balázs Mór-terv szövegének szófelhője

(4) Tanulságok a társadalmi egyeztetési folyamatból BMT szövege Vélemények szövege

Hibák, hiányosságok: Túl sok projekt bekerült a szövegbe, sőt a térképre is; elhúzta a vitát a konkrétumok felé.

(4) A Budapesti Mobilitási Terv felé vezető út 2015 Budapest Főváros Főpolgármesteri Hivatala majd a főváros közgyűlése elfogadta az egyeztetések után korrigált dokumentumot: Balázs Mór-terv (BMT) célrendszer és intézkedések (de nem tette közzé…) https://bkk.hu/wp-content/uploads/2014/06/BMT.pdf 2016 Tenderkiírás a BMT második kötetére: Közlekedésfejlesztési és beruházási programjavaslat (EU fizeti…1-es villamos*) 2017-18 A nyertes konzorcium elkészíti a dokumentumokat, a létrehozott Balázs Mór Bizottság 2018 márciusától áttekinti, megtárgyalja BMT 1 Célrendszer és intézkedések felülvizsgálat BMT 2 Közlekedésfejlesztési és beruházási programjavaslat BMT Stratégiai környezeti vizsgálat BMT Intézményrendszeri áttekintés és javaslat BMT Monitoring és értékelési kézikönyv

(4) A Budapesti Mobilitási Terv felé vezető út BMT 2 Közlekedésfejlesztési és beruházási programjavaslat http://budapest.hu/Documents/II_BMT_k%C3%B6zleked%C3%A9sfejl%20%C3%A9s%20beru%20progjavaslat_20190409.pdf A teljes folyamat leírása Projektadatbázis, adatlapok, (törölt,) eldöntött, feladat jellegű, projektötlet; konkrét-modellezhető, konkrét-nem-modellezhető, nem-konkrét Értékelési módszertan Értékelés: CBA, MCA, MEG, KOR, ILL, SZIN

(4) A Budapesti Mobilitási Terv felé vezető út BMT 2 Közlekedésfejlesztési és beruházási programjavaslat http://budapest.hu/Documents/II_BMT_k%C3%B6zleked%C3%A9sfejl%20%C3%A9s%20beru%20progjavaslat_20190409.pdf CBA (Cost-Benefit Analysis) Társadalmi költség o Beruházási költségek o Üzemeltetési és fenntartási költségek változása o Pótlási költségek változása o Maradványérték  Társadalmi haszon o Utazási időköltség változása o Forgalombiztonságra (balesetekre) gyakorolt hatás o Jármű-üzemeltetési költségek változása o Légszennyezettségre gyakorolt hatás o Éghajlatváltozásra gyakorolt hatás o Zajterhelésre gyakorolt hatás MCA (Multi-Criteria Analysis) A vizsgálati szempontok a következők: 1. beruházási költség, 2. nettó működési költségre gyakorolt hatás, 3. közlekedésbiztonság, 4. környezeti hatások, 5. elérhetőség változása (beleérte az eljutási idő megváltozását), 6. szolgáltatási színvonal és/vagy épített környezet változása, 7. városfejlesztési szempontok.

(4) A Budapesti Mobilitási Terv felé vezető út BMT 2 Közlekedésfejlesztési és beruházási programjavaslat http://budapest.hu/Documents/II_BMT_k%C3%B6zleked%C3%A9sfejl%20%C3%A9s%20beru%20progjavaslat_20190409.pdf ILL

(4) A Budapesti Mobilitási Terv felé vezető út BMT 2 Közlekedésfejlesztési és beruházási programjavaslat http://budapest.hu/Documents/II_BMT_k%C3%B6zleked%C3%A9sfejl%20%C3%A9s%20beru%20progjavaslat_20190409.pdf ILL

(4) A Budapesti Mobilitási Terv felé vezető út BMT 1 Célrendszer és intézkedések felülvizsgálat http://budapest.hu/Documents/20190411_Bp_Mobilit%C3%A1si_Terv_2030_egyeztet%C3%A9si%20v%C3%A1ltozat.pdf 100-ból 70 oldal maradt Kikerültek a konkrét projekt utalások, néhány intézkedés megváltozott, bővült, pontosabb megnevezést kapott; időközben történt apróbb pontosítások. Kiderült, hogy a célok és intézkedések rögzítése és a beruházási programjavaslat megtétele között hiányzott egy térbeli stratégiai tennivaló összegezés, ami ‚A közlekedési struktúra kialakítására vonatkozó stratégiai irányelvek’ címen a 2. kötet 1.3 pontjaként jelent meg. (Az első kötetbe beleírni, és úgy tenni, mintha része lenne a Fővárosi Közgyűlés által elfogadott stratégiának nem lett volna korrekt; – így viszont nem képezhette az értékelés részét, hiszen azt az elfogadott stratégiára kellett alapozni.)

(4) A Budapesti Mobilitási Terv felé vezető út A közlekedési struktúra kialakítására vonatkozó stratégiai irányelvek Place making: élhető városi célpontok Link making: gerinchálózat + közlekedési finomhálózat

(4) A Budapesti Mobilitási Terv felé vezető út BMT 2 Közlekedésfejlesztési és beruházási programjavaslat http://budapest.hu/Documents/II_BMT_k%C3%B6zleked%C3%A9sfejl%20%C3%A9s%20beru%20progjavaslat_20190409.pdf 4.4 Előzetes javaslatok a következő stratégiai felülvizsgálathoz Projekt szintű változások: csak a hosszú lista szintjén kerülhetnek be az eljárásba Módszertant érintő kisebb módosítások (súlyok, arányok, stb változtatása) Stratégiai felülvizsgálat (alapfeltevések megváltozása, új várospolitika stb.) Az ‚1.3 A közlekedési struktúra kialakítására vonatkozó stratégiai irányelvek’ elfogadása után a következő stratégiai vizsgálatban az illeszkedési pontok felét az irányelvekhez történő illeszkedésnek kell képviselnie. 2018. októberében megjelent kormányhatározatok, a kormányzati keretek között készülő új Budapest 2020-2030 Fejlesztési Terv, a kormányzati és a fővárosi közös közlekedésfejlesztési rendszer kialakulása (a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa keretében), valamint az ezt várhatóan lekövető intézményi változások; de ide sorolható a gyors technológiai változások hatása a közlekedés szolgáltatási pillérének erősödésére (MaaS), és ennek nyomán a finanszírozási szükségletek -- valamint a bevételi lehetőségek -- eltolódása a szolgáltatási-üzemeltetési oldal felé.

(4) A Budapesti Mobilitási Terv felé vezető út BMT 1 Stratégiai környezeti vizsgálat http://budapest.hu/Documents/BMT_SKV21_20190405.pdf BMT Intézményrendszer áttekintése és javaslat BMT Monitoring és értékelési kézikönyv BMT Adatlapok BMT Adatbázis és eljárások

(4) A Budapesti Mobilitási Terv felé vezető út BMT 2 Közlekedésfejlesztési és beruházási programjavaslat http://budapest.hu/Documents/II_BMT_k%C3%B6zleked%C3%A9sfejl%20%C3%A9s%20beru%20progjavaslat_20190409.pdf 4.4 Előzetes javaslatok a következő stratégiai felülvizsgálathoz A BMT Célrendszer és intézkedések meglévő állapota alapján mintegy tucatnyi részterületre vonatkozóan lehet azonosítani részletesebb speciális koncepciók kidolgozá- sának vagy a meglévő koncepciók felülvizsgálatának igényét. Ezek témája rendre a fenntartás, az esélyegyenlőség, a közlekedésbiztonság, a teherforgalom és city-logisztika, a járműstratégia, az integráció szervezési háttere, a szemléletformálás, a bérfuvar-szolgáltatás, a köztisztaság, az intézményrendszer és szabályozás, valamint a parkolás–várakozás–tárolás. Mindenképpen a következő felülvizsgálati időpontot megelőzően javasolható a felsorolt részterületekre koncepciók kialakítása..

A BUDAPESTI MOBILITÁSI TERV SZ. BALÁZS MÓR-TERV Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet <http://www.vki.hu/~tfleisch/> <tfleischer@vki.hu> KÖSZÖNÖM A FIGYELMET ! ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok Módszertana Tanszék Humánökológia szakirány Város, közlekedés, társadalom http://www.vki.hu/~tfleisch/~humanokologia/ Budapest, 2019. április 30.